Gå till innehåll

Mikes öl- och semesterdagbok... (Stängs i protest mot att SvS numera är forumpartner)


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

bild på Karlovacko

 

Den här ska provas ikväll Boman.

Kommer även att testa Früli vilket ska bli mycket intressant. Har dock inte några större förväntningar...

 

Besökte favvobolaget för en stund sen och gick därifrån med fyra påsar godis för 630:-. Inga dubletter! :-)

 

Sista arbetsdagen imorgon, sen är det semester!! Redan på lördag inträffar årets första semesterhöjdare - grabbsegling på Vättern. Vi är åtta grabbar som med två segelbåtar ska ha roligt hela helgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12: Karlovacko

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

En helt ok öl för att vara en ljus lager. Lite klen beska men inte alls så söt som många andra ljusa lageröl. Provade först ett glas utan något till och sedan resten av flaskan till sill, ost och smör. Tyvärr tappade ölen all smak ihop med den salta, smakrika sillen så den här ska man nog äta till enklare mat. Kanske en pannbiff?

Pendlade mellan 4 och 5 i betyg men fick en femma p.g.a att den är prisvärd.

 

Sort: Ljus lager

Land: Kroatien (Karlovacka Pivovara)

Artnr: 1510

Styrka: 5,2%

Pris: 17,80:- / 50cl (35,60:-/L)

 

karlovacko-pivo-001.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, min ale-erfarenhet sträcker sig till Caffreys (fat) och Bishops Finger (flaska), men antar att de är för ofina för en recension här....? :oops:

 

Fick dock smaka på ett skitskumt öl en gång av en bartender som var ölfantast. Rättare sagt: han hällde upp några cl i ett glas och bad mig gissa drycken. Jag rullade runt och lekte expert och svarade "portvin, madeira". Han sa att det var ett öl. Styrka runt 20% tror jag, mörkt och i stort sett utan kolsyra. Knappast nåt man häller i sig en varm sommardag, men rätt gott. Dvs om man gillar portvin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, halkade in och hitta en del intressant läsning, bra jobbat!

 

Funderade lite på vad du/ni rekommenderar som en fresh sommaröl? En som är god ganska kall, och inte för tung i smakerna, men ändå inte menlös..

 

Provade senast TT ekologiska då jag va på jakt efter en ny mellanöl, jag gillade den men va nära att passa då de kändes för löjligt att skylta med eko.. ser gärna ett test och en rapport

 

tack & hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, halkade in och hitta en del intressant läsning, bra jobbat!

 

Funderade lite på vad du/ni rekommenderar som en fresh sommaröl? En som är god ganska kall, och inte för tung i smakerna, men ändå inte menlös..

 

Provade senast TT ekologiska då jag va på jakt efter en ny mellanöl, jag gillade den men va nära att passa då de kändes för löjligt att skylta med eko.. ser gärna ett test och en rapport

 

tack & hej

 

Tackar! Skulle rekommendera Sleepy Bulldog (test nr 7 i db:n) men framförallt Old Speckled Hen (nr 9).

Vill du ha ett öl med ännu lite mindre smak men som är perfekt att kyla ner kraftigt är Spendrups Bright helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna?

 

Brooklyn Lager

 

Färg: Bärnstensfärgad.

 

Doft: Knäckig, humlearomatisk doft med rostad ton, inslag av torkad aprikos och apelsin.

 

Smak: Fruktigt, humlearomatiskt öl med rostad ton och medelstor beska, inslag av knäck och aprikos.

 

Mkt god imho. Ingen matöl (tycker jag) utan en ren sällskapsdryck. Somrig, lättdrucken, lite gayig tycker kanske nån. :lol: Men för oss som är säkra på vår maskulinitet är DET inget problem.

 

brooklynlagerglass.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan inbördes ordning: Guinness (stout, helst från fat på krogen men även burken med gaspatron funkar), Hoegaarden (veteöl), Punk IPA (ale), Hobgoblin (ale), Zlatopramen Half ´n half (lager) och givetvis Carnegie Porter!

 

Skulle kunna fortsätta, men det är väl de här jag oftast köper (på bolaget).

 

rätt fin, den finaste belgiska veteölen. många smakar skit imo!

 

vad tycker micketid?

 

Listade mina favoriter redan på första sidan... ;-)

Till route66: Brooklyn är en av de som fick följa med hem från bolaget igår! Har 7 timmar kvar till semestern så det är inte omöjligt att den slinker ner redan ikväll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13: Früli

 

Betyg: :Ks: av tio möjliga

 

En riktigt tuff dryck att betygsätta. Ska man bedöma den som en öl blir det inte bättre än 1/10 eftersom den inte har mycket gemensamt med öl. Knappt någon beska, inget skum, hallonsaftfärgad och med kraftig smak och doft av jordgubbe.

Däremot var både jag och sambon eniga om att den var riktigt god! Ett perfekt alternativ till cider eftersom den inte alls är så söt som en sådan och betydligt mer törstsläckande. Tipset kan vara att ersätta välkomstdrinken med ett litet glas Früli, dekorerad med ett jordgubbsspett.

Enda nackdelen är en något unken & sur eftersmak som låg kvar länge i munnen.

 

Sort: Veteöl (smaksatt med jordgubbsjuice)

Land: Belgien

Artnr: 1586

Styrka: 4,1%

Pris: 14,90:- / 25cl (59,60:-/L)

 

8ac850c2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna bort jordgubbsölen och titta på dina tre lägst rankade öl. Där har vi de tre ölsorterna som hela vårat camp levde på under Sweden Rock. Petflaskan gjorde succé, då en kreativ man gjorde en ölfångare av några tältpinnar och tältlinor för att fiska upp den ena efter den andra flaskan från tältet ca två meter från solstolen. Good times :h:

 

Ölen du gav 8/10 verkar lovande, så den ska testas! Återkommer med betydelselöst svammlande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är för vanlig men få öl slår en kall Newcastle tycker jag. Dessutom, Anchor steam är ju bara för jävla fin.

 

Som vanlig lager tycker jag om den polska ölen Tyskie men den går nog inte att köpa på bolaget. Befinner du dig däremot någon gång på Rynek glówny i Krakow (det stora torget i gamla stan) så passa på att njut av den på någon uteservering.

 

Fake edit: Har bara druckit den antingen på fina uteserveringar eller på en solig balkong, vilket naturligtvis höjer betyget för de flesta ölsorter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är för vanlig men få öl slår en kall Newcastle tycker jag. Dessutom, Anchor steam är ju bara för jävla fin.Som vanlig lager tycker jag om den polska ölen Tyskie men den går nog inte att köpa på bolaget. Befinner du dig däremot någon gång på Rynek glówny i Krakow (det stora torget i gamla stan) så passa på att njut av den på någon uteservering.

Fake edit: Har bara druckit den antingen på fina uteserveringar eller på en solig balkong, vilket naturligtvis höjer betyget för de flesta ölsorter.

 

Lol 1: Anchor Steam var en av två jag firade in min nyligen påbörjade semester med ikväll! Se omdöme nedan om en stund!

 

Lol 2: Jag har faktiskt suttit exakt där och druckit öl, dock var det Zywiec jag drack. Krakow är en underbar stad, hoppas du passade på att njuta av en skål Flaki när du var där!

(Flaki är en polsk soppa som bl.a innehåller hackade tarmar från kossor. Mycket god. Salt och kryddstark!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14: Anchor Steam Beer

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

En underbar öl. Kraftig humledoft med lite rökigt inslag och en mycket god humlebeska. Fylligt och smakrikt utan allt för mycket sötma. Enda smolket i [öl]bägaren är den något svaga och snabbt försvinnande eftersmaken. Jag gillar om man känner ölsmak i munnen flera minuter efter sista klunken men här försvann den rätt omgående.

Provad som pratöl utan mat till.

 

Sort: Specialöl

Land: USA

Artnr: 1575

Styrka: 4,8%

Pris: 18,90:-/ 35,5cl (53,23:-/L)

 

1_anchorsteam.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15: Read Seal Ale

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks:

 

Oj vilken höjdare!! Kraftig doft och väldigt mycket smak av humle och en någon härlig "mörk" smak av frukt. Kraftigt, fylligt och härlig eftersmak. Djupt brunröd färg. Den här vill jag ha mer av!

Drack även denna utan mat men kan tänka mig att den passar till något rökt eller kraftigt marinerat kött?

Rekommenderas varmt!

 

Sort: Ale

Land: USA

Artnr: 1503

Styrka: 5,6%

Pris: 22,40:- / 35,5cl (63,09:-/L)

 

2fff878e.jpg

(Lite kul att bilden är snodd från 2+2...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16: Riedenburger Pils

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Nytvättade kläder. Ungefär så kan man sammanfatta både doft och smak när det gäller den här tyska lagern. Faktum är att den första doften som slog emot en när man sänkte snoken i glaset är ungefär den doften man känner efter sköljmedlet i kläder. Tyvärr fanns den även med i smaken...

För övrigt en något grumlig guldgul färg, hyfsat skum och en liten besk humlesmak som faktiskt satt kvar en stund i gommen.

Att betyget inte stannade på en tvåa beror på att det trots allt är en Krav-märkt öl och att den är förhållandevis billig.

Undvik!

 

Sort: Ljus lager

Land: Tyskland

Artnr: 1571

Styrka: 4,7%

Pris: 14,30:- / 33cl (43,33:-/L)

 

55bbd322.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15: Read Seal Ale

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks:

 

Oj vilken höjdare!! Kraftig doft och väldigt mycket smak av humle och en någon härlig "mörk" smak av frukt. Kraftigt, fylligt och härlig eftersmak. Djupt brunröd färg. Den här vill jag ha mer av!

Drack även denna utan mat men kan tänka mig att den passar till något rökt eller kraftigt marinerat kött?

Rekommenderas varmt!

 

Sort: Ale

Land: USA

Artnr: 1503

Styrka: 5,6%

Pris: 22,40:- / 35,5cl (63,09:-/L)

 

2fff878e.jpg

(Lite kul att bilden är snodd från 2+2...)

 

Visst är den fantastisk, passar perfekt till marinerat kött men passar till mycket..

 

Fantastisk öl, min favorit tillsammans med ESB, ska dock dock testa massa som du skriver om när jag väl får semester så jag får nya favoriter! Fantastisk dagbok som sagt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommendera något väldigt rökigt och ganska ljust, tack! :)

 

Rökigt och ljust? Den var svår. Ber att få återkomma. Nån annan som har några bra förslag?

 

Laphroig, obv.

 

[ ] Bra förslag i en öl-db.

 

Visst är den fantastisk, passar perfekt till marinerat kött men passar till mycket..

 

Fantastisk öl, min favorit tillsammans med ESB, ska dock dock testa massa som du skriver om när jag väl får semester så jag får nya favoriter! Fantastisk dagbok som sagt :D

 

Ja, den var riktigt jäkla bra. Hade inte ens hört talas om den innan tipset kom här i db:n.

Tack för lovorden btw! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...