Gå till innehåll

Winner Poker (ipoker) skattefritt?


Flinten

Recommended Posts

Hey!

 

Är det nån som vet 100% att winner poker är skattefritt? Sajten ligger på Ipoker-nätverket. Får lite olika svar då supporten säger:

 

Lotta VIP Support: Servern ligger utanför Europa och företaget är registrerat utanför Europa.

Lotta VIP Support: Men vad som gäller exakt med skatter får du fråga skatteverket om!

 

Medan andra säger att det är skattefritt:

 

(19:12:17) xxx- Rakeback Lovers Support: de har kontor i olika delar

(19:12:23) xxx - Rakeback Lovers Support: England sköter alla finance.

 

Nån som vet? Tiltande för jag har just stoppat in pengar:evil:

 

Land (licens): Antigua hittade jag nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På deras hemsida står det:

 

Winner.com är en sida från Redfinger Trading Limited, Cypern

 

I deras villkor står det:

VAR GOD LÄS NOGA DETTA JURIDISKT BINDANDE AVTAL (NEDAN KALLAT ”DETTA AVTAL” MELLAN DIG OCH ZIRCONIUM GAMING LIMITED, UNDER VARUMÄRKET NAMNET WINNER POKER.

 

Zirconium gaming limited är de som har licensen och verkar finnas i Antigua och Bermuda.

 

Såvitt jag har förstått det är Winner ännu ett iPoker-ägt rum, precis som titanpoker. Angående skatten så är det svårt att säga då det viktiga väl är vart verksamheten bedrivs. Rakebacklovers säger London för att de vill åt din rake, på hemsidan nämns främst Antigua och Bermuda men de lägger dit Cypern för att få EU-spelare att tro att det är skattefritt.

 

Jag skulle utgå från att det inte är skattefritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag har förstått det är Winner ännu ett iPoker-ägt rum, precis som titanpoker.

 

Detta fick mig att fundera och jag gick tillbaka till ett par gamla inlägg i den stora tråden om skattefria sidor. Kolla mitt inlägg och finnpajsarens inlägg.

 

I fallet med Celeb, Titan och Vulcan så heter det licenshållande bolaget i Antigua & Barbuda Imperial E- Club Limited och cypernbolaget som bl.a. sköter kassaflödet heter Fastengine Limited.

 

I fallet med Winner så heter det licenshållande bolaget i Antigua & Barbuda Zirconium Gaming Limited och cypernbolaget som bl.a sköter kassaflödet heter Redfinger Trading Limited.

 

Om du dessutom kollar länkarna till licensgivaren så har Imperial E-Club och Zirconium Gaming samma adress.

 

Dessutom så går Winner's supportnummer till samma callcenter på Filippinerna som Titan/Vulcan/Celebpoker. Bara en annan anknytning.

 

Med all info så skulle jag vilja påstå att vi kan vara rätt säkra på att Winner ingår i samma företagsgrupp som Celeb/Titan/Vulcan. Om dessa siter/bolag sen ägs av iPoker eller inte är i detta hänseende rätt ointressant. Och eftersom vi kom fram till i den andra tråden att Celeb/Titan/Vulcan med största sannolikhet är skattefria så skulle jag vilja påstå att ...............

 

Jag skulle utgå från att det inte är skattefritt.

 

Winner visst är skattefritt. Så Flinten kan vara lugn!

 

Edit: Tydligen är länkarna till Antigua & Barbudas directorate of Offshore Gaming bara klickbara från resp. site så gå till winner.com och klicka på loggan längst ner på sidan och samma sak på titanpoker.com så får ni fram licensinfon.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Min preliminära bedömning är att Winner.com av Skatteverket inte skulle anses vara skattefritt. I avtalsvillkoren hänvisas till bolag i Karibien som ligger utanför EU/EES-området.

 

Om man som spelare skulle bli upptaxerad efter att ha spelat på winner.com kan man hänvisa till det som står på hemsidans första sida om att winner.com är en sida från Redfinger Trading Ltd, Cypern, och att man utifrån skatteperspektiv agerat i god tro. Kanske kan man i så fall i alla fall bli kvitt eventuellt skattetillägg på 40%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är också intresserad då jag klonkade runt 20 000 dollar jag ska ta ut.

Kan man inte kolla med Skatteverket på något sätt, eller att man låter någon annan göra det? för att själv göra det och sedan ta ut 150 lök utan att skatta så går de nog inte på "handlade i god tro".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min preliminära bedömning är att Winner.com av Skatteverket inte skulle anses vara skattefritt. I avtalsvillkoren hänvisas till bolag i Karibien som ligger utanför EU/EES-området.

 

Det enda karibiska bolaget som det hänvisas till (senast jag läste villkoren) är Zirconium Gaming Ltd. (Antigua & Barbuda) som är innehavare av en spellicens i samma land. Om vi antar att man kunde bevisa (det som jag är tämligen säker på) att Zirconium är ett IBC (offshorebolag) utan egentlig verksamhet och med den enda funktionen att vara licensinnehavare och istället poängtera det som står på hemsidan om Cypern/Redfinger, anser du då att chansen att Winner skulle anses skattefri av SKV vore större?

 

Och om man vidare kunde skaka fram en adress (och kanske ännu mer info om dom) till Redfinger på Cypern och kanske mer info kring englandskopplingen som jag hänvisar till i den skattetråden hur tror du det påverkar SKV's åsikt om Winner?

 

Jag vet, mycket "vad tror du" men du verkar ha mer juridisk kompetens än mig.

 

Om man som spelare skulle bli upptaxerad efter att ha spelat på winner.com kan man hänvisa till det som står på hemsidans första sida om att winner.com är en sida från Redfinger Trading Ltd, Cypern, och att man utifrån skatteperspektiv agerat i god tro. Kanske kan man i så fall i alla fall bli kvitt eventuellt skattetillägg på 40%.

 

Just p.g.a. detta så tycker jag frågan om Zirconiums egentliga verksamhet på Antigua är riktigt intressant.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min preliminära bedömning är att Winner.com av Skatteverket inte skulle anses vara skattefritt. I avtalsvillkoren hänvisas till bolag i Karibien som ligger utanför EU/EES-området.

 

Om man som spelare skulle bli upptaxerad efter att ha spelat på winner.com kan man hänvisa till det som står på hemsidans första sida om att winner.com är en sida från Redfinger Trading Ltd, Cypern, och att man utifrån skatteperspektiv agerat i god tro. Kanske kan man i så fall i alla fall bli kvitt eventuellt skattetillägg på 40%.

 

Men hur funkar det, jag är klar novis men "eventuellt skattetillägg på 40%". Då är det 40% man ska betala istället för 30, eller?

 

Jag tycker för övrigt det Loudmouth hänvisar till är riktigt intressant. (Kanske för att om det stämmer kan jag slippa betala 45 000 till masen..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda karibiska bolaget som det hänvisas till (senast jag läste villkoren) är Zirconium Gaming Ltd. (Antigua & Barbuda) som är innehavare av en spellicens i samma land. Om vi antar att man kunde bevisa (det som jag är tämligen säker på) att Zirconium är ett IBC (offshorebolag) utan egentlig verksamhet och med den enda funktionen att vara licensinnehavare och istället poängtera det som står på hemsidan om Cypern/Redfinger, anser du då att chansen att Winner skulle anses skattefri av SKV vore större?

 

Och om man vidare kunde skaka fram en adress (och kanske ännu mer info om dom) till Redfinger på Cypern och kanske mer info kring englandskopplingen som jag hänvisar till i den skattetråden hur tror du det påverkar SKV's åsikt om Winner?

 

Jag vet, mycket "vad tror du" men du verkar ha mer juridisk kompetens än mig.

 

 

 

Just p.g.a. detta så tycker jag frågan om Zirconiums egentliga verksamhet på Antigua är riktigt intressant.

 

/#LOUDmouth#

 

I slutanvändaravtalet mellan dig som kund och företaget hänvisas direkt till Zirconium, som är ett bolag utanför EU/EES. Jag tror inte Skatteverkets handläggare behöver läsa längre än så för att avgöra frågan. Givetvis rekommenderar jag att man i så fall överklagar och påpekar vad som står på första sidan om Redfinger.

 

Frågan är, som det diskuterats mycket om i andra trådar också, varifrån verksamheten styrs. Kan man på något sätt påvisa EU-registrering för det operativa bolaget så borde man ha ett bra case, men som sagt, min preliminära bedömning är att Winner nog tyvärr får anses som en skattepliktig spelsajt. Har man tur, och en slapp handläggare, så kan man ju ändå få "rätt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle kunna bevisa det som jag är så gott som hundra på nämligen att det på No. 6 Temple Street, St. John's, Antigua enbart finns en registered agent, advokatbyrå eller dyl. som rimligen inte kan bedriva någon onlinegamingverksamhet så borde ens chanser att få rätt mot en nogrann handläggare vara hyffsat goda alltså.

 

Om jag likt modsan hade haft 20k $ att ta ut så hade jag självklart orkat lägga ner lite mer energi på detektivarbete. Rimligtvis borde det med lite telefonerande/mailande/brevskrivande till främst Antigua & Barbuda och Cypern men kanske även England där dom förmodligen har viss verksamhet också gå att faktiskt bevisa var dom faktiskt har sitt huvudsakliga driftställe.

 

Det bör rimligtvis finnas någon form av nummerupplysning/telefonkatalog i dessa länder som kan ge adressinfo etc. Vidare så ska det finnas motsvarigheter till Bolagsverket. I ett klassiskt skatteparadis som Antigua & Barbuda är det förmodligen lögn i helvete att få fram någon info från deras bolagsverk men från Cyperns och Englands dito borde det rimligtvis gå att få fram grundläggande info. I Sverige är det förvånansvärt lätt att få fram all möjlig bolagsinfo genom ett par samtal till Bolagsverket, SKV etc. och jag inbillar mig att EU lär ha vissa krav på öppenhet.

 

Säkert lite småmeckigt men jag hade lätt lagt ner lite tid på detta om jag hade ett större uttag på gång. Så mitt råd till modsan är att om du har tid och ork så gör åtminstone ett seriöst försök att gräva lite.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man skulle kunna bevisa det som jag är så gott som hundra på nämligen att det på No. 6 Temple Street, St. John's, Antigua enbart finns en registered agent, advokatbyrå eller dyl. som rimligen inte kan bedriva någon onlinegamingverksamhet så borde ens chanser att få rätt mot en nogrann handläggare vara hyffsat goda alltså.

 

Om jag likt modsan hade haft 20k $ att ta ut så hade jag självklart orkat lägga ner lite mer energi på detektivarbete. Rimligtvis borde det med lite telefonerande/mailande/brevskrivande till främst Antigua & Barbuda och Cypern men kanske även England där dom förmodligen har viss verksamhet också gå att faktiskt bevisa var dom faktiskt har sitt huvudsakliga driftställe.

 

Det bör rimligtvis finnas någon form av nummerupplysning/telefonkatalog i dessa länder som kan ge adressinfo etc. Vidare så ska det finnas motsvarigheter till Bolagsverket. I ett klassiskt skatteparadis som Antigua & Barbuda är det förmodligen lögn i helvete att få fram någon info från deras bolagsverk men från Cyperns och Englands dito borde det rimligtvis gå att få fram grundläggande info. I Sverige är det förvånansvärt lätt att få fram all möjlig bolagsinfo genom ett par samtal till Bolagsverket, SKV etc. och jag inbillar mig att EU lär ha vissa krav på öppenhet.

 

Säkert lite småmeckigt men jag hade lätt lagt ner lite tid på detta om jag hade ett större uttag på gång. Så mitt råd till modsan är att om du har tid och ork så gör åtminstone ett seriöst försök att gräva lite.

 

/#LOUDmouth#

 

Om Skatteverket ens ser en antydan till att en sajt kan vara skattepliktig så är det vad de utgår ifrån. Sen ska du som spelare bevisa att det är annorlunda. Jag håller med dig i din rekommendation till modsan att han ska gräva mer för att skaffa sig mer information.

 

Bolagsverket i Sverige är duktiga på att förse en med information. Där har du helt rätt. Det finns bolagsverk i andra länder också som man kan få information från, t.o.m. i Karibien. Vad jag vet har inte Antigua och Barbuda något offentligt bolagsverk till skillnad från exempelvis Aruba.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klonkade likt modsan fint på Winner och tänkte casha ut. Allt detektivarbete hittils har dock visat sig lönlöst, ingenting matnyttigt har hittats vare sig i England eller på Cypern (har väl ingen vidare kunskap men har lagt ner en del tid på det).

 

Har även frågat skatteverket lite anonymt angående sidan. Här är svaret:

 

Vinster på pokerspel som anordnas inom EES-området är skattefria. Frågan ärdå om detta pokerspel verkligen har anordnats inom EES. Jag finner ingenuppgift på sidan som varken talar för eller emot att det är anordnat inomEES. Uppgiften om Cypern verkar mera vara att sidan ligger på en serverdär. Inte heller är det direkt licensen som styr.

I skatteverkets skrivelsednr 130 281559 -04/113 från 20040331 defineras vad som menas med "anordnatinom EES" "Lotteriet ska tillhandahållas av en fysisk person bosatt i EU/EES-landeller av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land. Ipraktiken torde det i de allra flesta fall vara fråga om spelvinsteröver Internet hos etablerade utländska spelbolag, s.k. bookmakers. Detfaktum att spel hos en utländsk bookmaker rent tekniskt sker över enserver som fysiskt är placerad utanför EU/EES-området innebär inte annanbedömning än att det är fråga om ett utländskt lotteri arrangerat i ettEU/EES-land."

 

Så jag tycker att du skriver till denna Internetsajts suport och frågarvilket företag som egentligen ligger bakom denna sajt och var detta företagär hemmahörande.

 

Försökte faktiskt med att kontakta Winners support (blev ombedd maila en adress) och fick svaret:

 

we have received your email with Subjects (Winner + Tax.) and in order to ensure that the right details will be given, it hasbeen forwarded to the relevant department. Rest assured that you’ll beinformed once we have received the complete information.

 

Detta var ca 2 veckor sedan, känns inte som att de är så villiga att svara vem som fysiskt anordnar det =). Så någon vettig information av Winner lär man inte få, så tills man hittar lite matnyttig info som håller så blir det nog skatt (Skatteverket lär ju inte överanstränga sig för att bevisa att sidan är skattepliktig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

we have received your email with Subjects (Winner + Tax.) and in order to ensure that the right details will be given, it hasbeen forwarded to the relevant department. Rest assured that you’ll beinformed once we have received the complete information.

Detta var ca 2 veckor sedan, känns inte som att de är så villiga att svara vem som fysiskt anordnar det =). Så någon vettig information av Winner lär man inte få, så tills man hittar lite matnyttig info som håller så blir det nog skatt (Skatteverket lär ju inte överanstränga sig för att bevisa att sidan är skattepliktig).

Räkna då med att det är skattepliktigt, det är nämligen ett 100%igt tell: Är sajten inom EU = skattefri så är det något de väldigt väldigt gärna talar om, tydligt på hemsidan eller med vändande post. Är sajten skattepliktig så göms det och tar lång tid om man över huvud taget får något svar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna då med att det är skattepliktigt, det är nämligen ett 100%igt tell: Är sajten inom EU = skattefri så är det något de väldigt väldigt gärna talar om, tydligt på hemsidan eller med vändande post. Är sajten skattepliktig så göms det och tar lång tid om man över huvud taget får något svar.

Finns ju absolut ingen annan logik än så tyvärr. Man får ju klart minskat förtroende för en site som inte vill vara ärlig utan vill gömma verklighet i hopp om att behålla kunder.

 

Känns ju inte speciellt ärligt av Poker Stars heller att lägga så mycket fokus på reklam i Sverige när man inte har EU licens vilket i teorin kan ge enorma skattesmällar för vissa person.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar fortfarande ingen roll om sajten har licens inom EU eller ej.

Uttryckte mig fel. I alla fall är det illa att man marknadsför sig så mycket i Sverige när man till skillnad från väldigt många andra alternativ är tvungen att skatta i Sverige. Visst borde de kunna fixa så att de hör hemma i EU så att man kommer undan ifrån det även om man mest riktar in sig på US marknaden som förstås är klart störst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uttryckte mig fel. I alla fall är det illa att man marknadsför sig så mycket i Sverige när man till skillnad från väldigt många andra alternativ är tvungen att skatta i Sverige. Visst borde de kunna fixa så att de hör hemma i EU så att man kommer undan ifrån det även om man mest riktar in sig på US marknaden som förstås är klart störst.

Håller verkligen inte med. Jag tycker att alla pengar som läggs på marknadsföring för att locka människor att börja spela poker är bra. Oavsett land.

Kan verkligen inte förstå varför det skulle vara fel av pokerstars att marknadsföra sig i just Sverige... Vi har både högre inkomstskatt och högre moms än de flesta länder, men likförbannat tycker jag att det är bra att företag anställer folk och säljer produkter här, istället för att bara göra det i länder med lägre skatt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller verkligen inte med. Jag tycker att alla pengar som läggs på marknadsföring för att locka människor att börja spela poker är bra. Oavsett land.

Kan verkligen inte förstå varför det skulle vara fel av pokerstars att marknadsföra sig i just Sverige... Vi har både högre inkomstskatt och högre moms än de flesta länder, men likförbannat tycker jag att det är bra att företag anställer folk och säljer produkter här, istället för att bara göra det i länder med lägre skatt. ;)

Samtidigt kan de förstås upplysa sina kunder om att de ska betala skatt i Sverige så att dem inte glömmer bort eller missuppfattar det med den logiken :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte Winner poker är skattefritt. Det är min uppfattning. Men du får väll casha ut lite i taget eller alternativt föra över pengar till någon EU-site som tillåter insättning med MB och uttag till bank.

 

Om du ska skatta för denna vinst kanske du blir granskad för allt ditt andra spel också, så då måste du ha vitt mjöl i påsen så att säga.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...