Gå till innehåll

Intervju spelberoende poker/börsen


ninahedlund

Recommended Posts

Hej där i forumet!

Jag heter Nina Hedlund, frilansjournalist som just är i färd med att planera en artikel till tidningen Aktiespararen om spelberoende på börsen. Jag söker intervjupersoner som kombinerat pokerspel med handel i aktier eller andra finansiella instrument. Tanken är att genom ett antal mänskliga berättelser skicka ut en varningssignal. Jag skulle helst önska en intervjuperson som kan tänka sig att träffa fram med namn och bild ( har redan en anonym berättelse där jag träffat personen på ett behandlingshem). Men även om du vill vara anonym så lyssnar jag gärna till din berättelse.Jag har jobbat 25 år som journalist och är van att hantera människors berättelser varsamt. Kontakta mig gärna på ninahedlund@gmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med en sådan artikel? Att endast dra paralleller mellan pokerspel och aktiehandel? Det är betydligt intressantare att gå in neutral i ämnet och ställa sig frågan ifall pokerspelare också gamblar med andra finansiella instrument. Om svaret är ja, är kombinationen lyckad eller misslyckad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag söker intervjupersoner som kombinerat pokerspel med handel i aktier eller andra finansiella instrument. Tanken är att genom ett antal mänskliga berättelser skicka ut en varningssignal.

 

Du har alltså bestämt att all form av kombination av poker och aktiehandel behöver varnas för?

 

Känns spontant märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att vinnande spelare inte kan vara spelberoende?

 

Nej, han menar att det finns ingen som är spelberoende här och alla vinner.

 

Hans poäng vara alltså att alla som spelar poker vinner och av medlemmerna på pf finns inte en enda som är spelberoende.

 

En annan tolkning är att han skämtade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, han menar att det finns ingen som är spelberoende här och alla vinner.

 

Hans poäng vara alltså att alla som spelar poker vinner och av medlemmerna på pf finns inte en enda som är spelberoende.

 

En annan tolkning är att han skämtade.

 

Man skämtar aldrig i spelberoendetrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter som förstklassig journalistik. Låt mig få prova jag med:

 

"Hej, jag är en ytterst seriös journalist som ska skriva en artikel till tidningen Lögner angående pokerspelare och deras kriminella vanor. Jag söker intervjupersoner som kombinerat pokerspel med grova brott, helst mord. Tanken är att ljuga rätt ut och säga att alla pokerspelare är mördare. Jag har redan en anonym seriemördare som spelade poker en gång i sina unga år som låtit mig intervjua honom. Därför söker jag nu personer som kan gå ut med namn och bild.

Givetvis är syftet också att ge en varningssignal och få allmänheten att se ner på poker ytterligare."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här låter som förstklassig journalistik. Låt mig få prova jag med:

 

"Hej, jag är en ytterst seriös journalist som ska skriva en artikel till tidningen Lögner angående pokerspelare och deras kriminella vanor. Jag söker intervjupersoner som kombinerat pokerspel med grova brott, helst mord. Tanken är att ljuga rätt ut och säga att alla pokerspelare är mördare. Jag har redan en anonym seriemördare som spelade poker en gång i sina unga år som låtit mig intervjua honom. Därför söker jag nu personer som kan gå ut med namn och bild.

Givetvis är syftet också att ge en varningssignal och få allmänheten att se ner på poker ytterligare."

:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har missbruksproblematik i vare sig börsverksamhet eller poker så är det rätt osannolikt att man har råd med mer än en av verksamheterna.

 

Kanske är vinkeln "folk som håller på med aktieaffärer, går inte så bra, de hör om poker som verkar enkelt och hamnar i spelberoende"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typiskt pf.nu, klaga på alla jounalistiska artiklar som handlar om spelberoende.

 

Tror snarare proffesionella pokerspelare har tröttnat på att sorteras in i samma fack som spelmissbrukare och få ta samma skit. Poker kommer nog aldrig bli socialt accepterat att försörja sig på, och en ännu en vinklad artikel gör inte saken bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror snarare proffesionella pokerspelare har tröttnat på att sorteras in i samma fack som spelmissbrukare och få ta samma skit. Poker kommer nog aldrig bli socialt accepterat att försörja sig på, och en ännu en vinklad artikel gör inte saken bättre.

 

Exakt. Och problemet med journalister är att de är riktigt hopplösa människor som aldrig har förstått hur poker och andra spel fungerar och de vill inte lära sig heller.

 

Kommer ni ihåg för några år sedan när Erik Sagström blev intervjuad i "Raggadish" där han har en lång utläggning om sitt framgångsrika spelande för att sedan få frågan: "eh..jaha...men vad gör du när du börjar få otur och förlora då....?"

 

Ett av de stora problemen är att de aldrig har förstått skillnaden mellan pottspel(såsom poker, bombenspel på Svs, Dagens dubbel på ATG etc) där man spelar mot varandra vs fasta odds(såsom roulette, långenspel etc) där oddsen är givna.

 

Och börja för all del inte prata om rake i poker eller återbetalningsprocent på Dagens Dubbel. Då går det helt runt i skallen på dom...!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. Och problemet med journalister är att de är riktigt hopplösa människor

 

rent allmänt tycker jag kunskapen hos svenska journalister är väldigt låg. rätt sällan de försöker förstå vad de skriver eller bryr som sakinnehållet är korrekt eller ej. se valbevakningen senaste veckorna t ex. allt handlar om att övertolka en gammal undersökning med vinklade frågor där resultatet inte är statistiskt säkerställt istället för att göra det vilken normalbegåvad person som helst hade gjort, kollat oddsen på bettingsiterna.

 

oftast börjar det hela med att de har en åsikt, sedan funderar de på hur de få åsikten publicerad genom att hitta någon vinkel som säljer lösnummer eller vänta till ämnet blir aktuellt. sedan quoteminear de frenetiskt efter något som kan tolkas som att deras åsikt stämmer lite halvt iaf och vips har de ett scoop. aldrig handlar det om att ta reda på vad är rätt eller fel.

 

att 90% av journalisterna är kommunister gör ju inte saken bättre.

 

jag har inte köpt ett lösnummer svensk nyhetsrapportering på några år nu, prenumerar dock på TIME och The Economist, ljusår högre kvalite där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...