Gå till innehåll

Vem är donken?


slyngryta

Recommended Posts

Spelade EPEC på gran canaria i helgen och jag har grämt mig i dagarna tre över följande hand. Jag kör den i delar så att det blir som en outhärdligt spännande historia som alla och deras barn och barnbarn kan följa.

 

Sidoinfo värt att notera: Alla som spelar denna turre har kvalat in via frirullar och standarden på spelarna i snitt är nog rätt låg.

 

Handen utspelar sig typ 7 minuter in i turneringen med blinds 25-50, startstack 10 000.

 

Det är tredje handen i turneringen och CO höjer upp till 600 pre i oöppnad pott. CO är en typisk rollspelare i halmhatt, fult bockskägg och runda glasögon. I övrigt alltså ingen som helst info om hur någon kring bordet spelar.

 

Jag sitter på knappen med AKs och hamnar i tanken direkt när jag ser mongobettet på 12BB från CO i halmhatt. Fråga nr 1 är: Vad fasen gör man pre och varför?

 

Snälla bullen, hjälp mig!

 

Stort tack till everest för en grymt bra helg för övrigt! Galet hotell och poolområde och till och med käket var fantastiskt, hoppas man klonkar någon resa till framöver.

 

Edit: CO är fransos och riktigt, riktigt ful. Han har även en halmhatt. Små tecken på förstoppning kan anas i hans ansiktsuttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 130
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

:-D. Med tanke på din föraktfulla beskrivning av fi gissar jag att denna hand vållade dig problem.

 

Jag hade gett okänd credit för en riktigt bra hand om han höjer så mycket, luktar högt pocket där han inte vill bli "utdragen", vet i tusan hur jag hade spelat spontant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade EPEC på gran canaria i helgen och jag har grämt mig i dagarna tre över följande hand. Jag kör den i delar så att det blir som en outhärdligt spännande historia som alla och deras barn och barnbarn kan följa.

 

Sidoinfo värt att notera: Alla som spelar denna turre har kvalat in via frirullar och standarden på spelarna i snitt är nog rätt låg.

 

Handen utspelar sig typ 7 minuter in i turneringen med blinds 25-50, startstack 10 000.

 

Det är tredje handen i turneringen och CO höjer upp till 600 pre i oöppnad pott. CO är en typisk rollspelare i halmhatt, fult bockskägg och runda glasögon. I övrigt alltså ingen som helst info om hur någon kring bordet spelar.

 

Jag sitter på knappen med AKs och hamnar i tanken direkt när jag ser mongobettet på 12BB från CO i halmhatt. Fråga nr 1 är: Vad fasen gör man pre och varför?

 

Snälla bullen, hjälp mig!

 

Stort tack till everest för en grymt bra helg för övrigt! Galet hotell och poolområde och till och med käket var fantastiskt, hoppas man klonkar någon resa till framöver.

 

Edit: CO är fransos och riktigt, riktigt ful. Han har även en halmhatt. Små tecken på förstoppning kan anas i hans ansiktsuttryck.

 

Denna posten är en epic fail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade EPEC på gran canaria i helgen och jag har grämt mig i dagarna tre över följande hand. Jag kör den i delar så att det blir som en outhärdligt spännande historia som alla och deras barn och barnbarn kan följa.

 

Sidoinfo värt att notera: Alla som spelar denna turre har kvalat in via frirullar och standarden på spelarna i snitt är nog rätt låg.

 

Handen utspelar sig typ 7 minuter in i turneringen med blinds 25-50, startstack 10 000.

 

Det är tredje handen i turneringen och CO höjer upp till 600 pre i oöppnad pott. CO är en typisk rollspelare i halmhatt, fult bockskägg och runda glasögon. I övrigt alltså ingen som helst info om hur någon kring bordet spelar.

 

Jag sitter på knappen med AKs och hamnar i tanken direkt när jag ser mongobettet på 12BB från CO i halmhatt. Fråga nr 1 är: Vad fasen gör man pre och varför?

 

Snälla bullen, hjälp mig!

 

Stort tack till everest för en grymt bra helg för övrigt! Galet hotell och poolområde och till och med käket var fantastiskt, hoppas man klonkar någon resa till framöver.

 

Edit: CO är fransos och riktigt, riktigt ful. Han har även en halmhatt. Små tecken på förstoppning kan anas i hans ansiktsuttryck.

 

Syn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har förmodligen ingen aning om vad han sysslar med/råkade ta fel marker när han skulle höja. Det är tredje handen i turneringen med djupa stackar så vi flattar o tar en flopp, att 3 beta och få in det pre så här tidigt i turneringen med djupa stackar känns extremt kallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har förmodligen ingen aning om vad han sysslar med/råkade ta fel marker när han skulle höja. Det är tredje handen i turneringen med djupa stackar så vi flattar o tar en flopp, att 3 beta och få in det pre så här tidigt i turneringen med djupa stackar känns extremt kallt.

 

Om man tror att han råkade ta fel marker ska man ju 3-betta och ta hem potten direkt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han har förmodligen ingen aning om vad han sysslar med/råkade ta fel marker när han skulle höja. Det är tredje handen i turneringen med djupa stackar så vi flattar o tar en flopp, att 3 beta och få in det pre så här tidigt i turneringen med djupa stackar känns extremt kallt.

 

Yes, håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävlar vad dålig edge man måste ha då.

 

Han har förmodligen ingen aning om vad han sysslar med/råkade ta fel marker när han skulle höja. Det är tredje handen i turneringen med djupa stackar så vi flattar o tar en flopp, att 3 beta och få in det pre så här tidigt i turneringen med djupa stackar känns extremt kallt.

 

Tror ni överskattar postflop edge i jfr med variansen i en MTT.

 

Vi har en monster som blockerar AA-KK. Börjar vi fega ur med sånt i en turre där vi är under tidspress att ackumulera chips så vete fan hur bra man går i turrar då.

 

200 bb är inte för djupt för o få in degen med AKs pre.

 

btw hur mkt större edge vill ni ha i en turre än AKs mot hans öppningsrange?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att du är en bra mycket bättre pokerspelare än jag men det finns väl ingen anledning att riskera hela stacken så tidigt i en turre. Det kommer bättre lägen. (3beta är jag dock inte helt främmande för).

En sådan tomte som (troligen) skyddar sin hand med 12bb pre är ju jätteenkelt att plocka ner postflop med rätt många brädor, särskilt med tanke på att vi har position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore i din situation har jag en känsla av att jag kännt på mig att sådär spelar man bara med KK-AA. Men med den starka handen jag ändå har (AKs) och möjligheten att han är en totaldonk hade jag bestämt mig för att syna.

Sen hade jag träffat K eller A och han hade betat pot jag hade pushat och han hade slagit mig med med set eller överpar. Jag hade svurit och vart missnöjd då jag trots allt hade allt lite på känn^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag att du är en bra mycket bättre pokerspelare än jag men det finns väl ingen anledning att riskera hela stacken så tidigt i en turre. Det kommer bättre lägen. (3beta är jag dock inte helt främmande för).

En sådan tomte som (troligen) skyddar sin hand med 12bb pre är ju jätteenkelt att plocka ner postflop med rätt många brädor, särskilt med tanke på att vi har position.

 

imo kan man inte argumentera "det kommer bättre lägen". Varje läge ska ju behandlas för sig med beaktande av EV och även i turrar, turneringsstrategi.

 

Vi har dessutom ackumuleringskrav under tidsnöd och bra händer växer inte på träd.

 

Att vi har position på honom är ju ytterligare en omständighet som gör att vi vill bygga upp potten och spela en stor pott i position om han synar op.

 

Överlag kan jag inte se hur många "bättre lägen" dyker upp i en turre än att ha AKs ip mot en donk med möjlighet att isolera och 3beta honom för värde.

 

Skulle han 4beta är ju AKs en perfekt 5betshand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo kan man inte argumentera "det kommer bättre lägen". Varje läge ska ju behandlas för sig med beaktande av EV och även i turrar, turneringsstrategi.

 

Vi har dessutom ackumuleringskrav under tidsnöd och bra händer växer inte på träd.

 

Att vi har position på honom är ju ytterligare en omständighet som gör att vi vill bygga upp potten och spela en stor pott i position om han synar op.

 

Överlag kan jag inte se hur många "bättre lägen" dyker upp i en turre än att ha AKs ip mot en donk med möjlighet att isolera och 3beta honom för värde.

 

Skulle han 4beta är ju AKs en perfekt 5betshand.

 

Jo, det kommer bättre lägen, garanterat. Jag antar att det är hyfsat långa levels och vi sitter med 200bb. Jag argumenterar inte för fold, jag argumenterar för att syna för att få se en flopp.

 

Vi får ju anta att han inte släpper handen mot trebet och därför vill vi se en flop eftersom vi har bra mycket mer information efter det.

 

Jag är inte helt 100 men det är väl därför vi har diskussionen. Med din argumentation känns det som att det är lika bra att ställa med allt över Q-7 eftersom vi ju i teorin kanske aldrig får ett bättre läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en viss skillnad mellan AKs och Q7 så jag förstår inte hur min argumentation fick dig att tro det.

 

Alltså, jag menar inte att man ska sitta och vänta på AA och KK, jag menar bara att det finns bättre lägen där du har mer information om fi och potten i sin helhet vilket gör det sjukt mycket mer sannolikt att du fattar rätt beslut.

 

Imo är det för tidigt att eventuellt flippa när du faktiskt inte behöver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte säkert att vi ens behöver flippa pre i o f s, men även det funkar. Har du tänkt o gå igenom en hel turre utan att behöva flippa? Va spelar det för roll då när det inträffar?

 

Till att börja med så 3betar vi den 3e bästa starthanden i holdem mot en donk, i position (Om du ska ha en 3betsrange öht så måste väl AKs naturligtvis ingå i den).

 

Sen om fi synar så spelar vi en stor pott i position med en monsterhand... bättre läge än så vete fan var du hittar.

 

Om fi 4betar har vi att välja mellan fold, syn eller 5bet.

 

Om man då tycker att det är jobbigt o riskera hela sin turnering första handen för man har åkt hela vägen till lokalen, får inte skjuts hem förrän polaren åkt ut, planerat o sitta vid bordet och snacka med folk, kanske ta några drinkar för att man fått komma ifrån frugan en kväll, har en gudalik "read" a la Hellmuth att fi har AA-KK, kanske QQ och man vill ju inte flippa mot QQ Liksom, eller allmänt har andra övervägningar än det faktiskt pokermässiga... fine.... folda o vänta på bättre läge.

 

Jag väljer o 5betta dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inte säkert att vi flippar men varför vill du bygga vidare på en pot som redan är 24bb? Vad sätter du honom på för range om han fyrbetar? Tydligen fortfarande jäkligt bred iom att du t.o.m vill 5-beta?

 

Vi leker lite med tanken då: Han är donkey deluxe, han kommer att syna om vi ställer. Han kan ha 5-5 till Q-Q i flipmode, det är 8 händer. Icke flip: A-Q, kaaaaaanske A-J. Sen AA och KK.

 

Vi flippar troligtvis, no? vad sätter du honom på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...