Gå till innehåll

NLT - SnG, hur och när spela KJ på SnG?


aglo

Recommended Posts

Under vilka omständigheter spelar ni KJ (suited/offsuit) på SNG's och hur spelar ni dem?

 

Jag tycker att det är en väldigt svårspelad hand, speciellt när inte så många har åkt (spelar 10-mannabord).

 

* RP, flytt till Turneringspoker - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar den framgångsrikt från alla positioner i ohöjda potter. Jag limpar bara in. Dock får man ju ta det lugnt om man floppar en K, foldknappen ligger nära om det blir action. Floppar man en J kan man spela lite hårdare, men vad jag egentligen siktar på är stege eller två-par. Grejen är att när man träffar hårt dubblar man ofta, eftersom nån annan också ofta träffar hårt (men inte lika hårt). Tex finns många som inte lägger AK. Tilläggas ska väl att jag spelar NL 5$ SnG 10-manna, kör man i WSOP ska man nog folda dom då preflophöjningar är standard. Det är bara om du tror att du kan limpa in med dom som det är värt att spela dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte folk med AK höja i $5 sngs? Har du statistik på KJ under de första nivåerna? Visa gärna statistik från PT till och med då blindsen är 25-50. KJ är en riktig problemhand såvida du inte är en av de post-flop spelarna som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga i vilken situation man skulle spela den. Generellt så kan jag säga att jag inte brukar spela den i tidig pos om jag inte sitter i sen pos med många limpers innan. Då spelar jag iof de flesta händer just på grund av potoddsen. Inte sällan man kan få upp till 8-1 potodds tidigt i de turneringarna, och då är en limp åtminstone given.

 

Däremot senare i en turnering är det en sjysst hand. Man kan absolut inte bara spela händer om är bättre än KJ eftersom det då blir läskigt uppenbart för alla andra vad man har på handen och det blir svårt att extrahera pengar från observanta motspelare.

 

Men det är som sagt svårt att säga ändå. Det helt beror på vilka som är med i handen så här långt och eventuella höjningar osv. Mot en aggressiv spelare spelar jag ju handen mot en höjning, men inte mot en tight sådan.

 

Lycka till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey det är också en fördel du nämner för att man itne ska spela KJ! Om motståndarna tror att du bara spelar nötter så har du ett gudalik image som du alltid vill ha. När mörkarna betyder något så kan du mycket lättare sno dem. Enligt mig är SnG's överlevnad tills man är top3, på vägen om man får en uppdubblingsmöjlighet är en bonus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självfallet Blado, visst är det så! Men jag tror många vet att en tidig tight spelare kommer skifta gear och spela mycket lösare när blindsen går upp. När du helt plötsligt börjar gå med i fler potter är inte första tanken för fi att "Oj oj, nu börjar han få flyt med korten!", utan de kommer nog att komma honom på spåret och göra det surt för honom. De kommer möjligen veta att du utnyttjar din tighta image till att just sno potter med vilka randomkort som helst vilket kan slå tillbaka mot dig rätt hårt.

 

Nämnas bör också i mitt föregående inlägg att jag hellre spelar låga suited connectors än KJo i sen position tidigt i en SnG med många limpers innan mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey det är också en fördel du nämner för att man itne ska spela KJ! Om motståndarna tror att du bara spelar nötter så har du ett gudalik image som du alltid vill ha. När mörkarna betyder något så kan du mycket lättare sno dem. Enligt mig är SnG's överlevnad tills man är top3, på vägen om man får en uppdubblingsmöjlighet är en bonus.

 

Yep håller med.. Mina motståndare får gärna tro att jag bara spelar bra händer i en SNG, eftersom det är långt ifrån sanningen när man är shorthanded o blindsen är höga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey det är också en fördel du nämner för att man itne ska spela KJ! Om motståndarna tror att du bara spelar nötter så har du ett gudalik image som du alltid vill ha. När mörkarna betyder något så kan du mycket lättare sno dem. Enligt mig är SnG's överlevnad tills man är top3, på vägen om man får en uppdubblingsmöjlighet är en bonus.

 

Yep håller med.. Mina motståndare får gärna tro att jag bara spelar bra händer i en SNG, eftersom det är långt ifrån sanningen när man är shorthanded o blindsen är höga.

 

Det jag menar är att tro inte att dina motståndare kommer sitta med en inbränd image av hur du spelade tidigt i turneringen för att använda i sitt spel mot dig sent i turneringen, för det kommer inte hålla. Man måste hela tiden vara dynamisk i SnG spel, och en värdig motståndare kommer veta vad du håller på med.

 

EDIT: Den här taktiken skulle ju enbart fungera ifall du enbart visar upp tophänder sent i SnGn och sedan inte snor många blinds alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo självfallet Blado, visst är det så! Men jag tror många vet att en tidig tight spelare kommer skifta gear och spela mycket lösare när blindsen går upp. När du helt plötsligt börjar gå med i fler potter är inte första tanken för fi att "Oj oj, nu börjar han få flyt med korten!", utan de kommer nog att komma honom på spåret och göra det surt för honom. De kommer möjligen veta att du utnyttjar din tighta image till att just sno potter med vilka randomkort som helst vilket kan slå tillbaka mot dig rätt hårt.

 

Att man har spelat KJ tidigare gör det väl iaf inte lättare o sno potter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikey det är också en fördel du nämner för att man itne ska spela KJ! Om motståndarna tror att du bara spelar nötter så har du ett gudalik image som du alltid vill ha. När mörkarna betyder något så kan du mycket lättare sno dem. Enligt mig är SnG's överlevnad tills man är top3, på vägen om man får en uppdubblingsmöjlighet är en bonus.

 

Yep håller med.. Mina motståndare får gärna tro att jag bara spelar bra händer i en SNG, eftersom det är långt ifrån sanningen när man är shorthanded o blindsen är höga.

 

Det jag menar är att tro inte att dina motståndare kommer sitta med en inbränd image av hur du spelade tidigt i turneringen för att använda i sitt spel mot dig sent i turneringen, för det kommer inte hålla. Man måste hela tiden vara dynamisk i SnG spel, och en värdig motståndare kommer veta vad du håller på med.

 

EDIT: Den här taktiken skulle ju enbart fungera ifall du enbart visar upp tophänder sent i SnGn och sedan inte snor många blinds alls.

 

Supertajt spel i början och aggressivt på slutet är väl rätt så mkt en bevisad fungerande strategi för sng. kanske inte optimal, vad vet jag.

 

Jag tror att nån som sitter under turneringens gång och slaskar med händer som KJ, dels kommer ha färre marker ofta och dessutom vara uppfattad som loose (vilket du oxå tyckte var ett av syftet med o spela handen om jag inte missförstod dig), därför blir han mycket lättare nersynad än nån som har en större stack och knappt spelat en hand.

 

Däremot är det klart att folk runt bordet fattar att om man varit tight men nu börjat ställa in titt som tätt, att man inte alltid sitter med AA. Men då har man ju redan hunnit stjäla en del blinds, och då kanske man avvaktar ett tag, höjjer kraven på händerna litegrann osv.

 

Hursomhelst, att skaffa sig en lose-image i en SNG är fortfarande inte vad jag skulle vilja åstadkomma

 

Kan tillägga att jag spelar mest på party, med deras snabba blind-struktur. Strategin man använder får väl anpassas efter såna saker oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Rickie, att man snor blinds lättare genom att spela händer som KJ är inte alls det jag menar.

 

Jag skulle heller inte spela KJ i tidig pos som jag även nämnde, om jag inte fick groteska potodds då jag tycker man kan spela de flesta händer. Jag är en sådan där som alltid kollar potoddsen, även tidigt i turneringen. Men som jag sa så spelar jag hellre låga suited connectors från sen position med ruggiga potodds.

 

Om du spelar party så måste du börja spela KJ tidigare än vid 1500 bord med slöare blindsstruktur ju.

 

Så missförstå mig inte. Jag spelar inte KJ i regel tidigt i turneringen, enbart i undantagsfall. Däremot så anser jag det fel att slänga handen när det är runt 4-5 spelare kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst, att skaffa sig en lose-image i en SNG är fortfarande inte vad jag skulle vilja åstadkomma

 

Jag tycker om att ha en aggressiv image nära bubblan, när det är 4-5 pers kvar. Jag vill att folk ska veta att det kostar att gå med i samma pot som jag. Här är det minsta jag vill ha en tight image i varje fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laz det ska till väldans speciella omständigheter innan jag synar en all-in med KJ. Jag skulle väldigt sällan göra det om det skulle sätta mig i en all-in situation också, om jag inte hade väldigt liten stack!

 

Men är det alltså bara jag som vill ha en aggressiv image med 4-5 spelare kvar? Man kan ju inte säga att det är en hand att bara sno blinds med. Blinds kan man sno med vilka kort som helst eftersom det ofta går ut på att sätta skräck i motståndaren och ge dem hög fold equity. Jag tycker absolut att KJ är en bra hand att spela sent i en turnering.

 

Vad spelar ni för kort när blindsen börjar stiga då? Spelar ni aldrig kort som suited connectors heller? QTs-AT?

 

Jag skulle aldrig komma på tanken att enbart spela toppkort sent i en SnG. Jag blir stormförtjust när jag hittar en kille som enbart spelar sina AK, AQ, AJ, AA, KK, QQ, JJ osv. Sen kommer jag nog förlora en del av min stack om han skiftar växel och börjar med låga kort och får något träffat. Men den gången jag träffar nånting och min fi också träffar så är det en stor chans att alla våra chips kommer ligga i mitten den handen, då jag förhoppningsvis är favorit. Det är något jag tycker är svårt att få till med en tight image.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Så missförstå mig inte. Jag spelar inte KJ i regel tidigt i turneringen, enbart i undantagsfall. Däremot så anser jag det fel att slänga handen när det är runt 4-5 spelare kvar."

 

 

Att säga att det är fel o slänga, är väl att överdriva.

 

Säg att du har runt 10 big blinds, med 4 synglada gubbar kvar o syna efter dig (som du har sett synar med händer som Ax), ställer du in med KJo?

 

Och det är heller ingen hand man synar med i vilka lägen som helst (vilket jag vet du höll med om i ovanstående post, poängterar bara att det finns lägen o slänga KJ).

 

Däremot om jag sitter i SB med under 10 big blinds i stacken, alla foldar fram till mig, då är det ju bara o trycka på med en hand som KJ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste även nämna att jag tycker inte att någon hand är en auto-fold sent i en SnG. 72o kan vinna lika många händer som AK. Jag tycker att det är väldigt viktigt att spela motståndarna mer än korten sent i en turnering. Därför tycker jag inte man kan säga "KJ är en skräphand som bara kan sno blinds". Förvisso har jag en viss förkärlek till samtliga kortkombinationer, så min åsikt kanske inte är att ta så allvarligt, men men :)

 

Min spelstil går mycket ut på att ha en aggressiv image sent i SnGn. Sen finns det ju andra vis att spela som kan vara lika framgångsrika för andra, men jag vet inte om jag skulle kunna spela så bara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar ni för kort när blindsen börjar stiga då? Spelar ni aldrig kort som suited connectors heller? QTs-AT?

 

Jag skulle aldrig komma på tanken att enbart spela toppkort sent i en SnG. Jag blir stormförtjust när jag hittar en kille som enbart spelar sina AK, AQ, AJ, AA, KK, QQ, JJ osv. Sen kommer jag nog förlora en del av min stack om han skiftar växel och börjar med låga kort och får något träffat. Men den gången jag träffar nånting och min fi också träffar så är det en stor chans att alla våra chips kommer ligga i mitten den handen, då jag förhoppningsvis är favorit. Det är något jag tycker är svårt att få till med en tight image.

 

Det är klart att man inte bara spelar toppkort i slutet av en SNG. Men blir ju mest fold eller allin, så för mig handlar det inte så mycket om att spela ut nån post-flop eftersom degen redan ligger inne preflop.

 

När man är shorthanded med höga blinds, blir ju en hand som A-10, mycket mer värdefull självklart.

 

O så blir det ju att man trycker med Any 2 på handen i vissa situationer. Jag brukar variera steals med bra händer och med dåliga.

 

Fördelen med att trycka med bra händer, är att chansen minskar att moståndarna har en bra hand, samt att du har större vinst-chans när du får syn generellt. Så det är en skillnad på att trycka med any 2 och med en okej hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte påstå att jag brukar trycka all-in eller fold om jag inte har en låg stack. Med en stor stack tycker jag det är onödigt faktiskt, även fast jag vet att många här kanske inte håller med om det. All-in eller fold är en bra taktik om man är lågstack, men då ska man ju åtminstone ha en sjysst hand, helst Ax. Men om jag sitter med 20bb så trycker jag väldigt sällan in hela stacken för att sno åt mig 1.5bb och riskera att bli av med 10bb om nu någon skulle ha träffat en sjysst hand. I sådana lägen så kan man ju knuffas runt bland lågstackarna med hyffsade händer.

 

Men det är ju också en fråga om smak. Jag tycker inte att all-in eller fold är en befogad taktik om man har lite stack att spela med.

 

Sen om man ska trycke in med KJ så kan man ju nästan lika gärna trycka på med låga connectors också. Jag vill ju hellre ha en syn när jag sitter på 67 än med KJ iaf, om det inte är nån dåre som synar en all-in med Q hög.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...