Gå till innehåll

Trillske tappar balansen med "nöt"-färg på /10:-


Recommended Posts

Drog denna till en polare men kom på att den kan vara ganska intressant.

 

Möter en spelare som är mer eller mindre apdålig över ett sample, men han är å andra sidan väldigt van med pokerteori osv så enstaka händer kan han få till.

 

Problemet här är att jag inte kan tänka mig att jag inte i princip alltid höjer turn med kåk. Och är det så, så innebär ju det alltså att jag inte bara är i toppen av rangen, utan till och med har den bästa hand jag någonsin kan ha. Därav behov av gråtsyn; jag är inte den spelare som bryr mig mest om balans tack vare nivåerna jag spelar, men någon måtta får det ju liksom vara.

Kan dock inte tänka mig att jag har fiskfan slagen ens 35% av gångerna, om jag får gissa.

 

Ska balansera så jag kan slänga en sån här ibland?

Antar att det varit lite så att jag dunkar på med nötter och semibluffar på turn här. Och med det upplägget blir det ju helvette att slänga denna, samtidigt som raisefold på turn inte är skitroligt heller.

 

 

***** Hand 1303658293 *****

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 6 maj 2010 01:50:23

Eva 10 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Kein Geld (2348.27)

Plats 3: Trillske (5601.21)

Plats 2: Gert_Steel (2000.00)

Plats 5: longple1 (4736.71)

Plats 4: Crizzze (1291.55)

longple1 lägg LM 5.00

Kein Geld lägg SM 10.00

** Giv **

Kein Geld [N/A, N/A]

Trillske [Dh, Kh]

Gert_Steel [N/A, N/A]

longple1 [N/A, N/A]

Crizzze [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Gert_Steel Lägg

Trillske Höj till 35.00

Crizzze Lägg

longple1 Syna 35.00

Kein Geld Lägg

*** Flop(Board): *** : [10h, Eh, 8k]

*** Bet Runda 2 ***

longple1 Passa

Trillske Satsa 60.00

longple1 Höj till 185.00

Trillske Syna 185.00

*** Turn(Board): *** : [10h, Eh, 8k, 8h]

*** Bet Runda 3 ***

longple1 Satsa 375.00

Trillske Syna 375.00

*** River(Board): *** : [10h, Eh, 8k, 8h, 3k]

*** Bet Runda 4 ***

longple1 Satsa 1855.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Han har 8T förresten. Cooler och guds vrede osv, men tycker ändå det känns tveksamt.

 

Tänkte skriva det i en spoiler men lyckas inte hitta funktionen, men nu läser ju iaf folk handen först.

 

Resultat fick mig att tänka på att det kanske finns en poäng i att bara syna turn med tex AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju precis det som är problemet: Jag sätter honom inte på en range jag slår. Så egentligen är det ju en fold.

Samtidigt inser jag att, å helvette, det här är den bästa handen jag kan ha.

 

Spelaren jag möter är lite speciel, så till vida att han trotts att han som helhet suger, skulle kunna uppfatta situationen och komma på att "haha, det finns inte en hand han kan syna med!". Alltså att han uppfattar att jag måste bluffcatcha oavsett vad jag har.

 

Jag brukar inte vara spelaren som särkilt ofta förespråkar balans före vakuum, men i det här fallet kändes det så extremt. Frågan är då om jag ska ta den här synen, eller korrigera det med att faktiskt hamna där med kåk en del istället. Spontana tanken med typ 500bb effektivt är ju annars att man vill öka potten rejält på turn när man har nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är lite specielt. Skulle jag få för mig att tableselecta skulle han helt klart få ingå i mina bord.

Samtidigt vet jag att han är rätt påläst, och dessutom gör en del fancygrejer. När man då sitter så jävla deep blir ju ändå enstaka stora händer rätt betydande.

 

Men med just den spelaren är det inte hela världen, kan gott syna och plocka edgen på andra håll. Jag ser det lite ur ett större perspektiv. Det är ju sällsynt före höga delen av middstakes, men stöter jag på en sån här spelartyp - fast dessutom BRA - så är detta en spot där det känns som jag får arslet serverat, för jag hamnde ju i lite av en catch22 på river, och har ingen riktig plan för att undvika det.

 

Tack för input. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kan gott syna och plocka edgen på andra håll"

 

Att kasta bort 200bb på en solklar fold och tro att du kan rättfärdiga det misstaget genom att plocka edgen på andra håll smakar inte bra i munnen. Du ska ha ett jävla flyt och rungood, oavsett hur stor din edge är, för att vinna 200bb av en spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara ge en eloge till Slaktavfall för att han orkar skriva ett så utförligt och delaljerat inlägg som (framför allt) det första. Numera verkar annars de flesta som kan något om poker på detta forum mest ägna sig åt att försöka vara roliga med enstaka ironiska/sarkastiska inlägg på som mest en rad.

 

Även om det i detta fall kunde räckt med en mening - han bluffar troligtvis nästan aldrig här - så var analysen och viljan att hjälpa fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en överbet på river? Varför skulle du inte kunna ha vilken kåk som helst på river?
För att jag aldrig träffar trean och för att jag alltid höjer kåken på turn när vi har 500bb. Förstnämnda kan jag inte göra något åt, sistnämnda har jag tagit upp för diskussion i den här tråden.

 

Några av er här ovan är ärligt talat lite väl inboxade. Kan ni själva få iväg en överbetsbluff? Om ni inte kan det så är det nog god tid att börja klura lite. Om ni kan det säger det väl sig självt att andra kan det också.

 

Men det är inte vakuum som är grejen, I det här fallet är det som sagt ett problem med balans. Jag själv abusar folk när de tar linjer där de jävligt sällan har något grymt (precis er här ovan som skiver "lol, överbet, spring" och kombinerar det med samma balansproblem som mitt).

 

Antar att ett tredje alternativ är att herosyna x% på river, men känns som man då ändå gör det med övre delen av rangen, och hamnar vid samma jävla syn ändå.

 

Hursomhelst, om ni letar EV på själva synen eller folden i sig har ni missuppfattat problemet.

 

FriedLiverAttack,

Håller med dig angående elogen, men inte svaret i övrigt. Står redan i första inlägget att jag inte tror jag har direkta odds för syn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att du har rätt om synen i sig, den kanske är helt onödig trotts omständigheterna.

 

Men jag har historik med spelaren och kan garantera att tankegångerna inte gick sådär. Han kommer helt klart försöka sätta mig på en range hela vägen, han kommer försöka fatta vilken range jag kommer sätta honom osv. Han är som sagt påläst, antagligen riktig forumapa.

 

Sen varför han ändå suger nå förbaskat kan man ju bara spekulera i. Kan vara så att han klivit upp för snabbt, eller så är han bara allmänt långsam i huvudet?

 

Men jag tycker man ser sånt där rätt ofta ändå. Sitter nån råfisk vid bordet (mycket värre spelare än denna) som helt plötsligt häver ur sig "lol tror du inte jag balanserat min range där?".

Wtf?

 

Hursomhelst, även om riversynen är onödig i sig är situationen en lucka jag behöver reflektera kring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Food for thought förresten;

 

***** Hand 1303658293 *****

5.00/10.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 6 maj 2010 01:50:23

Eva 10 (Vanlig /Cash Game )

Plats 1: Kein Geld (2348.27)

Plats 3: Trillske (5601.21)

Plats 2: Gert_Steel (2000.00)

Plats 5: longple1 (4736.71)

Plats 4: Crizzze (1291.55)

longple1 lägg LM 5.00

Kein Geld lägg SM 10.00

** Giv **

Kein Geld [N/A, N/A]

Trillske [8x, Tx]

Gert_Steel [N/A, N/A]

longple1 [N/A, N/A]

Crizzze [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Gert_Steel Lägg

Trillske Höj till 35.00

Crizzze Lägg

longple1 Syna 35.00

Kein Geld Lägg

*** Flop(Board): *** : [10h, Eh, 8k]

*** Bet Runda 2 ***

longple1 Passa

Trillske Satsa 60.00

longple1 Höj till 185.00

Trillske Syna 185.00

*** Turn(Board): *** : [10h, Eh, 8k, 8h]

*** Bet Runda 3 ***

longple1 Satsa 375.00

Trillske Syna 375.00

*** River(Board): *** : [10h, Eh, 8k, 8h, 3k]

*** Bet Runda 4 ***

longple1 Satsa 1855.00

 

Handen precis över KhQh, om vi helt nonchalerar trean.

(Inser förövrigt att den ligger i min range. Där ser man.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skrev 10x bättre skulle jag hålla med.

Att man då har ticks och måste hoppa in i tråden för att poängtera nåt dumt ("orkar inte hjälpa dig") blir extra löljigt, eftersom efterfrågan antagligen inte var skithög på varan han inte vill leverera.

 

Enkel fold, ptjah, jag inklusive precis alla andra hittils har sagt att syn på river bör vara -EV, men inga fler än slakt som vill reflektera kring det faktiska problemet? För ont om tid för att lista ut hur många händer jag kommer till river med där, men jag misstänker att det är några iaf; och att mer eller mindre alla måste slänga. Därav "trillske tappar balansen".

 

Ni har kanske rätt i att den här halvfisken inte tänker tillräckligt långt.. Men förr eller senare möter jag en spelare som gör så här och har stabila grunder till det. Jag själv gör så. Det säger mig att högre upp måste det finnas massvis med spelare som också kan göra det. Om vi säger såhär då:

Om Trillske mötte Trillske2 här, så skulle Trillske (han som överbettar) äga sönder Trillske2 (han som möter överbettet). Såvida Trillske2 inte bestämmer sig för att bita ihop och syna med toppen av rangen, d.v.s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är poängen med tråden ditt tröga fanskap? :ola: Herregud vad korkad du är. Det är så man täpper till luckor innan de skapar problem, man hittar dem och söker en lösning. Notera förövrigt att topic inte är ett dugg isolerat till riverspelet.

 

Förövrigt finns det en del spelare jag respekterar där du spelar, men du är inte en av dem. Vilket du är fullt medveten om. Precis som jag vet att du inte respekterar mig. Jag kommer inte plötsligt tycka att du är en bra pokerspelare bara för att du för en fånig grudge på PF med ett skriftspråk som konkurrerar med random mellanstadieelev i obs-klass, så ta ut din downsing* på något mer konstruktivt.

 

*A.k.a. återbetalningsskyldighet för grov överträdelse av fenomenet superheater.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...