Gå till innehåll

Re-buy direkt efter postad blind?


Recommended Posts

Vad säger panelen om att göra re-buy så fort man postat sin första blind (alternativt gjort sig av med minimalt av sin stack)? I Primas turneringar är det ju alltid, så länge det inte är freeze out, obegränsade re-buys första timmen. Är det då klokt att köpa på sig fler chips omgående?

 

Funderade på det inför kvällens garanti 100k-turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så tycker jag det verkar vettigast att göra re-buy så fort det går. Av ungefär följande anledning, startmarkernas värde är i stort sett linjärt i början på en turnering alltså 2k är dubbelt så bra som 1k i EV-termer. För en förväntad vinnare spelare så blir det alltså en snabb möjlighet till ytterligare ett +EV beslut rätt av, vilket ju måste vara bra. Om man och andra sidan är break-even eller sämre så är det nog lika bra att låta bli.

 

På ett mer praktiskt plan så är det ju så att det kastas omkring rätt friskt med marker i början av en re-buy och då är det ju bra att kunna fånga upp så många som möjligt av dem. Det är ju lätt att tänka sig en situation där man kan få in alla pengarna mot en tomte som har 5k, i så fall är det ju bättre ju närmare 5k man ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite pa hur strukturen for inkiopen ser ut, och eventuella add-on. Om man far lika mycket marker for ett inkop som start, och man far lika mycket marker for ett add-on som vid start, sa spelar det egentligen ingen roll. Du okar dina chanser som johan skriver, men okar samtidigt din exponering i tavlingen. Oavsett vad du valjer sa ar det endast marginellt ratt eller marginellt fel, och da skall du snarast tanka pa hur din planbok mar... Har du ont om pengar sa kanske du skall vanta, forsoka bygga stack med grundinkopet, och gora inkop om du misslyckas med det.

 

Far du mer marker vid ett inkop an vid start sa skall du gora inkopet sa fort som mojligt.

 

Far du lika mycket marker vid inkop men extra mycket marker vid ett add-on, sa skall du troligtvis inte gora inkopet men spela tight och ta add-on.

 

Se vidare ertikeln om just detta under Olas horna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen brukar jag tuffa på med startstacken tills det finns anledning att ha en större stack (om jag inte lyckas öka min egen stack utan hjälp av rebuys såklart). Med andra ord: om nån av tomtarna dubblar sin stack gör du en rebuy om du har under startantalet i marker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...