Gå till innehåll

Vill sluta spela - men vet inte jag ska göra istället


SimPoker

Recommended Posts

Lite info om mig. Är en 22 årig kille som började spela på internet alldeles för tidigt, redan vid 15 års åldern. Jag har alltid varit duktig i skolan och har alltid haft lätt att lära mig. Jag gick ut högstadiet med relativt bra betyg och sökte till Natur på gymnasiumet. Planerna var att plugga stenhårt. Så gick det inte. Poker gick före allting, även på skoltid satt jag och spela poker. Det här slutade med att jag gick ut med gymnasiumet med sjukt kassa betyg, 11.00 tror jag, dvs Godkänt och något enstaka VG.

 

Jag började som sagt redan i 15 års åldern, på dom lägsta nivåerna. Kunde sitta flera timmar och vinna ett par dollar, var så sjukt skoj att spela poker. Kommer ihåg att när jag var runt 16-17 så vann jag 10 000 över ett sportlov, alla på skolan visste om det, jag tyckte det vart skitcoolt. Vad dock ingen visste var att jag förlorade alla dessa pengar på en kväll någon vecka senare.

 

Jag fortsatte dock att spela och vann några tusenlappar i månaden. Det var inte dåligt för att bo hemma och vara tonåring. Jag kunde köpa allt rolig, platt TV, ny dator, TV-spel etc. Mina föräldrar blev nästan avundsjuka på mig. Dom borde egentligen ha blivit oroliga.

 

När jag fyllde 18 så blev det alltid dyra krogrundor tack vare vinsterna. Kompisar som inte hade pengar, dom bjöd jag på. Folk började associera med mig pengar. Skolan gick sämre och sämre, jag fokuserade alltid på att skriva G på proven. På pokern fortsatte jag att vinna och bränna pengarna på skit. Under sista året på gymnasiumet köpte jag en lägenhet, betalade av 200kkr på direkten. Visserligen inget dåligt köp. Dock så blev jag bunden till staden jag bor i pga mitt köp.

 

Efter att pluggat klart och flyttat ut, så blev jag tvungen att få in pengar på kontot. Jag började spela mer och mer, dock så började jag hata spelet och mitt liv mer. Jag blev så sjukt less på att vakna upp och sätta mig framför dator, det som jag saknade mest var det sociala livet. Jag har dock fortsatt att spela, jag har inte gjort något annat. Många av mina kompisar är avundsjuka på mig, medans jag är avundsjuka på dom. Jag vill också kliva upp 0700 och gå till jobbet, träffa folk och ha struktur i livet. Jag har visserligen valt det här, men det blir lätt så.

 

När jag träffar gamla kompisar så kommer givetvis denna fråga upp "vad har du gjort senaste åren?" Ja, vafan har jag gjort? Jag hatar verkligen den frågan. Svaren jag får av dom är att dom har jobbat, visst har pluggat 3 år och är snart klara etc.

 

Sedan gymnasiumet har jag alltid haft bra med pengar. Jag varit utomlands flera gånger, köpt det jag velat ha. Varit i Las Vegas två gånger. Spelade ingenting i Las Vegas, älskade att gå på klubbarna och besöka turistföremål.

 

Idag

 

Har precis återvänt från en helg i stockholm, varit ute med kompisar och bränt pengar, ätit och druckit dyrt. För varje krona jag har bränt, så har jag haft ångest. Anledning är att jag inte har vunnit några pengar på mitt pokerspel senaste 6 månaderna.

Dvs, pengar har bara försvunnit från mitt konto och inga har kommit in. Jag fortsätter att leva en livsstill jag inte har råd med. Har även märkt att jag börjat spela på lotto spel. När vi var på CC så förlorade jag ett inköp genom att bluffa mot nötterna. Gick därifrån, livepoker käns inte som min sak. Jag gick då ner och spelade bort ännu mer pengar på olika maskiner. Det här var första gången i mitt liv jag spelade på en maskin, har aldrig heller på blackjack eller roulette, då det känts som ett looser spel. Har insett att jag verkligen tappat respekt för pengar. Har köpte kläder för 10000kr senaste månaden, jag har redan sjukt mkt kläder. Köpte en ny Platt-TV då jag tyckte den förra var för liten.

 

För att komma till slutsaten, jag vill inte spela poker längre, då jag helt enkelt inte trivs och jag vinner inte längre. Jag mår psykiskt dåligt. Jag har aldrig spelat på höga nivåer, innan nyår spelade jag spelade jag på 2/4, men är nu nere på 05/1-1/2. Under min pokerkarriär har jag dock gått plus, just nu har jag 250 000kr sparat på banken och även lägenheten. Jag känner dock inte det är värt pengarna!

 

Jag känner att jag vill börja plugga, men jag vet inte vad. Sedan vet jag inte heller om jag kan plugga. Jag håller nämligen på att ta körkortet, körningen går skitbra, men när jag ska läsa teorin, så klarar jag att läsa i 30 minuter, sedan är jag less. Har kompisat som pluggar flera timmar efter skolan, kommer jag att klara det här? Sedan gick jag ut med kassa betyg, kommer inte långt med dom.

 

Jag har sökt till några utbildningar i under hösten, men vet redan nu att jag inte kommer in. Göra högskoleprovet är för sent. Nästa tillfälle att plugga är en bra bit ifrån. Funderar på om jag kanske borde studera utomlands i Augusti, är väldigt sugen på USA.

 

Vad rekommenderar ni mig? Att analysera mitt spel och sedan fortsätta spela och liknande tips är jag inte intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 64
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lås in datorn i förrådet och låt någon du litar på ta hand om nyckeln. Skulle gjort det själv för många år sedan om jag hade haft socialt liv som högre prioritet än att vara ifred. Brukar ofta sätta mig vid datorn med en kopp kaffe eller te på morgonen. Positiv vana imo. Får fart på tankearbetet. :)

 

Du verkar iofs ha alkoholproblem. Ta tag i det så kanske resten löser sig "automatiskt". Var ärlig mot de du känner så får man oftast stöd på vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du försöker ge utbildningen en chans alltså. Du kan plugga upp mycket på komvux men även göra högskoleprovet för att komma in på utbildningar.

Försök hitta nåt tidsfördriv som gör dig lycklig, gå tillbaks till nån hobby du hade innan, kanske tv-spel eller dataspel som du nämnde innan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du låter som vilken av mina pokerpolare irl som helst. vi e alla lessa på att spela, men det går ju liksom i omgångar.

 

tycker det e vettigt att du tar paus på obestämd framtid och för annat ett tag. vem vet, du kanske finner din väg tillbax någon gång. då kanske du även lärt dej lite studieteknik och kan plugga lite på din poker och börja vinna igen :)

 

btw så tycker jag du ska ta en titt på ditt liv och vara glad för det du har. verkar som du gör det hela till lite större grej än det är. du har 250k på fickan och lägenhet. det e inte fy skam som 22åring.

 

om du e säkert på att du vill sluta, ta då med dej det som en gång gjorde dej till vinnande pokerspelare till ditt nästa projekt och bara fortsätt vara en vinnare, fast i livet! gamla gymnasiebetyg är inte nåt att gräva ner sej över.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har grisdåliga betyg från gymnasiet (2.4 av 5, dvs en bit under dagens godkänt). Jag blev skoltrött. Tog en pause i ett par år och halvjobbade och reste. När jag fick suget igen så gnetade jag mig in på högskola via basår, dvs läste upp ett par ämnen. Sen jobba 08.30-17.00 senaste 7åren :)

 

Fattar att det kan kännas innehållslöst o lira poker. Dvs du lär ändra på det oavsett om du drar in deg på det. Du måste rycka upp dig och tycka att livet leker. Om pokern är orsaken till att du inte känner så så lär du droppa det. iaf för ett tag. Morsan läste på högskolan när hon var 52 bast så skit i åldern när det är lämpligt o plugga eller när saker o ting ska hända. 22år är lugnt.

 

 

Det är skitbra att du kommit till insikt att de behöver förändring. Bläddra i lite studiekataloger. Besök skolor och kolla läget. Besök arbetsplatser som du tror skulle vara kul. Kolla med arbetsgivare vilken utbildning som är lämplig... osv. Går bra att vrida och vända var du ska börja och hur du ska tänka. Hoppa bara inte på en utbildning utan omtanke. Att bara läsa nåt känns ovärt.

 

En start är väl att softa nu i sommar och hoppa på komvux el annat för att läsa upp ämnen i höst och vår för att ta dig in under HT2011. Då har du tid att hitta linje i utbildningen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att plugga någonting du tycker är intressant och inte kolla på titlar och ingångslöner. Om du läser någonting du tycker är kul så kommer det bli enormt mycket lättare att plugga.

 

Helt rätt! Jämför inte att läsa körkortsteori (som inte är intressant, bara viktigt), mot att läsa något som du verkligen är intresserad av.

 

Det finns också många bra KY-utbildningar, som väldigt ofta leder till jobb. Kolla mer här: http://www.kyguiden.se

 

Glöm inte att du har lyckats med att bli bra i poker, då kan man också lyckas med att bli vinnande i livet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fan mannen, du har 250k och äger en egen bostadsrätt (värd 200k+) och är 22 år. du har på detta rest en jävla massa, hunnit plugga, hunnit leva det "materiella" livet där mängder med stålar spenderas på krogen, nöjen och kläder.

 

vad har du att klaga för? relax & sit back, jag tror snarare att det är din downswing som talar.

 

jag skulle tro att mer än hälften av alla dagens 22-åringar inte ens är i NÄRHETEN av att ens inneha tillgångar på över 100k. du har nästan en halv miljon.

 

och NEJ, du är inte "bunden" till staden du är i bara för att du köpt lgh. du kan sälja den eller hyra ut den!

 

jag är själv fast anställd, är 21 och jobbat i 2 år.

 

det är lätt att sitta och skriva som pokerspelare och tro att alla arbetare har ett socialt och glatt liv och lever "normalt", men så behöver det ju inte vara. de har istället ekonomiska problem och det är väldigt sällan som jag vet folk connectar på jobbet, mina kollegor har alltid stannat som kollegor iaf.

 

känner väldigt få polare som är "jättebra" polare med sina kollegor och hänger med dom.

 

ett jobb är ett jobb och jag hade lätt bytt ut det om jag hade tålamodet och motivationen att grinda. att kunna spendera min tid på vad jag vill, när jag vill och hur jag vill är bara en dröm för mig. du lever min dröm på det sättet, och jag lever din? man blir aldrig nöjd oavsett hur bra man än har det eller hur lätt man än har det i livet, sorgligt men sant.

 

ett jobb är däremot något som får dig att sitta fast i en stad. du kan glömma att besöka vegas två ggr om året och åka på weekends här och där. då är det semesterdagar som ska vara intjänade och får du ut 20k i månaden som en arbetare har du förmodligen jobbat minst 9 timmar effektivt, 5 dagar i veckan, helger och kvällar. inte så socialt och roligt som du föreställer dig det.

 

du är 22 bast! ryck upp dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lås in datorn i förrådet och låt någon du litar på ta hand om nyckeln. Skulle gjort det själv för många år sedan om jag hade haft socialt liv som högre prioritet än att vara ifred. Brukar ofta sätta mig vid datorn med en kopp kaffe eller te på morgonen. Positiv vana imo. Får fart på tankearbetet. :)

 

Du verkar iofs ha alkoholproblem. Ta tag i det så kanske resten löser sig "automatiskt". Var ärlig mot de du känner så får man oftast stöd på vägen.

 

Det första jag gör på morgonen är att sätta på dator, 2 timmar senare blir det ev frukost. Alkoholproblem har jag garanterat inte.

 

Mitt tips är att du försöker ge utbildningen en chans alltså. Du kan plugga upp mycket på komvux men även göra högskoleprovet för att komma in på utbildningar.

Försök hitta nåt tidsfördriv som gör dig lycklig, gå tillbaks till nån hobby du hade innan, kanske tv-spel eller dataspel som du nämnde innan?

 

Ska ta mig till Universitet och kolla vad dom säger. TV spel är roligt, men känns som att man inte gör någon nytta. Ska försöka hitta någon hobby som ger mig något, t.ex träning, läsa böcker.

 

du låter som vilken av mina pokerpolare irl som helst. vi e alla lessa på att spela, men det går ju liksom i omgångar.

 

tycker det e vettigt att du tar paus på obestämd framtid och för annat ett tag. vem vet, du kanske finner din väg tillbax någon gång. då kanske du även lärt dej lite studieteknik och kan plugga lite på din poker och börja vinna igen

 

btw så tycker jag du ska ta en titt på ditt liv och vara glad för det du har. verkar som du gör det hela till lite större grej än det är. du har 250k på fickan och lägenhet. det e inte fy skam som 22åring.

 

om du e säkert på att du vill sluta, ta då med dej det som en gång gjorde dej till vinnande pokerspelare till ditt nästa projekt och bara fortsätt vara en vinnare, fast i livet! gamla gymnasiebetyg är inte nåt att gräva ner sej över.

 

lycka till

 

har du något förslag vad jag ska göra under pausen? Nu är det inte så att jag går runt och berättar till mina kompisar om min ekonomi. Men jag har kompisar som varje månad har slut på pengar på sitt konto, då tackar jag pokern. Men har även insett att pengar inte är allt.

 

Jag har grisdåliga betyg från gymnasiet (2.4 av 5, dvs en bit under dagens godkänt). Jag blev skoltrött. Tog en pause i ett par år och halvjobbade och reste. När jag fick suget igen så gnetade jag mig in på högskola via basår, dvs läste upp ett par ämnen. Sen jobba 08.30-17.00 senaste 7åren

 

Fattar att det kan kännas innehållslöst o lira poker. Dvs du lär ändra på det oavsett om du drar in deg på det. Du måste rycka upp dig och tycka att livet leker. Om pokern är orsaken till att du inte känner så så lär du droppa det. iaf för ett tag. Morsan läste på högskolan när hon var 52 bast så skit i åldern när det är lämpligt o plugga eller när saker o ting ska hända. 22år är lugnt.

 

 

Det är skitbra att du kommit till insikt att de behöver förändring. Bläddra i lite studiekataloger. Besök skolor och kolla läget. Besök arbetsplatser som du tror skulle vara kul. Kolla med arbetsgivare vilken utbildning som är lämplig... osv. Går bra att vrida och vända var du ska börja och hur du ska tänka. Hoppa bara inte på en utbildning utan omtanke. Att bara läsa nåt känns ovärt.

 

En start är väl att softa nu i sommar och hoppa på komvux el annat för att läsa upp ämnen i höst och vår för att ta dig in under HT2011. Då har du tid att hitta linje i utbildningen.

 

Lycka till!

 

Är så jävla svårt att ta tag i dessa saker. Kommer ihåg att för ett år sedan funderade jag på att skriva HP, börja träna etc. Inget av detta blev av.

 

Se till att plugga någonting du tycker är intressant och inte kolla på titlar och ingångslöner. Om du läser någonting du tycker är kul så kommer det bli enormt mycket lättare att plugga.

 

Problemet är att jag inte vet själv vad jag tycker är intresserant. Vill givetvis plugga någon som är intressant, vet ej vad, men har inte heller lagt ner tid för att ta reda på det.

 

Helt rätt! Jämför inte att läsa körkortsteori (som inte är intressant, bara viktigt), mot att läsa något som du verkligen är intresserad av.

 

Det finns också många bra KY-utbildningar, som väldigt ofta leder till jobb. Kolla mer här: http://www.kyguiden.se

 

Glöm inte att du har lyckats med att bli bra i poker, då kan man också lyckas med att bli vinnande i livet!

 

Jag har blivit så less på att läsa att jag inte tycker något är intressant, inte ens moore/slitz tidningarna.

 

Jag har tidigare kollat på KY utbildningar och ska kolla närmare på dessa. Men när jag kollade senaste så tyckte jag det var ganska hård krav för att komma in. Kommer ihåg att många krävde att man arbetat i minst 5 år.

 

fan mannen, du har 250k och äger en egen bostadsrätt (värd 200k+) och är 22 år. du har på detta rest en jävla massa, hunnit plugga, hunnit leva det "materiella" livet där mängder med stålar spenderas på krogen, nöjen och kläder.

 

vad har du att klaga för? relax & sit back, jag tror snarare att det är din downswing som talar.

 

jag skulle tro att mer än hälften av alla dagens 22-åringar inte ens är i NÄRHETEN av att ens inneha tillgångar på över 100k. du har nästan en halv miljon.

 

och NEJ, du är inte "bunden" till staden du är i bara för att du köpt lgh. du kan sälja den eller hyra ut den!

 

jag är själv fast anställd, är 21 och jobbat i 2 år.

 

det är lätt att sitta och skriva som pokerspelare och tro att alla arbetare har ett socialt och glatt liv och lever "normalt", men så behöver det ju inte vara. de har istället ekonomiska problem och det är väldigt sällan som jag vet folk connectar på jobbet, mina kollegor har alltid stannat som kollegor iaf.

 

känner väldigt få polare som är "jättebra" polare med sina kollegor och hänger med dom.

 

ett jobb är ett jobb och jag hade lätt bytt ut det om jag hade tålamodet och motivationen att grinda. att kunna spendera min tid på vad jag vill, när jag vill och hur jag vill är bara en dröm för mig. du lever min dröm på det sättet, och jag lever din? man blir aldrig nöjd oavsett hur bra man än har det eller hur lätt man än har det i livet, sorgligt men sant.

 

ett jobb är däremot något som får dig att sitta fast i en stad. du kan glömma att besöka vegas två ggr om året och åka på weekends här och där. då är det semesterdagar som ska vara intjänade och får du ut 20k i månaden som en arbetare har du förmodligen jobbat minst 9 timmar effektivt, 5 dagar i veckan, helger och kvällar. inte så socialt och roligt som du föreställer dig det.

 

du är 22 bast! ryck upp dig

 

Jätte bra inlägg. Visst finns det fördelar med poker. Jag tror inte att jag kommer lägga av helt, men jag vill i första hand ha ett jobb där jag garanterat kan få in min lön varje månad. Sedan även träffa folk och gå till ett ställe där jag trivs. För att sedan komma hemma och kanske lira ett par timmar, förhoppningsvis vinna lite pengar utöver lönen som kan betala t.ex Vegas resor.

 

Sedan skriver du om du hade haft motivationen och tålamodet. Jag hade detta en gång i tiden, men känner inte samma sug längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är std för en 22åring att dricka 3-4gånger per månad. vad får dig tro att han har ett alkoholmissbruk?

 

Just att han förnekar obv. Skrev ej att jag misstänker missbruk utan att han har problem med alkohol.

 

"Bara för att alla andra gör det" -personligheter, brukar jag inte diskutera med dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag vill börja plugga, men jag vet inte vad. Sedan vet jag inte heller om jag kan plugga. Jag håller nämligen på att ta körkortet, körningen går skitbra, men när jag ska läsa teorin, så klarar jag att läsa i 30 minuter, sedan är jag less. Har kompisat som pluggar flera timmar efter skolan, kommer jag att klara det här? Sedan gick jag ut med kassa betyg, kommer inte långt med dom.

 

Det där med att du inte kan koncentrera dig är inget konstigt, vet inte vad man brukar säga men tror det är 45 min man kan läsa i streck om man inte är intresserad. Det löser du dock genom att plugga med andra, få klarar plugga själva men om man tvingar varandra blir det enklare och roligare.

 

Jag har också svåra koncentrationssvårigheter när jag ska plugga. Antingen pluggar jag med andra eller går till skolan o sätter mig där, då har man lättare att fokusera eftersom det finns mindre distraherande element.

 

För det tredje, tror livet som proffs är tungt, iaf verkar det så. Jag lever på poker o har gjort så i 2,5 år. Spelar mer än många här som klagar på att de tycker spelet är tråkigt men ändå älskar jag fortfarande poker o ser fram emot varje session. Har dock en ganska bra balans(nåja, hyfsad iaf) med plugget samt att jag alltid låter sociala tillställningar gå före pokern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oväntat.. De flesta missbrukare förnekar in i det sista. Spelproblem är lättare att acceptera.

 

 

What?

Vad får du alkoholproblem ifrån?

Alla 18 åringar går väl på krogen och om han nu hade mkt pengar på fickan och slösade lite extra har väl de inget med missbruk av alkohol att göra?

De är inte så att han skriver att han är full 4ggr i veckan.

 

Förstår ingenting av din alkoholist-stämpel du slänger ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det där förslaget om att söka jobb som personlig assistent var bra. Alltid svårt att "analysera" folk utifrån ett skrivet inlägg, men mitt intryck är att du har fullt godkänd social kompetens och kan göra ett gott intryck när du behöver. Var öppen med vem du är och varför du vill jobba - jag tror inte att det behöver vara en nackdel i det här sammanhanget. Jättebra sätt att komma in på arbetsmarknaden också. Finns ju annars en viss risk att du pluggar några år och sen ska ut och söka jobb utan några anställningar att lägga in i CV:t. Universitetet skulle du kunna mjukstarta lite med, kanske nån halvtidskurs. Som andra skrivit så är det fullt normalt att inte kunna fokusera långa stunder. Jag är själv urkass på det och har inte blivit bättre av ett hyfsat långt yrkesliv eg - jag lever helt på min förmåga att fokusera enormt mentalt i kortare perioder.

 

Hur du ska göra med datorn, bankkontot och annat kan jag inte säga. Antingen har du självdisciplinen att följa det dina insikter säger - eller så är du en i raden som vet precis var skon klämmer men ändå fortsätter att trampa omkring i den. Men visst: Kunde du landa lite i livet med ett vanligt jobb och vänja dig att leva på en lägre nivå under en tid och se bankstålarna som en trygghet för framtiden så tror jag väldigt mycket vore vunnet för dig. Både ekonomiskt och psykologiskt.

 

Lycka till! Jag känner med er unga killar som kämpar för att hitta en plats och ett fotfäste i tillvaron. Är djupt tacksam att jag själv hann plugga före dator- och internetrevolutionen kom igång på allvar och fick fäste på arbetsmarknaden och i en mer "normal" tillvaro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du går in på arbetsförmedlingens sida och gör deras intressetest. Det består av 63 frågor men du kan även välja att fortsätta svara på fler frågor för att få mer specifika förslag. Därefter får du en intresseprofil med förslag på yrken och vilka utbildningar som krävs för att nå dit.

 

Och vill du inte läsa upp dina betyg så satsa på högskoleprovet. Gör gamla prov eller bli medlem på http://www.hpguiden.se som jag verkligen kan rekommendera. Massor med bra övningar för att förbättra sig på de olika delproven. Dock så kostar det att bli medlem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit ungefär i en liknande sits som du.

Förutom att jag hann skaffa 1 barn och hade 1 till på väg och min flickvän har aldrig jobbat sen vi träffades förutom ett sommar jobb på 2 månader.

 

Efter ca 5 år bakom skärmen förutom 5 månader då jag var less på att spela och tog ett vanligt 7-16 jobb vilket för övrigt fick mig att må förbannat bra så valde jag att starta upp ett eget företag (Visst, en anledning var att det blev tungt att få familjelivet att fungera så bra då jag jobbade natt och sov till 10-12 på dagen, spelar turrar.) Jag startade ett skogsröjningsföretag som gjorde att jag är ute och jobbar i ur och skur men det är det bästa jag gjort i min yrkeskarriär.

Raka motsatsen mot att sitta inne vid en skärm.

 

Om du känner att du inte har något läshuvud kanske du inte ska börja plugga utan sök något vanligt jobb istället för den sociala biten är så viktigt för ditt välmående.

 

Sen om du har problem med pengar på krogen så tycker jag att du ska se till att inte ha med dig mer än 1000 kr när du går ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första du ska göra är att inse hur jävla bra du egentligen har det. 250k cash och en lgh värd 200k är verkligen en sjukt bra ekonomisk sits om man är i din ålder. Så sluta gnäll!!!

 

Jag hade nog dragit ut och rest ett par månader till något varmt land och fått lite perspektiv på livet och fått livsglädjen tillbaka nu när du ändå inte kommer kunna plugga.

Att jobba som personlig assistent tycker jag inte alls du ska göra. Satsa högre. Resa är bättre när du ändå har pengar som du klarar dig på ett bra tag framöver om du bara slutar spendera så mkt. Givetvis INGEN dator med på resan.

 

Satsa på högskoleprovet och se till att plugga till det fram tills nästa höst. Räcker ju med 20 min om dagen sen är du väldigt väl förberedd. Kommer säkert gå bra, inte så svårt att få hyfsat resultat på det om man satsar lite.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

surfa i centralamerika eller en säsong i alperna. eller working holiday i australien/kombinera med studier kanske?

så brukar jag göra ,snittar en längre utlandsresa 1/vinter typ. för kallt o mörkt här om vintrarna imo. fast nu är det sommar snart så nu kanske det inte är rätt läge att sticka, fixa ett soft jobb istället och sen siktar du på beach 2lax10 :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att du inte kan koncentrera dig är inget konstigt, vet inte vad man brukar säga men tror det är 45 min man kan läsa i streck om man inte är intresserad. Det löser du dock genom att plugga med andra, få klarar plugga själva men om man tvingar varandra blir det enklare och roligare.

 

Jag har också svåra koncentrationssvårigheter när jag ska plugga. Antingen pluggar jag med andra eller går till skolan o sätter mig där, då har man lättare att fokusera eftersom det finns mindre distraherande element.

 

För det tredje, tror livet som proffs är tungt, iaf verkar det så. Jag lever på poker o har gjort så i 2,5 år. Spelar mer än många här som klagar på att de tycker spelet är tråkigt men ändå älskar jag fortfarande poker o ser fram emot varje session. Har dock en ganska bra balans(nåja, hyfsad iaf) med plugget samt att jag alltid låter sociala tillställningar gå före pokern.

 

Tog upp teorinboken idag, lyckades läsa ca 40 minuter, då var jag verkligen döless. Du har något att balansera poker med. Jag har bara 100% poker just nu. Vill göra någon annat, kanske plugga, sedan på fritiden, efter skoldagen så kan man sätta sig ner och lira.

 

Mitt tips är att du går in på arbetsförmedlingens sida och gör deras intressetest. Det består av 63 frågor men du kan även välja att fortsätta svara på fler frågor för att få mer specifika förslag. Därefter får du en intresseprofil med förslag på yrken och vilka utbildningar som krävs för att nå dit.

 

Och vill du inte läsa upp dina betyg så satsa på högskoleprovet. Gör gamla prov eller bli medlem på http://www.hpguiden.se som jag verkligen kan rekommendera. Massor med bra övningar för att förbättra sig på de olika delproven. Dock så kostar det att bli medlem.

 

Ska göra det testet. Jag gjorde ett annat test idag, ville studie passar dig. Fick ekonomi. Har även varit hos en studievägledare och pratat idag, programmet som hon rekommenderade verkade passa mig bra. Dock så finns det inte en chans att jag kommer in. Högskoleprovet känns som ett måste för mig, fast jag har all tid i världen att plugga till det, så skjuter jag fram det.

 

Det första du ska göra är att inse hur jävla bra du egentligen har det. 250k cash och en lgh värd 200k är verkligen en sjukt bra ekonomisk sits om man är i din ålder. Så sluta gnäll!!!

 

Jag hade nog dragit ut och rest ett par månader till något varmt land och fått lite perspektiv på livet och fått livsglädjen tillbaka nu när du ändå inte kommer kunna plugga.

Att jobba som personlig assistent tycker jag inte alls du ska göra. Satsa högre. Resa är bättre när du ändå har pengar som du klarar dig på ett bra tag framöver om du bara slutar spendera så mkt. Givetvis INGEN dator med på resan.

 

Satsa på högskoleprovet och se till att plugga till det fram tills nästa höst. Räcker ju med 20 min om dagen sen är du väldigt väl förberedd. Kommer säkert gå bra, inte så svårt att få hyfsat resultat på det om man satsar lite.

 

Lycka till

 

Att åka och resa är jag sugen på. Men funderar på att kanske studera utomlands. Blir nästan 2 flugor i en smäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...