Gå till innehåll

Jag är i ett dilemma


hejjahejja

Recommended Posts

Det är så att jag är tjänstledig för att lira poker, har varit det sedan november -09 och jag trivs som den. Kunna lägga upp dagen så som man vill, ha mer tid till annat osv osv.

Men grejen är det att jag förlängde min tjänstledighet som var ett halvår med yttligare ett halvår. Så första halvåret är avklarat nu i april men grejen är den att företaget vill ha tillbaka mig.

Förskjuta ledigheten så jag tar tjänstledig till hösten istället föreslår de. Det funkar väl, men samtidigt är jag ju inne i pokervärlden nu så bara lämna heltidsspelandet känns b.

Säga upp sig känns väldigt stort med, många som lirar "heltid" gör ju det mkt pga det pluggar upptill och många som inte gör det vill ju typ ha jobb verkar det som.

Sen en stor skara spelar väl bara på också antar jag utan några direkta framtidsplaner.

Så frågan är där är om man verkligen skulle palla att spela dag in och ut, kolla på samma 4 pokerbord. Borde bli enformigt efter, 3-4 år. Lägg då till 30-40 år tills man går i pension, som man egentligen inte får utan som man förhoppningsvis själv lagt undan till.

 

Har ett bra jobb med framtidsutsikter och jag tjänade rätt bra, fick ut ca 28-31k efter skatt (får traktamente). Nu som pokerspelare snittar jag väl kanske 25-30k / månad (bästa månad 55k, sämsta 12k). Vilket kanske är lite för lite om man jämnför med min tidigare månadsinkommst som jag även får pension, försäkring, semester, röda dagar osv genom.

Fortsätter man med pokern så tror jag säkert jag kommer snitta liter mer om 6-12 månader, känner ju helt klart man blivit mkt bättre och man utvecklat sig en hel del på bara de här 6 månaderna som jag lirat heltid nu.

 

Sen kan jag ju trycka in 20-40h / månad om jag arbetar som vanligt. Och nu som heltidsspelare får jag in 120h / månad. Så spelar ju rätt mkt för vara heltid vad jag förstått.

Är även inne på att hoppa på någon utbildning till hösten, men det blir senare projekt som jag kikar på då om det blir aktuellt.

 

Sen så känner jag att jag vill vara produktiv som pokerspelare, inte bara lira lite poker och kolla på tv-serier. Utan jag vill ha något mer projekt, inne på att lära mig C# för att kunna göra bättre websidor. Finns ju en del pengar att göra där med om man lyckas.

Sen tränar jag väl en hel del med. Men inte bara dega och lata sig, är inte sån som person.

 

Något som jag med tänker på är hur det är att ha familj och lira poker. Bästa tiden att lira (enligt mig) är för att dra till med något 18.00-01.00. Och det är ju en tid som många umgås med familjen, sitta och dega poker då borde ju kunna förstöra ett och annat.

 

Så summa sumaro så finns det ju stora möjligheter med poker men det är ju många uppoffringar. Så är väldigt kluven på vilken riktning man ska ta här i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu får väl vissa "spelet" men poker är inget riktigt jobb. Det är en hobby/livsstil som man under en begränsad period i livet kan leva på. Tror man blir skadad efter x antal år som heltidsspelare.

 

Spontant tycker jag det låter klokt att jobba ett halvår, spela vid sidan om för att sedan he en period tjänstledigt igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett bra jobb med framtidsutsikter och jag tjänade rätt bra, fick ut ca 28-31k efter skatt (får traktamente). Nu som pokerspelare snittar jag väl kanske 25-30k / månad (bästa månad 55k, sämsta 12k). Vilket kanske är lite för lite om man jämnför med min tidigare månadsinkommst som jag även får pension, försäkring, semester, röda dagar osv genom.

 

Alltså med den informationen du gett oss tycker jag personligen att det är dumt att förlora det du har. Gillar du jobbet? Har du kanske ett gyllene tillfälle att öka din lön/minska din arbetstid något.

 

Sen beror det väl också lite på vilken bransch du är i och ditt kontaktnät inom den. Kan du efter 3-4 års frånvaro komma tillbaka och rel. lätt få ett liknande jobb som tidigare?

 

Något som jag ser att du redan funderat på men som du bör fundera ännu mer på är huruvida du vill riskera att pokern ska förvandlas till tradig rutin. Vill du riskera att tappa interesset för/kärleken till spelet?

 

Tror bara att det är du själv som sitter inne med svaren!

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog många som befinner sig i liknande dilemman. Jag tar examen nu till hösten och kommer inte söka jobb. Planerar att resa och spela minst ett år. Dilemmat för mig är att en nyexamen är en "färskvara". Tror heller inte att arbetsgivare kommer tycka att det ser så bra ut att man har spelat poker, men jag får väl trycka på att jag har rest och utvecklats som människa bla bla bla.

 

Hursomhelst; att studera samtidigt som man spelar poker funkar rätt bra tycker jag. Jag kommer kanske läsa lite distanskurser som jag är intressanta under tiden. Då kan man välja själv när man vill plugga och när man vill spela.

 

Du pratar om att lära dig C#. Att ha något sånt projekt vid sidan om tror jag är en bra idé. Jag vet inte vad du jobbar med (webbutvecklare?), men en idé skulle kunna vara att prata med din arbetsgivare och höra vad de skulle föreslå att blir bättre på. På så sätt kan din tjänstledighet bli något av en investering för dem.

 

Jag vet inte hur länge du har spelat poker totalt (inte bara heltid), men det verkar inte som att du har spelat så många år... Väldigt värt att nämna är att du kommer hamna i perioder där det går skit - och då pratar jag inte om en månad där du bara plussar 12k. Spelar du heltid under en längre tid kommer det komma månader när du springer skit - och då mår man inte bra. Speciellt inte om poker är ens enda sysselsättning (att plugga, jobba eller göra nåt annat gör jobbiga pokerperioder lättare, då man kan fokusera på andra saker). Detta är en faktor som du måste ha i åtanke när du planerar inför framtiden.

 

Nu har jag bara babblat på, men kanske har gett nån idé...eller inte...

 

Btw, någonting som är väldigt viktigt är ju att du faktiskt har ett jobb. Även om du skulle sluta från det kan du förmodligen få ett nytt liknande jobb senare om du inte vill spela poker längre. Det är tuffare om man aldrig har haft ett jobb och har hoppat av gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det väl också lite på vilken bransch du är i och ditt kontaktnät inom den. Kan du efter 3-4 års frånvaro komma tillbaka och rel. lätt få ett liknande jobb som tidigare?

Detta är väldigt viktigt. Om det blir svårt att få ett nytt liknande jobb om ett par år tycker jag absolut att du ska se till så att du får behålla ditt arbete.

 

Jag förutsätter också att du kommer tjäna mer pengar per månad på poker i framtiden. Om det inte är fallet, d.v.s. om du kommer fortsätta tjäna ungefär lika mycket på poker som på ditt jobb, tycker jag absolut att du ska fortsätta jobba. Det kommer inte bli lättare att tjäna pengar på poker i framtiden och för att det ska vara värt mödan när man mår skit; måste man tjäna ganska mycket mer på poker än vad man gör på ett jobb som man trivs helt okej på. Det anser iaf jag.

 

EDIT: För att sammanfatta så tycker jag att du ska prata med din arbetsgivare om att förlänga din tjänstledighet (ev. förskjuta den, beroende på vad du känner för), samtidigt som du kanske går någon distanskurs eller liknande som du tycker är intressant och som kommer hjälpa dig i ditt fortsatta arbete på företaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ditt jobb låter onekligen bra, men är det något jobb liknande resemöntör eller annat slitsamt jobb som du inte trivs jättebra med, så tycker jag du ska satsa på studier. Kan du dessutom studera utan att skuldsätta dig genom att ha poker som extrainkomst under studieåren så är det en nobrainer imo.

 

Studenter främjar Sveriges välstånd!

 

Viva la educations, typ! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som mättekniker/utsättare på ett stort byggföretag. Jobbar med infrastruktur och bygger alltså väg och järnväg, så sätter ut ALLT, tex VA, fundament, kontrollerar höjderna mm mm. Ja rätt så ansvarsfullt jobb.

 

Sen det jag nämnde om C# är mer om jag skulle gå en yrkesförberedande utbildning, då blir man systemtekniker. Så är väl inget jag kan få nytta av genom mitt nuvarande jobb.

Men i nuläget kan jag bara html/CSS.

 

Jag trivs väl egentligen rätt bra på jobbet, klart kan vara drygt att ligga ute och jobba ibland. Tjänar ju en del extra på det, men sen samtidigt värderar jag inte pengarna så mkt som innan. Jag tjänar mycket mer än vad jag gör av med varje månad, kan köpa exakt vad jag vill (ja stort sett), tjänar ju samtidigt ett par tusen extra i månaden på pokern.

Men samtidigt har jag ju insett att pengar är inte allt, inte om man bara ska hålla på och jobba ihop de hela tiden.

Varit länge sugen på att skapa ett företag, men vet inte egentligen inom vad. Får ju ofta upp ideér och man snackar en del med polare och så, men allt rinner egentligen bara ut i sanden.

 

Så är väl lite nytändning jag behöver, därav min spralliga hjärna. Sen fyller jag 27 år och är nog lite så i den här åldern, man börjar bli "gammal" och den vägen man väljer gäller.

 

Sen tror jag ju att jag kan komma tillbaka efter ett par år, vet inte om arbetschefen hade blivit så nöjd om jag sagt upp mig men förhoppningsvis hade väl blivit på ett vänligt stadie, och om inte annat så är den här branshen rätt stor som jag jobbar inom så jobb är jag inte alls orolig över att få igen.

 

Jag har spelat poker sen -06, så fyra år blir det nu. Så har väl alltid plussat, inte lirat speciellt högt så inte riktigt varit med om någon sån kass period. Är väl nu när jag lirade heltid som jag en månad började riktigt bra, 1-2 v senare var jag back som fan.

Men en stor fördel jag har är att jag inte påverkas så mycket, klart om man verkligen skulle sitta där i skiten så är det ju en sak. Jag tiltar inte och påverkas inte så mycket av när det går dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fick du tjänstledigt? vad angav du för motiv?

mitt dilemma: 700kr i timmen (över ett enormt sample så ja den stämmer) och snittar 40-50k kr i mån. Jobbar heltid på ett jobb med minimum lön som jag inte trivs det minsta med. Enda sättet att få tjänstledigt är för studier, vilket jag hoppas att jag kommer in på i höst. Det går inte att gå ner på deltid eller något sånt heller.

Morsan, en av de enda 2 jag i princip har i min familj, skulle totalt bryta kontakten med mig om hon fick reda på att jag skulle sluta jobba för att försörja mig på poker (hon vet inte ens att jag spelar). Skälet till att hon aldrig skulle acceptera det är för att jag klantade mig vid mitt första försök att livnära mig på det när jag var 18år och inte visste vad money management var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner delvis igen mig i det du skriver. Jag har själv jobbat heltid under större delen av min "pokerkarriär", och då har jag tjänat ganska mycket mindre på mitt jobb samt ganska mycket mer på pokern än vad du gör. I höstas tog jag ett års tjänsledigt för att läsa en KY-utbildning, absolut inget jag ångrar. Jag tycker inte det är några större problem att få in ~30k händer på en månad vid sidan av jobb/plugg.

 

Det jag absolut tycker att du ska göra är gå med på företagets önskemål om att flytta din tjänsledighet till hösten, se dock till att få det skriftligt så dom inte vill skjuta på det ytterligagre en gång. Sen fram till dess spelar du så mycket poker på sidan av jobbet som du orkar för att jobba upp rullen tills du går på din tjänstledighet (det behövs). Det fina med att jobba samtidigt som man spelar är att man inte behöver dränera rullen för att täcka boende, mat osv. Och att man klättrar betydligt snabbare i stejks(om det är det man vill) än om man måste plocka ut halva vinsten varje månad.

 

Sen när du väl går på din tjänstledighet funderar du ut vad du vill göra med ditt liv, vare sig det är spela poker på heltid, gå tillbaka till ditt gamla jobb, byta jobb eller starta eget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett bra jobb med framtidsutsikter och jag tjänade rätt bra, fick ut ca 28-31k efter skatt (får traktamente). Nu som pokerspelare snittar jag väl kanske 25-30k / månad

Du skriver ju svaret själv här svart på vitt.

 

Du snittar alltså MINDRE(!) på poker än vad du får i lön på jobbet (och ännu mindre än lön + poker vid sidan får man anta), och ändå funderar du på att säga upp dig från ett bra jobb med framtidsutsikter. Obegripligt i min bok. Det finns massor med nackdelar med att försörja sig på poker, både ekonomiska och emotionella och gud vet allt. Så innan man tjänar åtminstone 2-3 ggr av sin lön är det inte värt att ens snudda vid tanken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja hade jag varit i din situation hade det inte funnits någon tvekan. Jobbet är en säker inkomst som du tjänar mer på? jobba och var glad att du har en extra inkomst vid sidan om.

 

Min situation är som sagt totalt omvänd, jag hatar mitt jobb och tjänar på en 8timmars arbetsdag efter skatt lika mycket som en timmes grindande. Sen att jag inte tycker det är kul att spela poker heller är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Planerar du familj så tycker jag att du ska fundera över vad du kan göra och om det är rimligt att öka din månadslön utan att försaka kvallitetstid med familjen.

Grinda 18-01 funkar inte som du skrev ...saker man får ta in då med är hur många förlustmånader du har råd med och hurvida dit psyke klarar av pressen som poker ger som enda inkomst, speciellt med barn.

 

Jag har spelat heltid och halvtid och haft ditt snitt ...när min sambo blev gravid så bad jag om heltid direkt.

Pappa dagar, semestrar och ett tryggheten som en vanlig inkomst ger är viktigare än att spela.

 

Jaja, vad du än väljer så lycka till !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ju jobba nu och till 95% säkerhet blir det fram till hösten och sen kryper jag in i min lilla lägenhet och kör mer poker då.

Känns som det är det rätta.

 

Tack för hjälpen.

 

 

Nä nu måste jag fan sova, vart hård helg + att man ska ju gå upp för att jobba imorrn! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Är själv i liknande situation, kommer att vara tjänstledig från jobbet nästa år med största sannolikhet. Har detta år dragit in mellan 20-60k i månaden. Har varit vinnande sedan jag startade för 4 år sedan och även om vinsterna gått ner på sistone så tror jag att jag under ett par år till kan dra in mer på pokern än arbetet, vilket ger runt 18k efter skatt, alltså mindre än för dig.

Har funderat över huruvida jag kommer att säga upp mig om ledigheten inte går igenom, men tror inte jag gör det. Trivs mycket bra med mitt arbete, men känner ändå att ett års break från jobbet kommer lägligt efter 10 år i yrket.

Med din lön och utvecklingsmöjlighet inom yrket skulle jag nog inte säga upp mig om jag trivdes. Jag känner dock igen flera av dina tankegångar hos mig själv, även den med tankar på att starta eget. Ibland är man som svensk lite väl mycket av en trygghetsnarkoman och även om man säger upp sig, inte kan leva på pokern längre av en anledning eller annan... så lär ju inte livet vara över för det...

ursäkta om inlägget blev rörigt, har en verkande skallebank...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inne på dessa tankar för ca 4 år sen... ville säga upp mig på jobbet (tjänade då lika mkt på pokern som lönen man fick) och bara spela poker på heltid, och i efterhand är jag otrolig glad att jag inte gjorde detta.

 

Det är otroligt viktigt att ha en stabil inkomst varje månad, samt den sociala biten att man träffar folk varje dag. Sen att man har ett jobb som man trivs med gör ju saken bara bättre. Så det optimala för min del blev att kombinera spelande med jobbandet.

 

Nu när man skaffat familj så blir den kombinationen ännu svårare, men fortfarande fullt möjligt. Tyvärr kan man inte sitta o tilta loss 18-01 varje dag, men det funkar att lira 1-2h om dagen 23-01...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Blev så att jag började jobba i april, kommer dock jobba fram till 16 augusti för då ska jag köra en KY utbildning.

Mitt nuvarande jobb är fan nice och tjänar bra men vill lära mig det utbildningen innehåller, pengar är fan inte allt har man insett ;)

 

Men är nöjjd med att jag började jobba iaf, fan va nice det va att komma tillbaka. Tjäna sina fasta pengar och jag har mer eller mindre inte spelat mer än 5-6 sessioner sen dess, ska dock dra igång det lite lätt igen.

 

Men otroligt härligt att bara lägga pokern på hyllan, man blir lite väl hjärntvättad av att spela poker.

Slippa att ha pokern i bakhuvudet och tänka att man ska spela hela tiden för att få in speltimmar/cash. Och att bara umgås med vänner, kolla film eller göra vad som faller en in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...