Gå till innehåll

En Änglabok om ditten och datten i livet. Plus en del whine.


Ängeln17

Recommended Posts

Den är en No-brainer, wp!.

 

Tyckte jag med nämligen. Ty.

 

Om inte annat så kanske de behöver någon som visar dem hur man räknar ut soliditeten i ett företag. ;-)

 

Jaja, nu ska vi inte märka ord så där. Vem som hellst kan blanda ihop kassalikviditet och soliditet. Rätt tal för soliditeten ska självklar vara 40% vilket är helt okey det oxå.

 

Funderar på att ta ett extrajobb som dealer vid ett evenemang. Lönen lär väl bli i höns eller ägg men skulle nog va trevligt ändå. Lovat besked i veckan. Beror lite på jobbet.

 

Jobbet ja. Hade ett möte med VD idag. Fullständigt övertygad att orden: - Ja tyvärr så behöver vi inte dina tjänster efter din provanställning, skulle komma. Snacka om att jag blev förvånad när jag istället hörde dessa ord:

- Jo vi vill bara säga att vi tycker du utfört ett fantastiskt jobb de här månaderna. Vi har ju sett att effiktiviteten ökat med 23% och omsättningen med 12%.

 

Så kan det vara ibland. Man kan ta helt fel. Fast skam vore det om mötet hade förflutit helt friktionsfritt. Samma visa igen. Efter silkesvantarna så kom det fram att de vill att jag ska köpa deras försäljningsätt. Och som vanligt så protesterade jag och sa:

-Det kommer jag aldrig att göra. Försäljningen gör vi på mitt sätt så länge jag är den som bestämmer över den. Vill du ändra på det så får du sätta in en nickedocka på min position, punkt slut.

Slutade med att han va lite otydlig och luddig men jag tolkade det som att de inte till hundra har bestämt vad de ska göra. Behålla mig eller byta ut mig. Fast om det går som jag vill på torsdag så spelar det ingen roll. Då kommer jag att sluta ändå. Tror faktiskt att det jobbet är något av ett drömjobb för en person med min inställning. Dessutom är det i en branch som jag tror vi bara skrapat ytan på när det gäller utvecklingen och potensialen. Mao ett riktigt spännande jobb som kommer kräva all min samlade erfarenhet och kunskap och som samtidigt kommer ge mig chansen till att utvecklas. Och det är inte illa om man hitar det vid +50 års ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 295
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gårdagens rating:

 

Livespel +5

Resultat -5

 

Gick inte så bra alltså. Hade ett par händer i början där jag tappade halva stacken. Kanske kunde slunkit den ena. Åkte sen som en jojo mellan halv och startsatck till jag ställde med sju kvar och 12-14BB. Fick i utg+1 AT och det va ju ett självspelande piaono i det läget. Tyvärr vaknade BB upp med ett lika självspelande piano i form av TT. Att han dessutom satt på ca 50% av totalmarkerna gjorde inte saken bättre. Jag hade dessutom tillgodogjort mig min utdragningskvot för kvällen när mina AJ fick stå mot AQ ;-) med hjälp av en J på flopp så jag var inte allt för överaskad att det inte kom ett A på brädan.

Eftar det blev det cg med mina olycksbröder. Inte mycket att orda om vann en del, förlorade en del tills dess att jag plockade upp A9sA8 i utg. Pott och BB vaknar upp och pottar om vilket jag oxå gjorde och så såg han till att vi hamnade allin. Han hade KKxx enkelsuited. Ofarlig flopp utan drag men turn gillade inte mig. En K, river ointressant. Kände då att det inte va någon idé att lira mer så de fick vara ifred för mig.

 

Fast det är alltid trevlig med klubbträffarna. Mycket tjat och pikar, högt i tak men alltid nära till skratten. Egentligen borde vi göra det oftare.

 

Idag är det söndag. Sten, sax, påse om tvättstugan. Gissa vem som fick den tjänsten ;-) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jahaja. Här har man gått och tror på ett nytt jobb eftersom rekryteraren sagt att jag låg väldigt bra till. Sen visar det sig att företaget fryst rekryteringen tills vidare :-(. Back to square one.

 

Skulle lagt gräs i helgen. Det enda som blev lagt var jag själv. Vaknade upp med 39,5 i feber och en hals tjockare än de medverkande i Biggest Loosers. Först idag som man börjar ana slutet på dimmorna och orkar sitta upp.

 

 

Nästa knivhugg har också kommit. Nu ska frugan prövas mot hela arbetsmarknaden. Tack för det regeringen. Brukar inte gnälla så mycket men att jaga ut människor som faktiskt är sjuka, för att de inte behöver hjälp alla dygnets timmar 7 dagar i veckan, är inte humanitärt. För en gång skull hoppas jag att de i regeringstoppen eller någon närstående drabbas av denna typ av sjukdom så de får se hur kul det är när de ska provas mot hela arbetsmarknaden.

Hörde för ett tag sedan en föreläsning och den personen menade att människor i hög position inom större företag eller regeringar har väldigt lite eller ingen empati för människor. Tyckte det va bullshit, men börjar fundera på om det inte är sant. De behöver nog vara sådana för att enbart kunna titta på siffrorna och inte människorna bakom.

 

Annars är det rätt kul att lyssna på diverse debatter och utfrågningar just nu. Rätt kul att många gånger undviker den som får frågan att svara på just frågan utan svammlar runt som en katt kring het gröt. Senast igår i TV 4 ställde programledarna samma fråga 3, säger tre, gånger till en av partiledarna och fick inte något svar utan bara en massa svammel.

 

Så allt är same, same but different ;-).

 

Ha det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa knivhugg har också kommit. Nu ska frugan prövas mot hela arbetsmarknaden. Tack för det regeringen. Brukar inte gnälla så mycket men att jaga ut människor som faktiskt är sjuka, för att de inte behöver hjälp alla dygnets timmar 7 dagar i veckan, är inte humanitärt. För en gång skull hoppas jag att de i regeringstoppen eller någon närstående drabbas av denna typ av sjukdom så de får se hur kul det är när de ska provas mot hela arbetsmarknaden.

Hörde för ett tag sedan en föreläsning och den personen menade att människor i hög position inom större företag eller regeringar har väldigt lite eller ingen empati för människor. Tyckte det va bullshit, men börjar fundera på om det inte är sant. De behöver nog vara sådana för att enbart kunna titta på siffrorna och inte människorna bakom.

 

Annars är det rätt kul att lyssna på diverse debatter och utfrågningar just nu. Rätt kul att många gånger undviker den som får frågan att svara på just frågan utan svammlar runt som en katt kring het gröt. Senast igår i TV 4 ställde programledarna samma fråga 3, säger tre, gånger till en av partiledarna och fick inte något svar utan bara en massa svammel.

 

Så allt är same, same but different ;-).

 

Ha det bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tät uppdatering här :mrgreen:

 

Haft mycket med jobb/försäkringskassa och annat att stånga sig blodig mot. Badbeatad på de flesta håll.

 

 

Badbeat 1.

Försäkringskassan anser inte att frugan är sjuk nog för att inte jobba. Det räknas liksom inte att man går på behandling två dar i veckan. Då kan man jobba de tre som är kvar. Att man sen har svårt att komma upp vissa dagar på grund av smärta, stelhet mm räknas inte som sjukdom. Heja svensk omvård skött av försäkringskassan.

 

Badbeat? 2.

Jobbet blev man av med i veckan. Fast det va lika bra det. Något jag inte viker är mina principer om att man inte ska lura folk när man gör affärer. Vi hade inte direkt samma syn jag och VD i företaget. Då va det lika bra att de sa upp mig när provanställningen tar slut. Tar med mig en omsättningsökning på ca 25% och en effektivitetsförbättring på 13% under min ledning av försäljningen. Det kan de aldrig ta ifrån mig. Fick gå hem på dagen med lön tom sista november. Okey deal tycker jag. Ska dessutom till Stockholm i veckan för en träff om ett annat jobb där man inte kan luras i affärerna.

 

Badbeat 3.

Vi hade turnering igår på klubben. Började bra slutade i moll. Det va när mina A9 inte fick dra ut FIs 55, ai pre. Haft flertalet FB under året men alltid blivit iskall när det dragit igång. Men, men, nya försök om två veckor.

 

Nätpoker är nog det minsta jag ägnat mig åt senaste tiden. Satt mig några gånger men alltid stängt ner efter 10 minuter. Får den där kräksymtomen redan efter några minuter. Gud så tråkigt det blivit. Får se om jag tar upp det igen (hujeda mig hemska tanke) om jag inte får nytt jobb.

 

Allt för denna gång då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tät uppdatering här :mrgreen:

 

Haft mycket med jobb/försäkringskassa och annat att stånga sig blodig mot. Badbeatad på de flesta håll.

 

 

Badbeat 1.

Försäkringskassan anser inte att frugan är sjuk nog för att inte jobba. Det räknas liksom inte att man går på behandling två dar i veckan. Då kan man jobba de tre som är kvar. Att man sen har svårt att komma upp vissa dagar på grund av smärta, stelhet mm räknas inte som sjukdom. Heja svensk omvård skött av försäkringskassan.

 

Badbeat? 2.

Jobbet blev man av med i veckan. Fast det va lika bra det. Något jag inte viker är mina principer om att man inte ska lura folk när man gör affärer. Vi hade inte direkt samma syn jag och VD i företaget. Då va det lika bra att de sa upp mig när provanställningen tar slut. Tar med mig en omsättningsökning på ca 25% och en effektivitetsförbättring på 13% under min ledning av försäljningen. Det kan de aldrig ta ifrån mig. Fick gå hem på dagen med lön tom sista november. Okey deal tycker jag. Ska dessutom till Stockholm i veckan för en träff om ett annat jobb där man inte kan luras i affärerna.

 

Badbeat 3.

Vi hade turnering igår på klubben. Började bra slutade i moll. Det va när mina A9 inte fick dra ut FIs 55, ai pre. Haft flertalet FB under året men alltid blivit iskall när det dragit igång. Men, men, nya försök om två veckor.

 

Nätpoker är nog det minsta jag ägnat mig åt senaste tiden. Satt mig några gånger men alltid stängt ner efter 10 minuter. Får den där kräksymtomen redan efter några minuter. Gud så tråkigt det blivit. Får se om jag tar upp det igen (hujeda mig hemska tanke) om jag inte får nytt jobb.

 

Allt för denna gång då.

 

 

tråkigt att höra :(

 

Är du i sthlm den kommande veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du i sthlm den kommande veckan?

 

Är precis hemkommen från stora staden, tror inte det blir mer denna vecka.

 

Träffade en rekryteringskonsult idag för ett potensiellt jobb. Är iofs ett steg ner i chefsskalan men jobbet i sig verkar så intressant och utmanande att det inte gör något. Kan ju va skönt att slippa jaga lata säljare och i stället va den jagade ;-). Dock innebar jobbet ett säljansvar för Norden och på sikt kan det (beroende på hur bra jag gör jobbet, dvs hur mycket kunder det blir) vara nödvändigt att anställa mer folk. Då är man tillbaka som tuppen i hönsgården.

Har självklart kollat upp företaget. Produkten är mycket intressant och har stor potensial tror jag. Företaget finns inom IT och vänder sig inte till privatpersoner. 50 anställda i Sverige, 700 totalt i världen. Omsatte € 96 millar vid senaste bokslutet. Stora kunder är bland annat kryssningsfartyg och hotellkedjor.

Själva intervjun gick nog bra. Iaf i mitt tycke. Sen vet man ju aldrig var man har konsulter. Det som var mindre bra va att jag i så fall skulle behöva vara i stora staden i veckorna, mindra bra för frugan. Fast det är ett problem som vi tar tag i om det skulle visa att jag blir erbjuden jobbet. Veckopendling till att börja med iaf, sen får framtiden visa om det blir en återflytt permanent. Det som skulle svida mest är att avståndet till barnbarna skulle bli så mycket större och möjligheten att lära dem sånt som morfäder gör blir mindre, dvs sånt som föräldrarna inte vill att de ska lära sig :twisted:.

 

På tåget hem satt jag bredvid en trygg norrlänning. Det intressanta var att han jobbade inom det militära. Helikopterdivisionen i Lule. Hade ett långt och givande samtal om vår närvaro i Afgahnistan, han skulle dit i mars om riksdagen bestämmer sig för fortsatt närvaro. Har alltid tyckt att jag försökt förmedla ödmjukhet och empati men här manade man i skuggan. Blev otroligt imponerad, och jag blir inte imponerad av mycket numera, av vilken inställning denna man hade. Till slut var jag tvungen att ställa frågan - Varför riskerar man livet för okända människor. Svaret jag fick vara bara ett lugnt - Någon måste ju göra det och det ingår ju i mitt jobb och jag tror faktiskt att lilla jag kan göra en skillnad.

Som sagt, en beundranvärd man som har fru och barn, lärde mig något nytt idag. Man kan aldrig ge för mycket till någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken helg det varit. Regn, regn och mera regn. Fast eftersom vi hade ena dotra här med barnbarn igår så sken solen iaf i vårt resident. Kusligt att se hur grabben på 20 månader är en kopia av hur hans mor såg ut vid samma ålder. Är som om man lagt ett karbonpapper emellan bara.

Fantastiskt kul oxå att se hur de utvecklas de små liven, den minsta har börjat förstå hur man rullar över från rygg till mage och skrattar numera så det står härligt till. Den större lär sig massor av morfar ;-) på gott och ont. Att han dessutom lindar morfar runt fingret när han vill gör ju att hans mamma ibland blir lite irriterad. Men va fan, man vet ju aldrig hur länge man har hälsan i behåll och kan leka med dem så det gäller att passa på. I morgon kan det ju va slut.

 

Slut och slut ja. I veckan ska vi till elD. Äntligen börjar vi se slutet på en lång väg. Förhoppningsvis kanske vi kan sluta med, eller i alla fall dra ner på alla dessa behandlingar flera gånger i veckan. En sak är säker. Under denna resa har jag lärt mig se saker på nya sätt. Därför ska ni få ett citat av MarcelProust så här på söndagkvällen och jag kan faktiskt intyga att han hade rätt den mannen.

 

Den verkliga upptäcktsresan består inte av att söka nya landskap, utan att se saker med nya ögon.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När ska du lära barnbarnen att dricka whisky? :)

 

:shock: Nja, man kan säga att de gillar inte lukten :-D. Men öl gillar de di sma.

 

Nu har det hänt. Plötsligt gör det ju det. Jag har fått en alldeles egen coach. Bara min 8-). Eller? Åtminstonde sa de så på AF. - Du får en egen personlig jobbcoach, sa de.

 

Var ju tvungen att massa mig ner till AF och skriva in mig igen. Va lite bök och pök då de ansåg att jag inte är arbetslös förrän första december. Men till slut va det okey. Heja byråkratins stela regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hurra för byråkrati!

 

En kompis blev uppsagd från sitt jobb på ett äldreboende tack vare den geniala lagen om anställningsskydd som säger att att landsting och kommuner måste ge sina arbetstagare sparken när de börjar närma sig ett års och 364 dagars anställning. Han skrev in sig hos AF för att få a-kassa och inget hände på tre månader, tills han plötsligt fick veta att han skulle gå en kurs i svenska för invandrare för att stärka sin ställning på arbetsmarknaden. Gick han inte dit skulle han tappa sin arbetslöshetsersättning.

 

Killen är svensk, har en svensk mamma, är född i Sverige, har bott i Sverige hela livet, men har en dansk pappa som han aldrig har träffat.

 

:heart: byråkrati

 

 

Det var en sidostory bara. Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen är svensk, har en svensk mamma, är född i Sverige, har bott i Sverige hela livet, men har en dansk pappa som han aldrig har träffat.

 

byråkrati

 

Lämplig ålder att låta ungarna börja dricka öl är för övrigt två år. Iaf så jag blivit uppfostrad.

 

Varför blir man inte förvånad :rolleyes:.

 

Här har nog barn och barnbarn fått smaka öl tidigare än så :rolleyes:. Kommer ihåg för många år sedan när lilltösen va en 2-3 år. Så fort pappa började göra i ordning för grillning så kom hon som ett jehu och sa: - Pappa, ska vi öla nu.

Va liksom standard att vi gjorde i ordning grillen och sen öppnade en butelj , satt oss på trappen ut till altan och väntade på att det skulle bli dags att grilla.

Va väl inga problem med det men det blev en snackis bland grannarna efter att en av dem gått förbi och lilltösen ställde sig upp med buteljen i handen och sa: - Hej, vi ölar nu.

Framförallt mammorna tittade mycket snett på pappan som ledde in den lilla dottern i missbrukets värld ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KLONK

 

 

Idag fick vi det besked vi hoppats på men ändå inte vågat tro på. Vi hade bästa handen vid showdown så att säga.

 

Det återstår iofs en hel del efterbehandling (mot sk biefekter) men det viktigaste är att läkarna är 100% säkra på att skiten är helt borta, för denna gång. Man kan självklart inte lova att hon inte drabbas igen, men va fan man kan ju inte oroa sig för det. Man kan ju faktiskt bli överkörd när man går över gatan i morgon oxå.

 

Lovar att det ska firas i det ängelska residentet på fredag.

 

Edit: Blev inget med jobbet då de valde en som hade brancherfarenhet men va fan gör det en dag som den här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...