Gå till innehåll

Enormt datorstrul, tacksam för hjälp!


Partyjack

Recommended Posts

Tog upp problemet i min dagbok, fick ingen respons och hoppas på bättre tur här.

Klipper ihop de olika inläggen från dagboken och redigerar lite men det kanske blir lite konstigt språk därav, samt att problemet utvecklats sig över dagen så det blir som en liten följetong:

 

Jag är en riktig jävla noob när det kommer till datorer, så vore väldigt tacksam om någon (alla är bättre än mig) skulle kunna ge sig på att analysera problemet;

 

Jag har alltså aldrig haft några problem alls med datorn som är en Packard Bell.

 

Då och då funkar datorn hur fint som helst, allt flyter på bra men så händer nåt, allt låser sig och vid ett par tillfällen låser sig till och med muspekaren.

 

Försökte nu på morgonen göra en systemåterställning, då upptäcker jag att jag bara har två återställningspunkter i listan varav båda är från efter det att problemen startade i förrgår.

Så ska det väl inte vara?

 

Kan jag ha råkat ut för något virus eller liknande som tagit bort alla återställningspunkter?

När jag kollar på laptoppen finns det en checkbox för "återställningspunkter som är äldre än 5 dagar", men någon sådan checkbox finns inte på min stationära dator.

 

Problemen kan ha börjat samtidigt som jag fick en uppdatering av Telias egna AV-program (vet ej namnet tyvärr).

Men tvivlar på att det har med saken att göra?

 

Ska köra några virussökningar osv nu, fick iaf igenom en återställning till igår förmiddag men är rätt säker på att det hänt något tidigare i veckan.

________________________________________________________________________

 

 

Försökt köra en virussökning nu, programmet hittar 2 spionprogram och typ 25% in i sökningen låser sig allting återigen..

Ska pröva göra en virussökning i felsäkert läge om det kan tänkas funka, annars får jag försöka komma åt de viktigaste filerna och formatera om burken..

________________________________________________________________________

 

Det var här problemet eskalerade och nu kommer jag inte ens in i Vista, vare sig normalt eller i felfritt läge.

 

________________________________________________________________________

 

 

Okej, nu går det alltså inte att få igång datorn öht.

Jag har kommit till något som kallas "Windows Startreparation" som inte heller det gör mig särskilt mycket klokare.

 

Felsökningen datorn gör där finner en "rotorsak" nämligen;

 

"Det gick inte att hitta någon hårddisk. Om en disk finns installerad så svarar den inte."

 

Och startar jag om datorn får jag välja på att starta windows normalt eller den här startreparationen och varje gång jag väljer windows hänger den sig redan innan Vista går igång.

 

Skulle som sagt vara väldigt tacksam om någon kunde tipsa om något man skulle kunna ta sig till.

 

Vill ju helst få tag på en hel del filer som ligger på datorn, men i värsta fall kanske jag måste omformatera vilket ger en jäävla massa strul då jag inte vet var min Vista-skiva finns nånstans men framförallt eftersom jag är så jäävla kass på sånt här så det innebär massa strul bara.

Har nog inte varit så här tiltad i hela mitt liv tror jag.

 

_______________________________________________________________________

 

Efter att jag sen startade om datorn får jag inte ens välja mig fram till Windows utan får upp texten;

CD-ROM Boot Priority ..No Medium

Reboot and Select proper boot device

or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key

 

Trycker på en tangent och jag får upp samma, nu är jag ju läskunnig nog att förstå att det är något som inte kopplar som det ska med hårdvaran eller?

 

Livstiltar som sagt väldigt hårt just nu så skulle vara tacksam om jag fick hjälp på något sätt.

 

Bryr mig inte så jätte mycket om datorn i sig, skulle kunna kasta ut den på gatan och åka och köpa en ny imorgon bitti..

Det enda problemet är att jag har en jävla massa prylar jag vill komma åt, textdokument bundet till pokern, bilder, Holdem Manager-databas osv osv.

 

Så snälla, snälla hjälp mig!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu helt plötsligt kommer jag fram till att datorn försöker öppna Windows Vista, svart skärm med de här gröna plupparna som laddar med "Microsoft Corporation" framme..

Antar att det bara är att vänta och se, men börjar tilta rätt så jävla hårt.. Kommer sluta med att jag måste slå sönder något för att få utlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men för att göra dig lite gladare ;-) så hade jag ungefär liknande problem med min förra dator.

 

 

Då var det hårddisken som gått åt fanders :cry:. Eller rättare sagt en skada på hårddisken. Fast det va same same but different sa vår dataexpert på mitt dåvarande jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men för att göra dig lite gladare ;-) så hade jag ungefär liknande problem med min förra dator.

 

 

Då var det hårddisken som gått åt fanders :cry:. Eller rättare sagt en skada på hårddisken. Fast det va same same but different sa vår dataexpert på mitt dåvarande jobb.

 

Okej.. Gick det att komma åt grejerna du hade på hårddisken eller va de bara att glömma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är absolut inte i närheten av datorkunnig.

 

Men för att ge lite ljus i mörkret så vet jag att det finns möjligheter att lämna in trasiga hårddiskar och få materialet på dem "räddade".

 

Kan säkert kosta en slant men som det låter i ditt fall kanske det vara värt det. Sen är det väl bara att slänga in en ny hårddisk om det nu är den som är paj.

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är absolut inte i närheten av datorkunnig.

 

Men för att ge lite ljus i mörkret så vet jag att det finns möjligheter att lämna in trasiga hårddiskar och få materialet på dem "räddade".

 

Kan säkert kosta en slant men som det låter i ditt fall kanske det vara värt det. Sen är det väl bara att slänga in en ny hårddisk om det nu är den som är paj.

 

 

Förre

 

Så är det säkert, bara konstigt att det varit så många olika symptom, att jag inte kunde få igenom en virussökning osv.

 

Ska ta kontakt med en kille som sägs vara enormt duktig på området, hoppas att han har tid att hjälpa mig redan imorgon.

Dock tacksam för tips, kommer avtilta och spela så jääävla bra poker när jag fått ordning på det där.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag som hastigast, och är rätt trött i huvudet.

 

Men rent spontant "tror jag"(inget är ju tyvärr säkert när det gäller datorer ;)) att det tyvärr kan vara dags för en ny dator. Problemet låter som om det ligger på hårdvaran och inte på mjukvaran kort och gott.

 

Har man tur är det förvisso som Ängeln sa att hårddisken sjunger på sista versen, och ett byte av den klarar nog tom den mest okunnige med en googling :)

 

Hoppas din datorkunnige bekanta hittar felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu läste jag som hastigast, och är rätt trött i huvudet.

 

Men rent spontant "tror jag"(inget är ju tyvärr säkert när det gäller datorer ;)) att det tyvärr kan vara dags för en ny dator. Problemet låter som om det ligger på hårdvaran och inte på mjukvaran kort och gott.

 

Har man tur är det förvisso som Ängeln sa att hårddisken sjunger på sista versen, och ett byte av den klarar nog tom den mest okunnige med en googling :)

 

Hoppas din datorkunnige bekanta hittar felet.

 

Okej.. Tycker det är väldigt mysko att den strulade lite i Fredags, sen funkade allt hur prima som helst hela dagen igår och sen imorse va den helt slut typ.

Började misstänka att nåt va lurt när klockan visade 18.30 när den i verkligheten var 15.30 efter sommartidsändringen.

Och strax efter detta kraschade det totalt.

 

Jävligt konstigt bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Gick det att komma åt grejerna du hade på hårddisken eller va de bara att glömma?

 

Personligen (precis som du en noob) så hade jag aldrig klarat det. Däremot så lyckades vår dataexpert rädda en del info som adressboken till Outlook och lite annat. Dock gick det mesta som jag sparat lokalt på hårddisken förlorat men eftersom vi hade en företagsserver så var allt viktigt sparat där.

 

Nu fick man en påminnelse om att spara HM´s databas på en extern hårddisk med jämna mellanrum, vilket inte hjälper dig i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att partitionstabellen är korrupt.

Kör en fdisk /mbr

 

Inte helt säker på att fdisk finns till Vista dock, det går att kolla på google.

 

Telia använder sig av F-secure i sina "säkerhetslösningar" som de har packeterat om och gjort det svårare att komma åt inställningar, så det är fullt möjligt att det är detta som har orsakat skadan. Sån skit tackar jag alltid nej till. Jag tror ej att det är ett virus som har orsakat problemen, om man inte räknar Telia och Microsoft som virusskapare.

 

Om du ska blåsa datorn ändå och vet om vilka filer du ska ha, så är det kanske bara till att dra hem valfri linux ISO med stöd för läsning av Ntfs om det är det filsystemet du har, och kopiera filerna till ett minneskort. Om filerna är värda mycket för dig, eller för att säkra spår efter intrång alt. ransomware, så kan det vara värt att boota från en dist (som inte skriver till disk) och göra en spegling av hårddisken innan man börjar försöka reparera. Det ska inte behövas dock. Jag kommer nästan alltid åt filerna i en dator som "pajjat". Ska till ganska mycket annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att partitionstabellen är korrupt.

Kör en fdisk /mbr

 

Inte helt säker på att fdisk finns till Vista dock, det går att kolla på google.

 

Nu är ju jag så pass fiskig på detta ämne så jag vet ju inte öht vad du pratar om.. Men tack så mkt för hjälpen, ska googla mig fram och försöka ta reda på mer.. Förhoppningsvis får jag hjälp av ett "proffs" imorgon, kompis till en kompis som jobbar på en datasupport här i Östhammar.

 

Nu är det inte så att jag har jättemkt värdefulla filer på datorn heller, mer att jag har bilder och databaser som jag väldigt gärna ser att jag kan behålla.

 

Får se om jag kan lära mig något om det du skrev, så kanske jag kan fixa det själv sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju jag så pass fiskig på detta ämne så jag vet ju inte öht vad du pratar om.. Men tack så mkt för hjälpen, ska googla mig fram och försöka ta reda på mer.. Förhoppningsvis får jag hjälp av ett "proffs" imorgon, kompis till en kompis som jobbar på en datasupport här i Östhammar.

 

Nu är det inte så att jag har jättemkt värdefulla filer på datorn heller, mer att jag har bilder och databaser som jag väldigt gärna ser att jag kan behålla.

 

Får se om jag kan lära mig något om det du skrev, så kanske jag kan fixa det själv sen.

Ok, tror inte att man behöver vara proffs för att ordna detta, så det går säkert bra. Hänt många gånger förr, och särskilt då man installerar bootmanagers eller annat skit som antivirus, innan windows. F-secure har sån skit och förmodligen har Telia med den i sitt paket.

 

1/20 så är det hårddisken som varit trasig typ, och då hör man ofta det på surret samt det första felet brukar visa sig långt innan den är kaputt. Hårddiskarna i bärbara ska vara mer tåliga än de som följer med stationära datorer dessutom. Egentligen tycker man att Telia skulle stå för gratis support till dig, men jag kan nästan garantera dig att de inte vill veta av dig om du klagar på "deras" antivirus. De är väldigt angelägna att sälja skiten dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tror inte att man behöver vara proffs för att ordna detta, så det går säkert bra. Hänt många gånger förr, och särskilt då man installerar bootmanagers eller annat skit som antivirus, innan windows. F-secure har sån skit och förmodligen har Telia med den i sitt paket.

 

1/20 så är det hårddisken som varit trasig typ, och då hör man ofta det på surret samt det första felet brukar visa sig långt innan den är kaputt. Hårddiskarna i bärbara ska vara mer tåliga än de som följer med stationära datorer dessutom. Egentligen tycker man att Telia skulle stå för gratis support till dig, men jag kan nästan garantera dig att de inte vill veta av dig om du klagar på "deras" antivirus. De är väldigt angelägna att sälja skiten dock.

 

Okej, jo de lär väl vara väldigt svårt att få dem att erkänna att det skulle vara något fel på deras antivirus.. Särskilt då jag själv inte riktigt förstår hur det har påverkat liksom.

 

Dock verkar det vara en bra idé att byta säkerhetspaket när jag fått ordning på datorn!?

 

Någon som har ett bra tips där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias antivirus jobbar INTE bra ihop med norton AV. Om du hade norton AV installerat och uppdaterade telias antivirus så kan det bli strul...

 

Farsan hade norton och installerade telias AV och det blev extremt mycket låsningar och skit.

 

Dvs om du har norton, prova att avinstallera det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Panda AVPro och det funkar kanon.

 

Okej, ska gå igenom lite recensioner så småningom och väga in ditt tips! :)

 

Tycker det låter mer som en överhettad processor eller grafikkort eller nåt ditåt..

 

Okej, detta var alltså vad som hände bara direkt i början.. Sen kom jag öht inte alls åt windows.

 

Telias antivirus jobbar INTE bra ihop med norton AV. Om du hade norton AV installerat och uppdaterade telias antivirus så kan det bli strul...

 

Farsan hade norton och installerade telias AV och det blev extremt mycket låsningar och skit.

 

Dvs om du har norton, prova att avinstallera det.

 

Okej, tack för tipset.. Hade ett AV-program tidigare, dock ej Norton.

Detta gick dock inte alls att använda samtidigt som Telias egna, tror tom att det varnades om under installationen att det gamla AV skulle tas bort totalt innan man installerade Telias egna?

 

Tack för hjälpen iaf allihop.

 

Har idag fått besked från kompisens kompis som ganska omgående hade kunnat konstatera precis som några här trodde, att hårddisken var helt slut.

Han hade tydligen kört runt lite i övrigt och tyckte inte att de va läge att pensionera burken helt ännu då allt annat verkade vara i bra skick.

 

Så de blir till att köra i en ny hårddisk och sen börja om från början.

 

Kan lova att jag lärt mig en läxa, från och med nu kommer säkerhetskopior tas minst varannan månad.

 

Om någon mod har tråkigt och råkar ramla in här så får ni gärna låsa tråden, då ärendet verkar vara avklarat.

Tack igen till alla som försökt hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...