Gå till innehåll

Frågor kring arv och dödsbo


stoffe83

Recommended Posts

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med lite funderingar och rykten jag hört.

Till att börja med är det så att min farfar har gått bort och jag vet att det finns ett upprättat testamente som antagligen förvaras i hans bostad. Han ända barn är min pappa som jag har typ noll kontakt med. Han meddelade farfars död igår och senast var kontakt på nyår.

Jag tål inte min pappas fru som styr honom som en docka efter att han varit allvarligt sjuk, men han är inte omyndighetsförklarad eller liknande, dock känner han sig nog beroende av henne.

Jag har hört att när det är dax att gå igenom sakerna på hans (farfars) gård, så kan jag och min bror kräva att hon inte ska närvara, utan att det bara ska vara pappa jag och bror? Stämmer det? Kan vi bestämma vilka som ska få vara där? Hon kommer med största sannolikhet dra ditt sina barn som är som gamar! Och förr så har pappa sagt att farfars gård är något han inte tänker låta hennes barn ärva av utan att det bara gäller mig och min bror, men jag är ganska övertygad om att hans fru har sett till att han inte tycker så längre!

 

En parentes är att de förra året flyttade från sin villa ut på landet. När de gick igenom saker på vinden så meddelades inte jag eller min bror (o då hade vi kontakt) och alla våra gamla leksaker, skolminnen osv osv slängdes alternativt gavs bort till hennes barn o deras barn. Bland annat gav de bort min bror akvarium med tillbehör för ca 8k för att han inte kom och hämtade det! Killen hade inte bil just då och ingen möjlighet att låna någon! Det fick hennes äldsta dotter! Då får ni en bild av vad jag nu har att göra med!

Jag vill bara att saker ska ske enligt min farfars vilja (och även min fars innan han blev sjuk) (eller ja, han frågade senast förra sommaren om jag va intresserad av gården för han själv inte skulle orka). Men jag vet som t.ex en silver servis farfar visade min flickvän sista gången vi va där som han undrade om hon ville ha den dagen han försvann. Lär inte hända om pappas fru får något att säga till om!

 

Tillsätts alltid en bouppdelare eller är det något man avgör själv?

 

Vet ni något annat jag kan göra, eller yrka på!? Vilka rättigheter har jag som barnbarn?

 

Jätte tacksam för råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väl inga bra svar till dina specifika frågor men jag vet iaf så mycket som att det finns en arvsrätt som innebär att man inte kan testamentera hur som helst. Dessvärre tror jag inte att barnbarn är inbegripna i den arvsrätten. Din pappa får allt som inte är testamenterat och din pappas fru lär inte ha rätt till ett smack om hon inte är upptagen i testamentet. Detsamma gäller nog dig och din bror.

 

Detta är alltså en höftskjutning från de svaga minnen jag har av gymnasial rättskunskap. Minns alltså inte hur mycket man kan testamentera.

 

JohnH är inblandad i ngt liknande just nu, han vet kanske bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns ett testamente så är det testamentet som avgör så långt det gäller. Din far har dock rätt till minsta halva arvet. Resten kan testamenteras bort.

 

Men som barnbarn har du inga rättigheter alls. Däremot så har du arvsrätt då din far dör.

 

Det måste finnas någon med ansvar att dela upp hohaget så ja det finns någon som tillsätts med ansvar för det.

 

När det gäller akvariumet så äger din bror det - de har ingen rätt att ge bort hans ägodelar hux flux.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju inte att farfarn skall ha testamenterat en del saker till hans fars fru, utan att när hans far får ta del av dödsboet så har han rätten att "ge" bort det till sin fru eller för den delen vem som helst Detta tror jag tyvärr kan vara väldigt svårt att kontrollera och jag rekommenderar dig att rådfråga en jurist med inriktning på just arvsrätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetgirig nämner det mesta.

 

Som barnbarn har man inte rätt till något arv... om det inte är:

  • Testamenterat något till er
  • Generationen emellan har gått bort, dvs din förälder

 

Man har inte per automatik rätt till något arv i framtiden. Går din far bort så gäller hans testamente. Har han inte satt upp något testamente så kommer ni som arvingar att få dela på det som finns vid det tillfället. Vad han gör med moraklockan eller guldskedarna har inte någon med att göra. Gifter han om sig så är ni fortfarande arvingar och har er arvslott. Blir det tjafs eller att du i framtiden känner att det inte gått rättvist till så har du rätt att ansöka om en bodelningsman via rätten.

 

Mitt råd till dig är att försöka hålla god min med din plastmamma i närheten. Försök vara trevlig så gott det går. Är din far glad så är det bra, även om hon är en subba i dina ögon. Vi tycker och tänker olika. Det viktigaste är att behålla din relation till din far. Inte för sakerna utan för att han är din far. Den positiva synergieffekten, om du faktiskt genuint vill din far väl, är att du kan räkna med att släktklenoderna stannar just i släkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...