Gå till innehåll

Lära sig SQL


Saint_Bjorn

Recommended Posts

Ingen speciell dialekt, kommer jobba främst mot SQL-server och Oracle-databaser.

 

Har rutin på MS Access och begriper fundamenta kring relationsdatabaser.

 

Kurserna är hutlöst dyra och jag har en stark känsla av att de inte behövs.

 

Tips? Metod? Böcker? Sajter?

 

 

edit: kanske bra att förklara vad jag vill göra också... Hämta data från olika källor, analysera och skapa tabeller. Räcker det som beskrivning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror att det är ganska mycket basic till en början iaf.

Finns en hel del tutorials, har kollat in några en smula, men jag har inte verktyget än och har inte praktiserat något.

Tror att vad jag efterfrågar är tips på hur man bäst kommer igång, egentligen ren studieteknik, och gärna länkar till de bästa forumen. En bok är alltid en bok så om det finns en riktigt bra, tipsa gärna.

Också om det finns några användbara knep, väsentliga skillnader mellan olika dialekter, etc.

Jag är väldigt öppen och tom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag tror att det är ganska mycket basic till en början iaf.

Finns en hel del tutorials, har kollat in några en smula, men jag har inte verktyget än och har inte praktiserat något.

Tror att vad jag efterfrågar är tips på hur man bäst kommer igång, egentligen ren studieteknik, och gärna länkar till de bästa forumen. En bok är alltid en bok så om det finns en riktigt bra, tipsa gärna.

Också om det finns några användbara knep, väsentliga skillnader mellan olika dialekter, etc.

Jag är väldigt öppen och tom.

 

Okej, då förstår jag. Tyvärr har jag inte mycket att komma med då jag bara någonsin lärt mig MySQL och mest gjort det lite grann då och då.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen speciell dialekt, kommer jobba främst mot SQL-server och Oracle-databaser.

 

Har rutin på MS Access och begriper fundamenta kring relationsdatabaser.

 

Kurserna är hutlöst dyra och jag har en stark känsla av att de inte behövs.

 

Tips? Metod? Böcker? Sajter?

 

 

edit: kanske bra att förklara vad jag vill göra också... Hämta data från olika källor, analysera och skapa tabeller. Räcker det som beskrivning?

 

Köp några böcker är nog det lättaste för att få kunskap, vet inte någon specifik men måste finnas en hel drös. Googla runt lite och hitta någon för nybörjarnivån och någon lite mer avancerad så kommer du nog rätt långt.

 

Kolla vad dom har för kurslitteratur på universiteten också, dock kan dom vara lite för lite praktiska och mer på hur det fungerar bakom kulisserna ibland.

 

Tanka ner sql-server express eller wareza ner standard-versionen alt. om du är inskriven på något universitet så kan man få de flesta windows produkter gratis för att testa.

Sql server express är helt gratis, det har vissa begränsingar men inga du kommer stöta på troligen.

 

Oracle följer SQL-standarden, något sql-server och mysql inte gör. Det kan vara något att tänka på så alla kommandon i mysql/sql-server inte fungerar i oracle eller tvärtom pga det.

 

Fördelen med sql-server är att dom har management studio som är riktigt smidigt verktyg att arbeta i, nästan för smidigt ibland (man kan göra farliga saker i databaser om man inte håller tungan rätt i mun så ta backup innan du gör ändringar på produktionsdatabaser)

 

Toad är ett management-verktyg för oracle som är ett måste om man ska in och härja i oracle-databaser.

 

Tänk på att man uttalar sql seeqqquel för det mesta :)

 

End of sql-rant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W3Schools generella SQL-guide är rätt bra har jag för mig.

 

http://www.w3schools.com/SQl/default.asp

Den ser iaf rent ytligt ut som den bästa hittills. Tack!

 

...

Tack för tipsen! Letade runt efter böcker förut men hittade inget som verkade matcha det jag är ute efter, men ska anstränga mig lite mer.

Däremot blir det svårt att vänja sig av med att uttala det bokstaverat S - Q - L. ;-)

 

OT: mp3-spelaren jag köpte av dig för nåt år sen funkar fortfarande fint. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Padron-McCarthy, Databasteknik

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144044496

är en svensk bok som används som referenslitt. i en kurs i PHP och databaser som jag för tillfället går. Den är förstås en övergripande bok om databaser men finns en del praktiskt om SQL.

 

Wilton Paul, Beginning SQL

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0764577328

är säkert en bra bok. Har inte läst just den men andra från Wrox Beginning-serie och de är väldigt utförliga. Var ju rätt så billig åxå.

 

http://www.freebookcentre.net/Database/Free-Sql-Books-Download.html

Kan finnas något dugligt där kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice comeback jezaja. :)

 

Man måste in och glimta till ibland, skummar rss av nya trådar iaf och sql är min paradgren så man måste in och röja lite :)

 

OT: mp3-spelaren jag köpte av dig för nåt år sen funkar fortfarande fint. :-)

 

Nice! Den var rätt trevlig, riktigt mycket minne om jag minns rätt :)

 

Tackar! Utgiven 2005, men språket förändras väl inte särskilt?

 

Nej, det har inte ändrats ett smack sedan 2005.

 

 

 

http://www.cs.chalmers.se/Cs/Grundutb/Kurser/dbas/DbasVT2009/index.cgi/Course_Book

Den boken tror jag ligger på min vind och skräpar, i den tidigare upplagan. Tror tom den är oöppnad om jag minns rätt, ska se om jag orkar gå upp imorgon isåfall kan jag skicka den till dig mot några dollar för porto o besvär.

Den är nog lite mer åt akademiska hållet än bara lära sig syntaxen till sql dock.

 

SemiOT:

För den som läser och redan kan sin sqloch behöver lite databasutmaningar så rekommenderar jag att testa nosql och andra objektorienterade databaser som börjar få ordentligt fotfäste, har funnits urlänge men inte används i någon större skala med några undantag som t.ex. documentum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.cs.chalmers.se/Cs/Grundutb/Kurser/dbas/DbasVT2009/index.cgi/Course_Book

Den boken tror jag ligger på min vind och skräpar, i den tidigare upplagan. Tror tom den är oöppnad om jag minns rätt, ska se om jag orkar gå upp imorgon isåfall kan jag skicka den till dig mot några dollar för porto o besvär.

Den är nog lite mer åt akademiska hållet än bara lära sig syntaxen till sql dock.

Intressant, skickar pm senare, måste kolla var jag har dollares nu för tiden.

Det var den här du menade?

http://www.pearsonhighered.com/educator/academic/product/0,,0130319953,00.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...