Gå till innehåll

Vad gör jag för fel?


thungphung

Recommended Posts

Ja, här är mina två grafer som är över de SnGs jag spelat. Vad fan gör jag för fel? Det blir samma sak varje gång. Går bra i början, jag spelar bra. Sedan slutar jag vinna, inga händer står och jag tappar allt. Hur undviker jag såna här scenarion? Är det här vanligt? Jag går alltså från att nästan krossa mina motståndare i ett par dagar/veckor. Sen vänder det och jag kan bara inte vinna längre.

 

Jag vet ju att jag tidigt börjar tilta redan efter ett par förluster. Jag försöker att intala mig att jag under en längre tid i regel bör vinna fler än jag förlorar för jag inte ska ha några problem redan vid $5. Men förlorar jag 3-4 st så ska jag genast upp till ex. $10. Vinner en, kör en till för att komma till plus, torskar, går upp till $20 osv. Finns det något tankegångssätt jag kan applicera på det här? Någon bra strategi för hur jag lägger ner mitt idiottiltande? Eller vad det nu är som får mig att helt plötsligt spela som en röv och springa som en halt höna? Får jag storhetsvansinne då det gått bra en tid?

 

76059954.png

 

65331829.png

 

:cry: :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förlorar jag 3-4 st så ska jag genast upp till ex. $10. Vinner en, kör en till för att komma till plus, torskar, går upp till $20 osv.

 

Här är väl en del av problemet om jag fatta rätt, fast det vet du ju. Nu skriver du ju inte om du spelar headsup, 5-6 man eller 10 man bord men jag har stundtals haft samma problem med att jaga plus genom att försöka med högre nivåer, det leder dock bara till rädsla att förlora mer och då går det inte bra.

 

Enda jag kommer på är att tänka "det vänder"...brukar själv ibland känna mig total tiltad efter att blivit utdragen på bubblan 4-5 turrar i rad men har slutat jaga efter plussande då jag lärt mig att variansen i enbordsturrar är enorm i kort perspektiv, man kan missa pengarna 8 ggr i rad och vara helt uppgiven men sen vinner man 4 av 6 nästa kväll och så är man pluss över de dagarna ändå.

 

För övrigt ligger du ju pluss trots tiltande på högre nivåer, hur hade graferna sett ut utan de högre spelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju naturligtvis vara varians, men det kan också vara så att du helt enkelt tappar koncentrationen och inte spelar optimalt. Been there, done that.
+1

 

Vinner fisken mycket på kort tid så tror de helt enkelt att de är bäst och lägger inte ner så mycket tankeenergi bakom agerandet.

 

Kallas även hybris-syndromet bland oss mer vetande.

 

Hubris (also hybris) means extreme haughtiness or arrogance. Hubris often indicates a loss of touch with reality and overestimating one's own competence or capabilities, especially for people in positions of power.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hubris

 

 

Casha ut brukar fungera för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men förlorar jag 3-4 st så ska jag genast upp till ex. $10. Vinner en, kör en till för att komma till plus, torskar, går upp till $20 osv.

 

Här är väl en del av problemet om jag fatta rätt, fast det vet du ju. Nu skriver du ju inte om du spelar headsup, 5-6 man eller 10 man bord men jag har stundtals haft samma problem med att jaga plus genom att försöka med högre nivåer, det leder dock bara till rädsla att förlora mer och då går det inte bra.

 

Enda jag kommer på är att tänka "det vänder"...brukar själv ibland känna mig total tiltad efter att blivit utdragen på bubblan 4-5 turrar i rad men har slutat jaga efter plussande då jag lärt mig att variansen i enbordsturrar är enorm i kort perspektiv, man kan missa pengarna 8 ggr i rad och vara helt uppgiven men sen vinner man 4 av 6 nästa kväll och så är man pluss över de dagarna ändå.

 

För övrigt ligger du ju pluss trots tiltande på högre nivåer, hur hade graferna sett ut utan de högre spelen?

 

Tack för lite bra tips. Det har nog mycket att göra att jag måste ändra mitt tänk och tänka mer som jag vet att jag borde, fast inte gör :) Känner igen mig själv i det mesta du skriver och ska verkligen försöka applicera detta.

 

Jo, det hade givetvis sett betydligt bättre ut. Det är ju då jag har tappat fokus då jag tappat ett högre inköp och sen som du säger försökt jaga ikapp plusset.

 

Mestadels spelar jag bara HU SnG. Double or nothing har jag relativt hög ROI% på $5 och $10 men grindade ett par hundra sådana i sommras och är sjukt trött på det. Dock var det väldigt längesedan jag spelade vanliga SnGs, kanske ska slå upp ett par bord med vanliga SnGs och 1-2 HU bara.

 

Jag ska försöka att gå ner ytterligare i nivå och kanske nöta $2 tills jag hittar tillbaka till mitt spel och få in det rätta tänket.

 

Tack för ditt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frustrationen när inte en hand verkar hålla får alla pokerspelare känna på. Det som skiljer bra spelare från dåliga är att de kan hantera det. Tålamod och diciplin är extremt viktiga egenskaper som en pokerspelare bör ha. Visst låter det tråkigt? Men inte desto mindre sant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, alla inlägg jag läst är så viktiga. Nu kommer jag jämföra med cg men men, när jag spelar och koncentrationen är på topp, vinner, känner att jag tar rätt beslut nästan hela tiden, sedan träffar random fi sin 2outare på river efter en korrekt AI och motivationen sjunker rejält. Antar att det är väl likadant om man plötsligt börjar förlora efter stabilt plussande i sng's. Vad jag gör då är att jag helt enkelt "sit out"ar på alla bord och bara sliter mig från datorn en stund, hinner lugna mig och inse att sånt händer och att jag kommer tillbaka igen om jag spelar på mitt sätt. Mitt tips är helt enkelt att ta en paus. 10-40min beror väl på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du publicerar dina grafer på 2+2 så kommer förmodligen någon snabbt att skriva att det är meningslöst att göra analyser på alla samples som är under 1k spelade. Många vill ha ännu högre. Och de har väl på sitt vis rätt i det. Men vi hobbyspelare - även de som kanske faktiskt lirar 1-2 timmar om dan 6 dar i veckan i snitt kommer inte upp i såna samples på ett par månaders spel. Vi kan behöva 4-5 månader att få ihop 1K games även om vi multitablar 4-6 bord varje gång vi spelar. Och då är vi fortfarande inte uppe i högre volymer än att vi ofta kan ligga åtskilliga ROI-procent från vår verkliga winrate. Så jävla hög är dessvärre variansen.

 

Felet många av oss - så även jag - gör är väl att vi har en tendens att betrakta perioder av goodrun som normala, normala perioder som dåliga och dåliga perioder som sjukliga avvikelser, grejer som inte borde kunna hända. Sen kommer vissa av oss naturligtvis att råka ut för riktigt otrevlig varians - sannolikhetslagarna säger ju att några måste det, precis som några spelare kommer att springa sjukt bra i onaturligt långa perioder.

 

Det jag tror man måste lära sig att hantera - och som jag fortfarande kämpar med - är att det är helt normalt, ja rentav vad man mest sannolikt kan förvänta sig, att de flesta perioder av uppgång kommer att följas av en nedgångsperiod då man tappar det mesta av uppgången. Även om man är en vinnande spelare i långa loppet. Sån är poker i allmänhet och sånt är turneringsspel alldeles särskilt med den stora varians som blir följden av att man så ofta måste sätta hela stacken på spel och då i snitt kommer att flippa som bäst när man får någon mot sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...