Gå till innehåll

Telia - världens bästa företag! (enligt QoS)


TotalFarsa

Recommended Posts

Sambon o jag är bredbandskunder hos Telia. Betalar 449pix/månad för "upp till" 8 mbit på ett abbonemang som löper ca 12 månader till. Häromdagen fick vi ett erbjudande från Telia om sänkt månadsavgift om vi förlängde vårt abbonemang med ytterligare 18 månader. Då skulle de sänka vår månadsavgift med hela 60kr... Wow...

 

Jag mailade dem rätt omgående och förklarade för dem att jag behöver deras erbjudande ungefär lika mycket som jag behöver en spark på glockenspielet. Ifrågasatte dessutom deras prissättningen och krävde i princip att få sänkt månadsavgift utan att behöva förlänga bindningstiden.

 

Här är svaret jag fick:

 

Hej TF!

Tack för din förfrågan vi beklagar det sena svaret.

För tillfället har vi precis det erbjudandet som du har sett. Det innebär att mot att man binder sig så får man en lägre månadsavgift.

 

Vad det gäller Prissättningen så är det som du säger så att Telia är tveklöst bland de dyraste av de operatörer som finns på Svenska marknaden. Det finns flera anledningar till detta, den största anledningen är att det inte är så enkelt så att man bara sätter ett pris så blir det bra med det. Telia är väldigt reglerade på grund av den position som vi har vad det gäller prissättningen. I och med att vi är marknadsledande får vi inte sänka priserna och konkurrera med samma låga pris som vissa av våra konkurrenter har. I dagsläget får vi inte göra en generell sänkning utan får endast sänka genom denna typen av erbjudande mot att man som kund binder sig.

Vad som också är viktigt att tänka på är vad man får för de "dyra" pengarna, det är väldigt lätt att bara jämföra priser rätt över men det är olika vad man får för pengarna. I alla Telias Bredbands Abonnemang ingår en uppringd Access utan extra kostnad för att man skall kunna ansluta till Internet även utanför hemmet. Som enda bredbandsleverantör i Sverige ingår antivirus och brandvägg i Telias abonnemang utan extra kostnad. Vi har en fungerande kundtjänst och support som man kan nå dagligen mellan 08:00-21:00 övrig tid fungerar denna vägen alltså via mejl. Vid flyttar eller nytecknande kopplar vi om bredband på 9 arbetsdagar (vissa konkurrenter tar upp till 8-veckor).

Alla dessa saker ingår i våra abonnemang så det är viktigt att tänka på det faktorer som spelar in när man jämför pris.

 

Som du skriver så vill du att vi skall lägga om erat abonnemang till det nya priset utan bindning, detta är tyvärr inte möjligt utan enda sättet att ta del av erbjudandet är att man binder sig 12 eller 18 månader.

 

Har du ytterligare frågor är du välkommen tillbaka.

Med förhoppningen att ni stannar som kund på Telia.

 

Med vänlig hälsning

 

Henrik XXXXXXXXXXX

Telia Kundtjänst

 

Ja, vad ska man säga. Telia måste alltså fortsätta vara svindyra pga marknadsledande ställning. Är det bara mina ögon som blöder?

 

/TF

 

* Lite RP-humor :) - QoS *

 

* Lite re-RP-humor :) - TF *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt och surfade på pts hemsida och fann följande, vilket jag var totalt ovetande om:

 

Kan jag säga upp mitt abonnemang och ändå ha kvar min ADSL-tjänst?

Enligt ett beslut från PTS ska konsumenter som har eller vill ha en bredbandsanslutning hos Telia Sonera inte längre vara tvungna att ha ett fast telefonabonnemang. Detta ger större frihet för de konsumenter som vill ha bredband via telenätet, men inte har behov av traditionell fast telefoni. Kontakta din operatör för mer information.

 

Om du är kund hos en annan bredbandsoperatör än Telia Sonera och vill säga upp telefonabonnemanget och behålla bredbandstjänsten har du också möjlighet till detta, förutsatt att operatören erbjuder det. Kontrollera därför först om operatören erbjuder denna möjlighet innan du säger upp telefonabonnemanget. Enligt PTS beslut är det nämligen bara av Telia Sonera som du som konsument kan kräva att få bredbandstjänsten fristående från telefonabonnemanget. *end*

 

Dax att ta sig en allvarlig funderare över om man verkligen är i behov av fast telefon nu alltså. Kan jag behålla bredbandet och slippa den förhatliga kvartalskopstnaden för den fasta telefonen (som vida överstiger summan man ringer för) så är det kanske dags att agera...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att vi är marknadsledande får vi inte sänka priserna och konkurrera med samma låga pris som vissa av våra konkurrenter har.

 

 

Får se vad dem gör när dem inte längre är marknadsledande. Men varför skulle det vara så att dem inte får sänka priserna?

 

/TrollForum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att vi är marknadsledande får vi inte sänka priserna och konkurrera med samma låga pris som vissa av våra konkurrenter har.

 

 

Får se vad dem gör när dem inte längre är marknadsledande. Men varför skulle det vara så att dem inte får sänka priserna?

 

/TrollForum

 

Ja, säg det! Jag har svarat på deras mail och begärt att få en bättre förklaring än "vi är hårt reglerade"... Har även mailat pts och frågat om Telia kan/får motivera sina priser på det här sättet...

 

/TF - hehehe, TrollForum

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen så får dom inte sänka priserna eftersom det är dom som äger all utrustning, dvs dom får ju använda sin utrustning gratis (eller rätt billigt om man räknar avskrivnings- och reparationskostnader) medan andra operatörer får betala för att låna den. Det betyder att dom skulle kunna hålla ett mycket lägre pris än övriga operatörer vilket dom säkert inte får göra för PTS eftersom det skulle bli en så stor fördel att dom andra operatörerna inte skulle kunna konkurera och vi skulle återgå till det gammla monopolet igen, visst är det ett härligt land vi lever i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag pröjsar 449/månad för 8mbit. Glocalnet erbjuder samma tjänst för 249/månad... Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att Telias prisbild är något vrickad?

 

/TF

Jag tycker oxå deras prisbild är helt vrickad, därför bytte jag till Glocalnet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag pröjsar 449/månad för 8mbit. Glocalnet erbjuder samma tjänst för 249/månad... Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att Telias prisbild är något vrickad?

 

/TF

Jag tycker oxå deras prisbild är helt vrickad, därför bytte jag till Glocalnet. :)

 

Jo, det blir ett byte så fort bindningstiden löper ut. Det jag försöker få telia att hajja är att de förlorar mig som kund om de inte visar lite goodwill... Men de är ju en sådan koloss att de skiter i den enskilde kunden...

 

Men, som jag skrev ovan, att man kan ha bredband via telejacket utan att behöva ha ett vanligt tfn-abbonemang var nyheter för mig... Får ta ett snack med sambon o dividera om vi verkligen behöver fast telefon. Det man betalar i kvartalsavgift brukar ju vara 3 gånger så mycket som summan man ringt för...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag pröjsar 449/månad för 8mbit. Glocalnet erbjuder samma tjänst för 249/månad... Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att Telias prisbild är något vrickad?

 

/TF

Jag tycker oxå deras prisbild är helt vrickad, därför bytte jag till Glocalnet. :)

 

Funkar Glocalnet bra? Funderar på att skaffa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sa upp min fasta telefon när jag fick en kvartalsräkning på ett ringt samtal (till pappa, 23 öre)...

 

Så länge farmor levde så fanns det anledning att ha vanlig telefon, för hon förstod sig inte på hur man skulle ringa till mobiltelefoner, men annars - enda anledningen jag kan komma på är att man har en telefon som sitter fast i väggen som man kan hitta när man slarvat bort nallen och skall ringa till den och höra var det ringer så man kan hitta nallen igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja sa upp min fasta telefon när jag fick en kvartalsräkning på ett ringt samtal (till pappa, 23 öre)...

 

Så länge farmor levde så fanns det anledning att ha vanlig telefon, för hon förstod sig inte på hur man skulle ringa till mobiltelefoner, men annars - enda anledningen jag kan komma på är att man har en telefon som sitter fast i väggen som man kan hitta när man slarvat bort nallen och skall ringa till den och höra var det ringer så man kan hitta nallen igen.

 

Jo, det är väl ungefär det argumentet som jag ska använda på sambon :lol:

 

Ja, inte att din farmor gått bort, men att fast tfn är onödig när man har mobilen... ;)

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst känns det konstigt att Telia inte kan sänka priserna. Men nog kan man på nåt konstigt sätt förstå att det ändå är så det måste vara. Men det känns jäkligt tråkigt när man sitter fast med Telia. Jag kan inte byta till nån annan bredbandsleverantör eftersom ingen annan har plats i den telestationen jag är kopplad till. Då bor jag ändå i centrala Uppsala. Visst, BBB hra plats, men det skulle inte vara många kronor att spara.

 

Eftersom Telia i princip äger utrustningen och antagligen bara behöver betala underhåll på den, så skulle dom kunna dumpa priserna om det inte fanns nån myndighet som styrde priserna. För om inte priserna styrs så skulle Telia i princip få monopol. För ingen annan skulle kunna hålla så låga priser.

 

Inte för att jag blir gladare av det, men jag får väl vänta tills andra bolag tycker det är nån mening med att bygga ut i Uppsala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag pröjsar 449/månad för 8mbit. Glocalnet erbjuder samma tjänst för 249/månad... Jag kan väl inte vara ensam om att tycka att Telias prisbild är något vrickad?

 

/TF

 

Gäller inte det endast om du är förvalskund hos Glocalnet?

 

Kan väl hända, men Telia tvingade mig att bli förvalskund också, så... ... ...

 

Står en hippiebuss på en parkeringsplats i närheten av jobbet. Står Felia på den. Får mig alltid att le lite :lol:

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glocalnets pris på 249:-/månad gäller endast om man har sin "fasta telefoni" hos dem oxå, annars kostar det 289:-.

 

Har Glocalnet 8 mbit, funkar bra nu, men herrejävlar vilket sjå det var att få det att funka. Å deras support ger jag ine heller mycket för. Det är nog ömsesidigt..... :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir ett byte så fort bindningstiden löper ut. Det jag försöker få telia att hajja är att de förlorar mig som kund om de inte visar lite goodwill... Men de är ju en sådan koloss att de skiter i den enskilde kunden...

 

Om du med goodwill menar att du ska få ett eget pris så är du nog rätt överoptimistisk. Men kan du inte iaf höja till 24mbit, det ska ju vara samma pris?

 

Jag har inte Telia själv, men utifrån vad jag hört av vänner och på jobbet så är det lätt en av de mer stabila internetleverantörerna, och snabbaste (inkoppling/flytt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir ett byte så fort bindningstiden löper ut. Det jag försöker få telia att hajja är att de förlorar mig som kund om de inte visar lite goodwill... Men de är ju en sådan koloss att de skiter i den enskilde kunden...

 

Om du med goodwill menar att du ska få ett eget pris så är du nog rätt överoptimistisk. Men kan du inte iaf höja till 24mbit, det ska ju vara samma pris?

 

Jag har inte Telia själv, men utifrån vad jag hört av vänner och på jobbet så är det lätt en av de mer stabila internetleverantörerna, och snabbaste (inkoppling/flytt).

 

Få ett eget pris? Jag räknar med att kunna förhandla med vilken människa/vilket företag som helst som vill sälja en vara elelr en tjänst till mig? Eller vaknade jag plötsligt upp i gamla östblocket ;)

 

ärklgit att de inte erbjuder mig 24 mbits till samma pris då. Hade jag kanske nappat på. Till o med så att jag ska in o kika på deras hemsida o se om jag kan uppgradera.

 

Märk väl, jag klagar inte på tjänsten som telia erhåller, den fungerar utmärkt. Har inte haft downtime på 6 månader. Men det hade jag inte med bosrteam heller iofs.

 

Har f.ö en kompis som har jobbet som samordnare för de installatörer som åker runt o kopplar skit i stationerna. Om vi säger såhär, det är inte så undra på att telia är snabba med omflyttningar/öppnande av nya abbonemang eftersom de prioriterar sina egna kunder framför de beställningar som kommer från andra aktörer... Fritt från monopol? My ass! ;)

 

/TF - fan, måste ha sovit dåligt :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt lag har inte bredbandsbolagen rätt att ändra priserna hur som helst, man får inte höja utan en viss förvarning, samma sak gäller (aningen mysko) sänkning av priser. Man får inte ändra förutsättningarna för ett avtal som tecknats utan tidig förvarning och möjlighet att dra sig ur typ.

 

Dock är som sagt telias priser värdelösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Få ett eget pris? Jag räknar med att kunna förhandla med vilken människa/vilket företag som helst som vill sälja en vara elelr en tjänst till mig? Eller vaknade jag plötsligt upp i gamla östblocket ;)

 

Hehe jo visst... fast du lär nog få ungefär samma resultat som om du går in på den lokala kiosken och försöker förhandla om priset på Trisslotten.

 

Däremot kan du säkert fixa nån extratjänst (som ändå inte kostar Telia något) gratis, tex Fritid eller nåt. Men iaf, kolla som sagt upp 24 Mbit! Har iaf för mej att det är samma pris.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iaf, kolla som sagt upp 24 Mbit! Har iaf för mej att det är samma pris.

Lycka till!

 

Jorå, ringde telia o frågade angående 24mbitstjänsten. Självklart är min anslutning till telestationen 300 meter för lång så i nuläget kunde de inte erbjuda mig detta. *suck* Får fortsätta pynta 449pix/månad för det finns inte en chans att jag förlänger abbonemanget ytterligare 18 månader...

 

/TF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen inget vettigt val så jag förlängde. Men eftersom jag inte ville ha deras förval när jag ringer så blev förlängningen "bara" 12 månader. Lite bättre. Har jag tur så fixar Tele2, som sveriges sista bolag, så jag kan byta med minimalt avbrott inom ett år. Skandal att dom inte klarar av det nu, fast denna tråden gäller ju Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Telia själv, men utifrån vad jag hört av vänner och på jobbet så är det lätt en av de mer stabila internetleverantörerna, och snabbaste (inkoppling/flytt).

Snabbaste inkopplingen stämmer kanske om det gäller adsl-tjänster och då precis som TF skrev, pga att de prioriterar sina egna kunder. Deras inkopplingshastighet är dock värdelös om man jämför med exempelvis chello. Du hämtar modemet på Siba eller liknande och när du kopplat in grejerna hemma så är det bara att tuta och köra på nätet. Själv kör jag BB på både bredband och telefoni och det funkar finfint för mig. Saknar Telia lika mycket som jag saknar en kniv i ryggen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Angående att telia inte får sänka priserna så är det för att de inte får utnyttja sin ställning och slå ut mindre bolag med temporära sänkningar. Dock skulle de säkert kunna sänka lite om de ville.

 

Hudidumdum! Japp, min poäng precis... Jag säger inte att de måste vara billigast men de kan väl iaf göra en ansträngning att inte vara överjävligt dyrast iaf... Telia suger och jag kommer att göra mig av med det abbonemanget så fort jag kan...

 

:twisted:

 

/Telia Felfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...