Gå till innehåll

Allmänbildning, män vs. kvinnor


HSvensson

Recommended Posts

Hade en het diskussion med en polare om detta vem av män och kvinnor som är mest allmänbildade. Vi snackar alltså kunskap - allmänbildning, inget annat.

 

"Allmänbildning innebär att ha grundläggande kunskaper inom många olika ämnen, fenomen och företeelser, speciellt inom humaniora, samhällsvetenskap och politik."

 

Så vad tycker ni; är män eller kvinnor mest allmänbildade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tror absolut inte att det är särskilt jämnt idag. Männen leder eftersom det helt enkelt finns fler kvinnor med sämre utbildning.

Däremot lär det förändras ganska snabbt med hänvisning till devs inlägg. Och visst, kvinnor nördar nog inte loss lika hårt som män men de ämnen de oftare är intresserade av faller inte in under kategorierna listade i OP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är den svaga länken.

 

Tänk bara hur många gånger det blir nåt i stil med att vi ska totalstäda nåt och verkligen tror att vi kan bemästra situationen. 1h senare sitter vi o läser en Kalle Anka från 1986 som vi hittat...

 

Vi kommer alltid vara >10år men det är därför vi har så roligt. 10åringar är inte allmänbildade men däremot vassa på att berätta skillnaden på ett PS3 och en Xbox utifrån en miljard vinklar och förutsättningar.. Vem som är skolminister eller hur många liter vatten per timme som flödar genom Vindelälven skiter vi blankt i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att se på saken så här också:

 

I vår patriarkala verklighet äger männen tolkningsföreträde. Det män gillar, det anses finare än det kvinnor gillar. Så även med allmänbildning - "Fotboll och dieselmotorer är fint, design och mode är fult".

 

I många fall tycker jag det är en vettig teori att luta sig emot, men ingen kan övertyga mig om att snittblommor och IKEA-plu:er är "finare" än periodiska systemet och det kategoriska imperativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju att se på saken så här också:

 

I vår patriarkala verklighet äger männen tolkningsföreträde. Det män gillar, det anses finare än det kvinnor gillar. Så även med allmänbildning - "Fotboll och dieselmotorer är fint, design och mode är fult".

 

I många fall tycker jag det är en vettig teori att luta sig emot, men ingen kan övertyga mig om att snittblommor och IKEA-plu:er är "finare" än periodiska systemet och det kategoriska imperativet.

 

Dina exempel var ju urusla. Fotboll och/eller dieselmotorer och ju nördiga och i allmänbildningshänseende helt värdelösa kunskaper. Precis som poker, tv-spel och en hel del andra typiska manliga intressen.

Å andra sidan är modebloggar och heminredning lika värdelöst.

 

Definitionen som anges nedan är kanske ngt smal men den duger som utgångspunkt:

 

"Allmänbildning innebär att ha grundläggande kunskaper inom många olika ämnen, fenomen och företeelser, speciellt inom humaniora, samhällsvetenskap och politik."

 

Inget i den definitionen skulle jag se som typiskt manligt eller kvinnligt men det faktum att män oftare är bättre utbildade än kvinnor ser jag som en ganska klar faktor.

 

Sen må det vara hänt att man måste generalisera stehårt när det gäller det här ämnet, men det får vi leva med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

googleade. första träffarna säger:

 

http://www.nakladaslap.com/moderna/Upload/PDF/Suv10-2-2007-213-221.pdf

Gender differences in general knowledge are reported for four studies of school students aged 15 and 18 years in Croatia (N = 4430) and the results are compared with those obtained for college students in the United States and in Northern Ireland. The results are generally consistent across the three countries in finding that males had more knowledge of the domains of discovery and exploration, finance, geography, history, politics, science and sport. Females had more knowledge in the domains of cookery and medicine.

 

lång länk

This study examines the hypotheses that (1) 17 domains of general knowledge can be identified; (2) these are positively intercorrelated and form a general factor of general knowledge; (3) there are sex differences in the different domains of general knowledge; and (4) males have more general knowledge in more of these domains than females and in the general factor. The study tests these hypotheses on a sample of 302 German high school students. All the hypotheses were confirmed. All the domains of general knowledge were positively intercorrelated. A general factor was found that explained 31.3% of the variance. Males achieved significantly and substantially higher scores than females in general knowledge of 0.60d. The only area in which females scored significantly higher than males was Nutrition for which there was a medium size effect size (d=0.50). The results are highly similar to those among university students in Northern Ireland reported by Lynn, Irwing, and Cammock (2002).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dina exempel var ju urusla. Fotboll och/eller dieselmotorer och ju nördiga och i allmänbildningshänseende helt värdelösa kunskaper. Precis som poker, tv-spel och en hel del andra typiska manliga intressen.

Å andra sidan är modebloggar och heminredning lika värdelöst.

 

Definitionen som anges nedan är kanske ngt smal men den duger som utgångspunkt:

 

 

 

Inget i den definitionen skulle jag se som typiskt manligt eller kvinnligt men det faktum att män oftare är bättre utbildade än kvinnor ser jag som en ganska klar faktor.

 

Sen må det vara hänt att man måste generalisera stehårt när det gäller det här ämnet, men det får vi leva med.

 

Jag är inte nöjd med mina exempel, men det har ju så klart inget att göra med själva tankefåran.

 

Och är män oftare bättre utbildade? Bättre som i mer genomtänkt eller?

 

Män är generellt helt klart mer allmänbildade, deras kunskapsområden är ju betydligt större än kvinnan. Den som säger annat har fel.

 

Det kan mycket väl vara så, men ditt inlägg är ju inte det minsta belysande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte nöjd med mina exempel, men det har ju så klart inget att göra med själva tankefåran.

 

Och är män oftare bättre utbildade? Bättre som i mer genomtänkt eller?

 

Efter viss diskussion med Ola på msn (som hävdar att kvinnor är mer allmänbildade eller iaf bättre utbildade) så har jag kommit fram till (eller blivit upplyst om) att fler kvinnor har pluggat på högskolenivå än män. Det må så vara men dessvärre är ju utbildning en dålig måttstock på allmänbildning men dock den enda vi har.

I alla fall lanserar jag nu min nya teori: Män studerar bredare linjer/kurser/program än kvinnor. Jag skulle till exempel tippa att statsvetenskap är mer allmänbildande än omvårdnad, historia mer än <insert eget> osv osv etc etc.

 

Flejm away!

 

PS. Måste dock säga, vilket jag dock redan påpekat, att jag tror att kvinnorna snart går om männen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

helt givet män. evolutionära incitament och samhälleliga strukturer pekar båda på att allmänbildning hos män gynnas mer än hos kvinnor. översatt: det kan ofta vara ett bra verktyg för män att ragga med medan kvinnor inte alls behöver det i samma utsträckning. utbildning och allmänbildning ska absolut inte förväxlas, även om de förstås är delvis korrelerade. vad det säger oss är att det förmodligen finns fler män än kvinnor som är riktigt, riktigt dåligt allmänbildade, men det var ju inte frågan här och det är definitivt inget nytt under solen att det finns fler män som är idioter än kvinnor (bellkurvor blabla).

 

lägger också märke till att heltok är den ende som visat nåt vetenskapligt konkret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt givet att män är mer allmänbildade som sagt.

 

Däremot så tycker jag det är lite intressantare att det skiljer inte så mycket i snittIQ mellan män och kvinnor. Vi män producerar å andra sidan många fler outliers jmf med kvinnor. lite lustigt och jag kan inte komma på någon direkt uppenbar anledning till varför det förhåller sig så. vi män kanske kan konkurrera på fler sätt än kvinnor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rätt givet att män är mer allmänbildade som sagt.

 

Däremot så tycker jag det är lite intressantare att det skiljer inte så mycket i snittIQ mellan män och kvinnor. Vi män producerar å andra sidan många fler outliers jmf med kvinnor. lite lustigt och jag kan inte komma på någon direkt uppenbar anledning till varför det förhåller sig så. vi män kanske kan konkurrera på fler sätt än kvinnor?

en ren spekulation är väl att män i större utsträckning "optimeras" på olika områden för att göra sig attraktiva. blir en självförstärkande process där testosteronstinna grabbar jobbar på muskler och rent fysiska attribut och försakar andra områden medan andra gör bäst i att fokusera på mentala attribut osv.

 

skulle vara väldigt roligt att se någon göra den fullt korrekta poängen i kvoteringsdebatten att det faktiskt finns FLER män som är kvalificerade för högre positioner än kvinnor. hade blivit ett spännande ramaskri av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

skulle vara väldigt roligt att se någon göra den fullt korrekta poängen i kvoteringsdebatten att det faktiskt finns FLER män som är kvalificerade för högre positioner än kvinnor. hade blivit ett spännande ramaskri av det.

 

precis och slutsatsen är förstås uppenbar. Vi bör kvotera in fler män på höga poster :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter viss diskussion med Ola på msn (som hävdar att kvinnor är mer allmänbildade eller iaf bättre utbildade) så har jag kommit fram till (eller blivit upplyst om) att fler kvinnor har pluggat på högskolenivå än män. Det må så vara men dessvärre är ju utbildning en dålig måttstock på allmänbildning men dock den enda vi har.

I alla fall lanserar jag nu min nya teori: Män studerar bredare linjer/kurser/program än kvinnor. Jag skulle till exempel tippa att statsvetenskap är mer allmänbildande än omvårdnad, historia mer än <insert eget> osv osv etc etc.

 

Flejm away!

 

PS. Måste dock säga, vilket jag dock redan påpekat, att jag tror att kvinnorna snart går om männen.

 

Jag är skeptisk. Gissar snarare att fler kvinnor läser humaniora/samhällsvetenskap (googla den som orkar/har lust) som väl skulle anses vara de mest allmänbildande linjerna. Tror dessutom absolut inte att det är högskolestudier som avgör om man blir allmänbildad, oavsett inriktning finns det gott om folk som inte öppnar en bok utanför kursmaterialet. Då blir man inte särskilt allmänbildad vare sig man är en hejare på fornfransk fonetik eller pseudodifferentialoperatorer.

 

Allmänbildning är förstås inte särskilt väldefinierat, en aspekt som inte nämnts ovan är att det finns en klar skillnad mellan att kunna en massa spridda fakta som gör att man klarar sig bra i frågesport och att verkligen ha en hyfsad förståelse av många olika ämnen. Givetvis finns det en rejäl korrelation mellan dessa två egenskaper, dock långt ifrån total. Min gissning är att när det gäller det första har män ett försteg, när det gäller det andra är jag mindre säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är skeptisk. Gissar snarare att fler kvinnor läser humaniora/samhällsvetenskap (googla den som orkar/har lust) som väl skulle anses vara de mest allmänbildande linjerna. Tror dessutom absolut inte att det är högskolestudier som avgör om man blir allmänbildad, oavsett inriktning finns det gott om folk som inte öppnar en bok utanför kursmaterialet. Då blir man inte särskilt allmänbildad vare sig man är en hejare på fornfransk fonetik eller pseudodifferentialoperatorer.

 

Tja, rent intuitivt känns det ju som du säger men jag började tänka på sjuksköterskor, läkare, veterinärer osv. Möjligtvis att det jämnar ut sig mtp tekniska utbildningar men även där kommer det fler och fler kvinnor.

Och det känns också som att kvinnorna som studerar humaniora/samhällsvetenskap i större utsträckning läser det som delar i andra utbildningar tillsammans med pedagogik och annat - dvs inte särskilt fördjupat.

 

Naturligtvis tokgeneraliserat och inte underbyggt med särskilt mycket annat än empiri men jag funderade över följande igår: försök tänka på era vänner och plocka fram top 10 allmänbildade. Hur många av de är män/kvinnor? För egen del skulle nog 2, max 3 kvinns platsa på min lista.

 

Allmänbildning är förstås inte särskilt väldefinierat, en aspekt som inte nämnts ovan är att det finns en klar skillnad mellan att kunna en massa spridda fakta som gör att man klarar sig bra i frågesport och att verkligen ha en hyfsad förståelse av många olika ämnen. Givetvis finns det en rejäl korrelation mellan dessa två egenskaper, dock långt ifrån total. Min gissning är att när det gäller det första har män ett försteg, när det gäller det andra är jag mindre säker.

 

Agree.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en aspekt i det hela när man jämför sånt här är att det blir någon form av kvantitativ mätning vilket bör gynna gruppen med störst spridning. exempelvis frågar vi en grupp hur många ord på kinesiska de kan så kommer resultatet bli typ

 

gruppen med störst spridning

0,0,1(nihao),6000 och

gruppen med minst spridning

0,1,1,1

 

snittet blir då mycket högre för gruppen med störst spridning då vissa outliers faktiskt vet väldigt mycket på ett eller flera område där resten knappt vet något.

 

om vi antar att män har större spridning så finns risken att män som grupp har större kunskap just pga de har fler outliers med många gånger mer allmänbildning än medianpersonen. alltså kanske man får viss osäkerhet om slutsatserna för gruppen 10-90% som man ofta syftar på i diskussionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter viss diskussion med Ola på msn (som hävdar att kvinnor är mer allmänbildade eller iaf bättre utbildade) så har jag kommit fram till (eller blivit upplyst om) att fler kvinnor har pluggat på högskolenivå än män.
Jävla taskigt sätt att tvinga tillbaks mig.

 

Nej, jag hävdar inte att kvinnor är mer allmänbildade än män (jag har ingen aning).

 

Jag hävdar att kvinnor är högre utbildade än män. Flickor har bättre betyg än killar i grundskolan och gymnasiet. Fler kvinnor än män går ut gymnasiet. Fler kvinnor än män börjar på eftergymnasial utbildning. Fler kvinnor än män slutför högskolestudier. Det finns ett enda undantag - fler män än kvinnor går vidare till forskarutbildning (snöar in på ett fackområde).

 

Källa på detta är statistiska centralbyråns databas, som ni kan göra slagningar i själva.

 

vilket kön har flest grandmaster-titlar i jeopardy?
Det är ett uselt argument för att män i snitt (vilket är vad diskussionen handlar om) är mer allmänbildade än kvinnor. För det första är män mer tävlingsinriktade än kvinnor (av rent biologiska egenskaper), för det andra har män en betydligt större spridning av IQ. Båda könen har ett snitt på 100, men mäns IQ varierar mycket mer än kvinnor. Du kan alltså använda samma argument på att män är mindre allmänbildade än kvinnor, genom att göra motsvarande undersökning bland A-laget på parkbänken utenför systembolaget. Frågan handlar inte om de högpresterande männen slår de högpresterande kvinnorna, utan vilket kön i snitt som är mest allmänbildat.
skulle vara väldigt roligt att se någon göra den fullt korrekta poängen i kvoteringsdebatten att det faktiskt finns FLER män som är kvalificerade för högre positioner än kvinnor. hade blivit ett spännande ramaskri av det.
Det är helt klart att det är så, och orsaken är att de förmågor som efterfrågas i företagsstyrelser är sådant du lär dig på civilingenjörs och civilekonomutbildningar och liknande, och inte på konsthistoria eller latinska språk.
försök tänka på era vänner och plocka fram top 10 allmänbildade. Hur många av de är män/kvinnor? För egen del skulle nog 2, max 3 kvinns platsa på min lista.

Återigen felaktigt urval. Gör samma slagning bland de 10 minst allmänbildade bland dina vänner. Nu har jag inte 10 vänner ens, men...

 

Återigen: Vi är inte intresserade att veta om toppmannen är mer allmänbildad än toppkvinnan, utan om Svenne Trähatt (som jobbar som truckförare på Icas lager) slår Stina Trähatt (som sitter i kassan).

 

Innan vi ens kan diskutera detta så måste termen allmänbildning definieras, och som jag hoppas framgår av det här inlägget så är varken IQ eller högskolepoäng en bra måttstock.

 

Jag tror att män i snitt är mer allmänbildade än kvinnor, men jag kan inte bevisa det, det enda jag kan göra är att google.

 

Så, nu kan jag bli avstängd igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...