Gå till innehåll

Skotta i poker, strategi?


Anref

Recommended Posts

Hej, tänkte på begreppet "skotta" i pokersammanhang, det innebär ju i korta drag att man inte tar hänsyn till bankroll management, men vad mer?

Låt oss gå in lite på det ämnet i denna tråden, ni som har tidigare erfarenheter utav att skotta, hur går ni till väga går ni bara upp i nivå med 1-2 inköp, för att sedan använda samma spelstil/strategi som du använder dig av när du spelar "seriös" poker med BR management? Eller ändrar ni något? Aggressivare? För att klättra fortare?

 

Vore roligt att höra folks åsikter om detta, då jag har en "rulle" på SVS som inte gör något om jag förlorar och har lite lust att skotta med denna, hur ska jag gå tillväga för att klättra snabbast?

 

Mvh AMAGAD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vinn ett inköp, var glad, och spring snabbt från bordet :)

Ska du spela under en längre period med liten rulle för nivån är risken sjukt stor att du gular snabbare än du hinner säga bankrollmanagement...

 

Så det finns inga positiva aspekter med att skotta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man talar om skottning så gäller det att skilja på vanlig skottning ala Blom och tiltskottning.

 

Vid tiltskottning så utnyttjar man oftast det faktumet att man inte behöver köpa in fullt, försöker få in pengarna så snabbt som möjligt för att gå på noll, få ihop till hyran, en prostituerad etc, medan man på en vanlig skottning köper in fullt, spelar på nivåer man kan slå, går upp på nivåer där folk respekterar ens höjningar och bombar på utav bara fan för att bygga rulle lite snabbare än normalt.

 

Antar att det är det sistnämnda TS vill veta mer om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man talar om skottning så gäller det att skilja på vanlig skottning ala Blom och tiltskottning.

 

Vid tiltskottning så utnyttjar man oftast det faktumet att man inte behöver köpa in fullt, försöker få in pengarna så snabbt som möjligt för att gå på noll, få ihop till hyran, en prostituerad etc, medan man på en vanlig skottning köper in fullt, spelar på nivåer man kan slå, går upp på nivåer där folk respekterar ens höjningar och bombar på utav bara fan för att bygga rulle lite snabbare än normalt.

 

Antar att det är det sistnämnda TS vill veta mer om?

 

Precis, tiltskottning är ointressant då det rör ett annat ämne!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en otrolig känsla att smacka in 100% av rullen på ett bord. Helst ska man såsa in helt tom i någon av de 3 första händerna för att få maximal adrenalinrush. Sen safear man upp lite och plockar 5 inköp och lämnar.

 

..sen plockar man ut till lite grejer för moppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju som att nyckeln till lyckad skottning är att göra det för en begränsad del av sin rulle, säg mellan 5-10% av din rulle (obs en ren höftning) och sen ha diciplinen att inte fortsätta på den nivån om du förlorar utan gå ner till din gamla nivå igen och grinda vidare!

 

 

Förre

 

5% av sin rulle? Då är det ju inte skottning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att den viktigaste strategin vid skottning är att i förväg bestämma hur många inköp man är beredd att skotta bort och att verkligen gå tillbaka ner till sin vanliga nivå så fort man har förlorat dem.

 

Så folk som skottar har bara som avsikt att förlora pengar snabbt och sedan sluta? Självklart är det väl minst lika viktigt att ha i bakhuvudet när du ska sluta oavsett om du har skottat bort eller plussat x-inköp?

 

Skotta och spela en långsession känns inte som att det går hand i hand riktigt, (om vi talar att spela för större delen av sin rulle?) Eftersom att du någon gång kommer att springa in i ett jobbigt beat, då slutar det roliga?

Vinn några inköp, var glad och ha disciplinen att lämna då.. sitt inte 900BB djup för att slaska omkring bara för att du precis har vunnit pengar.

 

Iaf min åsikt är att om du nu ska skotta så kräver det minst om inte bättre disciplin än att bara sitta och grinda på din vanliga nivå, (eller så har jag fått hela idén om bakfoten?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att man är riktigt bra, dvs har man väl kommit upp och lyckats bygga rulle så stannar man där uppe.

 

I så fall skulle jag försöka använda bankrulle-strategi ändå fast med lägre krav. T ex 10 inköp istället för 40, eller kanske 5 inköp. 4 kanske!

Det går snabbare utan att man helt sabbar chanserna att stiga.

 

Man spelar sitt vanliga a-spel såklart. Nya spelare ser en som en fisk. Den fördelen får räcka.

 

OBS, Det viktiga är att kunna gå ner i "skottnivå" då och då för att snabbt gå tillbaka upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så folk som skottar har bara som avsikt att förlora pengar snabbt och sedan sluta? Självklart är det väl minst lika viktigt att ha i bakhuvudet när du ska sluta oavsett om du har skottat bort eller plussat x-inköp?

 

Skotta och spela en långsession känns inte som att det går hand i hand riktigt, (om vi talar att spela för större delen av sin rulle?) Eftersom att du någon gång kommer att springa in i ett jobbigt beat, då slutar det roliga?

Vinn några inköp, var glad och ha disciplinen att lämna då.. sitt inte 900BB djup för att slaska omkring bara för att du precis har vunnit pengar.

 

Iaf min åsikt är att om du nu ska skotta så kräver det minst om inte bättre disciplin än att bara sitta och grinda på din vanliga nivå, (eller så har jag fått hela idén om bakfoten?)

 

Med tanke på att hela idén med att spela poker är att vinna så såg jag det som så självklart att jag tog för givet att folk som läser ett pokerforum skulle förstå det.

 

Ber om ursäkt om det jag ansåg självklart och underförstått inte framgick tydligare i min text!

 

Skotta är naturligtvis att satsa en större andel av sin bankrulle än normalt och göra detta under en högst begränsad tidsperiod!

 

 

Förre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...