Gå till innehåll

Fysiska tells i livepoker


Ray-Ban

Recommended Posts

Om du vill läsa en bra bok om pokertells så rekommenderar jag skarpt ''Read em and reap'' av FBI agenten Joe Navarro, som är expert på kroppspråk. Phil Hellmuth är även med som gästskrivare. Det viktigaste att tänka på är att inte generalisera tells. Ingen tell är avslöjande förrän spelaren ifråga gör något som frånskiljer hans grundbeteende... Studera en spelares normala beteende först, dvs hur han sitter placerad vid bordet, framåtlutad etc. Den mest tillförlitliga kroppsdelen ang tells är tro det eller ej fötterna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag tror det där beror på om man är en "matematiker" eller en "spykolog". Personer med god människokännedom klarar sig förmodligen bättre live medan personer som är duktiga på att räkna har en fördel online. De bästa i världen är ungefär lika bra på båda sakerna.

 

Nej, du har helt fel.

Du är ute och yrar med att hävda att det vore mer lönsamt att avvika från de matematiska aspekterna i live poker för att man är duktig på att läsa av fysiska tells. Poker är och har alltid varit matematiskt. Tiden du lägger på att läsa om tells tycker jag du ska lägga på att studera spelteori istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men en spelare som redan har bestämt sig för att han inte ska någonstans, lutar sig ofta bakåt. Han är färdig med potten och kommer inte behöva bry sig mer. Oavsett vad som händer kommer han inte vika.

 

 

 

Om du får som du vill då? Spelaren svarar och han låter påtagligt spänd. Är det för att han

1. bluffar och är rädd att bli synad

2. sitter på jordens hand och har chansen att vinna en jättepott

eller

3. sitter på en medioker hand och är rädd att bli höjd?

Bra frågeställningar och faktum är att jag knappt lyckades upptäcka en enda tell ikväll när jag spelade på CC i Göteborg. En darrande bet-hand och en bully som råhöjde som vanligt och skrattande sa att han inte hade någonting var i stort sett allt jag lyckades se ;). Så övning är verkligen ett måste. Många av mina motspelare hade svårstuderade pokerface.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du har helt fel.

Du är ute och yrar med att hävda att det vore mer lönsamt att avvika från de matematiska aspekterna i live poker för att man är duktig på att läsa av fysiska tells. Poker är och har alltid varit matematiskt. Tiden du lägger på att läsa om tells tycker jag du ska lägga på att studera spelteori istället.

Helt fel har jag knappast för jag menade inte att matematiken är oviktig i livepoker. Jag menar bara att spelare med god människokännedom har en fördel i livepoker över dem som saknar det, medan "matematiker" kan lägga ett större fokus på att räkna när de spelar online (slipper stirrande blickar m.m.). Dilba är t ex en medelmåtta online men tydligen en riktig haj live och det betyder att du har mer fel än mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill läsa en bra bok om pokertells så rekommenderar jag skarpt ''Read em and reap'' av FBI agenten Joe Navarro, som är expert på kroppspråk. Phil Hellmuth är även med som gästskrivare. Det viktigaste att tänka på är att inte generalisera tells. Ingen tell är avslöjande förrän spelaren ifråga gör något som frånskiljer hans grundbeteende... Studera en spelares normala beteende först, dvs hur han sitter placerad vid bordet, framåtlutad etc. Den mest tillförlitliga kroppsdelen ang tells är tro det eller ej fötterna :)

Jag beställde den boken i förrgår så den är på väg 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel har jag knappast för jag menade inte att matematiken är oviktig i livepoker. Jag menar bara att spelare med god människokännedom har en fördel i livepoker över dem som saknar det, medan "matematiker" kan lägga ett större fokus på att räkna när de spelar online (slipper stirrande blickar m.m.). Dilba är t ex en medelmåtta online men tydligen en riktig haj live och det betyder att du har mer fel än mig.

 

Mitt råd är att istället för att läsa massa babbel om tells i böcker och annan skit bör man lägga på mer viktiga delar i spelet. Om du finner tells intressant så kör på det.

 

Jag har säkert mer fel än dig beträffande Dilba, jag vet inte ett skit om henne eller hennes framgångar online vs. live (eller andra så kallade medelmåttiga onlinespelare) och ifall hon (och andra medelmåtta online spelare) bygger beslutsgrunder på människokännedom/tells i deras spel. Dilba för övrigt va ett eminent exempel på att bevisa min felaktighet, är det en hidden level kanske? WP GL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

live-tells är jättebra att kunna, en speciell gång comes to mind för mej när jag var o spelade high stakes i monte carlo med massa kriminella bossar så var jag all in i ett viktigt läge och så började motståndaren gråta blod, och den tellen hade jag snappat upp från ett tidigare tillfälle så jag synade tunt och det visade sej mycket riktigt att fi, som var dansk, var slagen av min hand.

 

sen låg jag med en fransyska och drack en dry martini

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

live-tells är jättebra att kunna, en speciell gång comes to mind för mej när jag var o spelade high stakes i monte carlo med massa kriminella bossar så var jag all in i ett viktigt läge och så började motståndaren gråta blod, och den tellen hade jag snappat upp från ett tidigare tillfälle så jag synade tunt och det visade sej mycket riktigt att fi, som var dansk, var slagen av min hand.

 

sen låg jag med en fransyska och drack en dry martini

 

Så jävla surt att det slutade med en bad beat ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag satt till vänster om en stor italienare en gång på Luxor i Vegas som hette frank faranello eller något liknande, han såg exakt ut som "Pussy" i sopranos. Anyway, jag raisa preflop UTG och han synade på bigblind, floppen kom 78J och jag tittade på honom och såg att han registrerade flop och sedan reste han sig upp och böjde sig över bordet för att läsa floppen (igen.) (han satt nämligen på kortsidan av bordet så han satt så långt ifrån flop som möjligt.)

 

Det var verkligen så att man såg en tankebubbla "sjuuu åtta niooo tiooo kneeekt... fem i rad... stege" sedan satte han sig ner och donkbeta 2x pot in i mig, foldar och han visar nöjt.

 

Hade AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder rätt mycket tells när jag spelar live men det betyder knappast att man fattar beslut efter "vanliga" tells. "Jaha, nu sitter han bakåtlutad, bäst att lägga sig då..."

det handlar mycket mer om mönsterigenkänning. Att själv registrera avvikande saker i personens beteende. Det är alltså ingenting man gör i första given, den tar en liten stund att läsa in bordet. Vissa är mer tydliga än andra osv.

 

Dessutom är givetvis matematiken mycket viktigare då tells endast är ett av instrumenten vid beslutsfattande, ett mycket litet sådant dessutom. Det är väl mer för att tip the scale så att säga, och långt ifrån i varje hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Hijackar den här tråden...

 

Kan man träna bort skakande handen och höga pulsen, adrenalinrushen?

försvinner detta vanligtvis med tiden, med mer vana, om man blir mindre risk avers eller något sånt?

Några tips?

 

chris3__small__slj8.jpg

 

ps. Stilletten = Riggdevil? (inte för att det spelar ngn roll, men tyckte jag hittade lite meningsbyggnadstells :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hijackar den här tråden...

 

Kan man träna bort skakande handen och höga pulsen, adrenalinrushen?

försvinner detta vanligtvis med tiden, med mer vana, om man blir mindre risk avers eller något sånt?

Några tips?

 

Det försvinner med tiden. Oftast är det som du säger bara en adrenalinrush. Den kan komma för mig fortfarande ibland men det är sällan man kan utläsa något enbart ur den. Många tolkar det som styrka men det kan enligt mina erfarenheter lika gärna betyda svaghet.

 

Spelade turre mot en finne i Tallinn, uppenbar nybörjare. Tight som fan och så fort han spelade en hand verkade det som att han fick parkinson. Han darrade som ett asplöv helt enkelt.

 

Annan kille som jag lirade mot på Gamblerz: hyfsat kompetent rent spelmässigt, hade säkerligen spelat en del online men så fort han bluffade fick han mer eller mindre ett grand mal. Så fort han skakade var det en big time bluffiluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det försvinner med tiden. Oftast är det som du säger bara en adrenalinrush. Den kan komma för mig fortfarande ibland men det är sällan man kan utläsa något enbart ur den. Många tolkar det som styrka men det kan enligt mina erfarenheter lika gärna betyda svaghet.

 

Spelade turre mot en finne i Tallinn, uppenbar nybörjare. Tight som fan och så fort han spelade en hand verkade det som att han fick parkinson. Han darrade som ett asplöv helt enkelt.

 

Annan kille som jag lirade mot på Gamblerz: hyfsat kompetent rent spelmässigt, hade säkerligen spelat en del online men så fort han bluffade fick han mer eller mindre ett grand mal. Så fort han skakade var det en big time bluffiluff.

 

det var inte jag, men det kunde ha varit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hijackar den här tråden...

 

Kan man träna bort skakande handen och höga pulsen, adrenalinrushen?

försvinner detta vanligtvis med tiden, med mer vana, om man blir mindre risk avers eller något sånt?

Några tips?

 

Med tiden.

 

Pokerface är överskattat. Det handlar mest om att vara van vid situationen. Är du det så blir du inte nervös. Blir du inte nervös så har du inget att dölja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...