Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej! Jag håller till på 0.1/0.2.

Mina stat är 25/20/3.

Jag höjer alltså med jämna mellanrum och brukar göra det med

3XBB.

Det funkar mestadels som så att jag får kallsyn från fiskar och så vinner jag ofta när jag fortsättningssatsar på floppen. Några gånger får jag naturligtvis reraise emot mig och oftast är det

3X min höjning. Är min hand då rätt vek så viker jag.

Då och då dyker det dock upp spelare som gör s k minihöjningar (höjer jag 0.60 så återhöjer han 0.60) på min initialhöjning. Samma spelare kan sedan göra det flera gånger mot mig. Han gör det långt ifrån varje gång , men tillräckligt ofta för att störa mitt spel ordentligt.

Det är ju inga problem om jag sitter på monster, men de gånger jag inte gör det så mister jag ju fördelen med min raise (initiativet) om jag synar honom.

Jag använder Holdem Manager och har bra värden enligt de artiklar jag läst och även genom Leak Buster. Har statistik ifrån 50k händer.

Spelare som gör dessa minihöjningar har allt som oftast veka stats i huden.

Varje gång jag synar dessa minihöjningar så höjs ju mitt

"call 3bet"-värde. Jag har insett att om jag tar till vana att syna dessa höjningar så leder det till att mitt call 3bet-värde blir dåligt. Och då pratar jag som sagt om att jag är uppe i mer än 50k händer i HM-statistiken. Gör jag fel om jag lägger mig mot dylika minihöjningar eller hur agerar jag när jag höjt med en medelbra hand som t ex JTs och får en miniraise emot?

Jag blir nästan tiltad av detta när det händer. Ibland har jag återhöjt spelaren, men 9 ggr av 10 så blixtsynar han. Lägger jag mig så känns det väldigt vekt ,så på ett sätt så kommer man inte runt problemet?

 

Mvh fmx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit:

ok, h*n synar dina 4bettar 90%, då bör du 4betta toppen av din range, typ 10% och känner du att fi kan spela ut dig post kan du folda en del av ditt värsta skräp. syna resten. kvittar ju vad du har för call3bet% så länge fi gör dåliga 3bets.

håll koll på 3bet% på fi, ta notes på vad de visar, försök få en bild av vad h*n 3bettar litet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fördelen" med en raise är iofs inte i första hand att du får initiativet, utan att du får in pengar med bäst hand eller vinner potten rakt av.

 

Jo jag vet och jag borde förtydligat att jag inte är ute efter att "pricka" rätt stats till varje pris.

Vad jag menar är att det är ju inte för inte som ett högt värde på "call 3bet" är förlorande i längden och om man då ställs inför en återkommande situation där man nästan "tvingas" syna 3bets alltför ofta så stör det mitt spel rätt mycket.Därför var jag tvungen att lyfta problemet för att se hur andra alternativt gör i dylika situationer.

"Chocolate" skriver att jag tycks kolla statsen för mycket, men jag är väl ute efter att utveckla mitt spel antar jag:) Och ett sätt är ju att lyfta situationer här i forumet och att granska sin spelstatistik för att täppa till läckor.

Annars fastnar jag väl på 0.1/0.2 livet ut hehe.

 

fmx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ignoera chocolate, för att vara en micro-spelare som inte har så mycket händer bakom sig så har du en bra aproach till spelet, du funderar över problem och försöker lösa dem med hjälp av HEM och tänka till. Till skillnad från 48329842394 andra personer aka fittnoobs så vill de ha ett "facit" på varje HH de postar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit:

ok, h*n synar dina 4bettar 90%, då bör du 4betta toppen av din range, typ 10% och känner du att fi kan spela ut dig post kan du folda en del av ditt värsta skräp. syna resten. kvittar ju vad du har för call3bet% så länge fi gör dåliga 3bets.

håll koll på 3bet% på fi, ta notes på vad de visar, försök få en bild av vad h*n 3bettar litet med.

 

Ok ja det låter vettigt. Ofta handlar det om dåliga spelare och ofta har dem monster på hand när de agerar så här. De ser att jag raisar mer än de flesta på den här nivån och så väntar de in dynamit. Med en miniraise så är risken liten att jag viker tänker dem.

Hmm visst borde man vika rätt ofta mot dessa spelare och istället köra fullt ut när man har 80% top range händer -precis som du skriver.

För hur det än är så förlorar jag väldigt många av dessa dueller. Jag kan sitta med JTs och och vika ner mig med en flop på J och två låga kort om jag får reraise emot. Och då kanske h*n ändå bara har aq -vem vet:)

Fast det känns ultravekt att lägga ner sin hand mot ett minibet och det känns lika ultravekt att vika JTs handen på floppen. Därför ogillar jag dessa moves starkt heeh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur definierar leakfinder dåligt call3bet?

 

Ligger du över 33% i "call 3bet" så definierar de det som en läcka och ju högre du hamnar ju större blir läckan enligt deras rankingsystem baserat på en databas med en mängd händer och spelare.

Jämför du det med artikeln (i HEM) som beskriver i vilken range vinnande spelare ligger i så stämmer det hyfsat bra.

Där är den abslolut mest förlorande rangen då du synar mer än

47%. Spelare i den rangen har fått ett genomsnittligt minus 1.52 på bb/100 avseende 3bet-call.

De som legat mellan 36.9-47.1 har en siffra på +1.87 i bb/100. Bästa bb/100 har rangen under 23.7 (bb/100= 3.65) och näst bäst rangen 23.7-29.9 (bb/100= 3.48).

Sedan finns det säkerligen undantag beroende på spelskicklighet och erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de min-raisar tillbaks mot dig bör du genast kolla vad deras 3bet% är. Är den låg (typ 3% eller lägre) så är det oftast en stark hand de har, men om de även har en fullstack bakom så får du sjukt fina implicita odds att syna och försöka dra ut postflop med t ex JTs. Kommer floppen även J eller T hög kan du även försöka peela flop i hopp om att försöka dra ut på turn samt att han kanske ger gratiskort eller slowar sin missade AK eller dyl.

 

Är deras 3bet% däremot hög så kan du passa på att 4betta med merged range, alltså lightare och för värde, typ AJo, 77, etc. I min erfarenhet så brukar oftast folk som min-3bettar ha väldigt hög eller väldigt låg 3bet, utnyttja det. Har de fullstack så tycker jag du ska syna med any two cards eftersom dina implicita odds och pottodds (du behöver oftast bara vinna 1 av 4,5 för att det ska vara plussande att syna t ex) är mycket nice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blah blah blah... Fattar du inte hur lätt det är att exploita spelare som förlitar sig på statistik?

 

Med tanke på exemplena han gav(extremer åt båda hållen.), så målar du upp dig själv som en rejäl åsna med det här inlägget. En människa som 3bettar 3% av sin range bluffar därmed aldrig, varje 3bet är för value, och därefter finns det inget att exploita så vida du inte har history på honom att han snapfoldar allt utom KK;AA mot 4bet.

 

Givetvis finns det situationer där spelare som förlitar sig för mycket på statistik kan bli exploitade, men dessa är inte en av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blah blah blah... Fattar du inte hur lätt det är att exploita spelare som förlitar sig på statistik?

 

Jag låg på +/- noll ständigt innan jag skaffade statistikprogram.

På de tre månader jag haft programmet har jag utvecklat mitt spel väldigt mycket och blivit observant på läckor i mitt spel.

Mitt bb/100 är på 19.7 på 50k händer. Förmodligen ett för högt värde att kunna försvara i längden (jag är rätt dålig på vad bra bb/100 är men 19.7 är iaf helt ok vet jag och det märks ju i bankrullen).

Före HEM-köpet gick jag aldrig plus stadigt.Jag gav upp poker under långa perioder då jag insåg att jag ändå bara hamnade på +/- noll i slutändan. Det vet jag därför att jag förde noggrann statistik på mina resultat för hand.

Kanske är du uppe på högre nivåer och där är inte statistikprogram lika viktigt har jag hört. Men på microlimit är det helt klart vinstgivande om man sköter sina kort väl. Där är det förmodligen få som lägger energi på att exploita spelare med stats:O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När de min-raisar tillbaks mot dig bör du genast kolla vad deras 3bet% är. Är den låg (typ 3% eller lägre) så är det oftast en stark hand de har, men om de även har en fullstack bakom så får du sjukt fina implicita odds att syna och försöka dra ut postflop med t ex JTs. Kommer floppen även J eller T hög kan du även försöka peela flop i hopp om att försöka dra ut på turn samt att han kanske ger gratiskort eller slowar sin missade AK eller dyl.

 

Är deras 3bet% däremot hög så kan du passa på att 4betta med merged range, alltså lightare och för värde, typ AJo, 77, etc. I min erfarenhet så brukar oftast folk som min-3bettar ha väldigt hög eller väldigt låg 3bet, utnyttja det. Har de fullstack så tycker jag du ska syna med any two cards eftersom dina implicita odds och pottodds (du behöver oftast bara vinna 1 av 4,5 för att det ska vara plussande att syna t ex) är mycket nice.

 

Problemet med dessa spelare är att de oftast inte är stammisar vid pokerborden om man säger så:) De dyker upp och så ser man dem aldrig igen, förmodligen för att de går med förlust eller drabbas av tristess -måste ju vara trist att bara vänta in premium-händer och blir de sedan utdragna med en sådan så är det väl tack och hej.

Så därför finns det sällan mycket stats på miniraisarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dessa spelare är att de oftast inte är stammisar vid pokerborden om man säger så:) De dyker upp och så ser man dem aldrig igen, förmodligen för att de går med förlust eller drabbas av tristess -måste ju vara trist att bara vänta in premium-händer och blir de sedan utdragna med en sådan så är det väl tack och hej.

Så därför finns det sällan mycket stats på miniraisarna.

 

Fast du har ju en viktig poäng med att man bara behöver dra ut dem 1 av 4.5 ggr för att gå med vinst om det nu är så. Det talar ju för synen då. För många gånger har de fullstack.

Var har du fått den uppgiften ifrån förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på exemplena han gav(extremer åt båda hållen.), så målar du upp dig själv som en rejäl åsna med det här inlägget. En människa som 3bettar 3% av sin range bluffar därmed aldrig, varje 3bet är för value, och därefter finns det inget att exploita så vida du inte har history på honom att han snapfoldar allt utom KK;AA mot 4bet.

 

Givetvis finns det situationer där spelare som förlitar sig för mycket på statistik kan bli exploitade, men dessa är inte en av dem.

 

detta stämmer ju inte så länge vi inte vet fis stats, extrema stats går inte alltid att lita på.

förenklat ex: 1/1000 av alla spelare har en sann trebetsfrekvens på 1%

100/1000 av alla spelare har en en trebetsfrekvens på 5% och av dom 100 spelarna kommer 1 få en trebet % på 1% under ett random sample.

 

det hela blir fort rätt komplicerat och i verkligheten jag är rätt tveksam om det är någon mening att använda stats övh spec om man ändå bara tänkt använda dom till fel saker :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du fått den uppgiften ifrån förresten?

 

Bara att räkna.

(Big blind + small blind + din 3xBB pfr + fis 6xBB 3bet + din 3xBB 3betsyn)/din 3xBB 3betsyn = 4.5 (du får 4.5 grr pengarna på din syn)

 

slit inte ut hjärncellerna på att gissa en okänd fi's min3betrange utifrån hur ofta de 3bettar, ta notes på varje fi. försök se om de kan bluffa eller inte.

jag fick bilden att de gjorde det ofta innan, men har de bara 3% så låt de hålla på. lägg Axo, KJo. syna händer som kan floppa bra, pp, sc, Axs.

spelar de verkligen AA,KK kommer de få in minimalt pre (när de ligger före) och få svårt att folda när du floppat bra. bluffar de ibland är det ändå inte hela världen, så länge de håller frekvens på 3%. jo, de har en väldigt hög lönsamhet de gångerna du foldar, men så länge de gör det så sällan är det inte ditt största problem. dessutom kommer nån annan nyfiken fisk syna ner deras billiga bluffar så de blir nog inte så långvariga, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3% trebet betyder enbart exakt att man trebetta 3%. informationen säger ingenting om rangen. sry killerwolf. dessutom finns det framgångsrika spelare som under perioder har spelat med extremt lite 3bets och när dom väl har använt sig utav det så är det i bluffsyfte.

 

ja thefman det är vad det betyder, however så diskuterar vi inte framgångsrika spelare i den mån av spelare du tänker på. Dessa spelare som du syftar på har dessutom inte en statisk 3bet frekvens på 3% under hela sin pokerkarriär. Jag hävdar att en microspelare som har en 3betting frekvens på 3% kommer att spegla en topp-range nästan alltid om inte saker indikerar annat såsom ren och skär ap-tilt.

 

jag kan inte multiquota, fuck my life... *greywolf*:

"detta stämmer ju inte så länge vi inte vet fis stats, extrema stats går inte alltid att lita på.

förenklat ex: 1/1000 av alla spelare har en sann trebetsfrekvens på 1%

100/1000 av alla spelare har en en trebetsfrekvens på 5% och av dom 100 spelarna kommer 1 få en trebet % på 1% under ett random sample.

 

det hela blir fort rätt komplicerat och i verkligheten jag är rätt tveksam om det är någon mening att använda stats övh spec om man ändå bara tänkt använda dom till fel saker :/"

 

--replik: ja, men extrema stats säger väl om något mer än någonting annat, så om man någonting skall göra ett antagande om en killes range någonsin under ett random sample(x>200), exempelvis fi's preflopcalling range om han lirar 72/64 (haha) eller 16/9/3-'s 3bettingrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...