Gå till innehåll

Vad gör man med AA här?


Gjoek

Recommended Posts

Till att börja med kanske jag bör nämna att jag är nybörjare och har ganska dålig koll på det mesta, även om jag känner att jag börjar lära mig lite mer. Hur som helst så har jag grubblat lite över att vissa säger att man inte ska folda AA efter flopp, oavsett hur den ser ut?

Detta är inte en riktig situation, men liknande situationer dyker ju upp då och då:

 

Vi säger att jag sitter på BB med AA på ett nytt bord där jag inte vet något om fi, och han inget om mig. Alla foldar fram till knappen som synar, likaså gör SB. Jag raisar till 3xbb och knappen synar, SB foldar.

 

Floppen kommer och ser ut som så här: QQ7o

Eller ännu värre, med färgdraget: QhQs7h (Svara gärna hur ni skulle gjort i båda situationerna)

 

 

Jag bettar (hur mycket? Typ 1/2 pott?). Om fi synar borde jag väl ta det lugnt och inte betta på turn, och lägga mig om han bettar? Om han re-raisar borde jag väl folda på en gång? Eller?

Jag som nybörjare skulle väl förmodligen sätta honom på typ KQ/QJ/mellanhögt par/mellanhög sc eller så, med tanke på att han först bara synade pre-flop. Missar jag något här?

 

Vad skulle ni göra? Ge gärna allmänna synpunkter på spelet från början också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HU står för heads up, alltså bara 2 spelare.

 

var har du hört att man aldrig ska folda AA på flop? det tycker jag absolut att man kan göra många gånger(iaf om man har någorlunda djupa stackar). just i det här scenariot kan jag börja med till säga att jag hade höjt lite mer preflop. på floppen betar jag kanske 3/4 pot. synar han så checksynar jag nog turn oavsett kort typ. kan hända att jag slänger om han betar pot. betar han igen på river kan man nog folda om han inte gör en rätt liten bet.

 

det där är väl ungefär hur jag hade spelat handen utan reads.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HU står för heads up, alltså bara 2 spelare.

 

var har du hört att man aldrig ska folda AA på flop? det tycker jag absolut att man kan göra många gånger(iaf om man har någorlunda djupa stackar). just i det här scenariot kan jag börja med till säga att jag hade höjt lite mer preflop. på floppen betar jag kanske 3/4 pot. synar han så checksynar jag nog turn oavsett kort typ. kan hända att jag slänger om han betar pot. betar han igen på river kan man nog folda om han inte gör en rätt liten bet.

 

det där är väl ungefär hur jag hade spelat handen utan reads.

 

Ah, ok. Ja, HU i så fall.

 

Lite här och var faktiskt, men har också hört motsatsen lite överallt. Blev därför lite splittrad, även om jag själv tycker att det borde vara rätt att folda AA i en del lägen.

 

Ah ok. Det är nog bra med högre bets så att man ser hur pass allvarlig han är ja. Det känns dock som att han verkligen borde ha något om han vågar både syna floppen och betta turn? Är det inte lite att slänga pengar i sjön om man fortsätter syna på turn och river? Kan ju i och för sig vara värt det om det handlar om små bets, och fi försöker bluffa till sig pengarna.

Om turn eller river visar sig vara hjärter i andra floppscenariot är väl chansen stor att man är körd däremot?

 

Jag måste kanske lära mig köra lite mer aggressivt. Tack för svaret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ som ante. Hade höjt lite mer pre. Du har bäst hand, du vill ha in deg, detta tjänar du på alla de gånger som du tar hem floppen och detta tjänar du på genom att fi blir mindre benägen att folda sin hand även vid halvbra träffar.

 

En grej. Det är inte "ännu värre" när färgdraget finns. Tvärt om. Det är fi med färgdrag som ska betala till din premium hand. Gör det dyrt för dem.

 

Om det finns 2 damer på bordet så är det mindre chans att fi har en D på hand.

 

Jag hade c-bettat typ 3/4 pott. Vid syn/reraise bör man kanske tänka igenom situationen.

 

Man kan faktiskt folda A,A. Men det är inte kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ som ante. Hade höjt lite mer pre. Du har bäst hand, du vill ha in deg, detta tjänar du på alla de gånger som du tar hem floppen och detta tjänar du på genom att fi blir mindre benägen att folda sin hand även vid halvbra träffar.

 

En grej. Det är inte "ännu värre" när färgdraget finns. Tvärt om. Det är fi med färgdrag som ska betala till din premium hand. Gör det dyrt för dem.

 

Om det finns 2 damer på bordet så är det mindre chans att fi har en D på hand.

 

Jag hade c-bettat typ 3/4 pott. Vid syn/reraise bör man kanske tänka igenom situationen.

 

Man kan faktiskt folda A,A. Men det är inte kul.

 

Det har du ju helt rätt i! Ska börja betta mer pre-flop då.

 

Du har en poäng med att hans färgdrag ska betala mig. Jag har hela tiden tänkt att jag i så fall är körd om han lyckas få en hjärter på turn/river, vilket är relativt troligt (grovt 35%~ nånting?). Om jag dock tittar på den siffran igen så inser jag ju att jag då har bättre odds än vad han har, förutsatt att han inte har D/77 på hand, vilket som du sa inte är jättetroligt (dock möjligt).

 

 

Jag kanske är lite för nojjig och stirrar mig blind på hans "möjliga händer", istället för att gå på odds. Ni har ju helt rätt i att jag borde betta mer både pre- och på floppen.

 

Tack för svaret! Det hjälper verkligen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra grundregel kan vara att raisa pott preflop, det brukar finnas en snabbknapp för det. Annars om du hade tänkt raisa 3x BB från början så ta det + alla andra som synat innan, så om två bara synat så raisa till 5xBB.

 

Jag hade också höjt till 5xBB, en bra tumregel är 3xBB + 1BB för varje limpare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brunson har skrivit så här att om man slängt in 50 procent av pengarna pre...så åker resterande 50 procent in oavsett flopp!Annars kan man väl slänga AA

 

Det låter ju som en vettig rege. Tackar!

 

QQ7 är jättebra flopp för AA. Jättelätt att tabetalt av sämre händer och drag somt jättelätt att se om fi har Q.

 

Hade varit mer skeptisk på en 9TJ bräda eller om jag får hyffsad mothugg på en halvtorr bräda.

 

Du menar lätt att se på så sätt att fi fortsätter att pusha? Jag är som sagt nybörjare, så jag är inte jätte-high på att läsa händer :roll: Det borde ju dock underlätta om man höjer mer som ni sagt. Känner att jag har lite mer koll på läget nu!

 

Ja faktiskt, sånt är lite läskigt. Numera försöker jag att inte chansa lika mycket i såna lägen, vilket känns ganska bra!

 

 

Tack alla för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

QQ7 är jättebra flopp för AA. Jättelätt att tabetalt av sämre händer och drag somt jättelätt att se om fi har Q.

 

Hade varit mer skeptisk på en 9TJ bräda eller om jag får hyffsad mothugg på en halvtorr bräda.

Samt att man inte behöver vara rädd för turnbet när man checkar där då många lär floata en sådan textur och betta river när dom ser passivitet. Kanske bättre att betta även turn också. Checksynar man turn kan river bli knepig om fi bettar stort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skummade bara igenom tidigare kommentarer så kanske blir en del upprepning. Det låter som att du har en väldigt tight spelstil. Det kan vara bra men du riskerar att bli överkörd i det långa loppet. Att det ligger ett färgdrag ute ska du utnyttja, det är många som är beredda att stoppa in alla sina marker med ett floppat färgdrag och där är du ganska stor favorit med en färdig hand. Två damer är inte heller särskilt dåliga nyheter; har fi träffat så har fi träffat men tänk på att två damer på brädan faktiskt minskar (vår uppskattade) sannolikheten att fi sitter på dam. Jag tycker att du ska a) beta mer preflop, b) checksyna floppen och spela handen till slutet såvida du inte får väldigt starka indikationer på att h*n har träffat stort. Det som skulle mig att bli rädd för en damträff skulle vara tecken på klassiskt slowspelande här. Hoppas att något hjälpte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ops, glömt bort den här tråden ett tag :D Tack för alla svar!

 

Skummade bara igenom tidigare kommentarer så kanske blir en del upprepning. Det låter som att du har en väldigt tight spelstil. Det kan vara bra men du riskerar att bli överkörd i det långa loppet. Att det ligger ett färgdrag ute ska du utnyttja, det är många som är beredda att stoppa in alla sina marker med ett floppat färgdrag och där är du ganska stor favorit med en färdig hand. Två damer är inte heller särskilt dåliga nyheter; har fi träffat så har fi träffat men tänk på att två damer på brädan faktiskt minskar (vår uppskattade) sannolikheten att fi sitter på dam. Jag tycker att du ska a) beta mer preflop, b) checksyna floppen och spela handen till slutet såvida du inte får väldigt starka indikationer på att h*n har träffat stort. Det som skulle mig att bli rädd för en damträff skulle vara tecken på klassiskt slowspelande här. Hoppas att något hjälpte!

 

Jag är nog ganska tight generellt som du säger, men lösheten kommer fram då och då.

Jag håller helt med om att jag borde utnyttja förgdraget. Ser situationen på ett helt annat sätt nu. Har börjat försöka raisa med pre också, men problemet med det är att det oftast slutar med att jag får några blinds eftersom alla foldar. Är ytterst sällan jag faktiskt får spela när jag väl får en bra hand. Beror väl kanske på nivån jag spelar på. När man väl får syn så betalar det sig ju oftast i alla fall! Får nog se upp för slowspel ja. Samtidigt kanske Fi bettar hårt med Q för att förhindra en till hjärter, om jag nu skulle ha färgdrag. Aja, jag vet inte. Det du säger låter vettigt i alla fall! Det hjälpte!

 

QQ7 med färgdrag är bättre än utan färgdrag.

 

#1: du får betalt av dem som jagar flushar.

#2: du får betalt av dem som bluffar flushar.

#3: välj själv

 

Du kommer troligen att vara nybörjare några år till, bra att inse det imo.

 

Japp, jag har insett det nu! Svaren här har gett mig en helt ny syn på situationen som sagt.

 

Det inser jag verkligen. Poker är mycket mer komplicerat än vad man först kan tro har jag märkt, vilket är skitkul :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Brunson har skrivit så här att om man slängt in 50 procent av pengarna pre...så åker resterande 50 procent in oavsett flopp!Annars kan man väl slänga AA

 

Är en tredjedel av din stack i potten är du comitted om du träffat (finns ju undantag, fyrfärgade brädor och du har set osv så kan du folda river trots att du stoppat in 40% av din stack)

De händer du får in mer än 33% av pengarna med pre så åker allt in postflop. Undantaget KK på en ess hög flopp kanske

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en tredjedel av din stack i potten är du comitted om du träffat (finns ju undantag, fyrfärgade brädor och du har set osv så kan du folda river trots att du stoppat in 40% av din stack)

De händer du får in mer än 33% av pengarna med pre så åker allt in postflop. Undantaget KK på en ess hög flopp kanske

 

Läsa är inte din starka sida va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade också höjt till 5xBB, en bra tumregel är 3xBB + 1BB för varje limpare.

 

 

 

 

Det här med att reisa 3xBB + 1BB för varje limpare, menar ni att man ska göra det varje gång man har AA, KK osv då eller? Blir man inte väldigt förutsägbar då om man höjer med 3xBB i vanliga fall? Kanske är jag som har missuppfattat alltihop!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att reisa 3xBB + 1BB för varje limpare, menar ni att man ska göra det varje gång man har AA, KK osv då eller? Blir man inte väldigt förutsägbar då om man höjer med 3xBB i vanliga fall? Kanske är jag som har missuppfattat alltihop!?

 

 

Varför inte göra det med alla händer du har som avsikt att höja med.

Jag har som regel att om handen inte är värd att höjas med så spelar jag den inte alls..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...