Gå till innehåll

Apple's iPad visades idag.


The Grand Bark

Recommended Posts

iPad, lite specs:

 

9.7" skärm, 1 ghz egenutvecklad cpu, ca A4-format, wifi + Bluetooth (kommer i sommar med 3G), instegsmodell 16Gb (upp till 64) från $499 i Amerikat.

 

Användnings område; surfa, mejla, skriv, rita, kolla film, bilder, spel, läs tidningar och böcker (iBook-store med 5 stora förlag i ryggen), iWorks, kalender, musik etc. De flesta appar ska funka.

 

Poker?

 

applecreation0194rmeng.jpg

 

Börja läs nerifrån och upp:

http://www.engadget.com/2010/01/27/live-from-the-apple-tablet-latest-creation-event/

 

Video från Apple:

http://www.apple.com/ipad/#video

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 69
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

grymt sexigt gränssnitt, speciellt mail och bild-programmen. kan tänka att många grafiker etc kommer älska att rita på den. själv kommer jag väl mest använda den för att slösurfa och ser film på. kanske köra lite rush också :shock:

 

Hur då, via en app?

 

Edit: håller med om rush, vore soft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser spontant två användsområden jag kommer att älska den till: film på resande fot, och praktisk att ha med när jag börjar plugga igen. De två räcker för att jag ska vilja ha en.

 

Jag var Mac-freak för 7-8 år sen, tror jag har minst 6 burkar av olika slag, inkl. en klon, min gamla G3 som är från förra årtusendet funkar hyfsat fortfarande men används mindre och mindre. System 9.2 is the shit.

 

När OS X kom satt jag med en massa grafiska program, blev för dyrt att byta samt en massa övergångsproblem innan Intel-propparna kom. Kör PC nu men iPaden skulle jag nog tänka mig att ha, verkar otroligt skön faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är jag som många andra sugen, men det handlar ju mer om prylkåthet än något annat. Faktum är att jag nu, för första gången någonsin faktiskt är lite tveksam till något apple släppt.

 

Min första reaktion var startskärmen, det känns som de bara dragit upp en iphonestartskärm till större storlek. Vad som blir över är en jävla massa tomrum. Jag hade verkligen hoppats på något som var Mer Mac os X och mindre Iphone Os, nu blev det tvärtom.

 

Användingsområdet känns så oerhört smalt att jag har svårt att se hur den ska slå hårt, i var fall just nu. Hela grejjen känns väldigt mycket apple newton, var långt före sin tid och floppa hårt, senare gick det bra för liknande prylar. Jag syftar alltså på deras tanke om att den ska ligga på vardagsrumsbordet för att enkelt plockas upp och boka biobiljetter tex, eller ha till frukosten för lite nyheter istället för tidningen. Det kommer säkert bli så, men inte nu?

 

Men visst, jag köper en, precis som ni andra apple-freaks, men bara pga ren och skär prylkåthet.

 

edit: fan, jag är helt körd i huvudet av alla tankar kring skiten att det blev rörigt. Lev med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Iphone men ser inte riktigt var denna ska in i mitt liv.. till vad? Vad är det jag saknar? Vad kan den ersätta?

 

 

Min lätta bärbara är perfekt för resor. Reser jag med tåg, flyg el vad som så är den bara att ställa ner på ett bord och lägga armarna i kors och kolla på film. Ni får gärna tala om vad jag missar och vad den kommer underlätta för svensson. Jag är inte svår att övertala bara man har något kul att komma med.

 

Samlar man på prylar så är det en måstesak. Garanterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en iPhone och blev väl inte sådär superövervädigad av att den här produkten i stort sett bara är en större variant av en sådan (eller snarare en stor iPod Touch)...

 

MEN...

Tanken på att skaffa en digital fotoram har ju slagit mig nån gång. Och det här är ju en sån. En DVD-spelare till bilen har jag också funderat på att man kanske behöver. Och det här är ju en sån. Och läsa dagstidningen vid frukostbordet gillar jag ju, om det inte vore för att man samlar på sig så jävla mkt tidningspapper. Så den här är ju bättre för det. Och jag använder alltid iPhonen för att surfa då jag ligger i sängen/sitter framför teven/sitter på muggen/ligger i badet och inte vill ha en stor bärbar som är ivägen. Och den här är ju bättre på det. etc etc etc

 

Det finns nog fler användningsområden för den här än man spontant tror. Men jag längtar redan efter iPad 3.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror starkt på iPad. Att, som vissa här, jämföra den rakt av med en förvuxen iPod Touch är ju helt befängt då 3G-versionen som släpps i April tokskvallrar om att den är mer lik iPhone. Med det sagt vill jag väl knappast påpeka att det gör konceptet oerhört mycket bättre, min poäng är att folk uppenbarligen missar en stor del av poängen med denna pryl i allmänhet. Läser man A-bladets kommentarer blir man ju mörkrädd.

 

* Det här existerade inte -91 vilket väldigt många vill tro.

* Multitaskingen löser sig själv i de allra flesta program, precis som på min iPhone. De som behöver MT i andra fall kommer kunna jailbreaka, eller liknande, och därigenom "Backgrounda".

* Framtida applikationer kommer att omvända skeptikerna vare sig de vill eller inte.

* Tangentbordslösningen är väl lysande på alla sätt och vis. Touch och som fysiskt tillbehör.

* Ska vi fortsätta? Knappast meningsfullt.

 

Nu är det ju såklart ingen här som sågar produkten vid fotknölarna. Men rent generellt kommer denna produkt att få oförtjänt mycket kritik de närmaste månaderna. I slutändan kommer detta att vara en milstolpe i den mobila utvecklingen. Detta i och med Apple kommer ha konkurrenter med budgetalternativ (givetvis viktigt för utvecklingen) i fotknölarna. Vän av 2000-tals-it-historia är med på noterna.

 

Kommer den/konkurrenternas att ersätta Laptopen? Knappast full ut, men troligtvis hos en absolut majoritet av populationen.

 

Nu tillhör jag gruppen som har en iPhone och en stationär PC och Mac. Att lägga iPaden emellan dessa kommer såklart att vara optimalt för mig och den ersätter redan när den släpps hela mitt semimobila behov på alla plan. Hos alla är det inte lika solkart, men för mig känns den som kaffet på maten, och avecen däremellan.

 

Huruvida jag är en Apple-fanboy eller inte, det kvittar. Jag gissar att ni har fel i den frågan. Är bara sjukt less på att bli ifrågasatt för att jag "Homer-drägglar" (som någon så fint ovan uttryckte det) över en vacker pryl som denna.

 

Den absolut viktigaste frågan; När kommer jag att kunna spela poker på den/konkurrenternas? Någon som vågar gissa?

 

Ps. Jag är onykter på en öl och ett glas vin, just utskriven från en längre sjukhusvistelse och har i detta nu helsanerat en 79kvm lägenhet. Detta inlägg bör därför raderas då jag i mitt tidigare tillstånd aldrig ens skulle bemöda mig ett yttrande just här. Ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror starkt på iPad. Att, som vissa här, jämföra den rakt av med en förvuxen iPod Touch är ju helt befängt då 3G-versionen som släpps i April tokskvallrar om att den är mer lik iPhone. Med det sagt vill jag väl knappast påpeka att det gör konceptet oerhört mycket bättre, min poäng är att folk uppenbarligen missar en stor del av poängen med denna pryl i allmänhet. Läser man A-bladets kommentarer blir man ju mörkrädd.

 

* Det här existerade inte -91 vilket väldigt många vill tro.

* Multitaskingen löser sig själv i de allra flesta program, precis som på min iPhone. De som behöver MT i andra fall kommer kunna jailbreaka, eller liknande, och därigenom "Backgrounda".

* Framtida applikationer kommer att omvända skeptikerna vare sig de vill eller inte.

* Tangentbordslösningen är väl lysande på alla sätt och vis. Touch och som fysiskt tillbehör.

* Ska vi fortsätta? Knappast meningsfullt.

 

Nu är det ju såklart ingen här som sågar produkten vid fotknölarna. Men rent generellt kommer denna produkt att få oförtjänt mycket kritik de närmaste månaderna. I slutändan kommer detta att vara en milstolpe i den mobila utvecklingen. Detta i och med Apple kommer ha konkurrenter med budgetalternativ (givetvis viktigt för utvecklingen) i fotknölarna. Vän av 2000-tals-it-historia är med på noterna.

 

Kommer den/konkurrenternas att ersätta Laptopen? Knappast full ut, men troligtvis hos en absolut majoritet av populationen.

 

Nu tillhör jag gruppen som har en iPhone och en stationär PC och Mac. Att lägga iPaden emellan dessa kommer såklart att vara optimalt för mig och den ersätter redan när den släpps hela mitt semimobila behov på alla plan. Hos alla är det inte lika solkart, men för mig känns den som kaffet på maten, och avecen däremellan.

 

Huruvida jag är en Apple-fanboy eller inte, det kvittar. Jag gissar att ni har fel i den frågan. Är bara sjukt less på att bli ifrågasatt för att jag "Homer-drägglar" (som någon så fint ovan uttryckte det) över en vacker pryl som denna.

 

Den absolut viktigaste frågan; När kommer jag att kunna spela poker på den/konkurrenternas? Någon som vågar gissa?

 

 

Ps. Jag är onykter på en öl och ett glas vin, just utskriven från en längre sjukhusvistelse och har i detta nu helsanerat en 79kvm lägenhet. Detta inlägg bör därför raderas då jag i mitt tidigare tillstånd aldrig ens skulle bemöda mig ett yttrande just här. Ds.

Hej, jag är också väldigt onykter men anser att du har fel på det flesta punkter gl hf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att motstå en så vacker produkt, som dessutom presenteras med the Cure.

 

Ser ut som något av ett givet köp än så länge. Känns dock skönt att den fördröjda releasen ger viss frist för kritik.

 

gratis du kan läsa böcker och spela mobil spel...(ja jag har sär stavat rätt mig snälla...... jag är snelhest..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som klagar över att den är för lik iPhone och inte fyller ett behov, glöm inte att iPhone inte måste se likadan ut i framtiden. kommer en iPhone nano så blir iPad nog mycket mer naturlig. det är rätt många som har stationär dator till arbete och laptop till enbart nöje, där skulle iPad kunna ersätta laptopen helt.

 

tror många vanliga användare kommer älska kombinationen

-iMac 27" - för arbete

-iPhone - i bakfickan hela dagen, för att ringa och enklare surf

-iPad - nöje, mediaspelare, tidning, visa bilder för vänner

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni som klagar över att den är för lik iPhone och inte fyller ett behov, glöm inte att iPhone inte måste se likadan ut i framtiden. kommer en iPhone nano så blir iPad nog mycket mer naturlig. det är rätt många som har stationär dator till arbete och laptop till enbart nöje, där skulle iPad kunna ersätta laptopen helt.
Iphone Nano, hur tänker du att en sådan produkt skulle se ut? Skulle den helt och hållet frångå iphones nuvarande koncept som minimalistisk nöjesmaskin? Vad är då poängen med en iphone om man förminskar och tar bort dess främsta tillgångar?

 

Tror säkert att det är som du säger att många kör arbete på stationära och kör nöje/underhållning på laptopen, så gör vi hemma iaf :-D Men, jag tror inte att man kan prata om att folk kommer att frångå laptopen för ipadens skull, av flera orsaker:

 

1. Folk, över lag, är okunniga vad gäller ny teknik. Alltså: ipad = huh, vad är ett ipad? laptop = aaah, det känns bekant och tryggt.

2. Priset. Sambon pratade om att hon vill ha en. Men när hon upptäckte att hon skulle behöva slanta upp motsvarande $1k för den modell som är intressant (tangentbord inkluderat) så backade hon. 7 papp är mkt pengar för de flesta och inget man lättvindigt spenderar på en nöjesapparat.

3. Folk är vanemänniskor. Och gamla vanor dör inte lätt. Jag själv har en sweet setup hemma vad gäller multimedia, inget avancerat men jag är nöjd vad gäller filmvisning, musik, bilder, internet osv. Jag tror att det är svårt att sälja in ett koncept som ipad som så fundamentalt ska förändra vårt sätt att konsumera media. Jag ska inte säga bu i förtid men jag har väldigt svårt att se att jag skulle vilja läsa morgontidningen i annat än pappersformat, t. ex.

 

Men, jag är en sucker för rolig teknik och jag kommer definitivt att åka och klämma på ett demo-ex men jag tror att köptröskeln är hög. Skulle vara kul om jag hade fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone Nano, hur tänker du att en sådan produkt skulle se ut? Skulle den helt och hållet frångå iphones nuvarande koncept som minimalistisk nöjesmaskin? Vad är då poängen med en iphone om man förminskar och tar bort dess främsta tillgångar?

 

Tror säkert att det är som du säger att många kör arbete på stationära och kör nöje/underhållning på laptopen, så gör vi hemma iaf :-D Men, jag tror inte att man kan prata om att folk kommer att frångå laptopen för ipadens skull, av flera orsaker:

 

1. Folk, över lag, är okunniga vad gäller ny teknik. Alltså: ipad = huh, vad är ett ipad? laptop = aaah, det känns bekant och tryggt.

2. Priset. Sambon pratade om att hon vill ha en. Men när hon upptäckte att hon skulle behöva slanta upp motsvarande $1k för den modell som är intressant (tangentbord inkluderat) så backade hon. 7 papp är mkt pengar för de flesta och inget man lättvindigt spenderar på en nöjesapparat.

3. Folk är vanemänniskor. Och gamla vanor dör inte lätt. Jag själv har en sweet setup hemma vad gäller multimedia, inget avancerat men jag är nöjd vad gäller filmvisning, musik, bilder, internet osv. Jag tror att det är svårt att sälja in ett koncept som ipad som så fundamentalt ska förändra vårt sätt att konsumera media. Jag ska inte säga bu i förtid men jag har väldigt svårt att se att jag skulle vilja läsa morgontidningen i annat än pappersformat, t. ex.

 

finns iPhone nanos redan. de är jättesexiga, synd att de är pirat så mjukvaran suger.

 

1. laptops är krångligt, folk hatar att krångla med datorer, de gillar iPhone och Apples prylar för att de inte är så krångliga.

 

2. tangentbord? pröva den först innan ni bestämmer er för att ni måste ha tagentbord. måste man ha det så faller ju poängen med tablet rätt rejält. $499 för billigaste modellen är väldigt billigt för att vara apple, knappt hälften av vad iPhone kostar och den säljer som smör. folk är beredda att betala väldigt mycket för flashiga apple-prylar.

 

3. om gamla vanor funkar, tror du överskattar vad normala människor tycker om datorer. vääldigt många har stora bekymmer med sina datorer idag. folk hatar att hamna efter och det gör ont i hjärtat när grannen har senare teknik än man själv har.

 

tror ni glömmer hur fula och klumpiga alternativen är idag. ska man köpa en netbook för liknande pengar så får man en tjock ful liten historia med litet otympligt tangetbord, dålig skärm, jätteslö processor och bloatat windows, ful och klumpig strömadapter, trackpad som är värdelös. tar 2min att boota upp datorn, får upp massa konstiga meddelanden om att adobe ska uppdateras, ny version av java, norton behöver nya virusdatabaser och msn today*. efter att försökt hjälpa min mamma att få hennes acer kan jag förstå hur mycket behagligare upplevelse hon skulle få med en iPad.

 

*ja jag förstår att ni vet hur man konfar windows för att slippa sånt, men vanliga användare vågar knappt tillåta någon att försöka ändra på saker i rädsla för att något ska gå fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...