Gå till innehåll

Hur hanterar man en stor förlust vid "säker vinst"?


Recommended Posts

Hur hanterar du en större förlust vid "säker vinst"?

 

Vad jag menar är att när du har ett bet med stor utdelning som i princip redan är klart och sen vänder i sista sekunden. Hur tacklar man sånt egentligen?

 

Jag har själv svårt att släppa en bet jag gjorde för ett tag sen där utdelningen (i mina ögon) hade blivit väldigt stor. Alla matcher hade gått in och i sista matchen ledde Roma mot Cagliari med 2-0 i fulltid för att sen släppa in 2 mål på övertid och därmed sket sig mitt spel.

 

It ain't over until the fat lady sings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du missar en match i sista sekunden eller 4 av 5 matcher, förlust är alltid förlust. Så ser jag det iaf, vilket gör det enklare för mig. Visst känns det självklart värre när man missar på övertid i sista matchen av 5, men förlusten är densamma som när du missar alla matcherna. Enkelt att hantera:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hanterar du en större förlust vid "säker vinst"?

 

Vad jag menar är att när du har ett bet med stor utdelning som i princip redan är klart och sen vänder i sista sekunden. Hur tacklar man sånt egentligen?

 

Jag har själv svårt att släppa en bet jag gjorde för ett tag sen där utdelningen (i mina ögon) hade blivit väldigt stor. Alla matcher hade gått in och i sista matchen ledde Roma mot Cagliari med 2-0 i fulltid för att sen släppa in 2 mål på övertid och därmed sket sig mitt spel.

 

It ain't over until the fat lady sings.

 

tips är att försöka ändra mindsett till att inget är en säker vinst, inte hypa upp sig innan det är över liksom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det tråkigt att torska pengar eller rättare sagt tråkigt att vara nära större vinster, men min tumregel är "Spela endast för pengar du har råd att förlora" och bara tänka bättre lycka nästa gång.

 

Jag tror att har man svårt att hantera en spelförlust kanske man skall ta ett extrajobb istället, där är man ju garanterad en vinst varje gång.. men kanske inte en så stor en.

 

Fy vad tråkig jag låter :)

 

Och jo lite skenhelig är jag, nog fan har jag torskat pengar som jag kunnat haft användning för privat :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hanterar du en större förlust vid "säker vinst"?

 

Vad jag menar är att när du har ett bet med stor utdelning som i princip redan är klart och sen vänder i sista sekunden. Hur tacklar man sånt egentligen?

 

Jag har själv svårt att släppa en bet jag gjorde för ett tag sen där utdelningen (i mina ögon) hade blivit väldigt stor. Alla matcher hade gått in och i sista matchen ledde Roma mot Cagliari med 2-0 i fulltid för att sen släppa in 2 mål på övertid och därmed sket sig mitt spel.

 

It ain't over until the fat lady sings.

Fråga killarna i den där dagboken, de som spelar på 1.001-matcher "ränta på ränta" :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du missar en match i sista sekunden eller 4 av 5 matcher, förlust är alltid förlust.

 

Jo jag vet att förlust är förlust oavsett hur lite eller mycket man missar med, därav "It ain't over until the fat lady sings". Men just att det skiter sig när man är så glad över att man vann. Ja jag vet "ta inte ut segern i förskott" och alla andra liknande uttryck. But still...

 

 

 

tips är att försöka ändra mindsett till att inget är en säker vinst, inte hypa upp sig innan det är över liksom..

 

Jo jag vet att man inte borde göra det, men enklare sagt än gjort. Men det är skillnad på att tro att man ska vinna om det står 2-0 i en match i halvtid eller vid full tid. Men jag vet vad du menar.

 

Visst är det tråkigt att torska pengar eller rättare sagt tråkigt att vara nära större vinster, men min tumregel är "Spela endast för pengar du har råd att förlora" och bara tänka bättre lycka nästa gång.

 

Jag tror att har man svårt att hantera en spelförlust kanske man skall ta ett extrajobb istället, där är man ju garanterad en vinst varje gång.. men kanske inte en så stor en.

 

Fy vad tråkig jag låter :)

 

Och jo lite skenhelig är jag, nog fan har jag torskat pengar som jag kunnat haft användning för privat :)

 

Jo självklart ska man inte spela för pengar man inte har råd att förlora. Jag tror jag uttryckte mig lite plumpt. Jag menade inte att jag förlorade en väldigt stor summa pengar, insatsen dvs, utan mer att jag "förlorade" det jag var nästan helt säker på att jag skulle vinna.

 

Vilka pengar som man torskar skulle man inte kunna ha användning för privat? ;-)

 

Fråga killarna i den där dagboken, de som spelar på 1.001-matcher "ränta på ränta" :-)

 

Ursäkta mitt språk, men vem fan bettar på en match med sådana odds? Vilken dagbok? Vad syftar du på med ränta på ränta, att det är så säkert att det är som att tänka att det vore ränta eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att inte följa matcherna du har bettat på, utan vänta med att kolla resultaten tills efter allt är garanterat färdigspelat. På det sättet kan du inte få upp några förhoppningar, och det spelar ingen roll att en av matcherna avgjordes i de sista två minuterna.

 

Kanske är svårt om man är väldigt sportintresserad, men det borde finnas annan sport att stävja behovet med medan man väntar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen hade jag alla tolv spelade matcher på tipset rätt, den trettonde var sist på kvällen och jag hade den rätt i den tills 94:e min , preliminär utdelning för 13 rätt var 55 000kr med min rad om jag minns rätt, så blev 2-0 till 2-2 på 4 övertidsminuter och jag fick tolv rätt och 1200 kr....jag satt som i en bubbla ett par timmar efteråt, hade nog varit bättre att inte se matchen i direktsändning på tv.....

 

Så kolla resultaten först i efterhand lindrar nog, jag har missat många säkra odds i slusekunder men när jag inte följt matcherna/vaden så har jag mest ryckt på axlarna åt det i efterhand. Det har dock varit mindre summor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En rationell spelare hanterar en förlust i sista sekunden på samma sätt som en förlust i någon av alla de andra sekunderna. Men det är inte alltid lätt att vara rationell. Att tänka på hur en rationell spelare skulle ha tänkt gör det dock lättare att övervinna de irrationella tankarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ursäkta mitt språk, men vem fan bettar på en match med sådana odds? Vilken dagbok? Vad syftar du på med ränta på ränta, att det är så säkert att det är som att tänka att det vore ränta eller?

 

Det var den här dagboken jag syftade på... vi bara sitter och väntar på att den ska krascha, killarna i den har stoppat huvudet i sanden och lyssnar inte på rationella argument.

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/59828-spelfond-2010-raenta-pa-raenta-10.html#post1423320

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den här dagboken jag syftade på... vi bara sitter och väntar på att den ska krascha, killarna i den har stoppat huvudet i sanden och lyssnar inte på rationella argument.

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/59828-spelfond-2010-raenta-pa-raenta-10.html#post1423320

 

Vet inte riktigt vad jag ska säga om dom... *suck*

 

Jag har inte läst igenom hela den tråden, men har dom satt något mål för när dom ska avsluta projektet?

 

Jag sällar mig till er och väntar på att det hela ska krascha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hanterar du en större förlust vid "säker vinst"?

 

Vad jag menar är att när du har ett bet med stor utdelning som i princip redan är klart och sen vänder i sista sekunden. Hur tacklar man sånt egentligen?

 

 

Klart att ett sådant spel svider hårdare än ett annat, man är inte mer än människa. Fast om eller när det går till överstyr är frågan om det är värt att fortsätta spela. Patrik Antonius sade en bra grej till motståndaren när han vann en pott mot en annan som han inte borde vunnit. "Varken du eller jag kan göra något åt det"

 

Ett klurigt knep kan vara att fortsätta spela. Om du vinner så ska du se att känslan tonas ner. Risken finns att det kan spä på om du fortsätter att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad jag ska säga om dom... *suck*

 

Jag har inte läst igenom hela den tråden, men har dom satt något mål för när dom ska avsluta projektet?

 

Jag sällar mig till er och väntar på att det hela ska krascha.

 

Nej, verkar inte som att de har ett slutdatum. Som Ola så fint sa till ärtsäcken till människa var att han lika bra kunde steka hamburgare på Mcdonalds, och ja, Ola kan inte ha mer rätt. När de kålskallarna väl gular så inser dem nog att de lika bra kunnat ha lagt ned alla de 10-tals timmarna till att flippa hamburgare och satsa hela lönen på svart och få 49% chans att dubbla degen. Men istället väljer dem en strategi som med runt 99% säkerhet kommer att gula en vacker dag.

 

Å andra sidan så är tråden väldigt rolig att följa och jag kommer skratta och peka den dagen diaaz slutar skriva i sin söta lilla dagbok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förlust är alltid tråkig, visst, men om du är duktig på att betta så borde du veta att förluster är en del av spelet och att det inte, aldrig, never finns några säkra matcher.

 

Spela ett par hundra eller ett par tusen matcher till och om har du skills för spelet så har du hämtat igen förlusten och mer därtill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta spela parlays! Spela enkelmatcher istället, så minskar du variansen och därmed risken för sådana här hårda smällar.

 

EV är oförändrat hur som helst, finns ingen anledning att spela annat en singlar om du inte saknar likviditet. Visst kan du fortfarande råka ut för brutala vändningar ändå, men de blir betydligt mindre brutala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sluta spela parlays! Spela enkelmatcher istället, så minskar du variansen och därmed risken för sådana här hårda smällar.

 

EV är oförändrat hur som helst, finns ingen anledning att spela annat en singlar om du inte saknar likviditet. Visst kan du fortfarande råka ut för brutala vändningar ändå, men de blir betydligt mindre brutala.

 

Två singlar med resp. odds på 1,50 som spelas som en dubbel har samma varians som en singel på 2,25, så där sprack en del av den tesen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två singlar med resp. odds på 1,50 som spelas som en dubbel har samma varians som en singel på 2,25, så där sprack en del av den tesen.

 

Vem har pratat om att byta matcher (vilket du måste för att byta odds)?

 

Två singlar med 1,50 vardera har lägre varians än en dubbel på samma matcher, samtidigt som EV är oförändrat. Vill OP minska risken för psykologiskt tunga smällar gör han alltså klokt i att skippa parlays.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En förlust är alltid tråkig, visst, men om du är duktig på att betta så borde du veta att förluster är en del av spelet och att det inte, aldrig, never finns några säkra matcher.

 

Spela ett par hundra eller ett par tusen matcher till och om har du skills för spelet så har du hämtat igen förlusten och mer därtill.

 

Jag är väl inte speciellt duktig på sportbetting utan jag gör det mest för nöje lite nu och då. Plus ibland och back ibland. Oftast så satsar jag så att vinsten kanske ligger på några hundringar. Den här gången så var det chans på betydligt mer och därför sved det betydligt mer. Jag vet att det inte finns några säkra matcher och det är därför jag tror att den där dagboken som Ola pratade om tidigare i tråden kommer att krascha förr eller senare om dom fortsätter länge till.

 

Det blir nog till att kolla resultaten när allt garanterat är över. Kanske borde testa att spela singel nån gång också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har pratat om att byta matcher (vilket du måste för att byta odds)?

 

Två singlar med 1,50 vardera har lägre varians än en dubbel på samma matcher, samtidigt som EV är oförändrat. Vill OP minska risken för psykologiskt tunga smällar gör han alltså klokt i att skippa parlays.

 

Om du får två alternativ på en slantsingling. Det ena alternativet är 3,00 på en coinflip som göres två gånger. Det andra alternativet är 9,00, fast då måste bägge två vara rätt. Då är det senare alternativet något bättre.

 

(2 x 0,5 x 3,00)-2= 1

(1 x 0,25 x 9,00)-1= 1,25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får två alternativ på en slantsingling. Det ena alternativet är 3,00 på en coinflip som göres två gånger. Det andra alternativet är 9,00, fast då måste bägge två vara rätt. Då är det senare alternativet något bättre.

 

(2 x 0,5 x 3,00)-2= 1

(1 x 0,25 x 9,00)-1= 1,25

 

Hahahhahahha det är ju du!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hur har jag lyckats glömma bort dig, du är ju one-of-a-kind! Utklassar all begåvningsreserv på forumet med hästlängder. (Fet krädd för det!)

 

http://pokerforum.nu/forum/ovriga-skicklighetsspel-om-pengar/55234-singlar-eller-dubblar.html

 

Ovanstående länk måste vara unik i forumets historia. Lobo börjar sitt briljerande i post nr 54 tror jag, sen följer hundratalet inlägg som på alla möjliga och omöjliga pedagogiska sätt försöker förklara att han är ute och cyklar. Dövörat han slår till saknar allt motstycke. Borderline <sätt in diagnos här> helt klart.

 

Och nu är han tydligen ute efter en repris... Madrasser på väggarna nästa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahhahahha det är ju du!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hur har jag lyckats glömma bort dig, du är ju one-of-a-kind! Utklassar all begåvningsreserv på forumet med hästlängder. (Fet krädd för det!)

 

 

 

Ovanstående länk måste vara unik i forumets historia. Lobo börjar sitt briljerande i post nr 54 tror jag, sen följer hundratalet inlägg som på alla möjliga och omöjliga pedagogiska sätt försöker förklara att han är ute och cyklar. Dövörat han slår till saknar allt motstycke. Borderline <sätt in diagnos här> helt klart.

 

Och nu är han tydligen ute efter en repris... Madrasser på väggarna nästa!

 

Precis kommit hem från krogen? Jag har för mig att jag läste i någon post att du hade blivit pappa ifjol. Av döma av de flesta av dina inlägg, så hoppas jag verkligen för barnets skull att du uppträder bättre på det planet.

 

Angående den posten så är det bättre att spela 100 kr på en dubbel med positivt EV, än att spela 100 kr på två singlar. Fast vad du inte vet så är det ointressant om vi snackar EV. Om du får 3,00 på en slantsingling så är ditt EV 1,50. Om du gör en slantsingling till så är det fortfarande 1,50. Om du spelar ett odds till 9,00 med 25% chans så är ditt EV 2,25 Ja, jag levla rätt mycket i den tråden och det kommer jag att göra igen.

 

Eftersom du är så förbaskat stöddig så får du chansen att utmana mig om spelteori. Du får själv välja om du vill göra det i poker eller sportbetting.

 

Denna tråd har jag skrivit http:// http://pokerforum.nu/forum/ovriga-skicklighetsspel-om-pengar/58792-serioes-sportbetting.html

 

Mitt tips var att det var du som satte en 1:a på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...