Gå till innehåll

Spel för minderåriga?


Recommended Posts

Personligen tycker jag det låter rätt illa att aktivt vilja lära ut ett spel som i sin kärna handlar om att spela om pengar till så pass unga barn. Det är ju som att be om att sitt barn blir spelberoende.

 

Även om ni nu inte ska spela om riktiga pengar så kvarstår min åsikt. Låter det vettigt att tex varje vecka låta sitt barn spela på V75 eller Keno, fast utan att lämna in bongen då såklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag det låter rätt illa att aktivt vilja lära ut ett spel som i sin kärna handlar om att spela om pengar till så pass unga barn. Det är ju som att be om att sitt barn blir spelberoende.

 

Även om ni nu inte ska spela om riktiga pengar så kvarstår min åsikt. Låter det vettigt att tex varje vecka låta sitt barn spela på V75 eller Keno, fast utan att lämna in bongen då såklart?

Då skulle man ju aldrig vinna något, så är ju inte fallet nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag personligen som tycker att vi på detta forum inte borde ge ut tips och råd för hur minderåriga kan spela?

 

Jag har väl inte så mycket moraliska betänkligheter som att polisen/LI etc antagligen har koll på detta forum, varför det kanske inte skulle vara så lyckat att uppmana till olaglig aktivitet.

 

Om minderåriga ska få spela/bör spela är sedan en helt annan diskussion.

 

Men okej: Mitt tips är att du drar ihop ett gäng minderåriga polare, hittar nånstans att spela och spelar. Om ni ska spela om pengar eller ej bestämmer inte jag. Har du inga polare så kanske det är bättre att fixa ett socialt liv än att spela poker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det ska pratas om det över huvud taget.

 

Minderåriga ska inte spela poker, så är det helt enkelt.

 

Lika lite som jag vill se en 14 åring på krogen, lika lite vill jag se en 14 åring vid mitt bord.

 

Framför allt så ska det vara benhårt på sånt om vi någon gång ska få kliva in i finrummet med pokern.

 

Grabben har ju bara 4 år kvar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men okej: Mitt tips är att du drar ihop ett gäng minderåriga polare, hittar nånstans att spela och spelar. Om ni ska spela om pengar eller ej bestämmer inte jag. Har du inga polare så kanske det är bättre att fixa ett socialt liv än att spela poker...

 

Jag är själv 35 så det är inte mig själv jag syftar på

 

:roll:

 

OnT: Betvivlar att sådant anordnas, varför lirar inte bara grabben med polare så länge? Annars så kan ni väl ordna nån pokerturnering i skolan (om det nu räknas som slutet sällskap).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tycker d är helt sjukt att ens jaga pokersälskap till sin 14åriga son..

är ju typ som att köpa 3 75or eller något ..

 

regler är till för att följas, det finns skäl till varför dem finns..

 

 

det är ok kanske attt lira om man är precis på gränsen typ 17 bast eller något , vilken 17åring dricker inte bärs ? men d är banne fortfarande gränsfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar poker med min 12-åriga syster ibland. Hon får en tia eller vad som finns till hands om hon vinner en headsup och jag får en spänn. Som hon oftast får tillbaka :P Hon har faktiskt inte, hör och häpna, blivit beroende utan det är faktiskt jag som brukar vilja spela när jag har tråkigt.

 

Klart man kan lära unga att spela spelet. Det är bara ett kortspel för bövelen.

 

Ska man inte lära unga spela kort bara för att man kan spela om pengar? Finns många fler spel, ja i princip alla, man kan spela med pengar i. Varför inte förbjuda dom för minderåriga också isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så länge d gäller spel om pengar så borde man förbjuda dem Ja. iof 10 med lilla syrran kanske inte räknas in där ;)

 

 

sedan kan man spela med marker men anser att även d är farlig i o med att det kan övergå till pengar..

men så länge det gäller enbart lossas pengar så ska ungarna absolut få lira.. precis som d lirar chicago på fritidsgården.. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första är det ett kortspel.

Minderåriga spelar redan om pengar på olika ställen i Sverige.

Om ni inte missat så har nästan alla sporter/tävlingar prispengar i potten. För att inte tala om dataspel. Nästan varje vecka går den en turnering med inköp och vinstudelning på de olika spelcafén som finns i Sverige.

 

SM/EM/VM/NM/CM finns i princip varje pcspel och inträden kan ligga runt 10 000 SEK, många gånger är spelarna och vinnarna under 18.

 

olaglig aktivitet

Fel! En minderårig som super eller spelar poker om pengar gör inget olagligt.

 

Framför allt så ska det vara benhårt på sånt om vi någon gång ska få kliva in i finrummet med pokern.

Lite motsägelsefullt. Med finrummet antar jag att du menar att poker ska ses som ett skicklighetsspel? Har då åldern betydelse? Skulle inte tro det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vilja lägga till en liten sak här:

 

Ni säger att det är "ofint" att spela mot en minderåring.. men jag tror nog att det finns en massa minderåringar som är mycket bättre än många här! Och om dom inte är det nu som kommer dom vara det när dom är i vår ålder för dom har haft mycket mer spel or erfarenhet bakom sig under alla år som dom inte har kunnat spela på "riktigt" !

 

Det var det ;)

 

// Jepalano

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
För det första är det ett kortspel.

Minderåriga spelar redan om pengar på olika ställen i Sverige.

Om ni inte missat så har nästan alla sporter/tävlingar prispengar i potten. För att inte tala om dataspel. Nästan varje vecka går den en turnering med inköp och vinstudelning på de olika spelcafén som finns i Sverige.

 

SM/EM/VM/NM/CM finns i princip varje pcspel och inträden kan ligga runt 10 000 SEK, många gånger är spelarna och vinnarna under 18.

 

olaglig aktivitet

Fel! En minderårig som super eller spelar poker om pengar gör inget olagligt.

 

Framför allt så ska det vara benhårt på sånt om vi någon gång ska få kliva in i finrummet med pokern.

Lite motsägelsefullt. Med finrummet antar jag att du menar att poker ska ses som ett skicklighetsspel? Har då åldern betydelse? Skulle inte tro det...

 

jag håller med...men jag är ju själv 14år så det var väl inte så oväntat :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är Helena_:S pojkvän . Hon har den här som autologin så jag brukar sitta på hennes, så vissa inlägg som "hon" har skrivit kan vara jag som har skrivit dom :P Jag har gått ut 1:an på gymnasiet och ska snart börja 2:an går hockey gymnasiet. Vi måste nog räknas som en ganska spelsugen klass. Vi lirar mycket på rasterna o.s.v men många har haft fina framgångar på internet: Jag tar det i svenska kronor, och det är plus sammanlagt alltså jag har tagit bort det man la in etc.

 

 

Jag 18k plus + en wsop biljett som jag aldrig fick fara till för att jag inte var 21 ;/

Modig. 24 k plus

Asse 5 k plus

Mattias Andersson: mellan 700-1 mille plus :P

Alex 100 k plus

 

 

Och det är vi av killarna som spelar på internet. Alla har gått plus och jag får säga själv att vi är på ganska hög nivå när vi spelar. Det handlar inte om ålder. Klart man inte ska få köpa snus fast man är mogen och under 18 * snusar själv men det är inget problem;p* Klart man inte ska få spela poker officiellt när man är under 18. Men ingen bryr sig om man kommer till live turneringar, dom anser att det är en naturlig del att vissa är lite yngre. Jag fyller 18 på 7 månader och då kommer jag fortfarande inte kunna spela på cosmopol i sundsvall. Jag har rätt att rösta och lägga mig i Sveriges framtid men inte att spela poker om pengar. Tack för att ni lyssnade på mina åsikter. Jag anser att det inte ska bli lagligt men att det är helt okej om det finns där och man känner sig mogen och vet vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är själv 35 så det är inte mig själv jag syftar på :P

Varför vill en 35 åring veta var minderåriga spelar? :evil:

 

de va de förstra jag tänkte på :shock:

Hade ni bara bemödat er med att läsa igenom tråden hade ni också fått reda på svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Jag tar det i svenska kronor, och det är plus sammanlagt alltså jag har tagit bort det man la in etc.

 

 

Jag 18k plus + en wsop biljett som jag aldrig fick fara till för att jag inte var 21 ;/

Modig. 24 k plus

Asse 5 k plus

Mattias Andersson: mellan 700-1 mille plus :P

Alex 100 k plus

...

Du är väl fult medveten om att de flesta som spelar på internet förlorar pengar! Jag tycker att det är väldigt bra med en gräns för vilka som skall få spela och vilka som inte skall få spela. Om du är under 18 kan du juridiskt kräva tillbaks en förlust vilket borde få de flesta att tveka inför att spela med en icke myndig person. De siter som tillåter folk under 18 att spela tar en lika stor risk de då de kan få betala tillbaks alla förluster som en person gör.

 

Sen kan man diskutera om gränsen skall gå vid 18/21/35 eller vad man nu väljer men likväl är lagen något som måste vara vägledande för det mesta vi har för oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar om man är under 18 år men en vinnande spelare så är det ok att spela? Skulle inte tro det!

 

Är man inte myndig så ska man inte heller spela om pengar så enkelt är det.

 

När man är under 18 år:

1. Är man inte myndig och då ska man heller inte spela om pengar.

2. Har man antagligen ingen fast inkomst.

3. Löper man större risk att bli spelberoende. (är nog iofs väldigt personligt)

 

Sen kan jag personligen ha översende med att 15-16 åringar spelar med sina kompisar om en 20:a eller två, men när det börjar handla om spel på nätet eller organiserat spel så hör minderåriga inte hemma där. De kan gott vänta tills de fyllt 18.

 

 

Att fråga var någonstans en 14-årig son kan spela verkar ju bara sjukt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla någon. Det är ju läskigt hur ni resonerar ibland. Säg att den här killen nu skulle börja spela på internet. Inte fan registreras han på sitt namn, utan hans farsas självklart! Och därmed har också farsan kontroll över hur mkt han kan spela för o.s.v Glider det iväg är det bara att sätta stopp för det.

 

Jag är själv 15, spelar genom min bror på internet och spelar ofta livepoker med mina 15 åriga kompisar, med 50-100 som insats.

 

Angående mognad kan jag lova er att det finns folk som är 12, som är mognare än vissa som fyller 18. Det är bara att inse. Åldern är ingen stor grej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...