Gå till innehåll

NLT - KK och färgdrag mot par på bordet, bra fold?


Figgchen

Recommended Posts

Satt och lirade 2/4 NL inatt, satt på knappen med K :spade: J :spade:

 

UTG raisar till 12

en callar före mig, jag callar och bb callar

 

floppen K :club: 9 :spade: 4 :club:

 

bb bettar 44

UTG foldar

personen mellan UTG och mig foldar

jag callar

 

turn 8 :spade:

 

han bettar 128

efter lite tankeverksamhet callar jag.. pga flushdraget - och att jag trots att har en ganska bra kicker.

 

river 8 :diamond:

 

han går all in med ca 140 $

potten är nu ca 530 $ men jag foldar...

 

han var ganska tight i övrigt så jag tror han hade en bättre hand än mig...99, 44, K9, K8, AK, KQ, AA, KK.. och såklart 88 slår ju mig alla...

 

 

 

Har ändå en lite olustig känsla i magen :/

 

Vad tycks? gjorde jag det rätta?

 

* Pillar lite på rubriken - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade foldat pre-flop. Du skriver att han var "ganska tight i övrigt" och han raisar 3BB från UTG. Risken är ganska stor att du är dominated och trots att du har position har du en troublehand om du inte träffar ett spaderdrag på flop.

 

Efter floppen:

Dags att bestämma sig vad du sätter han på för hand. Du har ju träffat din hand så här tycker jag du ska antingen folda eller raisa för att se var du står. Jag hade nog provat en raise. Då kanske han måste inta en mer defensiv position på turn om han inte har träffat floppen. Han sätter dig säkert på ett par med A9 eller KQ/KJ eller ett klöverdrag med den floppen när du bara callar.

 

Fortsättningen: Ja nu har du ju redan bestämt dig för att din hand kommer hålla eftersom du bara callar på flop. Då är det ju lika bra att syna ner handen efter rivern också tycker då jag. Är han den tighta spelaren så är du nog slagen så själva folden kanske är rätt i efterhand, men hade du höjt på flop hade du kanske sluppit försätta dig i den sitsen när du känner att du måste calla $128 på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är med på ditt resonemang - borde raisat på floppen.

 

 

Men... raisaren (UTG) foldade ju på floppen när bb bettade. bb limpade ju bara med...

 

Oj, ja där ser man. Läste fel.

 

Ja då hade jag callat alla dagar i veckan på river. Eftersom bb inte höjde pre-flop sätter jag han på klöverdrag eller floppat tvåpar. Då du inte visar styrka genom att raisa på flop så är det ju bara för han att betta ut även på turn. Missar han sitt klöverdrag är hans enda chans att betta ut även efter river och hoppas du lägger dig.

 

Jag hade callat alla dagar i veckan om bb var den som spelade, UTG är det svårare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tolkade det också som om det var UTG som fortsatte att köra hårt (slarvigt läst av mig).

 

Det var alltså BB som bettade pott på floppen efter att limpat in. Då är jag ganska övertyggad om att han träffade trissen 999. Hade han haft KK hade han förmodligen reraisat och inte limpat in preflop. Med AK tror jag inte han vågar lässa in så pass mycket på floppen. Det är ju inte otänkbart att UTG har AA eller KK. Att BB, som spelar tight, skulle limpa in med 44, K9, K4, 94 har jag mycket svårt att tänka mig. Du borde alltså ha lagt dig redan på floppen eftersom du behöver en runner runner för att vinna potten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att han kanske satt på flushdrag stör mig... när man tänker efter finns det ju ganska stor risk att det faktiskt var så :/

 

 

Förstår inte hur ni båda kunde missa det, skrev ju

 

bb bettar 44

UTG foldar <<<---------------------------

personen mellan UTG och mig foldar

jag callar

 

;)

 

 

aja, jag får hoppas att jag var slagen helt enkelt, tråkigt att missa en sådan pot annars :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är rätt har jag ingen aning, men jag hade nog snarare kört så här:

UTG raisar till 12

en callar före mig, jag callar och bb callar

Fold. Jag kommer inte ha en aning om vad jag ska ta mig till med kungen, och det känns lite klent att bara spela på icke-nöt färgdrag samt att sikta på J som högsta kort. Om motståndarna är lättlästa postflop så ändrar jag till syn, annars så tycker jag inte direkt att jag ger upp särskilt mycket (om ens något) genom att folda här.

 

floppen K :club: 9 :spade: 4 :club:

 

bb bettar 44

UTG foldar

personen mellan UTG och mig foldar

jag callar

Fold. Det känns som något av följande fall gäller:

 

a) motståndaren har färgdrag, i så fall kommer det här inte bli någon fin pott för mig.

b) motståndaren har ett par, i så fall kommer det här inte heller bli någon schysst pott åt mig eftersom det oftast inte är KT jag är uppe mot och då åker det ändå inte in så mycket pengar.

c) motståndaren har en bättre hand än mig. I så fall så blir det här antagligen en dyr historia och den enda vägen ut är att bluffa när färgen går in eller dra ut (om det ens finns direkta outs).

 

Kort sagt potten är ganska liten och det känns som jag måste riskera hela min stack för att ta reda på om min mediokra, svårförbättrade hand är bra. Återigen om det är någon som är extremt lättläst/extremt dum så kan mitt beslut ändras, men annars så känner jag mig inte tillräckligt nyfiken här.

 

Vilken hand bb har är ju svårt att säga, men det känns ju som han representerar en stark kung eller bättre. Då är det ju ändå så att man antingen är uppe mot luft och inte får så mycket pengar eller så har fi något och det blir dyrt. Mitt standardförfarande blir därmed fold och så får jag helt enkelt leva med att en del spelare plockar mig på lite pengar här ibland (om de börjar göra det för ofta så får man ju anpassa sig).

 

 

turn 8 :spade:

 

han bettar 128

efter lite tankeverksamhet callar jag.. pga flushdraget - och att jag trots att har en ganska bra kicker.

Om han har vad han representerar här (KQ+) så har du ju i bästa fall 14 outs med pottodds ~2:1 så jag tror att det går att lägga ned här mot många motståndare. Det beror ju på vem man är uppe mot, men synar man så är man väl commitad att ta en showdown också eftersom man väl måste ha chans att vinna på för tillfället bäst hand då chansen att dra ut inte är tillräckligt för syn i sig.

 

river 8 :diamond:

 

han går all in med ca 140 $

potten är nu ca 530 $ men jag foldar...

Om jag hittade en syn på förra gatan så kör jag här också.

 

han var ganska tight i övrigt så jag tror han hade en bättre hand än mig...99, 44, K9, K8, AK, KQ, AA, KK.. och såklart 88 slår ju mig alla...

Min princip mot tighta spelare är att ha stål när de vill göra potten stor och annars hamra vettet ur dem när de verkar vilja hålla potten liten. Att försöka plocka upp deras få semibluffar känns inte alls värt besväret utan man får helt enkelt bjuda på det.

 

 

 

Vad tycks? gjorde jag det rätta?

Nej, jag tycker inte det, men jag har som synes ingen benhård analys att backa upp det med. Men att folda marginella par är en väldigt stor del av min NL-strategi över lag. Och trodde du dessutom att han oftast hade en solid hand så blir jag rätt säker på att det inte kan vara rätt att syna ned honom, man måste helt enkelt bjuda på några bluffar ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela nyckeln till mitt föreslagna spel här är ju att jag som sagt väldigt ofta blir tvungen att riskera så pass mycket av mina pengar för att vinna en ganska liten pott, medan fi om han har en sämre hand (dvs i praktiken bluffar) när som helst kan stänga av med gott samvete och därmed inte behöver betala av mig när hans hand står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...