Gå till innehåll

Regelfråga


Cyntax

Recommended Posts

  • Svars 67
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nej, inte det minsta. Men vi säger så, på pokerforum är "nja" en synonym till "nej", men inte till "ja".

 

Det är så härligt när ryggdunkare dunkar så mkt att det hela blir helt absurt. GG WP.

 

Den första meningen av det du skrev var dock helt korrekt... Om Pingvinen inte hade lidit av några kilo för mkt stolthet så hade han enkelt svarat tex:

 

"Jag menade nej, det var absolut inte min avsikt att antyda att du har dåliga table manners, vi har ju aldrig ens spelat ihop".

 

För vissa kanske det är en bagatell, för mig är det väldigt viktigt att agera korrekt och schyyst vid pokerbordet och därmed väldigt frustrerande om nån indirekt anklagar mig för att bete mig illa (särskilt om de inte ens spelat med mig...).

 

Vi kan ju ta en titt på ditt "svar" på mitt "nja":

 

"Nja"? Inte "Nej"?

 

Suck... Verkligen.

 

Förväntar du dig att jag ska anstränga mig för att stryka dig medhårs som nån slags perserkatt när du avslutar på det sättet? Särskilt när jag redan i mitt "nja"-inägg var jävligt övertydlig med att jag inte hade någon aning om hur du beter dig. Jag är fullkomligt medveten om att jag ibland går över gränsen med plumpa skämt eller formuleringar som folk missuppfattar, men om de som känner sig förolämpade av mitt sätt eller mina uttryck drygar sig tillbaka är inte jag den som börjar slicka röv för att göra allt bra igen.

 

 

 

:h: Klyka :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Andra meningar som skulle funka är "Nja, nu är du nog ute och cyklar", "Nja, det vet jag inget om", "Lol" och "Ja, precis". De tre första visar med all tydlighet (återigen, för oss som lever i den trånga, gemensamma världen och inte i vår egen) att Okocha inte hade rätt i sin skämtsamma insinuation, och den fjärde vore helt enkelt bara hillarious för att din reaktion skulle kunna bli ännu mer priceless än den för vilken du nu gett uttryck.

 

Och ännu enklare, samt i motsats till allt annat du nu skriver uppsatser om, dessutom korrekt hade varit att svara:

 

"Nej."

 

Du får skriva hur långa uppsatser du vill. Du kommer ändå inte lyckas byta ut ordet "nja" mot "nej", lika lite som det är ett "ja".

 

Ställer någon frågan:

 

Är Kalle nazist?

 

Och någon svarar "nja", så kommer normalt en förklaring typ:

 

"Han hängde visserligen med skinnhuvuden för några år sedan, men jag tror han styrt upp sitt liv och slutat med de där dumheterna nu".

 

Man kan inte svara:

 

"Nja, han är definitivt inte nazist."

 

Att detta kan vara så svårt för någon som gått ut grundskolan att förstå är rätt fascinerande... Tyvärr är nog sanningen att ingen av er är så korkade utan bara urbota envisa och som tidigare sagt desperata att dunka rygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju ta en titt på ditt "svar" på mitt "nja":

 

 

 

Förväntar du dig att jag ska anstränga mig för att stryka dig medhårs som nån slags perserkatt när du avslutar på det sättet? Särskilt när jag redan i mitt "nja"-inägg var jävligt övertydlig med att jag inte hade någon aning om hur du beter dig. Jag är fullkomligt medveten om att jag ibland går över gränsen med plumpa skämt eller formuleringar som folk missuppfattar, men om de som känner sig förolämpade av mitt sätt eller mina uttryck drygar sig tillbaka är inte jag den som börjar slicka röv för att göra allt bra igen.

 

 

 

:h: Klyka :h:

 

Drygar sig? Istället för att rakt och ärligt skriva "Nej, jag har ingen aning", så skriver du istället "Nja"...

 

Genom att jag utgick ifrån (kanske felaktigt så här i efterhand) att du kan svenska så antog jag att du medvetet hade valt just det ordet och förstod innebörden.

 

Hur i h-ete kan du få det till drygt när jag skriver "suck" när jag blir besviken över att du antyder att jag beter mig illa vid pokerbordet??

 

Fascinerande envishet. Hur svårt ska det vara att bara kort svara:

"Nja var fel ord, jag menade inte på nått sätt att svartmåla dig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drygar sig? Istället för att rakt och ärligt skriva "Nej, jag har ingen aning", så skriver du istället "Nja"...

 

Genom att jag utgick ifrån (kanske felaktigt så här i efterhand) att du kan svenska så antog jag att du medvetet hade valt just det ordet och förstod innebörden.

 

Hur i h-ete kan du få det till drygt när jag skriver "suck" när jag blir besviken över att du antyder att jag beter mig illa vid pokerbordet??

 

Fascinerande envishet. Hur svårt ska det vara att bara kort svara:

"Nja var fel ord, jag menade inte på nått sätt att svartmåla dig".

 

Jag lägger ner den här diskussionen nu. Jag har sagt vad jag kan och vill säga. Lycka till i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bosse, jag börjar få en bild av hur det ser ut i din egen värld, den värld som vi fastslagit att du lever i och som jag avundas dig så. Som sedan länge varande kvasijurist så har jag inte annat att göra än att dregla när jag skådar in genom det fönster till denna vackra värld som du öppnat med dina välbalanserade och insiktsfulla inlägg.

 

Det är en värld där alla kånkar runt på varsitt exemplar av SAOL, och där ingen skulle ens tänka tanken på att drista sig till att använda ord som inte återfinns i denna. Det skulle ju kunna innebära tolkningssvårigheter. Du, liksom paragrafsvingare som jag, inser att det skrivna ordet är vanskligt, då minsta utrymme för feltolkning i Murphys lags sanna anda kommer att leda till just feltolkning. Därför används alla ord i din värld helt i enlighet med gällande definitioner, och där finns inget utrymme för talspråkliga variationer och nyansskiftningar. Vill man åt en annan språklig nyans, så väljer man helt sonika ett annat ord. Det är ordning och reda, raka kantlinjer i kolumnerna och böckerna står perfekt ordnade i bokhyllorna. Det är i sanning en underbar värld.

 

Säkerligen finns det i din värld någon liten bok med betraktelser, naturligtvis i ett rent vetenskapligt perspektiv, av den verkliga världen där utanför fönstret, den värld som du ofrivilligt råkade snubbla in i när du förgyllde denna tråd med din underhållande närvaro. Säkert har skribenten av denna bok som, liksom allt annat i din alldeles egna värld, är skapad av dig själv, noterat och reflekterat över det faktum att människorna i den verkliga världen utanför ditt huvuds trygga skyddsmurar använder sig av något som de kallar talspråk.

 

Detta talspråk är en högst förvirrande, nästan lite skrämmande tingest. Den låter sig inte styras av de rigorösa tolkningsregler som du under åren kartlagt och fastslagit, och som du själv följer till punkt och pricka för att undvika situationer som präglas av osäkerhet. Det kan bete sig på ett sätt i ena stunden och på ett annat sätt i nästa. "Nja" kan mycket riktigt betyda "Ja och nej" men det kan i vissa fall vara, just det, fullkomligt jävla solklart utifrån det som flummänniskorna där ute i verkligheten kallar sammanhanget att det betyder nej.

 

Förvirrande, eller hur. Bäst i ett sådant läge är att retirera in i sin egen värld i skydd av huvudets trygga murar, efter att först ha gjort ett tafatt försök att fålla in hela världen utanför i sin egen begreppsapparat.

 

Jag ser fram emot din nästa irrfärd utanför den trygga världens väggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...