Gå till innehåll

När syna en allin med 44?


wizzo

Recommended Posts

1000 kr rebuy på CC, ca 20 pers kvar och sju priser. Blinds 500/1000 och jag sitter på bb med 23k i stacken när knappen ställer för 7k, sb lägger. Jag tog syn med 44 då jag räknar med att knappen ställer med en väldigt bred range här.

 

Jag har funderat en del på den här handen efteråt, är det rätt att syna för 1/3 av min stack här?

 

Mer intressant än om det var rätt eller fel just i detta läge är NÄR det är rätt mer generellt? dvs hur mycket får det kosta i kombination med min stackstorlek för att syn ska vara rätt?

 

Just nu när jag skriver detta inlägg inser jag att jag borde kollat hur jag ligger till mot hans range, men jag bör väl iaf leda knappt?

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte direkt så insatt i matten men skulle nog resonera så att med största sannorlikhet så är det bästa som kan hända att jag är favorit med 55/45, så jag hade väntat till nästa chans. Har jag otur så ligger jag riktigt illa till. Borde väl vara dumt att ge honom chips så att han kan hota dig i ett senare skede. Men som sagt jag hoppas du uppskattar en nybörjares funderingar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte direkt så insatt i matten men skulle nog resonera så att med största sannorlikhet så är det bästa som kan hända att jag är favorit med 55/45, så jag hade väntat till nästa chans. Har jag otur så ligger jag riktigt illa till. Borde väl vara dumt att ge honom chips så att han kan hota dig i ett senare skede. Men som sagt jag hoppas du uppskattar en nybörjares funderingar...

 

Det bästa som kan hända är att vi är favorit 80/20 för fi pushar givet med 22 och 33 här, vi kan även vara favorit 70/30 mot A2, A3 och A4 som fi också pushar. Oftast är vi 55/45 favorit mot två överkort men ibland underdog 20/80 mot överpar. Det intressanta är hur stor favorit/underdog vi är om vi summerar alla händer fi kan tänkas pusha med dvs hans range.

 

Jag ger honom i detta läge

Alla par, alla A, K8+, Q10+, J10+ och 109s. Måste hem och köra detta i pokerstove om ingen hinner här hinner före :)

 

Ska ju sägas att denna range är baserad på hur jag uppfattar spelaren i fråga, vissa ställer också med anytwo i detta läge då han bara har 7bb kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde de nu, tog range 22+,a6+,axs, k9+,q10+,j9o,109o, j10s+,108s,76s+. Som kanske är för tight i och med att nisse mycket väl kan pusha any two.

 

Du 48,388%

nisse 51.612%

 

Rätt givet med andra ord.

 

Edit: ja range ser för jävlig ut, men gick ju inte att copy/paste. Och gjorde annat undertiden, men tror ni kan se vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är knappen kompetent ställer han med en riktigt bred range där. Tycker det är en snapcall.

 

Mer intressant än om det var rätt eller fel just i detta läge är NÄR det är rätt mer generellt? dvs hur mycket får det kosta i kombination med min stackstorlek för att syn ska vara rätt?

 

Det är inte så enkelt. Huruvida du ska syna är en funktion av din stack, Fi:s stack, Fi:s position (givet att han är först in) och hur lös Fi är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ICM tar iofs hänsyn till stackstorleken men det har ingen jättestor inverkan på calling rangen. Å andra sidan kan ju inte ICM tillämpas rakt av i en MTT. När button pushar i en hyggligt ordinär ICM-situation ligger ofta 44 utanför den korrekta calling rangen, men här tror jag också att faktorer som den - gissar jag - branta prisstrukturen och det faktum att vi har en bra stack kvar även om vi förlorar och ta vad som antagligen är en knapp favoritsituation med lite döda pengar i potten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att det går att dra för stora växlar på, men jag gjorde ett exempel där iaf era relativa stackstorlekar och stackdjup stämmer på ett bord med 7 spelare. I det exemplet (med vanlig SnG-prisstruktur) har du en calling range så pass vid som:

 

29.1%, 22+ Ax+ K7s+ K9o+ Q9s+ QTo+ J9s+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen mattematiskt korrekt alltid korrekt?

Mr all-in borde förstå att han blir synad ganska brett i detta läge. Alltså om det är en hyffsat duktig pokerspelare så borde han iaf ha något att komma med på handen.

Är det så att man anser att spelaren inte är så duktig så borde det väl vara dumt att ta en så här stor flip? När man ändå kan spela ut honom senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen mattematiskt korrekt alltid korrekt?

Mr all-in borde förstå att han blir synad ganska brett i detta läge. Alltså om det är en hyffsat duktig pokerspelare så borde han iaf ha något att komma med på handen.

Är det så att man anser att spelaren inte är så duktig så borde det väl vara dumt att ta en så här stor flip? När man ändå kan spela ut honom senare.

 

Hur ska du "spela ut" en spelare med 7bb i stacken bara?

 

Pokerstove:

 

Text results appended to pokerstove.txt

 

785,947,536 games 0.608 secs 1,292,676,868 games/sec

 

Board:

Dead:

 

equity win tie pots won pots tied

Hand 0: 49.537% 49.02% 00.52% 385234776 4098993.00 { 4c4d }

Hand 1: 50.463% 49.94% 00.52% 392514774 4098993.00 { 22+, A2s+, K6s+, Q8s+, J8s+, T9s, 98s, 87s, 76s, 65s, A5o+, A3o-A2o, K8o+, Q9o+, J9o+, T9o }

 

 

---

 

Tror den här rangen är ganska trolig för en hyggligt kompetent spelare på knappen i den här situationen. Vi ligger alltså lite efter men vi har pengarna som redan ligger i potten som jobbar för oss ev-mässigt sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om rangen är

{ 22+, A2s+, K6s+, Q8s+, J8s+, T9s, 98s, 87s, 76s, 65s, A5o+, A3o-A2o, K8o+, Q9o+, J9o+, T9o }

 

Får jag synen i fallande lösamthet till:

 

AA,KK,QQ,JJ,TT,AKs,AKo,AQs,99,AQo,AJs,ATs,AJo,88,A9s,77,

KQs,A8s,66,KJs,55,KQo,KTs,44,A5s,KJo,A4s,QJs,33,KTo,K9s,QTs,

22,QJo,JTs,K8s,Q9s,J9s

 

Jag tror dock att han trycker in det med fler händer samt mer polariserat mot höga kort eller låga suited.

 

Varför push med A3o och A2o, men inte A4o?

Tror mer på 97s än T9o också (typ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer intressant än ovanstående: Precis som jag misstänkte är synen väldigt marginell, med det som ligger i potten kanske det är EV+ och jag vet att många här förespråkar att synen då är given.

 

Jag tillhör dock skolan som tänker att vi kanske kan hitta ett bättre läge...Jag ansåg mig absolut inte vara överlägsen spelmässigt i turneringen och dessutom svårt att "spela ut" med så grunda stackar som det var så missförstå mig inte, för jag drar inte detta med "bättre läge" till någon extrem, jag stoppar ofta glatt in pengarna i en turnering om jag vet att jag leder ytterst marginellt.

 

Dock i detta läge av turren kanske det är synd att ta ett så marginellt beslut med 1/3 av vår stack och gå miste om kommande situationer där vi kan pusha själva och då dra fördel av fold equity. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock i detta läge av turren kanske det är synd att ta ett så marginellt beslut med 1/3 av vår stack och gå miste om kommande situationer där vi kan pusha själva och då dra fördel av fold equity. Eller?

 

Vi vill gärna singla slant med tanke på våran stack. Är helt säker på att de var WP vilket hela tråden har visat.

 

Det är knappast marginellt btw...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...