Gå till innehåll

Varians och annat trams


CoopForum

Recommended Posts

Vet inte vem man ska lyssna på när det gäller poker egentligen, vet inte varför men jag blir irriterad, kanske inte ska bry mig och bara lära av mina egna misstag.

Först undrar jag vad varians är som alla pratar om?

varians.JPG

Själv tror jag det sitter i huvudet, varians och downswing = spela dåligt, vara tiltad etc, inte fan att man fått dåligt med kort 100 000 gånger på raken? Även om man får det så behöver inte motståndaren veta om det, eller hur?

 

Nästa sak jag stör mig på är, att vissa gånger när folk synar när dom är slagna så säger endå många bra spelare att dom gjorde rätt. Nu handlar detta om syn på river såklart.

 

Jag synade med 99 och förlorade mot KK post-flop, en jag tar tips ifrån som spelar 5/10$ blinds sa att jag gjorde rätt, hur kan det vara rätt? Han kanske menar att just det spelet var vinnande i längden men varje hand är ju unik.

 

En annan gång synade jag all-in med en kåk, när det bara var en hand som slog mig, hur kan det spelet vara rätt?

 

Det här stör mig.

 

Folk som spelar på högre nivåer en mig ger ut konstiga tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje hand må vara unik, men du måste tänka i längden.

 

Även om du synar med sämre hand så kan det vara en bra syn därför att du måste tänka på en "range" som din motståndare har och inte en hand.

 

T ex om din motståndare som är short, pushar 10BB pre flop mot ditt raise, för enkelhetens skull säger vi att du har QQ och att han inte pushar annat än AA, KK, JJ, TT och 99. 2 av 5 ggr kommer du ligga under, 3 av 5 ggr kommer du leda, alltså kommer det i längden vara bra att syna, alltså tycker jag det kommer vara dåligt om du säger att du gjorde ett dåligt spel när du synar och han visar upp AA.

Sen kan du räkna lite på equity vs rangen eller EV (expected value) vs range, EV:et i detta fallet 3/5=60%, 60% av 20BB = 12BB, beräknat profit mot hans range ca 2BB. Alltså kommer du i längden tjäna 2BB på detta spelet, exkl all rejk, SB/BB etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först undrar jag vad varians är som alla pratar om?

 

Varians är det som har uppstått när man har förlorat. Det kan vara en enstaka pott eller en downswing över många tusen händer. Variansen går inte att förutsäga, så man vet inte förrän efteråt att man har varit utsatt för varians.

 

Själv tror jag det sitter i huvudet, varians och downswing = spela dåligt, vara tiltad etc, inte fan att man fått dåligt med kort 100 000 gånger på raken?

 

Det finns gott om spelare som har varit förlorande, d v s utsatta för varians, mycket längre än så.

 

Folk som spelar på högre nivåer en mig ger ut konstiga tips.

 

Det är för att folk på högre nivåer respekterar ens höjningar. Det är således lättare att vinna på högre nivåer och det är också därför whinande/förlorande micro stakes-spelar så ofta får rådet att gå upp i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Men det jag menar med varians är lite att jag driver med alla som klagar på varians när det går dåligt, så länkar jag en bild på spelaren nanonoko som har spelat nästan 3000000 händer utan att någonsin haft down-swing, varians eller vad man ska säga.

Visst ibland så har det ju gått segare för han en vad det har gjort på andra ställen, men det har alltid gått frammåt, och där det gått dåligt så har han kanske spelat sämre eller varit sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Men det jag menar med varians är lite att jag driver med alla som klagar på varians när det går dåligt, så länkar jag en bild på spelaren nanonoko som har spelat nästan 3000000 händer utan att någonsin haft down-swing, varians eller vad man ska säga.

 

kollar vi på samma bild? på min står det worst day -$36k, på julafton dessutom. är inte det en downswing för någon som främst spelar nl400-nl1k?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

Men det jag menar med varians är lite att jag driver med alla som klagar på varians när det går dåligt, så länkar jag en bild på spelaren nanonoko som har spelat nästan 3000000 händer utan att någonsin haft down-swing, varians eller vad man ska säga.

Visst ibland så har det ju gått segare för han en vad det har gjort på andra ställen, men det har alltid gått frammåt, och där det gått dåligt så har han kanske spelat sämre eller varit sämre.

 

Om du försöker driva med varians genom att posta EN spelares resultat så har du verkligen mycket att lära om vad varians innebär. Dessutom missar du målet ganska kraftigt när du säger "jag vet inte vad varians är, men varians finns inte".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Varians är det som har uppstått när man har förlorat. Det kan vara en enstaka pott eller en downswing över många tusen händer. Variansen går inte att förutsäga, så man vet inte förrän efteråt att man har varit utsatt för varians.

 

 

 

Det finns gott om spelare som har varit förlorande, d v s utsatta för varians, mycket längre än så.

 

 

 

Det är för att folk på högre nivåer respekterar ens höjningar. Det är således lättare att vinna på högre nivåer och det är också därför whinande/förlorande micro stakes-spelar så ofta får rådet att gå upp i nivå.

 

Du är en riktig tomte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollar vi på samma bild? på min står det worst day -$36k, på julafton dessutom. är inte det en downswing för någon som främst spelar nl400-nl1k?

 

Exakt! Killen har en tiltscore på 57 vilket antyder att han har rejäla svängar ibland.

 

Jag citerar från PokerTableRatings:

The Tilt Tendency rating measures how often, for how long, and how badly a player goes on "tilt." Tilt is defined as having a downswing that is orders of magnitude larger than their average downswing, as determined by standard deviation from the mean. A player with a rating of 0 would be extremely stable with almost no tendency towards tilt, while a player with a rating of 100 would be extremely prone to tilting. This rating does not say anything about the player's winnings or win rate, simply how often and how severe their sudden large downswings are. A player with a very poor win rate can have a very low Tilt Tendency rating and conversely, a player with an extremely positive win rate can have a very high Tilt Tendency rating. Similarly, a player with a high variance play style isn't necessarily going to have a high tilt rating because his swings won't be far off of the standard deviation, swings are his "norm.

 

Sen är det ju en annan femma att vi inte SER det i grafen. Men det är ju snarare en funktion av ett stort antal spelade händer, att han är långsiktigt vinnande och tillämpar sund money management.

 

Hade han, som många andra, klivit upp i nivå för ofta/tidigt så hade nog svängningarna synts betydligt mer i grafen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Tack för svaren.

Men det jag menar med varians är lite att jag driver med alla som klagar på varians när det går dåligt, så länkar jag en bild på spelaren nanonoko som har spelat nästan 3000000 händer utan att någonsin haft down-swing, varians eller vad man ska säga.

Visst ibland så har det ju gått segare för han en vad det har gjort på andra ställen, men det har alltid gått frammåt, och där det gått dåligt så har han kanske spelat sämre eller varit sämre.

 

Det är fina fisken om folk som faktiskt förlorar pengar på poker för att de är dåliga fortsätter tro att det är p.g.a. varians, eller? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...