Gå till innehåll

Standard Deviation


swahnroger

Recommended Posts

  • Svars 54
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

utfallen i poker är inte normalfördelade.

 

hmm borde de väl vara? säg att två spelare bägge går +-0 i långa loppet (annars får man ändra mittvärdet) där ena är supernit och andra är spewy ultra lagtard ^^. Varför skulle inte deras utfall på ett visst antal vara normalfördelade runt 0?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm borde de väl vara? säg att två spelare bägge går +-0 i långa loppet (annars får man ändra mittvärdet) där ena är supernit och andra är spewy ultra lagtard ^^. Varför skulle inte deras utfall på ett visst antal vara normalfördelade runt 0?

 

i 6max t ex kommer vi mkt oftare förlora 1bb än vinna 1bb och mkt oftare vinna 1.5bb än förlora 1.5bb. onormalfördelat många 100bb-outliers också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i 6max t ex kommer vi mkt oftare förlora 1bb än vinna 1bb och mkt oftare vinna 1.5bb än förlora 1.5bb. onormalfördelat många 100bb-outliers också.

 

ja, det var det jag också tänkte på när jag skrev andra inlägget :)

 

med ett litet större antal händer så blir det dock ok, sen gäller det ju att dessa antal händer inte är för stort då det ändå inte är någon vits med det menmen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte vara slumpmässigt. Jag tror inte pt drar det slumpmässigt dessutom. Det finns ingen anledning till det.

 

Du missuppfattade mig. Jag menar vad den mätta Sd visar till skillnad från den riktiga. Tror inte det blev helt rätt, men det är väl ungefär så som jag skrev.

 

Psykologen är framme i vanlig ordning och dominerar med sin statistik inhämtad på Mälardalens högskola. Ständigt en nivå över alla andra.

 

Jag tycker faktiskt att det var ett ganska bra exempel med tanke på målgruppen (Chocolate)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattat hjälpen, men ni måste nog dumma ner det lite mer för att jag ska fatta. Man kanske borde ha följt med på mattelektionerna i stället för att sitta och räkna ut odds...

 

Pokertracker listar ju en summa per 100 händer som SD. Vad säger denna summa mig? Vad är skillnaden mellan:

 

SD 10 per 100 händer och

SD 75 per 100 händer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattat hjälpen, men ni måste nog dumma ner det lite mer för att jag ska fatta. Man kanske borde ha följt med på mattelektionerna i stället för att sitta och räkna ut odds...

 

Pokertracker listar ju en summa per 100 händer som SD. Vad säger denna summa mig? Vad är skillnaden mellan:

 

SD 10 per 100 händer och

SD 75 per 100 händer?

 

Jag vet inte hur högt som är "högt" och hur lågt som är "lågt", men har du ett högt värde så gamblar du förmodligen mer (inte nödvändigtvis dåliga gambles) medan du får ett lågt värde om du är mer försiktig av dig.

 

Ett exempel:

Du vinner 10BB/100 i snitt. Utfall:

15 BB, sen 6 BB, sen 9 BB = låg varians

100 BB, sen -350 BB, sen 280BB = hög varians

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tänk dig såhär. Du ska åka på semester. Till ett coolt ställe som heter semesterstället! Aaa.

 

OKej?

 

Du vet inte så mycket om semesterstället. Nästan inget alls.

 

- Jag undrar om de spelar poker där? Kanske får du en bekymrad rynka i pannan. Ju mer du tänker på saken, desto jobbigare blir det. Jag menar, vad ska man packa? Tandborste? Tandkräm? Rakapparat? Kondomer? *hoppas*

 

Vad ska man ha med sig för kläder till semesterstället? Det beror ju på vad man ska göra kanske, och på klimatet? Är det jättevarmt där? Tänk om det är snöstorm på semesterstället? Ska man ta med skidor? badbyxor?

 

Du bestämmer dig för att fråga på pokerforum, där får man svar på allt, oftast helt fel svar visserligen, men vad gör det?

 

På pokerforum får du veta att vädret på semesterstället tycks skifta en hel del. En forumapa påstår att temperaturen de senaste dagarna fördelat sig enligt följande:

 

Dag 1 Strålande solsken +39°

Dag 2 Åska och snö -1°

Dag 3 Duggregn + 6°

Dag 4 Soldis +38°

Dag 5 Stekhett +42°

 

Övningsuppgift: Räkna ut medeltemperatur, varians och standardavvikelse

 

En annan forumapa rekommenderar istället att du åker till Åmål. Där är vädret mer stabilt:

 

Dag 1 Solsken +24°

Dag 2 Solsken +23°

Dag 3 Solsken +28°

Dag 4 Solsken +25°

Dag 5 Solsken +24°

 

Övningsuppgift: Räkna ut medeltemperatur, varians och standardavvikelse.

 

Jämför Åmål med Semesterorten. Vilka kläder bör man packa om man endast tar hänsyn till medeltemperaturen? Ger variansen någon ledtråd till skillnaderna i temperatur? Låtsas att temperaturen är dina pokerresultat, och att kläderna är din bankrulle. Glöm inte att packa en kondom!

 

Hehe lite o göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattat hjälpen, men ni måste nog dumma ner det lite mer för att jag ska fatta. Man kanske borde ha följt med på mattelektionerna i stället för att sitta och räkna ut odds...

 

Pokertracker listar ju en summa per 100 händer som SD. Vad säger denna summa mig? Vad är skillnaden mellan:

 

SD 10 per 100 händer och

SD 75 per 100 händer?

 

TA och Maniac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppskattat hjälpen, men ni måste nog dumma ner det lite mer för att jag ska fatta. Man kanske borde ha följt med på mattelektionerna i stället för att sitta och räkna ut odds...

 

Pokertracker listar ju en summa per 100 händer som SD. Vad säger denna summa mig? Vad är skillnaden mellan:

 

SD 10 per 100 händer och

SD 75 per 100 händer?

Det är ett mått på spridningen kring det förväntade utfallet. Lågt värde - liten spridning, högt värde - stor spridning.

 

Läs på lite om normalfördelning så kommer det nog lossna lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...