Gå till innehåll

Tomtes Inferno (s5) - allmänt snack om ointressant bollsport


tomtetomte

Recommended Posts

Varning för allmänt whine.

 

Jaha, då var man inne i vardagslunken igen. Jobba, äta, sova, förlora på poker. Repeat. Elva inköp ner senaste två veckorna är visserligen ingen katastrof på långa vägar, men det är ju jätteskoj att behöva betala för att sitta uppe för länge på kvällarna.

 

I övrigt så står vi inför lite förändringar på jobbet. Jag drabbas inte personligen mer än att ”konsolidering av kompetens” kommer att göra att jag behöver göra sånt som andra gör idag. Utöver mina nuvarande arbetsuppgifter såklart. Skoj.

 

Dessutom har det visat sig att frugan eventuellt är allergisk mot pelletspannan i nya huset. Och då menar jag förstås inte själva pannan utan snarare de små pelletsarna. Björk troligen. Så det kanske blir till att byta uppvärmningssätt, och sånt är ju alltid billigt. Skoj, skoj.

 

Och vår personlige bilmekaniker har lyckats få till någon överansträngning och är sjukskriven, så min pendlarbil lyser med sin frånvaro och jag får dras med en lånebil som är en gammal jävla bensinslukande häck och helt sönderrostad och som inte går att låsa. Jag är inte speciellt bilfetischistisk av mig, men lite bekväm kan man väl ändå få vara? Sammanfattningsvis: skoj.

 

I helgen avgörs schackallsvenskan. Jag är reserv och lär inte få spela. Känns ju spännande. Och skoj.

 

Även om det är svårt att tro när man tittar ut genom fönstret; i helgen börjar fotbollsallsvenskan. Första hemmamatchen kan jag inte se. Mycket skoj.

 

Det som toppar allt är ändå att Pernilla Wahlgren gick till final i melodifestivalen. Alltid skoj att se henne.

 

Här borde jag väl ha en melodifestivalyoutube, men jag pallar inte. Ni som gillar att posta härliga låtar kan väl bidra med några så slipper jag. Tack på förhand.

 

/whine

 

Aaah. Nu känns det bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 313
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, det där lät ju skoj alltsammans.

 

Dessutom har det visat sig att frugan eventuellt är allergisk mot pelletspannan i nya huset. Och då menar jag förstås inte själva pannan utan snarare de små pelletsarna. Björk troligen. Så det kanske blir till att byta uppvärmningssätt, och sånt är ju alltid billigt. Skoj, skoj.

 

Jag kan väldigt lite om pellets, men om hon är allergisk gissar jag att hon inte är först i världshistorien. Kanske har någon redan kommit på en lösning, en fläkt eller så.

 

Annars kanske det går att byta pellets, det är ju där problemet sitter. Att byta ut pannan känns nästan lika överambitiöst/feltänkt som att byta ut frugan :lol:.

 

Även om det är svårt att tro när man tittar ut genom fönstret; i helgen börjar fotbollsallsvenskan. Första hemmamatchen kan jag inte se. Mycket skoj.

 

Vilken tur att fotboll är världens i särklass tråkigaste sport att titta på.

 

Det som toppar allt är ändå att Pernilla Wahlgren gick till final i melodifestivalen. Alltid skoj att se henne.

 

Men så gör inte det då! Melodifestivalen är ju bara aningens mindre ointressant än fotboll.

 

Här borde jag väl ha en melodifestivalyoutube, men jag pallar inte. Ni som gillar att posta härliga låtar kan väl bidra med några så slipper jag.

 

Självklart! Och vad passar då bättre än lite härlig västsvensk humor och samhällssatir? Ingenting.

 

 

Aaah. Nu känns det bättre.

 

Jag menar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med egen dagbok..
Vad ska du med en dagbok till annars?

 

 

Ja, vad har man en dagbok till? Är väl bara två saker egentligen. Whine respektive brag. Eftersom förra inlägget ägnades åt whine, så är det väl för jämviktens skull bäst att lägga in lite brag. (Alltid skönt att kunna rationalisera sitt skryt när man är präglad av jantelag.)

 

Som jag nämnde så avgjordes allsvenskan i schack i helgen...

 

SM-guld! Ship it!

 

Inte så väldigt mycket tack vare mig, men vafasen, jag ska ha cred för att ha valt bra lagkamrater iallafall. En mycket underskattad skill faktiskt. Att leta upp folk som man kan åka snålskjuts på utan att de tycker att man är en idiot.

 

(Som en parentes, och det är därför jag sätter det i en parentes, inser jag att pokerforumspråkbruket skiljer sig en aning från det vanliga. Många engelska ord blir det. Whine, brag, ship it, cred och skill. Oh well, who cares?)

 

Parentesen ger också en lysande övergång till nästa brag, som egentligen inte är ett brag, utan mer ett välkommen till nutiden till mig själv. Jag har nämligen skaffat mig en riktig Ipod och börjat lyssna på podcasts i bilen till och från jobbet. (svenskt ord för podcast, någon?) Och bland annat har jag hittat en jädra massa gamla avsnitt av Språket i P1. Två stofiler som snackar grammatik, stavning och ovanliga ord i tjugo minuter på raken. And I love it.

 

Som av en händelse, och för att återknyta till tidigare inlägg, så hade de ett avsnitt när någon skrev in och undrade över ursprunget till ordet sillstrypare som används dialektalt för butiksbiträde. Varpå programledarna ringer upp Ulf Dageby och frågar honom varifrån han fick tag på Sillstryparn. Och som bonus, spelade en snutt av just Doin the omoralisk schlagerfestival. Mkt bra youtube-länk.

 

Nåväl, Språket i P1 rekommenderas härmed. Vidare har jag Bill Simmons, Freakonomics och Fotbollsarena radiosporten på prenumeration. Vad mer borde jag lyssna på? Jag är öppen för förslag.

 

 

Över till veckans respons från läsare.

 

Jag kan väldigt lite om pellets, men om hon är allergisk gissar jag att hon inte är först i världshistorien. Kanske har någon redan kommit på en lösning, en fläkt eller så.

 

Annars kanske det går att byta pellets, det är ju där problemet sitter. Att byta ut pannan känns nästan lika överambitiöst/feltänkt som att byta ut frugan :lol:.

 

Nja, men vänta lite. Menar du att jag inte kan åberopa pelletsallergi som giltigt skäl för skilsmässa? Här har ju hon uppenbarligen undanhållit viktig information från mig i tio års tid. Hon har alltså varit pelletsallergiker och inte sagt ett knyst till mig. Vi har levt en lögn. Och det ska jag bara köpa rakt av?

 

Själv tror jag att den bästa lösningen är att jag köper mig en SUV och får igång växthuseffekten riktigt jävla ordentligt så vi får medelhavsklimat och pelletspannan blir överflödig. Säkert billigare än att skilja sig också.

 

Vilken tur att fotboll är världens i särklass tråkigaste sport att titta på.

 

Jag beklagar. Det känns som vi haft den här diskussionen tidigare, och du hade fel då med. ;)

Argument är överflödiga.

 

 

Melodifestivalen är ju bara aningens mindre ointressant än fotboll.

 

Här har du aningens mindre fel. Jag tittar på den eftersom det är tradition, resten av familjen tittar, och för att kunna hänga med när det snackas skit på kafferasten på jobbet. Det hör till allmänbildningen helt enkelt att hänga med på melodifestivalen. Men skulle de lägga ner den skulle sorgeperioden vara ganska kort.

 

Och för den som har missat det: Pernilla Wahlgren kom sist.

 

 

Passar på att lite sent säga att det är skönt att du delger oss andra lite nyttigheter igen (ja jag vet att db startade för ett bra tag sen men jag spenderar inte så mkt tid härinne numera).

 

Väl bekomme. Som bekant har man en dagbok för tre saker. Whine, brag och nyttigheter. Tydligen finns det vissa som diskuterar nåt kortspel som heter poker i diverse andra dagböcker men det verkar ju vara på gränsen till onaturligt.

 

Men ålrajt, jag kan väl göra ett försök jag med. Lite mer brag skadar inte. Körde tre billiga PLO8-turneringar i lördags medan jag bland annat kollade på nämnda festival. Åkte ut tidigt med AA53 mot Q654 all-in pre i den första, inte mkt att göra. Slutade elva i den andra efter lite flyt. Och femma i den tredje efter lite oflyt. Ingen prick över i, men jag håller mitt fina ROI på +1000%. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Parentesen ger också en lysande övergång till nästa brag, som egentligen inte är ett brag, utan mer ett välkommen till nutiden till mig själv. Jag har nämligen skaffat mig en riktig Ipod och börjat lyssna på podcasts i bilen till och från jobbet. (svenskt ord för podcast, någon?) Och bland annat har jag hittat en jädra massa gamla avsnitt av Språket i P1. Två stofiler som snackar grammatik, stavning och ovanliga ord i tjugo minuter på raken. And I love it.

Poddsändning eller poddradio

 

Nåväl, Språket i P1 rekommenderas härmed. Vidare har jag Bill Simmons, Freakonomics och Fotbollsarena radiosporten på prenumeration. Vad mer borde jag lyssna på? Jag är öppen för förslag.

 

På Minuten för lite lättsam underhållning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Minuten, Spanarna, Rally

 

Grazie. Ska testa. Rally hittar jag iofs inte vid en första anblick, men det är ju en klassiker. Finns gamla Hassan som poddradio månne?

 

 

En annan fråga som faktiskt har med poker att göra. Låt oss säga att jag spelar en satellit till en dyrare turnering och vinner. Hur 17 redovisar jag det resultatmässigt?

 

Exempel: Jag betalar $10 i avgift för satelliten och vinner ett inköp till nåt som kostar $100. Tekniskt sett har jag ju inte vunnit några pengar just då, bara en gratis möjlighet att vinna mer pengar i framtiden.

 

Ska jag redovisa -$10 +$100 = +$90 den dag jag spelar satelliten och sen -$100 +eventuell vinst den dag som turneringen går av stapeln. Eller är det -$10 idag och sen +eventuell vinst senare. Jag lutar åt det förstnämnda. Hur gör läsekretsen för att hålla reda på resultatet i dylika fall?

 

 

Apropå resultat så tyckte jag att den här grafen var rätt så skojig. Skottning som gick bra till en början, dåligt senare, och sen tillbaka till grajnden.

sincejan08.png

 

 

Och när vi ändå är inne på grafer, här är en uppdatering av tomteresultatet från ’08 och framåt.

0801t1003b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brag

 

Bruttoinflöde av ekonomiska fördelar som tillförs tomtekassan under räkenskapsperioden och som ökar det egna kapitalet med undantag för de ökningar som uppstår på grund av tillskott från aktieägare (frugan eller ev. stejk) och innehavare av egetkapitalinstrument (=?).

 

 

Alltså: Bokför in ett plus på $90 dagen som satelliten klonkades. När du sen blir utdragen i huvudturren redovisar du det som ett minus på $100 dagen då huvudturren går av spapeln. Om huvudturren sträcker sig över flera dygn (CET) redovisas utgiften den dag då huvuddelen av ditt spel skedde (med spel avses sitta framför datorn och titta på skärmen, oavsett om du foldar lika mycket som på mina homegames). Är du nitisk kan du periodisera över 2 dagar men det luktar overkill.

 

 

__________________________________________________

 

 

Ang din graf: :shock: :shock: :shock:

 

Tolkar jag det rätt när jag hävdar att du backade dryga 80ksek under en kort skottperiod? Är ju för i h-e i närheten av mina djupaste dalar. SvS 50/100 eller...? Hur kommer det sig att vi inte ser denna dipp i graf #1..?

 

Vi läsare får nog omvärdera vår syn på den solida familjefadern även om graferna i övrigt antydde "viss" stabilitet ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bruttoinflöde av ekonomiska fördelar som tillförs tomtekassan under räkenskapsperioden och som ökar det egna kapitalet med undantag för de ökningar som uppstår på grund av tillskott från aktieägare (frugan eller ev. stejk) och innehavare av egetkapitalinstrument (=?).

 

 

Alltså: Bokför in ett plus på $90 dagen som satelliten klonkades. När du sen blir utdragen i huvudturren redovisar du det som ett minus på $100 dagen då huvudturren går av spapeln. Om huvudturren sträcker sig över flera dygn (CET) redovisas utgiften den dag då huvuddelen av ditt spel skedde (med spel avses sitta framför datorn och titta på skärmen, oavsett om du foldar lika mycket som på mina homegames). Är du nitisk kan du periodisera över 2 dagar men det luktar overkill.

 

 

Mycket grundlig redovisning, till och med hänsyn tagen till eventuella tvådagarsturneringar. De spelar man ju väldigt ofta... Tillåt mig dock att utbrista i ett ljudligt LOL angående det understrukna. Tillskott...frugan...does not compute, som det brukar heta. Snarare det enskilt största hotet mot en gift mans bankrulle.

 

Also, jag foldar betydligt mer på nätet än i ditt slaskkök. Troligen har jag en VPIP på +40% i dina homegames, men det märks knappast bland alla som spelar 95/65.

 

 

Ang din graf: :shock: :shock: :shock:

 

Tolkar jag det rätt när jag hävdar att du backade dryga 80ksek under en kort skottperiod? Är ju för i h-e i närheten av mina djupaste dalar. SvS 50/100 eller...? Hur kommer det sig att vi inte ser denna dipp i graf #1..?

 

Vi läsare får nog omvärdera vår syn på den solida familjefadern även om graferna i övrigt antydde "viss" stabilitet ;)

 

*Beeeep* Sorry, thanks for playing. Felaktiga slutsatser tyvärr. Grafen är inte min.

 

Notera att jag bara tyckte att den var rolig, inte att jag någonstans påstod att det var en tomtegraf. En annan ledtråd är just skottningen. Sånt pysslar inte jag med (ta i trä). Och förmodligen mest avslöjande av allt. Antalet händer. 480k händer skulle nog ta mig en livstid ungefär. ;)

 

Mer info här för den intresserade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och bland annat har jag hittat en jädra massa gamla avsnitt av Språket i P1. Två stofiler som snackar grammatik, stavning och ovanliga ord i tjugo minuter på raken. And I love it.

 

Välkommen tillbaka till de sunda åsikternas sida. P1 är the shit! Förutom Språket och Godmorgon världen för allmänbildningen skulle jag vilja rekommendera Ring P1 för humorn. Och på din fråga om Hassan, så finns alla skivorna att ladda ner från en skum piratbukt. Annars finns det en snäll skäggig farbror med god smak som kan maila dem till dig. :mrgreen:

 

Doin the omoralisk schlagerfestival. Mkt bra youtube-länk.

 

Jag vet, men jag är smått chockad att DU håller med. Men då kör vi väl en till då:

 

 

Nja, men vänta lite. Menar du att jag inte kan åberopa pelletsallergi som giltigt skäl för skilsmässa?

 

Jag vill inte paja din världsbild, men i Sverige 2010 behöver du inte uppge något "giltigt skäl" för att skilja dig. Men jag menar faktiskt allvar. Om (och ta reda på det först) hon är allergisk mot pellets kanske det går att avhjälpa med något så enkelt som att byta pelletsleverantör, så slipper ni skilja er eller - ännu värre - byta ut pannan.

 

Själv tror jag att den bästa lösningen är att jag köper mig en SUV och får igång växthuseffekten riktigt jävla ordentligt så vi får medelhavsklimat och pelletspannan blir överflödig.

 

Det går naturligtvis också bra.

 

Här har du aningens mindre fel. Jag tittar på den eftersom det är tradition, resten av familjen tittar, och för att kunna hänga med när det snackas skit på kafferasten på jobbet. Det hör till allmänbildningen helt enkelt att hänga med på melodifestivalen.

 

Förlåt, jag slutade läsa ungefär vid "det är tradition". Det måste vara det sämsta argument som någonsin använts. Här skulle jag kunna rabbla upp ytterligare tio gamla fina traditioner från slaveri till häxbränning.

 

För att hänga med i allmänbildningen behöver du inte se skiten, det räcker med att skumma igenom kvällstidningarnas webbsidor. Dessutom behöver du inte ens göra det varje år. Här kommer en sammanfattning av Melodifestivalen varje år:

 

1. I samband med första deltävlingen går två deltagare, vanligtvis Andreas Johnson och Charlotte Perelli, ut och berättar att det här är sista gången de är med i Melodifestivalen.

 

2. En tredje deltagare, som sagt precis det förra året, berättar varför han/hon gjort en kovändning i frågan och är med i år igen (precis som Johnson och Perelli kommer att vara nästa år). Det går i huvudsak ut på att han/hon fick en så fantastisk låt att det helt enkelt inte gick att säga nej.

 

3. Samtliga favoriter går vidare från deltävlingarna. Ja, nästan alla går vidare. Är det inte till final är det till något uppsamlingsheat.

 

4. En av finalisterna hotas av diskning. Han/hon råkade nynna på sin låt i en intervju. Det är emot reglerna, men det visste inte denna finalist. Festivalledningen kör ett blixtinkallat "katastrofmöte" där man kommer fram till att i just det här specifika fallet väljer man (precis som i alla andra specifika fall) att låta artisten vara med i finalen.

 

5. Finalen, som för övrigt vinns antingen av låtskrivaren Bobby Ljunggren eller av Thomas G:son.

 

6. Bert Karlsson, som bara ägde rättigheterna till sju av finallåtarna köper upp resten samtidigt som han påpekar att kvaliteten blir sämre och sämre och att det är skandal att inte alla hans 17 bidrag gick till final. Hur som helst tillägger han, förmodligen helt riktigt, att Europafinalen är av underordnad betydelse eftersom ingen utanför Sverige egentligen bryr sig.

 

7. Andreas Johnson berättar igen att nu var det i alla fall sista gången han ställde upp. Åtminstone till nästa år.

 

Jag har inte sett spektaklet sedan Herreys vann och min största schlagererfarenhet är att jag diskuterat med Claes-Göran Hederström vad som egentligen menas med att bara gilla "dang-dang", men hade jag några fel i uppräkningen?

 

Och för den som har missat det: Pernilla Wahlgren kom sist.

 

DET hade jag missat, men det var trevligt att höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ring P1 för humorn.

 

Är inte Ring P1 programmet där allehanda dårar ringer in och avhandlar allehanda i-landsproblem? Sitter man inte och skäms för den som ringer in eftersom de uppenbarligen inte skäms själva? Eller blandar jag ihop det med Karlavagnen?

 

Olaola

 

Nej. Möjligen bra på idéstadiet. Tyvärr inte speciellt fyndigt och ganska halvdant framförande. Då är tillochmed Markooooolio och Värsta schlagern bättre.

 

byta pelletsleverantör

Jo, självklart. Som ett sidospår ska vi även låta renovera några kakelugnar och kanske övergå till vedeldning. Nej, inte björkved.

 

 

Förlåt, jag slutade läsa ungefär vid "det är tradition". Det måste vara det sämsta argument som någonsin använts. Här skulle jag kunna rabbla upp ytterligare tio gamla fina traditioner från slaveri till häxbränning.

 

Äh va? Skulle tradition vara det sämsta argumentet någonsin? Om jag hade skrivit att jag kollade på Melodifestivalen för att Halley’s komet stod i Jupiter och mitt tittande leder till att kattmatspriset på Willys sänks med 22%, då hade det varit ett riktigt jävla dåligt argument.

 

Varför skulle tradition nödvändigtvis vara något negativt? (Och om man får vara semantisk, var slaveri verkligen en tradition?)

 

För att hänga med i allmänbildningen behöver du inte se skiten, det räcker med att skumma igenom kvällstidningarnas webbsidor.

 

Whoa, vänta lite nu. Nu satte du orden allmänbildning och kvällstidning i samma mening. Det hänger inte ihop alls. Och hur kan du hänvisa till melodifestivalen som skiten och sen referera till Se&Hör, äh, jag menar en kvällstidning?

 

Här kommer en sammanfattning av Melodifestivalen varje år:

 

0. Antalet deltävlingar, sidospår och final med tillhörande röstningsvarianter får inte vara exakt likadant som året innan. Grundtanken är att få fram ett system som leder till så många telefonröster som möjligt för att finansiera programmet.

 

0b. Det spekuleras hej vilt om vem/vilka som ska leda programmet eftersom detta är Sveriges mest prestigefyllda jobb. När programledarna presenteras diskuteras detta val som om det vore ungefär lika viktigt som amerikanska presidentvalet.

 

1. I samband med första deltävlingen går två deltagare, vanligtvis Andreas Johnson och Charlotte Perelli, ut och berättar att det här är sista gången de är med i Melodifestivalen.

 

2. En tredje deltagare, som sagt precis det förra året, berättar varför han/hon gjort en kovändning i frågan och är med i år igen (precis som Johnson och Perelli kommer att vara nästa år). Det går i huvudsak ut på att han/hon fick en så fantastisk låt att det helt enkelt inte gick att säga nej. Alcazar obv

 

3. Samtliga favoriter går vidare från deltävlingarna. Ja, nästan alla går vidare. Är det inte till final är det till något uppsamlingsheat.

 

4. En av finalisterna hotas av diskning. Han/hon råkade nynna på sin låt i en intervju. Det är emot reglerna, men det visste inte denna finalist. Festivalledningen kör ett blixtinkallat "katastrofmöte" där man kommer fram till att i just det här specifika fallet väljer man (precis som i alla andra specifika fall) att låta artisten vara med i finalen.

 

4b. En av finalisterna hotas av diskning. Han/hon anklagas för låtstöld. Låten liknar marginellt en annan låt som skrev av Okänd Okändsson 1987. Festivalledningen kör ett blixtinkallat "katastrofmöte" där man kommer fram till att i just det här specifika fallet (precis som i alla andra specifika fall) är det inte fråga om låtstöld.

 

5. Finalen, som för övrigt vinns antingen av låtskrivaren Bobby Ljunggren eller av Thomas G:son. Lägg till Fredrik Kempe här så har du helgarderat. Som kuriosa vill jag bara tillägga att Bobby har haft (minst) en låt med i finalen varje år sen 2003.

 

5b. Den obligatoriska ”Vann rätt låt?”-debatten utbryter. Varpå några svarar ja, några svarar: ”rätt låt vinner alltid, det är folket som bestämmer”, och Bert Karlsson svarar nej, se punkt 6.

 

6. Bert Karlsson, som bara ägde rättigheterna till sju av finallåtarna köper upp resten samtidigt som han påpekar att kvaliteten blir sämre och sämre och att det är skandal att inte alla hans 17 bidrag gick till final. Hur som helst tillägger han, förmodligen helt riktigt, att Europafinalen är av underordnad betydelse eftersom ingen utanför Sverige egentligen bryr sig.

 

Stämde nog bättre för ett par år sedan. Numera verkar Bert mest vara bitter över att det var bättre förr eftersom han blev intervjuad mycket oftare då. Men han brukar åtminstone alltid få hävda att fel låt vann. Se punkt 5b.

 

7. Andreas Johnson berättar igen att nu var det i alla fall sista gången han ställde upp. Åtminstone till nästa år.

 

Jag har inte sett spektaklet sedan Herreys vann och min största schlagererfarenhet är att jag diskuterat med Claes-Göran Hederström vad som egentligen menas med att bara gilla "dang-dang", men hade jag några fel i uppräkningen?

 

För att inte ha sett någon melodifestival sen ’84 så var det nästan sjukligt träffande. Uppenbarligen är du mer intresserad än du vill erkänna. Men av någon anledning verkar du se det som en fjäder i hatten att kunna påstå att du minsann inte kollat på ett par decennier. Jag ser tydliga paralleller till pokerspelare som med stolthet i blicken hävdar att de aldrig nånsin läst en enda pokerbok.

 

Lägger till några kommentarer i listan ovan bara.

 

 

hassan finns på spotify

 

Ännu en svag punkt i mina internet-skills. Har aldrig kört varken spotify eller voddler. Just nu försöker jag komma på hur jag ska få musik från cd-skiva till ipod på enklaste sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte Ring P1 programmet där allehanda dårar ringer in och avhandlar allehanda i-landsproblem? Sitter man inte och skäms för den som ringer in eftersom de uppenbarligen inte skäms själva? Eller blandar jag ihop det med Karlavagnen?

 

Nej, det är Ring P1 - ren humor! Lite läskigt program att köra bil till dock, för risken finns att du skrattar så mycket att du måste köra in till sidan och hämta andan när de värsta galningarna är i farten.

 

Om jag hade skrivit att jag kollade på Melodifestivalen för att Halley’s komet stod i Jupiter och mitt tittande leder till att kattmatspriset på Willys sänks med 22%, då hade det varit ett riktigt jävla dåligt argument.

 

Det hade varit helt vansinnigt. Ni har väl ingen katt?

 

Varför skulle tradition nödvändigtvis vara något negativt?

 

Det behöver det inte vara, men det suger som rättfärdigande av ett beteende. "Jag har alltid röstat på det partiet.", "I den här byn tycker vi så här"... Håll med om att det haltar lite.

 

Whoa, vänta lite nu. Nu satte du orden allmänbildning och kvällstidning i samma mening.

 

Det var du som började genom att koppla ihop Melodifestivalen med allmänbildning. Vill man veta något om denna tävling är kvällstidningarna den bästa källan (om man inte vill se skiten alltså), att det skulle handla om allmänbildning får stå för dig.

 

För att inte ha sett någon melodifestival sen ’84 så var det nästan sjukligt träffande.

 

Jag säger ju det. Ögna igenom kvällstidningarna morgonen efter så slipper du bli mobbad av schlagerfantaster på jobbet. (Är det dansken?)

 

Jag ser tydliga paralleller till pokerspelare som med stolthet i blicken hävdar att de aldrig nånsin läst en enda pokerbok.

 

Jag har läst massor av pokerböcker och spelar ändå som en kratta. Vad ska man då dra för slutsatser - korkad bara?

 

Just nu försöker jag komma på hur jag ska få musik från cd-skiva till ipod på enklaste sätt.

 

Kommer att tänka på denna:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag önskar jag inte hade läst någon. hade nog kunnat spara många kronor

 

Ah, det är det som är mitt misstag! Då är jag kanske inte dum i alla fall.

 

för övrigt tycker jag Beardos schlagersammanfattning va kul

 

Fast lite lång med tanke på OT-faktorn kan jag själv tycka. Men när vi ändå är inne på okynnesberöm tycker jag att Tomtes tillägg var lustiga (och helt korrekta). Särskilt det där med diskningshotet för att en låt liknar Okänd Okändssons alster från -87. Fattar inte hur jag kunde glömma den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att lämna melodifestivalen därhän för ett tag. Ska komma ihåg sammanfattningen till nästa år så jag kan minimera tittandet. Lär inte hända, det är ju trots allt tradition. ;) Och för övrigt har väl inte den listan högre OT-faktor än något annat här. Nu fokuserar vi istället på Let’s Dance-finalen! ;)

 

Det där med att det till och med skulle vara skadligt att läsa pokerböcker verkar en aning kontraintuitivt. Varför skulle det vara det? För att man inte tänker själv? Vad sägs om att spela med hjälp, HUD-ar och annat? Jag är lite inne på att man blir bra på att spela poker med en massa siffror på skärmen, till den grad att man blir beroende av dem för att öht kunna spela bra. En rationalisering för att jag inte orkar installera en massa hjälpprogram.

 

Spelandet går i vågor just nu. När jag bemödar mig att köra lite table selection så går det konstigt nog bättre än om jag bara sätter mig på första bästa plats. Mycket underligt. Har börjat köra lite fler PLO8-MTTs också. Hyfsad framgång, men jag tror fortfarande min mentalitet är lite fel. Gör man nio bra spel och ett dåligt i CG så får man vara nöjd. Nio bra spel och ett dåligt i en tourney så kan man vara ute. Antagligen spelar jag för många potter.

 

Och så tittar jag för mycket på college-basket också. Usla sändningstider när man har ett jobb att sköta. Fick iallafall se de ”tidiga” matcherna. Men missade den dubbla övertidsmatchen tyvärr. (vågar inte spoila mer än så) Nya matcher i kväll, och i helgen tror jag att det är lite humanare tider. Ha en trevlig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt var helgen alldeles för kort. Och ur ett pokerperspektiv (ibland kan man väl få skrälla med ett dylikt på ett pokerforum?!) både intressant och givande.

 

Eftersom det var löningshelg så fick det bli Svenska Spel i fredags (efter Let’s Dance obv ;)). Numera är det nästan lögn att hitta Omaha hi/lo där, men ett par bord fick det bli iallafall. Och en liten 8-game turnering med 22 deltagare. Plus tre inköp och givetvis skeppade jag turneringen också för det enorma förstapriset $99.

 

På lördagen runt lunchtid hade jag en timme för mig själv och tänkte att jag skulle fortsätta trenden från gårdagen att rensa rent på Svenska spel. Har svårt att minnas senaste gången jag blev så utdragen. Vinsten från fredagen försvunnen på tjugo minuter, så jag byter sajt. Lite småtiltad var jag nog eftersom jag struntade i table selection och satte mig på de bord som fanns. Inklusive ett $2/4-bord. Den trogna läsaren vet att detta är en ovanlighet eftersom jag är extrem bankroll nit.

 

Tämligen rädda pengar till en början så tankeprocessen blev: Satan vad dyrt jag foldar – nej, men vänta lite, hur skulle jag spela den här på vanliga nivån – raise. På något sätt lyckas jag iallafall vinna tillbaka de nyss förlorade pengarna med ränta på en halvtimme. Mycket bra för sinnesfriden.

 

Söndagen tänkte jag kolla på de sista Elite Eight-semifinalerna och spela nån turnering vid sidan om. Sådär vid halv nio-snåret hittar jag en fyradollars och en femdollars PLO8 med rebuy, det verkar lagom nivå. Borde ju vara färdiga nån gång när basketen är slut (helt fel antagande som det ska visa sig). Försvinner ganska snabbt ur den första, gör en rebuy och foldar mest i den andra. Köper en add-on när tillfälle ges och fortsätter sen folda medan jag kollar vidare. Håller mig flytande i sista tredjedelen och sneakar in i pengarna (108 betalande) ungefär när basketen tar slut vid ett-tiden.

 

Klockan är mycket, ska upp och jobba tidigt, många kvar i turneringen. Aka recipe for disaster. Dags att börja köra då, bära eller brista. Tyvärr för sömnen så bär det. Strax efter två är det två bord kvar och det går långsamt. Borde verkligen sova men kan inte förmå mig att lämna. Spelar tajt och smyger in på finalbord strax under average, femma, sexa nånting vid pass tre på klockan. Nu börjar varje plats bli värd lite så jag är bortom point of return. Tre eller fyra timmars sömn kan väl kvitta. Glider med tills det är fyra kvar och jag är totalt kortdöd. Höjer med skräp flera gånger för att slippa bli utblindad och träffar river för överlevnad minst tre gånger.

 

Hittar lite händer till slut och lyckas slå ut två pers och hamnar HU i knappt underläge. Tar kommandot, chipleaden och hittar ett 68/32-läge där dock min tur tog slut. Hade nästan varit för bra för att vara sant. Slutar tvåa. 1,6k. Klockan är nu tjugo över fyra på natten. Tio över sju ska jag åka hemifrån. Grattis till mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...