Gå till innehåll

TER-värden


Recommended Posts

Som jag förstår det är TER ett värde som ska motsvara summan av de olika kostnader man som fondsparare har i en fond. När jag tittat på informationsblad från Roburs fonder ser man likvälen pliktskyldig redovisning av "Avgifter UTÖVER" TER - ett givet år. I vissa fall är desssa avgifter inte alls obetydliga. Jag undrar nu. Är det så att Robur är sneaky och försöker lura folk, eller är det generellt såhär det fungerar?

 

 

Jag är medveten om att inställningen till Robur på forumet är synnerligen negativ - och ärligt talat ser jag fler och fler nackdelar med dem. Vill icke desto mindre undanbe mig svar av typen "Robur suger" - istället kan vi väl hålla oss till sakliga svar. Har någon hittat motsvarande "finstilta" avgifter hos tex Avanzas fonder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TER (Total Expense Ratio) är alla avgifter utom transaktionskostnader (courtage etc). Vill du se alla avgifter så ska du titta på TKA (Total Kostnadsandel). TKA redovisas dock inte alltid.

 

Avanza har bara en egen fond, Avanza Zero. De andra fonderna förvaltas av externa bolag och de redovisar sina avgifter i fondfaktabladet som du kan se under "fondinformation" på respektive fondsida hos Avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack för infon. Vissa andra aktörer redovisar TER som förvaltningsavgift + övriga avgifter, somliga räknar även courtage och ytterligare avgifter till TEK...och effekten av det hela blir att jämförelseverktyg etc på internet blir bra mycket svårare att använda....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...