Gå till innehåll

Lågriskinvestering?


Recommended Posts

Jag kommer i dagarna placera om lite pengar från "aktivt förvaltade" fonder (kanske borde jag haft dubbla citationstecken där? :) ) till indexfonder. De fonder jag säljer har gått med förlust och jag tänker därför sälja lite fonder som plussat för att kunna kvitta och slippa skatta så mycket den dag jag säljer den plussande fonden. Den plussande fonden heter "Svensk likviditetsfond" och sparar i räntebärande papper. Problemet är att jag gärna vill ha kvar innehavet i den vinnande fonden - men att sälja och direkt återköpa är förmodligen borderline till lågbrott då lagen talar om att man ska ta "viss risk" för att ha rätt att att göra avdrag. Jag är generellt negativt inställd till lagbrott. Söker därför en liknande fond (som helst ska kunna köpas via robur) som alternativ. Förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslaget är nog egentligen inte så dumt. Poängen är bara att jag sitter lite i Svensson-fällan om jag får kalla den så. Jag har någonstans förtroende för de stora svenska bankerna, och gillar tanken på att kunna knalla in på ett kontor för att få diskutera med någon. Därtill har jag alltför lite tid för att jämföra olika oberoende mäklare. Låt oss säga att jag tills vidare låter mig luras, men vill luras i mindre utsträckning än tidigare. Om mitt (nyvunna) intresse håller i sig är det mycket möjligt att jag flyttar innehavet, men det är ett senare steg. Men inte ännu.

 

Vad tror ni om "Svensk Likviditetsfond Plus"? Skiljer den sig nog från "Svensk Likviditetsfond" för att min försäljning ska räknas som vinst, och kunna kvittas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag inte svarar på frågan. Tipset från mig med är att skaka av dig känslan att Swedbank är bra för dig. Dyrt och dåligt!

 

Likviditetsfonder är tråkiga enligt mig. Har du huslån? Amortera på dem istället. Det tipset får du inte av Svårbank kan jag lova... (Eftersom de då förlorar pengar i två ändar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lajban:

 

Det låter fint, lite kritisk granskning är nog vad jag behöver. Just nu rör det sig om rätt små summor, men jag antar att skillnaden blir stor om jag i framtiden börjar månadsspara eller någonting i den vägen Utveckla dig gärna!

 

Min tanke är att ha lite pengar i aktiefonder (indexfonder med låg förvaltningsavgift. Det bästa Robur har att komma med i den vägen är TER på 0.4) - finns det någon som slår det på en bredare marknad (har hört talas om Avanza zero, men den placerar väl enbart i Sverige??)

 

 

...och lite pengar i likviditetsfonder (Nej, har inga huslån - men det är inte omöjligt att jag står med sådana inom några år, därav behovet att spara där risken är låg...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avanza zero är förstås oslagbar om man vill ha låga (inga) avgifter. Har den själv i en av mina depåer. Fördelen med Avanza / Nordnet är att man har ett enormt utbud. Då kanske intresset ökar ännu mer? Och det är såklart positivt!

 

Själv sparar jag inget i räntefonder. Då amorterar jag på huset istället. Enligt mig blir det bättre. (Har såklart en del på räntekonto. En viss buffert ska man alltid ha där.)

 

PÅ vilken sikt sparar du? Är det på några år och man är villig att ta lite risker så finns det pengar att tjäna :-D. (Går såklart även att förlora)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipper in de fonder som jag själv ligger i just nu.

 

- Skagen Kon-Tiki

- Robur Ryssland

- Carlson Asian small cap

- Lannebo småbolag

- SEB Latinamerika

- Carlson China micro cap

- Länsförsäkringar småbolagsfond

- Avanza zero

 

Störst innehav överst. Alla dessa fonder har jag haft under hela 2009. Rätt nöjd med utvecklingen :-D. Om man ska fortsatta på spåret not so hidden brag så sålde jag 95 % av alla mina innehav hösten 2007 lagom tills det började gå ned på allvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle snarare vara de låga avgifterna än utbudet som skulle få mig intresserad. Jag har läst en del om aktier nu under helgerna när jag haft tid över. Jag kommer knappast ha den tiden i längden, så min "taktik" har blivit att försöka mininmera avgifterna och sedan köra på utan att byta så mycket...Finns det några direkta nackdelar med Avanza, Nordnet och motsvarande? Har de statlig inlåningsgaranti och sådana saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och, för att återknyta till ursprungsfrågan då: Om man trots allt vill spara i räntepapper (säg att man ser ett huslån inom några år som en realistisk möjligteh) - finns det då någon stabil aktör som omfattas av insättningsgarantin som har en exceptionellt låg avgift (räntepapprens avanza zero typ?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sålt och köpt samma igen 2 sek senare. Skatteverket har inte sagt något. Handlade i mitt fall om aktier.
Då räknas det dock inte som att du gjort någon affär, om du blir granskad.

 

"Viss risk" innebär i praktiken att du ska köpa tillbaks aktien/fonden dagen efter. Och efterssom det i OPs fall handlar om räntefonder så är "viss risk" obefintlig i det här fallet - om du nu förälskat dig i denna fond så köp tillbaks den dagen efter.

 

Dock - man brukar göra dessa manövrar i slutet av december och inte i början av januari - du har ju ingen aning om hur året kommer att bli framöver, men du vet ju i december hur det gått..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss anta att jag väljer att ligga kvar i den förstnämnda fonden - finns det någon direkt fördel i att vänta till december då? Är det inte lika bra att få det hela överstökat? Eller missar jag återigen något?

 

Nä, gör du inga fler affärer så kan du såklart lika gärna passa på nu när du har ångan uppe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag läser på, desto mindre imponerad blir jag av Robur. Som jag tidigare nämnt är det som främst hindrar mig från att flytta pengarna den trygghet jag känner med att vara kund i en "stabil bank". Fördelarna med att anlita exempelvis Avanza har ju redan redogjorts för. Men vilka är nackdelarna egentligen? Gäller exempelvis den statliga insättningsgarantin oavset vilken av de många fonderna jag väljer att investera i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag läser på, desto mindre imponerad blir jag av Robur. Som jag tidigare nämnt är det som främst hindrar mig från att flytta pengarna den trygghet jag känner med att vara kund i en "stabil bank". Fördelarna med att anlita exempelvis Avanza har ju redan redogjorts för. Men vilka är nackdelarna egentligen? Gäller exempelvis den statliga insättningsgarantin oavset vilken av de många fonderna jag väljer att investera i?

 

Ja.

 

Finns inga nackdelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipper in de fonder som jag själv ligger i just nu.

 

- Skagen Kon-Tiki

- Robur Ryssland

- Carlson Asian small cap

- Lannebo småbolag

- SEB Latinamerika

- Carlson China micro cap

- Länsförsäkringar småbolagsfond

- Avanza zero

 

Störst innehav överst. Alla dessa fonder har jag haft under hela 2009. Rätt nöjd med utvecklingen :-D. Om man ska fortsatta på spåret not so hidden brag så sålde jag 95 % av alla mina innehav hösten 2007 lagom tills det började gå ned på allvar.

 

Väldigt likt min portfölj. Har dessutom Didner & Gerge småbolag, som gått riktigt bra på sistone. Rekommenderas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om världens mest framgångsrika investerare genom tiderna (och tillika världens näst rikaste man) har klarat sig utan varesig dator eller kursinformation på sitt arbetsrum under hela sin karriär, så torde inte realtidskurser direkt i mobilen vara något som egentligen har något större monetärt värde för att kunna investera framgångsrikt. Ifall det rent emotionellt är så att man vill vara obsessed med minsta lilla kursrörelse, så kan det ju kanske vara en idé dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om världens mest framgångsrika investerare genom tiderna (och tillika världens näst rikaste man) har klarat sig utan varesig dator eller kursinformation på sitt arbetsrum under hela sin karriär, så torde inte realtidskurser direkt i mobilen vara något som egentligen har något större monetärt värde för att kunna investera framgångsrikt. Ifall det rent emotionellt är så att man vill vara obsessed med minsta lilla kursrörelse, så kan det ju kanske vara en idé dock.

 

Tack för att du förgyllde min morgon. :lol:

 

Du borde byta yrke från clown till komiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...