Gå till innehåll

Borde jag ha lagt mig?


boyssaninter

Recommended Posts

Spelade igår på Party Pokers 250 000 Full House Grand Final turnering där vinnarn fick 38 000 dollar.

 

Tidigt i turneringen får jag KK i fjärde position. Blindsen är 30/60 och jag har 3600 i stacken. Under the gun och under the gun + 1 limpar och jag höjer till 240.

 

Killen i cut-off positionen som bara hade spelat en hand på 20-25 min återhöjer till 840 och min första tanke är förstås att han har AA. Med tanke på att han spelat så tight var det mycket större chans att han hade AA och inte QQ och jag trodde inte att han hade AK eller bnågot liknande. Blindsen och limparna lägger sig och jag får 2 till 1 för en syn.

 

Jag tänker att om jag bara synar kommer potten vara så stor att det kommer att sluta med all in oavsett så jag tänker att jag ska antingen slänga korten eller gå all in.

 

Självklart lyssnar jag inte på min läsning och går all in och han visar upp AA och jag åker.

 

Borde jag ha lagt mig i det läget med tanke på att jag satte honom på AA eller ska man helt enkelt inte lägga KK preflop? Vad borde jag ha gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna på dina "instincs" lite mer. De brukar ha rätt fö de mesta.

Den första känslan du får är för det mesta den korrekta.

Lätt o säge men svå o göre.

 

Instinkterna kan ju spela dig ett spratt eftersom du antagligen har ett starkare minne av de gånger du "tänkt" att han har AA och det stämt än vice versa.

 

Självklart ska degen in, 20-25 minuters foldande behöver absolut inte betyda något. Men jag förstår helt trådskaparens tankegångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt dig själv i CO:s situation och tänk att du är en åtminstone relativt tight spelare som kanske suttit rätt kall ett tag. Nu får du äntligen en bra hand. Två limpfiskar limpar från tidig. Så kommer en kille i mitten och höjer till 4BB. Du tittar ner på JJ+ eller AK. Vad gör du? Lägger du handen? Kallsynar du in dig bakom och utvärderar floppen?

 

Det är bara facit-i-handentänkande att säga dig själv att du "läste" honom för ess. Du kan helt enkelt inte veta det i det här läget. Inse att även en tight spelare kommer att i de flesta fall återhöja dig åtminstone med också QQ och AK i de här lägena (plus naturligtvis att han ibland kommer att ha de andra två kungarna). Du ger bort värde genom att ens tänka tanken att folda här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...