Gå till innehåll

Rätt eller fel med AI på bubblan i MTT?


Crappy

Recommended Posts

Som den Mtt-tomte jag är behöver jag lära mig en del.

Jag har hamnat i en diskussion med en, vad jag anser hyfsad Mtt- och framför allt duktig sng-spelare.

 

Ex.

fyrhandant på bubblan i en liveturre.

Blinds 400/800

En spelare är kraftig CL med ca 50% av markerna och ungefär 45K, övriga tre har ca 15k var

 

CL har börjat bli lite av en "bully" och bettar hårt och stjäl friskt.

Handen innan den här har CL från SB höjt till 3BB men foldat mot en AI från BB

 

Handen utspelar sig, på ett ungefär så här.

CL höjer ca till ca 2,4k från knappen SB foldar BB ställer för ca 12K till, med A9o

Cl synar med J8o och dra ut

 

Inte mycket till att orda om, sådant händer. Men BB, som är en god vän, har konsekvent lyckats bli utdragen det senaste, och börjar bli lite less på att bubbla med starkaste handen när det åker in.

 

 

Med andra ord, vi hamnade och har tidigare hamnat i samma diskussion.

Min vän hävdar, kanske med all rätt, att eftersom han slår fi's range är det rätt spel att ställa, trots att fi är massiv chippie och i princip måste syna med anytwo.

 

Jag, i min dumma inbicilla värld hävdar att det inte alltid är rätt att ställa med ett litet hd range's övertag.

Jag hävdar att man måste väga in fler parametrar eftersom vi pratar turnering och inte CG.

 

1) Är det rätt att sätta "livet" på spel för ett par % övertag?

2) Hur stor är chansen att jag vinner turren om jag vinner handen?

3) Hur stor är chansen att jag vinner turren även om jag foldar den här?

4) Hur stor är chansen att jag kommer få fler och bättre tillfällen mot CL men framför allt mot någon av övriga shortstackar?

5) Hur stor är chansen att fi foldar om vi ställer. Fi är erkänt duktig

 

Jag menar, ska vi göra ett spel likt det här, ska vi inte göra det mot en fi med massiv stack, utan mot en fi som "måste" folda.

Visst vi leder sannolikt, men vill vi verkligen ha syn, eftersom vi minst ger fi 8 outs till att dra ut oss?

Då räknar jag inte in risken för att vi ligger efter.

I min värld vill jag bara göra det spelet när jag utöver mitt lilla övertag vill ha oddsen för att fi foldar på min sida också.

 

Jahapp

Dags att såga mina tankar, utveckla gärna också varför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I korthet: Googla ICM

 

I långhet: Det beror på - är priserna livsavgörande för plats 1-3 och noll på plats 4, så kan vi ge iväg mycket EV för att försöka nå den livsavgörande tredjeplatsen. Men nu handlar det knappast om livsavgörande pengar, och då beror svaret på massa annat - exempelvis prisstrukturen (du vet själv att det är en automatfold i en DoN exempelvis).

 

Andra tankar: A9 är inte favorit över fi:s range. De gånger han får syn så lär det i snitt vara 50/50 - som psykologen säger så finns det foldequity att ta hänsyn till. Ekvationen är krångligare än så alltså, i X% av fallen vinner han potten direkt, och i 100%-X% av fallen så dubblar han upp Y% och åker ut 100%-Y%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte detta. Varför ska han det?

 

Nja som jag skriver jag kan ha riktigt fel där.

 

Men eftersom jag först utgår ifrån att han inte har höjt riktigt med vad skräp som helst, så är uttrycket "anytwo" lite fel.

Men med tanke på stackarna och att chansen att slå ut någon, borde hans syn range vara mycket bred.

Eller iaf ska vi vara medvetna om att fi har en riktigt bred syn range, och att vi förmodligen blir synade

Och då är vi tillbaka, vill vi bli synade och sätta "livet" på spel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men med tanke på stackarna och att chansen att slå ut någon, borde hans syn range vara mycket bred.

 

Man ska inte spela dåligt bara för att man har chansen att slå ut någon...

 

Tror det är Harrington som har förstört folk här, han sa väl något att om det bara kostade 10% av ens stack skulle man syna en push med any two. Det är givetvis helt galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju framförallt bero på hur mycket chip man har och hur de andras stackar ser ut. Sitter jag som 2 a med en fin stack och 3-4 sitter med en BB så synar jag nog inte med annat än en riktig premiumhand (A-A och K-K).

A-9 hållar jag mig nog utanför spel om jag inte tror jag behöver dubbla upp för att klara mig in i pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja som jag skriver jag kan ha riktigt fel där.

 

Men eftersom jag först utgår ifrån att han inte har höjt riktigt med vad skräp som helst, så är uttrycket "anytwo" lite fel.

Men med tanke på stackarna och att chansen att slå ut någon, borde hans syn range vara mycket bred.

Eller iaf ska vi vara medvetna om att fi har en riktigt bred syn range, och att vi förmodligen blir synade

Och då är vi tillbaka, vill vi bli synade och sätta "livet" på spel?

 

Chipleadern borde väl vara mest intresserad av alla att bibehålla bubblan och chansen att stjäla en hel del potter? Snarare så borde chipleadern ha en ganska bred öppningsrange. Varför skulle synrangen vara stor? Däremot så bör A9 inte vara favorit mot chipleaderns synrange. Med A9 vill man "aldrig" bli synad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ur garderoben lite sent men dock: Jag gjorde det spelet baserat på en rad faktorer:

 

- CL´s höjning betraktade jag i stort sett som en straddle, vilket i den situation "ändrade" turordningen i handen. Jag fann mig i princip i SB med den ursprungliga SB att betrakta som en ante och höjningen som BB. Med det scenariet måste jag pusha där enligt mitt förmenande.

 

- Ansåg att han absolut inte skulle syna med vilket skräp som helst eftersom det skulle jämna ut fältet och försätta honom i risk. Trodde nog t.o.m. (felaktigt) att han skulle lägga en del marginella händer han borde syna med för att bibehålla sin starka ställning.

 

- Men framförallt hade vi ju en fest att gå till. Kan ju inte sitta där och slänga ess och hoppas komma ITM för frirulle på taxiresan till krogen. Som någon skrev här; stod mycket pengar på spel hade jag inte spelat så utan att mycket mer ta hänsyn till hans benägenhet att folda under de förutsättningarna. Förhoppningsvis hade jag ändå gjort det eftersom jag anser det är rätt.

 

Körde siffrorna i det "omvända" scenariet: http://www.holdemresources.net/hr/sngs/icmcalculator.html?action=calculate&bb=3200&sb=800&ante=100&structure=0.5%2C0.3%2C0.2&s1=15000&s2=15000&s3=15000&s4=45000&s5=&s6=&s7=&s8=&s9=

Och då ser det väl ut som om jag inte var helt ute och cyklade medan hans syn var på gränsen. Tyvärr, för min del som det visade sig, spelade nog handen innan en viss roll i hans beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...