Gå till innehåll

IQ i förhållande till hur bra man är på poker


Sniffe54

Recommended Posts

Tror ni förstår. Hur mycket hänger det ihop.

 

Tellpoker håller på och skryter om att Andreas Hurtig har 178 i IQ. Är han tack vare detta en överjävligt bra pokerspelare?

 

Desto intressantare är väl att det inte finns något vettigt underlag som säger att man faktiskt kan ge så exakta siffror så högt uppåt. Desto högre IQ, desto större standardavvikelse, typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att validera IQ över 160 är i princip omöjligt, enligt Mensa. Så att någon skulle ha en exakt IQ på 178 är löjligt. Förresten, vem kan konstruera ett sådant test som visar IQ på närmare 180? Är det någon med IQ 150 eller 160 eller kanske mer?

 

För övrigt är jag ganska övertygad om att pokerspelare inte har högre generell IQ än någon annan grupp i samhället. Jag menar, att spela ett spel där 95% förlorar är ju ganska korkat egentligen, eller? ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att validera IQ över 160 är i princip omöjligt, enligt Mensa. Så att någon skulle ha en exakt IQ på 178 är löjligt. Förresten, vem kan konstruera ett sådant test som visar IQ på närmare 180? Är det någon med IQ 150 eller 160 eller kanske mer?

 

För övrigt är jag ganska övertygad om att pokerspelare inte har högre generell IQ än någon annan grupp i samhället. Jag menar, att spela ett spel där 95% förlorar är ju ganska korkat egentligen, eller? ;-)

 

Mindfuck :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog det är ganska säkert att många av de som vinner stadigt inte är genom-korkade. Däremot tvivlar jag på att högt IQ ger en gratis-biljett till att vinna pengar on-line.

 

Finns ju så många sätt att vara duktig på att använda hjärnan. Bevisligen fungerar den typ av analys som datorer klarar av hittills relativt dåligt just för poker. No-limit i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

level?

 

Vilka problem kan en dator INTE lösa? Nu? Imorgon?

 

 

Alla problem som inte går att bryta ner i matematiska formler. Nu var det ett bra tag sen jag gav upp att förstå AI och jag har aldrig gjort ett seriöst IQ test men min gissning är att du måste nog slita lite för att få ett program att bli bättre än om du bara slumpvis svarar på frågorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla problem som inte går att bryta ner i matematiska formler. Nu var det ett bra tag sen jag gav upp att förstå AI och jag har aldrig gjort ett seriöst IQ test men min gissning är att du måste nog slita lite för att få ett program att bli bättre än om du bara slumpvis svarar på frågorna.

 

Ok, ett IQ test blir minst sagt struligt, men poker går, och enligt mig går t ex schack ännu bättre. Tror fortfarande de bästa människorna vinner över datorn i no-limit poker. Att som heltok dra in mig i det hela är nog mindre intressant... ;-)

 

Min bot ligger upp 150BB nu, men jag orkar inte knappa längre. Verkar som att bluffbot inte klarar rejäla överbet så bra. Någon som har testat?

 

EDIT: Testade bara short-stack förut. 200BB och bluffbot är helt värdelös. Nu slutar jag testa. Kan man testa den andra? länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla problem som inte går att bryta ner i matematiska formler. Nu var det ett bra tag sen jag gav upp att förstå AI och jag har aldrig gjort ett seriöst IQ test men min gissning är att du måste nog slita lite för att få ett program att bli bättre än om du bara slumpvis svarar på frågorna.

 

det räcker väl att köra lite hederligt dataspel för att förstå vad en AI går för, hur många strategispel börjar inte fuska när man höjer svårighetsnivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...