Gå till innehåll

Psykologi: Tankar om hantering av "bad beats"


nizze

Recommended Posts

Jag sätter bad "beats" inom citationstecken, då jag även menar situationer där vi ligger före, även om inte med mycket.

 

Jag har på senare tid börjat fascinera mig för hjärnan och hur dess funktioner kommer till pass i vardagen. Hjärnan är plastiskt, vilket betyder att den är formbar, alltså går att träna och förändra. Vi kan alltså med egen tankekraft förändra sättet vi reagerar och tänker i vissa situationer.

Nya tankesätt och synsätt uppkommer då vi får intryck och tankar repeterade för oss. Detta är ju i sig logiskt och eftersom de flesta av oss gått skola, så vet vi att om vi vill lära oss läxan så krävs det att vi repeterar detta flera gånger. Ju fler gånger vi repeterar, desto säkrare är vi på att engelska ordet för kyrka är ”church”.

 

Ända sedan människan levde i grupperingar på savannen har vi varit programmerade att det är ”bättre fly än illa fäkta”. Man tar det säkra före det osäkra, för man vet att det osäkra ofta kan leda till att man skadar sig eller rent av blir bragd om livet. Vi har alltså lättare att måla fan på väggen än att måla solar. I rent försvar har hjärnan alltså lättare att ta till sig negativa konsekvenser av handlingar.

 

Hur applicerar vi då detta inom poker?

 

Med denna vetskap borde man alltså kunna träna sig till att hantera bad beats på ett bättre sätt.

 

De flesta, som har problem med tilt, vet med sig att när man åker på en utdragning är man inte sen att repetera den dels för sig själv, dels för några i sin omgivning. Varje repetition gör att man blir mer säker på att det är vad som kommer hända i just den givna situationen. Därför uppstår även tankar som ”jag visste det” och ”jag är inte förvånad” när det händer igen. Det är alltså ett, av oss själva, inlärt beteende vid en sådan situation.

 

Man brukar prata om att det är det ”selektiva minnet” som gör att man har dessa tankar. Detta är helt korrekt, men i sig inte konstigt, eftersom det är denna tanke som är lättast att tillgå vid en sådan situation.

 

Hur ändrar vi detta tankemönster?

 

Jag tror att man med denna vetskap kan hitta goda vägar att själv ändra sitt tankemönster när man åker på en bad beat. Vad som är viktigast är att behålla fokus på just detta, att inte repetera och älta sina beats.

Det är viktigt att inse att även om jag vinner 70% av gångerna, så vinner jag inte varje gång. Jag har vid några tillfällen fått höra ”Hade jag vunnit alla gånger jag låg före så hade jag nog vunnit turneringen!”. Logiken ser man ju själv. 70% av gångerna är inte samma sak som varje gång.

 

Konkreta tips jag har att komma med är att fokusera vid varje utdragning. Tänk, och repetera för dig själv (gärna högt), ”jag blir inte arg” eller ”det är inte farligt”, eller om du säger ”glass är gott”. Finn din egen väg, repetera för dig själv att du inte blir arg vid sådana tillfällen, så vet hjärnan till slut att du inte blir arg. Man kan även repetera de gånger man vinner och försöka ”älta” dessa. Till slut kommer hjärnan antagligen bli förvånad över att vi förlorade just den situationen.

 

Det kommer säkert ta tid, men om vi kan lära oss vilka prepositioner som styr dativ i tyska språket, så kan vi sannolikt lära oss detta också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt är det många som inte känner till att man ofta tiltar när man vinner också. Klonkar man ett kort som underdog så finns risk att man spelar onormalt efter det.

 

Om vi delar upp känslorna mellan siffror -3 till +3 och siffran 0 är neutralt. Den som tiltar vid en förlust hamnar i regel på på -2 eller t.o.m -3. Dessa spelare brukar i regel också hamna på +2 och +3 när det går bra. Försök i stället att pendla mellan -1 till +1.

 

För att kunna vinna måste man även ha lärt sig att det går att förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lära sig olika språk,ord eller multiplikationstabeller osv är inte samma sak som att lära sig hantera känslor och adrenalin.

 

Eller kan vem som helst lära sig att bara rycka på axlarna och säga ok, jag skrapa visst fram 1mil på triss, shit happens.

 

Eller kan vem som helst lära sig att bara rycka på axlarna och säga, ok...mamma dog idag...tråkigt, men vi alla ska ju dö tillslut.

 

Du har en intressant tanke, men det funkar inte riktigt på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lära sig olika språk,ord eller multiplikationstabeller osv är inte samma sak som att lära sig hantera känslor och adrenalin.

 

Eller kan vem som helst lära sig att bara rycka på axlarna och säga ok, jag skrapa visst fram 1mil på triss, shit happens.

 

Eller kan vem som helst lära sig att bara rycka på axlarna och säga, ok...mamma dog idag...tråkigt, men vi alla ska ju dö tillslut.

 

Du har en intressant tanke, men det funkar inte riktigt på det viset.

 

Givetvis tror jag att om vi repeterar vinsten av en miljon på triss nog många gånger (alltså skrapar fram vinsten) så kommer axelryckandet tillslut vara ett faktum. Jag vet ju bara med mig själv att när jag vann $600 dollar i en turnering förr så for jag upp i taket, det var det bästa som hänt, nu är det nästan en besvikelse att man lyckades vinna en turnering med "så lite" till första placeringen. Det handlar ju om att man lär hjärnan att reagera på ett visst sätt vid en given situation eller tanke. Säger du till dig själv i spegeln varje morgon att "Fan va snygg jag är" - så kommer du antagligen tycka det efter ett tag (om du nu inte redan tycker det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man skulle bli en briserande bomb om man försökte trycka undan de negativa känslorna totalt av en badbeat.

Typ: Oj då, haha det gör inget ingen fara på taket.

Skulle nog sluta med att man bygger upp en riktigt stor urflippning där man trashar datorn eller nått.

Tror det e bättre att snabbt få bli lite förbannad: Men din jävla lilla fittskalle till fiskfitta blir så jävla less, aja nu kör vi!

Sen finns det ju många kognitiva element som vi styr omedvetet också, hur mycket vi än försöker trycka undan saker så ligger de ändå kvar och gnager.

Som att jag nu skriver fågel = papegoja. Så fort du hör fågel inom de närmaste timmarna kanske dagarna är det sannolikt att du kommer associera till papegoja oavsett du vill eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant nizze, jag har själv varit inne en del på detta område och funderat. Så vad använder du själv för tekniker rent praktiskt för att undvika tilt och att få en negativ känsla efter en förlust eller utdragning? och vad tror du är bästa sättet att förbättra sitt välmående under tex en pokersession som svänger hit och dit.

 

En annan sak som ändå hör till ämenet en del är hur man reagerar efter att man själv tagit ett felaktigt beslut. Tex du får ett svårt beslut på river och vet inte vad som är rätt, du väljer att folda och fi visar en stor bluff (eller tvärtom, du synar och han visar stålet). Hur tycker du att man bör försöka tackla de situationerna så att det inte blir som jag tror är det vanligaste, folk blir arga på sig själva och säger saker som "jag är så jävla dum i huvudet". För det påverkar nog både ens spel (tilt) och välmående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror man skulle bli en briserande bomb om man försökte trycka undan de negativa känslorna totalt av en badbeat.

Typ: Oj då, haha det gör inget ingen fara på taket.

Skulle nog sluta med att man bygger upp en riktigt stor urflippning där man trashar datorn eller nått.

Tror det e bättre att snabbt få bli lite förbannad: Men din jävla lilla fittskalle till fiskfitta blir så jävla less, aja nu kör vi!

Sen finns det ju många kognitiva element som vi styr omedvetet också, hur mycket vi än försöker trycka undan saker så ligger de ändå kvar och gnager.

Som att jag nu skriver fågel = papegoja. Så fort du hör fågel inom de närmaste timmarna kanske dagarna är det sannolikt att du kommer associera till papegoja oavsett du vill eller inte.

 

Givetvis, men det är väldigt få som har svårt att få med dedär "aja nu kör vi...". Detta är något jag hävdar att man kan lära in. Jag tror det viktigaste är jobba bort är känslan av att det händer bara en själv och det händer jämt. Och med de metoder jag pratar om tror jag det går, iallafall att minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant inlägg, jag har jobbat väldigt mkt med sånt här senaste året, och mina erfaranheter är uteslutande att ju mindre man foksuerar på en bad beat, desto mindre betyder den. Jag och mina polare har förbjudit varandra att dra nån endast bad beat och jag repeterar dom aldrig för mej själv.

 

Detta har ledit till att jag efter att ha åkt på en bad beat, glömmer den asfort, det tar kanske 20sekunder sen är den ute ur systemet, och när jag är back 2-3 inköp har jag ofta svårt att komma ihåg vad det var jag förlorade på ( och ja jag går ändå igenom mitt spel och förlorade potter efter sessions ).

 

Ett tips till dom som vill förbättra sig inom detta är att först börja jobba med detta i vardagen, typ man glömmer nått hemma ( eller för punktering på bilen, eller tappar ett glas i golvet) så bara rycker man på axlarna iom att svära och livstilta inte hjälper..

 

Jag har nu, efter typ ett års tid, knappt någon livstilt kvar även fast det är massa vev i mitt liv, flickvän, syskon osv som ska krångla massa osv.

 

Om det är någon som är intresserad av att veta mer om hur jag gjort detta är det bara att pma eller fråga här i tråden.

 

dessutom, std svaret när man säger detta till någon som inte är villig att ändra på sig är "ja men jag tycker att det är skönt att bli arg", vilket är ett stort skämt, för jag kan lova att när man väl kommit så långt att man inte längre blir arg ( jag blir def arg ibl men det är jääättesällan numera ), så vill man absolut inte byta tillbaka:)

 

/ P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant nizze, jag har själv varit inne en del på detta område och funderat. Så vad använder du själv för tekniker rent praktiskt för att undvika tilt och att få en negativ känsla efter en förlust eller utdragning? och vad tror du är bästa sättet att förbättra sitt välmående under tex en pokersession som svänger hit och dit.

 

Jag tror det är väldigt viktigt att hålla sig fokuserad och inte låta känslorna ta över, framförallt i början. Förr ältade jag mina uråkningar för mina vänner och för mig själv, ofta gick tankarna "om ändå...". Nu tar jag det med en liten suck och intalar mig själv "synd, men sånt som händer".

 

Jag upplever att beatsen är färre nu än förr. Men antagligen är dom lika många, bara att jag inte ältar dem lika mycket, då försvinner dom lättare ur minnet.

 

Gällande välmående tror jag det finns många saker man kan göra för att hålla humöret i kontroll, men även här gäller fokus. Men det är för mig iallafall även viktigt att jag inte är stressad på något sätt när jag sätter mig i en session. Jag ser alltid till att ha diskat, ätit, pluggat (när jag gjorde det), har rent och städat omkring mig, inte har något jag måste göra under en viss tid framöver, eller allmänt något annat som kan vara störningsmoment då. Sen ska man ju försöka att inte ta sig själv eller spelet på alltför stort allvar.

 

En annan sak som ändå hör till ämenet en del är hur man reagerar efter att man själv tagit ett felaktigt beslut. Tex du får ett svårt beslut på river och vet inte vad som är rätt, du väljer att folda och fi visar en stor bluff (eller tvärtom, du synar och han visar stålet). Hur tycker du att man bör försöka tackla de situationerna så att det inte blir som jag tror är det vanligaste, folk blir arga på sig själva och säger saker som "jag är så jävla dum i huvudet". För det påverkar nog både ens spel (tilt) och välmående.

 

Jag tror det viktigaste är att man har goda argument för sitt beslut. Har man detta, men ändå tog fel beslut, så har man antagligen mött en spelare som svarade för just detta missförstånd, en bra spelare alltså.

 

Tar man fel beslut, och framförallt hade brist på argument för det beslutet ska man nog försöka att inte klandra sig själv, utan istället ta till sig. Se det som att någon ger dig konstruktiv kritik, du kan välja att bli ledsen över kritiken, eller ta åt dig av det konstruktiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

intressant inlägg, jag har jobbat väldigt mkt med sånt här senaste året, och mina erfaranheter är uteslutande att ju mindre man foksuerar på en bad beat, desto mindre betyder den. Jag och mina polare har förbjudit varandra att dra nån endast bad beat och jag repeterar dom aldrig för mej själv.

 

Detta har ledit till att jag efter att ha åkt på en bad beat, glömmer den asfort, det tar kanske 20sekunder sen är den ute ur systemet, och när jag är back 2-3 inköp har jag ofta svårt att komma ihåg vad det var jag förlorade på ( och ja jag går ändå igenom mitt spel och förlorade potter efter sessions ).

 

Ett tips till dom som vill förbättra sig inom detta är att först börja jobba med detta i vardagen, typ man glömmer nått hemma ( eller för punktering på bilen, eller tappar ett glas i golvet) så bara rycker man på axlarna iom att svära och livstilta inte hjälper..

 

Jag har nu, efter typ ett års tid, knappt någon livstilt kvar även fast det är massa vev i mitt liv, flickvän, syskon osv som ska krångla massa osv.

 

Om det är någon som är intresserad av att veta mer om hur jag gjort detta är det bara att pma eller fråga här i tråden.

 

dessutom, std svaret när man säger detta till någon som inte är villig att ändra på sig är "ja men jag tycker att det är skönt att bli arg", vilket är ett stort skämt, för jag kan lova att när man väl kommit så långt att man inte längre blir arg ( jag blir def arg ibl men det är jääättesällan numera ), så vill man absolut inte byta tillbaka:)

 

/ P

 

Känner igen mig i det du säger. Tappade ut ett paket ris häromdagen, det låg ris över hela köksgolvet. Men jag tappade inte humöret, och blev nästan förvånad över mig själv. Tror jag tänkte att; det har redan hänt, jag kan inte påverka det annat än att ta fram dammsugaren.

 

Berätta gärna lite här hur du gått till väga, vilka konkreta metoder har du använt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att hålla på fi när pengarna åker. Vinner fi så blir man naturligtvis glad och lyckas du själv vinna potten så kan du åtminstonde trösta dig med att du vann lite pengar.

Det sjuka är att detta verkligen fungerar för mig.

 

du har fan rätt, tänker man "komigen inte ett ess!" nog fan kommer det då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken bra tråd! Detta behöver jag verkligen jobba med. Jag tycker mig ha blivit bättre på att inte bli arg men när jag blir det så utmynnar det i något tiltinlägg här där ingen ändå orkar sympatisera vilket leder till mer tilt för att ingen tröstar den gråtande fyraåringen som är 20 år för gammal för det beteendet.

 

Mitt sätt att hantera bad beats bortsett från de gånger jag postar något onödigt här är i regel att sharkscopa och se hur pass bra det går för spelaren. Påfallande ofta ser man att h*n är rätt fett back och det glädjer mig att veta att det jag just förlorade kommer att vara "up for grabs" iallafall.

 

Tror tiltkontrollen från poker har utvecklat min karaktär även om det finns saker att jobba på. När jag exempelvis tittar på ishockey(har säsongskort där sveriges bästa lag spelar och är ett stort fan) så blir jag knappt berörd när starka situationer inträffar på isen. När hela hallen bara skriker ut sin vrede över tveksamma domslut tittar jag bara på mediakuben och konstaterar typ "ok, ja, det där är nog utvisning" eller "lugn i bussen, han tappar ju balansen och hur ska man kunna trippa någon med klubban 3 decimeter från benet?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig i det du säger. Tappade ut ett paket ris häromdagen, det låg ris över hela köksgolvet. Men jag tappade inte humöret, och blev nästan förvånad över mig själv. Tror jag tänkte att; det har redan hänt, jag kan inte påverka det annat än att ta fram dammsugaren.

 

Berätta gärna lite här hur du gått till väga, vilka konkreta metoder har du använt?

 

Hm, vart ska jag börja:) för typ ett år sedan hade jag rätt dålig självkänsla, var osäker osv, sedan halkade jag in en vända på Mia Törnblom som snackar mkt om det, hon har typ 2-3 böcker skrivna upp självkänsla, det ändrade otroligt mkt.

 

Sen, har jag lärt mej endel hypnos, vilket är ascoolt och ett riktigt skönt sätt att lära sig slappna av och släppa på kontrollen över sig själv. Det är typ som att man mediterar, huvudet är helt tomt på tankar, ältande etc.

 

Sedan har jag läst rätt mkt på ett forum som heter carismatic revolutions, där några svenska killar har gjort en egen tolkning av The Game, dvs hur man fixar tjejer;) dock har dom en mer sund grund, vilket är hur man jobbar med sig själv och ändrar på sitt beteendemönster så man blir en intressant och lycklig, glad person etc.

 

Läst, henrik fexeus böcker, varit på Brian Tracy föredrag ( asbra! )

 

Allt detta har lett fram till att jag ordnat upp allt i mitt liv som varit krånglig och oupklarat, vilket i sin tur har lett till ett i princip helt tiltfritt liv. ( jag har en 3.5 årig dotter som frågar saker och häller ut mjölk och klipper sönder grejjer osv, och vi bråkar inte alls längre, kommer inte ihåg när jag höjde rösten sist:)

 

sist men inte minst så har jag gett mej in på en sjukt bra grej som heter

A complaintFree world, lång story kort, man får ett armband, varje gång man klagar eller snackar skit om nån får man byta arm, vänster till höger fram och tillbaka, ni fattar. målet är 21 dagar utan att byta:) jag bytte kanske 20ggr första dagen:) rekomenderas varmt till alla pokerspelare. sjukt bra. Det gör också att man får bort allt onödigt gnäll, typ fan vilket tråkigt väder, åh vad trött jag är etc.

 

dessutom borde ni läsa 4 hour work week av timothy ferris.

tjao

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, vart ska jag börja:) för typ ett år sedan hade jag rätt dålig självkänsla, var osäker osv, sedan halkade jag in en vända på Mia Törnblom som snackar mkt om det, hon har typ 2-3 böcker skrivna upp självkänsla, det ändrade otroligt mkt.

 

Sen, har jag lärt mej endel hypnos, vilket är ascoolt och ett riktigt skönt sätt att lära sig slappna av och släppa på kontrollen över sig själv. Det är typ som att man mediterar, huvudet är helt tomt på tankar, ältande etc.

 

Sedan har jag läst rätt mkt på ett forum som heter carismatic revolutions, där några svenska killar har gjort en egen tolkning av The Game, dvs hur man fixar tjejer;) dock har dom en mer sund grund, vilket är hur man jobbar med sig själv och ändrar på sitt beteendemönster så man blir en intressant och lycklig, glad person etc.

 

Läst, henrik fexeus böcker, varit på Brian Tracy föredrag ( asbra! )

 

Allt detta har lett fram till att jag ordnat upp allt i mitt liv som varit krånglig och oupklarat, vilket i sin tur har lett till ett i princip helt tiltfritt liv. ( jag har en 3.5 årig dotter som frågar saker och häller ut mjölk och klipper sönder grejjer osv, och vi bråkar inte alls längre, kommer inte ihåg när jag höjde rösten sist:)

 

sist men inte minst så har jag gett mej in på en sjukt bra grej som heter

A complaintFree world, lång story kort, man får ett armband, varje gång man klagar eller snackar skit om nån får man byta arm, vänster till höger fram och tillbaka, ni fattar. målet är 21 dagar utan att byta:) jag bytte kanske 20ggr första dagen:) rekomenderas varmt till alla pokerspelare. sjukt bra. Det gör också att man får bort allt onödigt gnäll, typ fan vilket tråkigt väder, åh vad trött jag är etc.

 

dessutom borde ni läsa 4 hour work week av timothy ferris.

tjao

 

Tackar för tipsen! Fexeus har väldigt goda och retoriskt förklarade saker, håller helt med. Nisse Simonsson har skrivit bra böcker som även dom är väldigt lätta att förstå. Hans bok "Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra" är (som jag förstår det) lite av en sammanfattning av hans tidigare böcker, om man nu inte orkar läsa alla. Kan varmt rekommendera dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kanonbra pokerbok om psykologi och hantering av bad beats är The Poker Mindset (Ian Taylor & Matthew Hilger). Jag slutade helt fokusera på mina bad beats (inget tilt, inget snack med polarna om bad beats etc). Nu var det ett tag sedan jag läste boken och tiltmonstret börjar så smått återkomma vid bad beats. Har därför bestämt mig för att läsa boken en gång till i julhelgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för at göra trådskaparen och andra besvikna måste det ändå tillägas att benägenhet att tilta också är biologisk och har med signalsubstanser att göra. Jag har testat ett flertal olika antidepressiva mediciner (SSRI) och märker relativt stor skillnad (framförallt när jag spelar poker) i hur lättirriterad jag blir beroende på vilken medicin jag går på. Vissa personer tror jag helt klart har lättare för att tilta vid utdragningar. Det sitter i generna.

 

Men man kan alltid påverka förutsättningarna vid varje session och jobba med tankarna som kretsar kring svängningarna i poker.

Jag har så gott det går försökt intala mig att inte bry mig om resultatet. Det viktigaste är att få in pengarna med bäst hand och att spela så bra som möjligt. Det är det enda man själv kan styra över. Resten är ingen mening att ödsla energi på då det inte hjälper utan snarare får en att må dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen, har jag lärt mej endel hypnos, vilket är ascoolt och ett riktigt skönt sätt att lära sig slappna av och släppa på kontrollen över sig själv. Det är typ som att man mediterar, huvudet är helt tomt på tankar, ältande etc.

 

 

A complaintFree world, lång story kort, man får ett armband, varje gång man klagar eller snackar skit om nån får man byta arm, vänster till höger fram och tillbaka, ni fattar. målet är 21 dagar utan att byta:)

 

Kan man fråga vad det är för hypnos du använder dig av och hur det fungerar. Kanske någon ljudbok eller liknande du använder, eller?

 

Har du klarat 21 dagar nu då? Har hört talas om det armbandet. Men inte testat själv.

 

En kanonbra pokerbok om psykologi och hantering av bad beats är The Poker Mindset

 

På vilket sätt förändrades dina tankar efter att du läst boken? Hur tänker du för att må bättre?

 

Med risk för at göra trådskaparen och andra besvikna måste det ändå tillägas att benägenhet att tilta också är biologisk och har med signalsubstanser att göra. Det sitter i generna.

 

Kan hålla med om att alla har olika personligheter och hjärnor, därav reagerar vi olika i många situationer. Men det innebär inte tror jag att man inte själv kan förbättra sin personlighet och sina tankar vilket kan leda till ett bättre och stabilare humör och tiltfritt liv.

 

Jag kan rekommenderar dig att titta på alla delarna i denna film. Det handlar om att vår "tro" påverkar mer än vad forskarna tidigare trott. Enligt forskning alltså.

 

 

 

Personligen så mår jag mycket bättre när jag inte tittar på mina resultat, varken under sessionerna eller mellan dem. När jag tänker på pengar så blir jag bara stressad och tiltar lättare om jag förlorar eller spelar dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för at göra trådskaparen och andra besvikna måste det ändå tillägas att benägenhet att tilta också är biologisk och har med signalsubstanser att göra. Jag har testat ett flertal olika antidepressiva mediciner (SSRI) och märker relativt stor skillnad (framförallt när jag spelar poker) i hur lättirriterad jag blir beroende på vilken medicin jag går på. Vissa personer tror jag helt klart har lättare för att tilta vid utdragningar. Det sitter i generna.

 

Men man kan alltid påverka förutsättningarna vid varje session och jobba med tankarna som kretsar kring svängningarna i poker.

Jag har så gott det går försökt intala mig att inte bry mig om resultatet. Det viktigaste är att få in pengarna med bäst hand och att spela så bra som möjligt. Det är det enda man själv kan styra över. Resten är ingen mening att ödsla energi på då det inte hjälper utan snarare får en att må dåligt.

 

Givetvis har du helt rätt i att det är biologiskt. Dessa signalsubstanser som du pratar om är vad som bildas vid lyckorus, vissa av substanserna är närbesläktade med amfetamin. Substanserna släpps även lös t.ex. när vi tränar eller är ute och promenerar. Just därför mår man riktigt bra efter en långpromenad. Substanserna släpps ut genom ett "hål", antidepressiva mediciner vidgar dessa "hål" och låter substanserna tränga igenom lättare.

 

Vad vi kan göra är att se till att det produceras "goda" substanser, genom att se till att göra saker som vi mår bra av, och avstå från saker som vi mår sämre av. En sak som vi mår sämre av är just att älta våra problem, i detta fall beats. Ältar man ett antal beats så drar man ned sig själv, och då kommer nästa beat kännas än mer, eftersom de "goda" substanserna jobbats bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommenderar dig att titta på alla delarna i denna film. Det handlar om att vår "tro" påverkar mer än vad forskarna tidigare trott. Enligt forskning alltså.

 

Den enda artikel han hänvisar till i klippet motsäger honom ju.

 

I övrigt tycker jag hans resonemang verkar helt uppåt väggarna. Celler överlever en period även utan DNA, jaha? Han påstår att konventionell tro skulle vara att DNA för cellen motsvarar vår hjärna, vilket ju inte är sant alls. DNA är bara "ritningen" för cellen. Därför är det inte konstigt att den överlever en period även utan DNA.

 

Slutsatsen verkar galen även den. "Genes do not control biology"? Jag antar att det beror på vad man väger in i "control", men självklart beror det allra mesta av den biologiska strukturen på gener. Det är därför människor som parar sig får nya människor som avkomma, och inte grisar. Det är därför långa människor har högre sannolikhet att få långa barn. Och dessa samband gällde långt innan vi hade en susning om DNA, så att påstå att det beror på mentala låsningar är ju bull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för at göra trådskaparen och andra besvikna måste det ändå tillägas att benägenhet att tilta också är biologisk och har med signalsubstanser att göra. Jag har testat ett flertal olika antidepressiva mediciner (SSRI) och ....
Att tilt skulle vara biologiskt betingande bara för att du har varit medicinerad under tiltsessioner, finner jag extremt lustigt. Biologiskt != psykofarmaka, hur du än vrider och vänder på det.

 

Det är som om jag skulle slå huvudet i väggen ett par gånger innan jag sätter mig och spelar, sen påstår jag att tilt har med hjärnskador att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...