Gå till innehåll

Porr i media


mr-flow

Recommended Posts

Har knappt läst tråden alls såldees ber jag om ursäkt om jag är helt off topic.

 

Jag är rätt övertygad om att porrfilm förändrar (framför allt) killars sexualitet - vad de tänder på i samband med sex.

Kanske inget revolutionerade men jag tycker det är rätt intressant.

 

Hinner tyvärr inte läsa tråden nu, ska plugga vidare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har knappt läst tråden alls såldees ber jag om ursäkt om jag är helt off topic.

 

Jag är rätt övertygad om att porrfilm förändrar (framför allt) killars sexualitet - vad de tänder på i samband med sex.

Kanske inget revolutionerade men jag tycker det är rätt intressant.

 

Hinner tyvärr inte läsa tråden nu, ska plugga vidare..

 

 

Tackar.

Har redan tagit lite angående porr, men detta är också något jag kan ta upp :)

 

 

Ja, jag håller med om att de är lite luddiga. Vi har även fått en bok som innehåller lite av ämnet men den var grymt dåligt, bara en massa ordbajseri. Man får typ läsa om meningarna 5 gånger innan man förstår dom.

 

Jag läser Psykologi. Kursen är Socialpsykologi och vi läser den tillsammans med Sociologer och just det här ämnet hör mer till deras program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rätt övertygad om att porrfilm förändrar (framför allt) killars sexualitet

 

Jag vet inte om jag är så övertygad om det. Nu har jag ju inte studerat "privatpersoners" sexliv/likes/dislikes. Visst, möjligtvis kan väl fjuniga oskulder få för sig att porrfilm speglar en verklig bild av hur sex är/ska vara, eller att de kanske till och med försöker sig på lite "porrmoves" under de första trevande försöken.

 

Visserligen raljerar jag bara utifrån mina egna erfarenheter och jag har då aldrig trott att sex i verkligheten liknar det sex som utspelar sig i porrfilm. Inte heller tänder jag på typiska porrsekvenser som exempelvis ansiktssprut och analsex.

 

FTR så måste jag väl uppge att jag betraktar mig själv som normalkonsument av porr och har väl varken sett mer eller mindre än random 30-åring (och får väl därmed anses som relativt bevandrad i jämförelse med vilken feministlärare som helst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst influerar porren, men att den "förändrar" (tolkar det ordet som att det sker en väldigt stor påverkan) människors sexualitet vet jag inte. Vill minnas att jag läst ett par undersökningar som visade att våra värderingar kring sex kommer i första hand från våra föräldrar, snarare än från porr eller grupptryck/kompispåverkan.

 

Sedan är inte alla influenser av ondo heller. Problemet är när informationen utanför det som fås från porr är bristfällig, eller när företeelser fördöms bara för att de förekommer i porr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dels tror jag som eury nämnde att det är fler som sprutar någon i ansiktet nu. Men jag tänkte även på att tända på tex skolflickor/sjuksköterskor har blivit bra mycket vanligare och att folk med sjuka läggningar får tillfredställese och sedan tror jag att desto mer man får utlopp för "sjuka" fantasier desto mer utvecklas dom.

 

Säger inte att tända på sjuksköterskor etc är sjukt tänker mer på exempelvis golden showers och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sedan tror jag att desto mer man får utlopp för "sjuka" fantasier desto mer utvecklas dom.

 

Mja, det brukar vara så att störst problem uppstår när sexuella begär trycks undan. T.ex. har våldtäktsmän ofta en väldigt förtryckt sexualitet som till slut rinner över.

 

Minst problem med sexuella övergrepp etc har man i de kulturer som är mest öppna och tillåtande nrä det gäller sex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt Jennez, svårt för dig och mig att ha någon särskilt god uppfattning om det där.

 

Definitivt. Det kanske t.o.m är så att fler tjejer är med på noterna? Både killar och tjejer förväntas gilla ansiktssprut på ngt sätt. Är det då av ondo? Fan vet och jag orkar inte fundera på det heller. Om ngn inte vill spruta/sprutas i ansiktet men ändå går med på det pga påverkan från medier eller grupptryck så är det deras problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Definitivt. Det kanske t.o.m är så att fler tjejer är med på noterna? Både killar och tjejer förväntas gilla ansiktssprut på ngt sätt. Är det då av ondo? Fan vet och jag orkar inte fundera på det heller. Om ngn inte vill spruta/sprutas i ansiktet men ändå går med på det pga påverkan från medier eller grupptryck så är det deras problem.

 

Tycker absolut inte att det nödvändigtvis är av ondo. Ju mer diversifierad bild av sex som finns desto bättre då det ger människor större valmöjligheter och större möjligheter att utforska.

 

Det måste bara finns mer (sex-positiv/icke-fördömande) information om sex (inklusive om vad som skildras i porr) i samhället än vad det finns nu. Som det är nu är det alldeles för kategoriskt om hur porren ser ut, och det är alldeles för kategoriskt om vad män och kvinnor gillar och inte gillar (och om vad som är bra/dåligt att gilla osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med porrinfluerade sprut hit o dit: om det nu har ökat så lär väl även oönskade tonårsgraviditeter ha minskat? Spontant känns det ju som en självklar korrelation, vilket isf betyder att statistiken över tonårsgraviditeter också kan tala om ifall frekvensen sidosprut verkligen har ökat i takt med porrkonsumtionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med porrinfluerade sprut hit o dit: om det nu har ökat så lär väl även oönskade tonårsgraviditeter ha minskat? Spontant känns det ju som en självklar korrelation, vilket isf betyder att statistiken över tonårsgraviditeter också kan tala om ifall frekvensen sidosprut verkligen har ökat i takt med porrkonsumtionen.
Isf behöver vi nog statistik på hur ofta folk har sex också. Ena dagen kanske det är "sidosprut" och andra dagen på "gammalt" vis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isf behöver vi nog statistik på hur ofta folk har sex också. Ena dagen kanske det är "sidosprut" och andra dagen på "gammalt" vis.

Ja jag tror ju inte man behöver vara så krånglig överhuvudtaget, är rätt säker på att det finns undersökningar som ger svar. Tyckte väl mest att det var kul att föra fram den korrelationen (om den finns), och att sidospruttandet isf har en positiv bieffekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

relativt sett borde det ju vara så, men totalt sett tror jag porrandet leder till mer tonårssexande.

 

tror det är rätt svårt att isolera en effekt så i en undersökning.

Tror inte jag. Kåtheten hos folk är väl ändå ganska konstant, det är väl isf andra faktorer som spelar in, jag tror t ex att sekulariseringen har bidragit mer till ökat nuppande bland tonåringar än porren (porr har btw alltid funnits, även grov sådan. Definierar man porr lite vidare, t ex blottade kvinnounderben, så är den ju ändå rätt oförändrad i sin effekt).

Jag har inget som helst belägg, känns bara logiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...