Gå till innehåll

Hur framställs sexualitet, relationer och kärlek i media?


Hajzy

Recommended Posts

Jag har fått en uppgift att göra, den är nästan färdigställd men jag känner att jag skulle behöver fylla på med något extra innan jag lämnar in den. Någon som kan komma med något?

 

Det kommer bli en hel del text här nu, men jag hoppas någon orkar läsa igenom, skulle vara grymt tacksam för det.. Dock kanske jag borde ha prövat med ett annat forum istället, men det ids jag nog inte, får väl söka runt lite på nätet annars..

 

Första frågan står i rubriken. Sedan har jag två frågor till, som kanske är svåra för er att svara på men jag ska försöka förklara frågorna.

 

På vilket sätt bidrar respektive motverkar den mediala bilden intimitetens omstrukturering, utvecklingen av den rena relationen och den sammanflödande kärleken?

Sammanflödande kärleken och rena relationen är en del av varandra. Förr i tiden var det mer Romantisk kärlek men det har börjat bli mer sammanflödande kärlek istället, dvs. vi söker efter "speciella relationer" istället för "speciella personer". Vi söker alltså inte längre efter den rätte personen utan istället söker efter en speciell relation, därför blir relationerna ofta kortvariga, vilket har bidragit till allt mer skilsmässor.

 

Den rena relationen bygger på närhet, förtroende, intimitet, kommunikation, autonomi och jämställdhet. Den rena relationen kan definieras som att båda parter i relationen ska få ut lika mycket utav varandra ”tills vidare”.

 

 

Vilka kan konsekvenserna bli för det reflexiva jag-projektet och den framtida utvecklingen av sexualiteten?

Jag förstår knappt själv vad som menas med frågan...

 

Begreppet REFLEXIVITET syftar till att referera till sig självt via något utanför sig självt. Genom att iaktta sig självt i förhållande till omvärlden, skapar människan en identitet, och förhåller sig till omvärldens krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan i rubriken är löjligt bred. Har du formulerat den själv, eller formulerades den av den som gav dig uppgiften?

 

En doktorsavhandling på hundratals sidor skulle vara otroligt mycket mer avgränsad än så. Hur du än vrider och vänder på saken kommer ditt svar bara skrapa på ytan, samt bygga på ett väldigt litet antal källor som ska representera "media". En bättre frågeställning vore något i stil med "Hur har framställningen av kärlek och sexualitet i Aftonbladet ändrats från 1980 till 2009" eller "På vilket sätt, om något, framställs olika sexualiteter med olika värderingar på MTV idag? Finns en tydlig norm?". Något sånt.

 

Den andra frågeställningen känns märklig. Dels tycks den innehålla väldigt tydliga föreställningar, dels känns den märkligt värdeladdad. Dessutom är det återigen en fråga som är väldigt bred. Jag antar att ni ska svara med exempel, samt varför ni använt just dessa exempel?

 

Den tredje frågan förstår inte jag heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är läraren som har formulerat frågorna. Hela klassen har fått dessa frågor och uppgiften kommer vi göra muntligt också. Det räcker med 3 A4 sidor, och jag har skrivit 2 och vill trycka in lite till.

 

Vi ska använda film, TV-serier, aktuell skönlitteratur, ”kiosklitteratur”, veckotidningar, tidskrifter, musikvideo/CD etcetera för observation av dessa fenomen.

 

Fråga 3 kan vi nog hoppa över, förstår den knappt själv.. får fråga läraren angående den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser Psykologi. Kursen är Socialpsykologi och vi läser den tillsammans med Sociologer och just det här ämnet hör mer till deras program.
Jaha..

 

Vill du ha bra betyg så skriver du något om "objektiferingen av kvinnan", det är nog det läraren vill höra.

 

Vill du skriva något som har relevans för din utbildning så skriver du i stället något om hur synen på avvikande sexualiteter utvecklats i media över åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha..

 

Vill du ha bra betyg så skriver du något om "objektiferingen av kvinnan", det är nog det läraren vill höra.

 

Vill du skriva något som har relevans för din utbildning så skriver du i stället något om hur synen på avvikande sexualiteter utvecklats i media över åren.

 

Outsiders som exempel kanske? Finns ju på kanal5play.se är jag rätt övertygad om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant aspekt är hur tråden automatiskt leder till diskussioner kring mannens sexualitet, och där kvinnans roll snarare utgörs av "objektifieringen av kvinnan".

 

Självklart ett bra och intressant val att studera detta utifrån en homosexuell diskurs. Kändes dock som att postaren var klar i det närmaste?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...