Gå till innehåll

NLT - Trn, lite frågor kring AJo på SB


Florakillen

Recommended Posts

Spelar en 3 bords Trn NLT på poker stars, vi är 7 spelare kvar och 5 platser är betalda. Det är väldigt tight spel runt bordet och blindarna börjar tugga hårt på stackarna, då jag jag får A J SB och min motståndare är BB. Blindarna är 300/600 ante 50

 

Table '8086766 2' Seat #7 is the button

Seat 1: cogito (8964 in chips)

Seat 3: SnakeDada (1548 in chips)

Seat 4: MTFG (11318 in chips)

Seat 5: Steve Tyzik (4735 in chips)

Seat 6: homestar68 (6585 in chips)

Seat 7: murds3 (2960 in chips)

Seat 9: sundet #21 (4390 in chips)

cogito: posts the ante 50

SnakeDada: posts the ante 50

MTFG: posts the ante 50

Steve Tyzik: posts the ante 50

homestar68: posts the ante 50

murds3: posts the ante 50

sundet #21: posts the ante 50

sundet #21: posts small blind 300

cogito: posts big blind 600

*** HOLE CARDS ***

Dealt to sundet #21 [Js Ah]

SnakeDada: folds

MTFG: folds

Steve Tyzik: folds

homestar68: folds

murds3: folds

sundet #21: raises 600 to 1200

cogito: calls 600

*** FLOP *** [2h 6c 5s]

sundet #21: bets 1500

cogito: calls 1500

*** TURN *** [2h 6c 5s] [9c]

sundet #21: checks

cogito: bets 1800

sundet #21: calls 1640 and is all-in

*** RIVER *** [2h 6c 5s 9c] [9h]

*** SHOW DOWN ***

sundet #21: shows [Js Ah] (a pair of Nines)

cogito: shows [8h 7d] (a straight, Five to Nine)

 

Min tanke på Pre Flop var att jag ville spela denna hand, där av bara minimum raise. Nu är min första fråga var detta fel tänkt? skulle man raisat mer? om så är fallet skulle jag väl lika bra kunnat ställa in? eller skulle jag bara synat BB?

 

På flopen var min tanke, Ok kass flop ända farliga är stegedraget, om han har träffat ett par så har jag fortfarande en fair chans med mina två överkort och jag visar hellre styrka än svaghet därav beten. Skulle jag ställt in här? Var beten fel? förstor eller förliten bet?

 

På turnen var min tanke, Nu börjar jag på allvar bli rädd när man ser 9 flyga upp och han har synat min bet, därav checkar jag och hoppas på ett frikort och dels hoppas på att han inte har träffat ett skit. Skulle jag gått all in här med mina 1600$ och låta han tro att jag har ett överpar eller har träffat ett set? bästa stället med en bluff är väl på turnen? Tänkte att 9:an är inte så farlig ändå för att jag trodde han mest syna mig för att han hade $$$ eller möjligt vis har ett par, de kassa med 9:an var att den inte var ett A eller en J. När han sen tvingar mej all in med sin bet tror jag att han ser svaghet i mej tack vare att jag checkar, Jag trodde att han utnyttja läget med chipsen och antagligen har ett par. Tänkte att de e bara att syna man e ju pot com och dax att hoppas på turen på rivern.

 

Rivern, ja de gick ju illa!! Nu synpunkter, har gått igenom handen för mej själv och vet vad jag tycker, men vill veta vad andra tycker. Mkt tacksam för er hjälp!!

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det bara fördelar och inga nackdelar med att ställa in direkt. Troligtvis har han inte en hand som han vill riskera halva stacken med, så han lägger sig och du förbättrar din position avsevärt, eftersom mörkarna är så stora. Skulle han syna så har du en riktigt bra hand och god chans att dubbla upp. Åker du ut med den här handen så är det inte mycket att göra annat än att konstatera att du har spelat rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra synen på turnen är fullständigt katastrofalt enligt mig. Är ju en miljon troliga händer som slår dig. Vilket PP som helst, A9s är ju också en trolighet.

 

Jag e tvingad att syna...hur jag än vänder och vrider på de.

Japp, och som du ser hamnar du all-in hur du än gör. Du har bara en chans i den här handen, och det är preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att göra synen på turnen är fullständigt katastrofalt enligt mig. Är ju en miljon troliga händer som slår dig. Vilket PP som helst, A9s är ju också en trolighet.

 

Jag e tvingad att syna...hur jag än vänder och vrider på de.

Japp, och som du ser hamnar du all-in hur du än gör. Du har bara en chans i den här handen, och det är preflop.

 

sant och tänkte att jag svarar bara på de som jag inte håller med om ;)

förutom ditt innlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke på Pre Flop var att jag ville spela denna hand, där av bara minimum raise. Nu är min första fråga var detta fel tänkt? skulle man raisat mer? om så är fallet skulle jag väl lika bra kunnat ställa in? eller skulle jag bara synat BB?

Det är ett jättemisstag att inte ställa in preflopp, det vore sjukt dåligt att bara syna BB. Syn som först in i potten ska helt enkelt inte finnas på repertoaren i turneringspoker, gör aldrig det om du nu inte har AA och kan få något pucko att höja dig bakom. Helst inte då heller.

 

Orsakerna är ungefär följande:

Om du får omslag preflopp så måste du syna all-in eftersom du får sådana sjuka pottodds.

Det finns knappast någon hand som du vill ha syn av när du höjer så lite.

Du öppnar för att bli utbluffad genom att motståndaren kan syna med något skräpigt och sedan ställa in på floppen.

Din motståndare kan syna med många fler händer än om du ställt in och du riskerar också att någon får för sig att slå om med 22 eller liknande och de händerna vill du väldigt gärna att de foldar.

 

 

På flopen var min tanke, Ok kass flop ända farliga är stegedraget, om han har träffat ett par så har jag fortfarande en fair chans med mina två överkort och jag visar hellre styrka än svaghet därav beten. Skulle jag ställt in här? Var beten fel? förstor eller förliten bet?

Du ska helt enkelt inte vara i den här situationen. All-in är det som gäller här också, antagligen har han inget par och du har ungefär rätt odds att dra ut.

 

bästa stället med en bluff är väl på turnen?

Nej, det är i stort sett sämsta stället eftersom du inte har tillräckligt med pengar för att få någon bättre hand att lägga sig.

 

Avslutningsvis: Har du färre än 10bb i stacken är det oftast helt enkelt inte värt att fundera på något alternativ till "ställ in eller folda preflopp", du kan helt enkelt inte förbättra den strategin särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke på Pre Flop var att jag ville spela denna hand

 

Det förstår jag inte. AJ är A hög. Med KK eller AA, så fine, men inte ens med AKs vill du spela här.

 

Det är till att ställa in med många händer här, och AJ är en hand du är riktigt glad att få i det här läget, eftersom den kan klara sig bra om du skulle få syn.

 

Ett spel: All-In.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke på Pre Flop var att jag ville spela denna hand

 

Det förstår jag inte. AJ är A hög. Med KK eller AA, så fine, men inte ens med AKs vill du spela här.

 

Det är till att ställa in med många händer här, och AJ är en hand du är riktigt glad att få i det här läget, eftersom den kan klara sig bra om du skulle få syn.

 

Ett spel: All-In.

 

Det är i stort sett det enda spelet du kan göra oavsett vad du har för hand (även KK och AA) när du har så lite marker kvar. Du kommer ju ändå inte kunna lägga handen på flopen, alltså är det lika bra att ställa in innan.

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ess högt på handen är överskattad! en hand som 2-7 offsuit kommer ju vinna ca 1/3 gånger hehe. Så bara o pusha all in preflop (medveten om att d redan poängterats 10 ggr :P)

 

Om du miniraisar och får syn för att sen ställa in på floppen även om du missat den så får du ju oftast bara syn om motståndaren har träffat nånting. Så blir ju helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...