Gå till innehåll

eurythmech undrar en massa om Ongame


eurythmech

Recommended Posts

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Va?

 

Aldrig hört talas om någon som seriöst snackat promille i något pokersammanhang. Vare sig det rör sig om ROI, lönsamheten i ett spel eller något annat. Så, va?

 

Jo, jag överdrev väl. Poängen jag ville få fram var just den att en procentuellt högre rake ger ett sämre fält då vinnande spelare tar med så många faktorer som möjligt när de väljer nivå och det kan vara svårt att värera försämringen av fältet. Många vinnande spelare skippar helt enkelt $38 nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Dead-Inside. Det är så sjukt mycket enklare att göra pengar på cashgames i dagsläget. Stars tuneringar håller en ganska hög nivå, och det är ganska svårt att krossa dem spelen idag.

 

Angående ditt problem med DON att du helt plötsligt slutade vinna i somras tycker jag är sjukt konstigt. Jag har läst & hört från 5-6

$50-$100DONspelare att dem helt plötsligt börja förlora rakt ut efter att ha krossat de spelen. :shock:

Kommer säkert skriva här igen då jag och trådskaparen har följt varandra under ungefär ett års tid. Jag spelade alltså också 50d DoN under hela våren och kunde knappt backa en session på 20d och 50d för att sedan ha backmånader under sommaren. Bytte sedan till just 27d och 38d och även 60d SnG. Springer också otroligt dåligt just och har gjort så mer eller mindre regelbundet sedan i maj (om jag inte missminner, kollar statistik en annan gång).

 

Lite lustigt ändå att trådskaparen, displeased och jag samtidigt börjar gå dåligt, bara akumila som saknas sen är alla DoN-spelare från forumet samlade i en enda stor downswing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lustigt ändå att trådskaparen, displeased och jag samtidigt börjar gå dåligt, bara akumila som saknas sen är alla DoN-spelare från forumet samlade i en enda stor downswing.

 

Inte jag. Har faktiskt sprungit riktigt bra på just DoNs den sista månaden. Håller mig dock på lite lägre nivåer ($10 - $50) och på Cake-nätverket.

 

När det gäller colludingryktena har jag hört detsamma från en del som lirar mycket DoNs på just Stars (och även OnGay) så det förekommer säkerligen, framförallt på lite högre nivåer. Har för mig att Ola nämnde någonstans att just Stars ångrar djupt att de tog in DoNs i spelutbudet med tanke på den hög med colludinganmälningar de får administrera och undersöka.

 

För övrigt tycker jag det är kul med en ny db från Eury! Se nu till att skriva om allt möjligt så blir det nog riktigt bra. Välkommen tbx Eury btw. :h:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men tror du inte det faktiskt kan ligga lite i alla rykten om colluding på just Stars? Verkar ju konstigt om alla DoN-regs helt plötsligt börjar backa ungefär samtidigt och på just 50/100-nivåerna?
Det kan mycket väl bero på enbart relationen fisk/haj.

 

DoN är (precis som satellitspel) kontrainitiutivt i vissa situationer. När "alla" kommer på hur man ska spela (låta någon annan åka ut före en själv) så börjar helt plötsligt alla spela likadant (DoN är helt enkelt för "lätt att lösa", när man väl förstår principen) och om alla spelar mer eller mindre korrekt så finns det bara en vinnare (sajten). Detta gäller framför allt i turbos, där fisken inte hinner få chansen att klanta till det.

 

Edgen blir för liten, variansen blir för stor, "alla" blir förlorande spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl bero på enbart relationen fisk/haj.

 

DoN är (precis som satellitspel) kontrainitiutivt i vissa situationer. När "alla" kommer på hur man ska spela (låta någon annan åka ut före en själv) så börjar helt plötsligt alla spela likadant (DoN är helt enkelt för "lätt att lösa", när man väl förstår principen) och om alla spelar mer eller mindre korrekt så finns det bara en vinnare (sajten). Detta gäller framför allt i turbos, där fisken inte hinner få chansen att klanta till det.

 

Edgen blir för liten, variansen blir för stor, "alla" blir förlorande spelare.

 

Det är mkt möjligt att det ligger något i vad du säger men efter att jag bestämde för att satsa seriöst på just DoNs har jag railat en hel del $50-100 bord på just Stars, eftersom det är den nivån jag satsar på att lira stadigt på så småningom. Såvitt jag kan se skiljer det inte nämnvärt på spelarna där och spelarna på $25-nivån på andra nätverk.

Med det menar jag att man får se en hel del donkspel* och en hel del bra spel. Gott och blandat med andra ord.

 

*Bl.a:

Syner med A9o, 55 och liknande för 80-100% stack på bubblan.

Spelare som bettar mot varandra när shortisen är ai.

Preflop ai-spel i ohöjda potter på första nivån med 77 vs KK m.m.

 

Eftersom DoNs är en såpass "marginellt lönsam" form av poker kan mycket väl kombinationen av bättre spelare och ev. colludande spelare göra de förut så vinnande spelarna till förlorande spelare på bara ett halvår.

 

Tur att det fortfarande finns sajter och nätverk där det i princip går att folda sig itm. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syner med A9o, 55 och liknande för 80-100% stack på bubblan.

 

Det är ju just sånt spel som, trots att det är -EV för fisken, även minskar din edge. Fisken skadar ju inte bara sig själv. Men det är ju så som fisken anpassar sitt spel oftast - med synknappen.

 

Har bara spelat ett par hundra DoN $10-30 som mjukstart efter ett 2 mån brejk (spelar vanligen CG 2.5/5-7.5/15 SEK). Men mitt intryck var att strukturen i DoN verkar konstruerad för att minimera hajarnas edge (maxa rejk) när fisken anpassar sitt spel. Kändes inte som någon framtisdspokerform direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara o exploatera om alla spelar på samma sätt, hur svårt ska det va?

 

Lät en polare spela nåra DoNs på mitt konto häromdan o jag satt o kikade lite halvt om halvt.

Efter ett par minuter av konstant rundfold så bad jag honom att spela väldigt LAG. Snart hade han typ hälften av alla markerna, för när han väl kom över en kritisk massa så sa jag till honom o ställa folk light och alla foldar konstant.

 

Så, att säga att alla lär sig o spela på samma sätt och då är spelet löst o finns ingen edge är ju väldigt fel.

 

Inte för att va otrevlig mot nån, men jag tror att genomsnitts-DoN-grindern är en såpass dålig pokerspelare (därav valet att grinda det här formatet) att han helt enkelt inte kan anpassa sig och exploatera olika situationer. Därav den kollektiva downswingen möjligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara o exploatera om alla spelar på samma sätt, hur svårt ska det va?

 

Lät en polare spela nåra DoNs på mitt konto häromdan o jag satt o kikade lite halvt om halvt.

Efter ett par minuter av konstant rundfold så bad jag honom att spela väldigt LAG. Snart hade han typ hälften av alla markerna, för när han väl kom över en kritisk massa så sa jag till honom o ställa folk light och alla foldar konstant.

 

Så, att säga att alla lär sig o spela på samma sätt och då är spelet löst o finns ingen edge är ju väldigt fel.

 

Inte för att va otrevlig mot nån, men jag tror att genomsnitts-DoN-grindern är en såpass dålig pokerspelare (därav valet att grinda det här formatet) att han helt enkelt inte kan anpassa sig och exploatera olika situationer. Därav den kollektiva downswingen möjligen.

Är spelet löst är det löst. Går inte att anpassa sig till något som är löst (inte för att det är det men det kanske närmar sig).

 

GTFO, remember?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, om de börjar syna.

 

Antar att om de anpassar sig till vår LAG-stil och synar, så gör de det med en range som slår vår. Inget fel i det.

 

Sedan i realiteten anpassar de sig inte så snabbt som du verkar tro. Folk är så måna om att invänta att andra ska åka ut att de inte gärna gamblar för sin stack light. Gör de det, så är det bara att exploatera det.

 

Tror att man kan göra stora avsteg fr GTO i såna format med såna motståndare och köra på ren explo väldigt framgångsrikt.

 

Hade nog kunnat tänka mig o ge det ett försök på rätt många DoNs för o se vilken ROI man får ut, om det inte var så att jag är extremt orolig för att min själ någonstans på vägen skulle förtvina o försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att om de anpassar sig till vår LAG-stil och synar, så gör de det med en range som slår vår. Inget fel i det.

 

Dom synar nog med en range som slår vår dock har de inte odds enligt ICM. Problemet är ju att det inte är mycket vi kan göra i en sån situation, förrutom att pusha tajtare.

 

IMHO.

 

Är ju ingen DoN expert. Dock är ju de optimala syn rangerna betydligt tajtare än i CG (och SNG) och push rangerna breda. Men när fisken börjar syna mycket krymper vår edge (den går till alla andra vid bordet). Fisken är dock fortfarande fisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, vi får ta det här stegvis - tror inte jag orkar skriva bra svar ikväll på allt ni skrivit. Dessutom lär det vara mycket för mig att ta in.

 

Tack för alla bra bidrag!

 

Hoppas detta utmynnar i en ny dagbok!

 

Vad gäller varians, så skrev Luap ett väldigt bra inlägg om hur helvetiskt dåligt man kan springa.

 

Jag är tyvärr inte kunnig nog att göra mer än att länka till vad andra har skrivit.

 

När det handlar om pokerns vara eller inte vara så handlar det ju helt enkelt om livsEV-beslut. Har du tid att spela poker, kommer fram till (får hjälp med) att detta endast är varians (plus kanske lite små justeringar i ditt spel) och således kommer fram till att du kommer att tjäna pengar på det hela så kör på!

 

Mår du bara dåligt av det. Lägg ner det hela, acceptera att allt inte går den väg man vill och se till att må bra med ditt liv istället.

 

Om det blir en ny och regelbundet uppdaterad dagbok, det får tiden utvisa. Just nu känns det inte alls så. Men å andra sidan är själva målsättningen med den här trådstarten att försöka förstå mer vad jag vill och vad jag bör göra, i alla aspekter av mitt pokerliv. Är poker kul och det finns tid över så skriver jag nog gärna dagbok.

 

Luaps inlägg var för övrigt top 5 jag läst på pf. Väldigt bra läsning!

 

Jag känner det som att jag står i ett vägskäl med pokern just nu. Det känns som att det borde vara mycket enklare ("jag spelar ju +EV, så hit med pengarna!"). För tillfället skulle jag vara nöjd om jag gick bara lillplus i själva spelet och kunde lägga rakeback på julklappar, men det kommer inte heller funka om pokern fortsätter ge mig sådan ångest flera dagar i veckan.

 

Jag läste alltsammans (jo, det är sant), men kan ingenting om SnGs och variansen där, och har inget vettigt att komma med (obv). Gissningsvis har du inte mest otur i hela världen, utan det är något annat som ligger bakom.

 

Däremot det här med att ha familj och ha tid till poker har jag viss erfarenhet av. Att du mår dåligt av att spela poker är ingen höjdare. Om du inte är masochist och gillar att vara väldigt plågad verkar det som att du behöver göra nånting åt saken. Särskilt som att du knappast kan gå omkring och vara plågad utan att det påverkar resten av familjen.

 

Vad sägs om att flytta ner till en nivå som a) du slår och b) du inte mår dåligt av att förlora på? Bara en tanke.

 

Det är mycket möjligt att jag kommer behöva göra någon justering i likhet med det du beskriver. Jag kan bara inte hjälpa att tänka att det inte finns någon nivå jag slår med min historik av otur. Om någon kan hjälpa mig att förstå att jag inte har så stor otur som jag tror så vore jag tacksam, men jag har bara så svårt att se hur det skulle gå. Jag tror ändå att jag förstår siffror och teori gällande sånt väldigt bra.

 

Kanske sitter jag bara och lurar mig själv dock, äh, jag vet fan inte. Klart är att jag inte ska spela mer ikväll i varje fall.

 

Din stejkare, är det en bra sngspelare som har lust att hjälpa dig att gå igenom hh's? kanske betala någon kompetent att kolla igenom alla händer från t.ex 5-10 st olika sngs som känns rätt standard och se vad h*n säger?

 

Jo, det är en kompetent spelare - väldigt bra. Och jag skickade en ladda hhs till honom förra veckan, något han sa att han gärna skulle titta på. Men än så länge har jag inte fått något tillbaka. Får väl ligga på honom lite extra, kanske.

 

Jag gjorde en hastig beräkning på dina $27-resultat då det ju är de som är märkliga (förutsatt att du är vinnande):

 

Antagande: du har likafördelning på platserna 1-3, sannolikhet p.

Antag vidare att:

p=0.11, detta ger förväntad ROI på 1.9%,

p=0.115 ger 6.5%.

 

Dina resultat motsvarar i de båda fallen 2.34 respektive 3.04 standardavvikelser vilket motsvarar att sannolikheten att det skall gå så dåligt eller sämre är 0.96% respektive 0.12% i de båda fallen.

 

Rejält med otur, men med 1000 vinnande SnG-spelare skall 1-10 råka ut för något sådant en motsvarande tidsperiod.

 

Önskar dig lycka till i fortsättningen, kanske en rejäl spelpaus är på sin plats?

 

Siffror av den typen är alltid trygga - vetenskap och teori är de enda konstanter jag kan lita på. Det är så det känns. Jag är beredd att utmana mycket av min syn på det mesta inom poker, inklusive mitt eget kunnande, skönt då med sådant som absolut måste stämma - förutsätt att man använder den kunskapen på rätt sätt.

 

Visst vore väl en spelpaus egentligen en väldigt smart grej att göra. Egentligen förstår jag själv att det vore på sin plats, men jag är fortfarande så inställd på att förlorad speltid är förlorade Sklanskypengar. Det är inte så att jag alltid spelar så fort tillfälle ges - jag prioriterar att se film med min flickvän eller gå ut och träffa vänner framför att spela, och jag spelar inte poker full eller trött. Men de relativt många kvällar framöver då jag inte har så mycket att välja bland förutom TV och poker...visst, jag kanske behöver ett break ändå. Men just nu tror jag inte att jag klarar av det.

 

När man har doomswitchen emot sig så finns det inte mycket man kan göra. Det handlar helt enkelt om att lida tills den vänder. Det är därför man behöver stora marginaler i sina pokerrulle.

 

Det finns en sak man kan göra och det är att gå ner i nivå och spela längre tills dess doomswitchen vänder. då man kan gå upp i nivå igen.

 

Det är det enda fungerande.

 

Det är kanske ett banalt råd - men det är samtidigt det enda rätta imho.

 

Att börja experimentera med att ändra sättet man spelar kan göra att men faktiskt ändrar en vinnande spelstil till en förlorande spelstil i längden. Därför handlar detta bara om att gå ner i nivå och överleva tills dess doomswitchen tar slut.

 

Tänk på att om du går ner i nivå så borde din vinnande spelstil vara mer framgångsrik vilket gör att även om du har doomswitchen emot dig så kan du vara en vinnande spelare på längre nivåer.

 

PS Det finns en sak till och det är att din EV beräkning kan vara fel - det kan vara så att det finns fuskande spelare på 27-nivån som avslöjar sina kort för varandra. De vet om vilka kort andra spelare slängt och därmed så har de egentligen högre EV än vad du tror de har. Dvs det är inte otur utan fusk. Det är ytterligare en orsak att lämna den förlorande 27-nivån.

 

Visst kan det vara så att ett fuskarsyndikat drabbar just $27-nivån, men det känns osannolikt av flera anledningar:

 

1. Om det ska göras i sådan omfattning att det nämnvärt drabbar mitt EV måste det vara en sjukt stor verksamhet.

2. Stars är, enligt mina erfarenheter, bäst i branschen på att stävja fusk.

3. Det känns osannolikt att de skulle begränsa sig till just den nivån.

 

Vad gäller att gå ner för att rida ut stormen så...ja, kanske det. Kanske borde jag göra det. Det finns så mycket jag borde göra, och allt jag kan tänka är "Men jag är ju +EV på den här nivån, så varför gå ner?".

 

Intressant diskussion detta. Upplever en liknande situation som dig. Gjorde en uträkning i början av sommaren som visa att jag hade strax över 8% i roi över ca 1100 sng med snitt inköp på 22dollars. Men strax efter den uträkningen kom jag in i en svacka där jag backa sjukt mycket säkert 1500buck på 7-800st med snittinköp på 15 dollar. Efter den brutala perioden har jag fått in ca 200st på snittnivån 14dollar med i princip nollresultat.

 

Iofs vet jag med mig att under den värsta svackan spela jag inte på topp, Tilta bort mig i många sng bara för man blev utdragen i nån annan, men även att man spelade händer där man träffa bra för hårt i rädsla för att bli utdragen och på så sätt inte fick betalt.

 

Har ingen anning om vad som är normalt eller inte när det gäller svängningar i sng. Men jag upplever att jag har sprungit sjukt dåligt och att man ser så mycket dåligt spel att jag tycker mig kunna ha en roi på iaf över 5%. Och jag tror mig veta att du är en betydligt bättre sngspelare än mig, så mitt råd är samma som Vetgirig gå ner i nivå och vänta på vändningen, så har jag gjort.

 

Iofs har vändningen inte kommit ännu, men efter bonus blev det iaf plus på de sista 200 spelade. Men jag kör på gular jag rullen får man väl kanske inse att man är en sopa.

 

GL och hoppas det vänder om du fortsätter lira.

 

Det är absolut inte skönt att veta att du har det tufft, men jag tror du förstår vad jag menar om jag säger att det ändå finns en trygghet i att inte vara ensam i galenskapen.

 

Jag tror att det är väldigt viktigt att vara som mest självkritisk under och efter utdragna mardrömsperioder - då det sällan lär vara sannolikt att man spelat drömpoker rakt igenom, som du också nämner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en radda till, sedan fortsätter jag nästa svarssession. Förhoppningsvis i morgon. Kom inte med nya inlägg i högre takt än jag hinner svara nu bara :)

 

Vinnande pokerspelare tenderar att värdera bråkdelar av % när de avgör

om ett spel är + eller - EV. Att avgöra sin edge mot ett fält är inte

trivialt, en skattning kan göras med ROI men det kräver att man spelar.

Det är lätt att räkna ut procentuell rake. Detta gör att motståndet borde

vara tuffare på 27:or än 38:or.

 

Att se tomtar vid borden är väl trvligt. Men frågan är hurpass tomtiga de är

och hur många tomtarna är. Räcker den EV de ger upp till de vinnande spelarna.

Eller rättare om motståndet endast består av megatomtar och haj, vid vilken

ratio är det fortfarande lönt att sätta sig?

 

Att du analyserar ditt eget spel är seriöst, eller självklart, men hur är det

med analys av motspelarna. Table selection tror jag kommer att bli eller är

redan skill #1.

 

Om du borde sluta eller inte? Klart du ska sluta om det får dig att må

dåligt, men det tycker jag du borde göra även om du vann.

Vad säger din stejkare om att du byter spel, HU-sng, cg eller MTT?

Jag spelar ytterst lite men känner att jag måste byta diciplin med jämna

mellanrum.

 

Hoppas att dett utmynnar i en ny db.

GL

 

Kul med kommentaren om ny db, sådant tas i beaktning, givetvis.

 

Angående att motståndet skulle vara tuffare på 27orna så är det helt klart en möjlighet. Jag upplever det inte så vid borden, men å andra sidan så har jag ju ingen järnkoll när jag spelar, eller analyserar sådant i efterhand. Visst kan det vara så att fler regs väljer 27or före 38or, bland annat pga rake, men 27orna är i sådana fall en brottpunkt, då de är klart tuffare än 16orna, som har ännu lägre relativ rake.

 

Table selection utövar jag nästan inte alls, och det är väl katastrof, antar jag. Jag pallar bara inte att sitta i en halvtimme och vänta medan mina bord ska komma igång. Det är säkert skitdumt? Men å andra sidan, det finns så sjukt många regs och halvregs, att jag aldrig skulle känna igen ens en fjärdedel av alla namn som innebär sämre lönsamhet.

 

Alltså, du ligger på ath efter 22500 sittar och börjar tvivla på ditt spel efter en liten(nåja) downswing? Tror du att motståndet blivit bättre helt plöstligt eller har du blivit sämre eller kan det vara så att du helt enkelt springer lite dåligt? Självklart springer du dåligt på stars just nu. Mitt råd är att ha rulle på olika nätverk eller siter för slippa "motriggen". Eller så fortsätter du bara nöta tills det vänder. Efter 8k sittar hade du en be-period på 3k sittar så det har ju hänt tidigare.

 

Jag har absolut haft en liknande period tidigare, men det här känns annorlunda av ett par anledningar. Dels så är det nu på högre nivå och större summor i alla svängningar, och dels så är det här mer utdraget i tid. I princip sedan juni.

 

Antagligen så har motståndet blivit något bättre, och det skulle kunna förklara en del av de sämre resultaten i 27or/38or (men bara en del, för otur, det har jag), men inte i Double or Nothings. Där var det frid och fröjd månad ut och månad in i över ett halvår, sedan pang! pang! hade jag två raka skitmånader. Sedan har det fortsatt i det här spelet. Helt galet är det.

 

Personligen tycker jag det är stort att du frågar forumet efter hjälp efter x antal dryga inlägg genom åren och några avstängningar.

Men jag hoppas att det vänder för dig, unnar ingen motgång.

GL framöver.

Har själv ingen vettig åsikt att ge men tycker tidigare talare har gett ganska bra åsikter

 

Tack, antar jag.

 

Skummade bara lite, men dags att byta till CG kanske?

 

Nja alltså. Det vore säkert jättebra att vara cg-spelare. Men jag spelar stejkat i SnG och skulle nog inte kunna byta till CG hur som helst utan att stejkaren hade åsikter om det.

 

Det är en hel process att lära sig en ny spelform från grunden, och jag skulle helst göra det när jag hade lite större eget manöverutrymme. Men det är klart att det i grunden är ett intressant förslag.

 

+1

 

Så sjukt störigt när man springer dåligt på en specifik site. Har funkat mycket bra för mig att ha deg inne på flera siter för att kunna balansera upp...

 

Alltså, det där har väl mest att göra med att det kan kännas bättre att göra så. Det är mental trygghet, vilket inte ska underskattas. Men det vettefan ändå. Det känns för meckigt i nuläget. Hade jag haft en stor egen rulle så kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog nyss hål i skrivbordet.

 

Jag sitter för närvarande på ett franskt forum, författandes ett inlägg till en fullständigt mongolidiserad fransman (som är intresserad av poker nog att hänga på forum) för en bubbelsyn han nyss gjorde.

 

Jag klarar inte det här längre.

 

Det känns som att någon borde komma och ge mig de 50-100k som poker är "skyldig" mig genom EV det senaste halvåret.

 

Men det lär ju inte ske. Så jag antar att jag borde sluta spela. Jag antar att jag borde sluta, trots skulder till stejkare och trots att jag egentligen spelar klart vinnande poker.

 

Jag hatar allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså allvarlig.

 

Det känns så sjukt jävla orättvist att jag förlorar pengar, och under så lång tid. Och så plötsligt.

 

Men jag kan inte sitta 2-3 timmar om dagen och må konstant dåligt. Jag kan inte fortsätta utsätta min familj för mina, oftast långt mer subtila men ändock besvärande, ångestuttryck. Det går inte.

 

Farväl alla miljoner jag skulle ha tjänat under min livstid. Eller åtminstone julklappspengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant. Tänkte inte på det.

 

Jag tror jag tar ett break på en vecka, sedan diskuterar med min stejkare hur vi ska göra. Kanske kan lira året ut eller nåt. Men jag vet inte...jag vill inte må så här.

 

Vill nog inte lira på Stars heller.

 

Vill ingenting.

 

Är dessutom Liverpoolfan. Allt på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...