Gå till innehåll

Multitabla SNG's - Hur gör dem?


ToXic

Recommended Posts

Hej allihopa! 8-)

I denna tråd kommer jag att ställa frågor om strategierna för de som framgångsrikt multitablar 25+ SnG's,

det kommer mest handla om svaret på frågan: Hur gör man exakt?

 

http://pokerforum.nu/forum/faq-vanliga-fragor/54074-45-sngs-samtidigt-pa-poker-stars.html

 

Allt började med att jag för 3 veckor sedan hörde talas om en kille som grindat ca 500 SnG's per dag och gjort $100 -> $10.000 på 15 dagar utan att gå högre än $16, och slagit vad om att han skulle klara det i förväg. Spelaren är såklart legenden Boku87.

 

Sen dess har jag varit totalt fascinerad av detta sättet att spela poker. För ett tag sen startade han en ny utmaning, att göra $5 till $1.000.000 på ett år (ingen tvivel på att han kommer att klara det bara en tidsfråga) men det intressanta är att han började med $5 och redan efter en vecka är han uppe i $1.000!

 

Har sökt som fan för att hitta hur Boku gjorde detta exakt, men det enda man egentligen kan hitta är när han lirar 51 bord samtidigt, och det är bara 10 minuter in. Har säkert sett den videon 20 gånger, suttit och paus-klickat mig igenom hela videon bara för att få reda på hans range och hur han spelar i vissa situationer.

Och det andra man kan hitta på honom är hans BR management, vilken är lärorik men inte det jag letar efter.

 

Hittade senare här på forumet denna tråd:

http://pokerforum.nu/forum/dagboecker/56402-amutu-ding-dong-ship.html

 

Är jävligt imponerad men det räcker inte för mig att stå och se på. Jag vill lära mig detta och jag vet att det är möjligt.

 

Denna spelstil måste handla så extremt mycket om odds och mattematik, snarare än känsla och reads då man bara har en sekund på sig att göra sina beslut, och därför måste det också finnas vissa linjer som man kan följa rent systematiskt.

 

Tog till mig detta från Amutus tråd och följde det slaviskt, men det räcker bara så långt:

 

"Limp 22-TT om ngn innan mig har limpat annars fold.

JJ-AA Raise . JJ-QQ Fold mot omslag. AA-KK in med det,

AKs kan oxå finnas med i 3bet rangen beror på fisk.

AK Raise fold mot omslag. AQs Kan öppnas jag gör

inte det fort inte värt det."

 

Så, min fråga är, hur exakt spelas dessa SnG's?

För att göra det enkelt, hur ändras rangen, aggressionen och syner genom spelets förlopp i en (specifikt ex.) $2 90 manna SnG? Hur ser spelet ut på ett finalbord vs. tidigt i turneringen?

För detta här ovanför kan omöjligt gälla genom hela spelet.

Boku mf. måste gå efter ett visst system, eftersom det är det enda man kan göra vid denna spelstilen?

 

Blev jävligt impad när Amutu skrev att han gått från $1 till $300 på en dag, och så långt han kom på utmaningen :shock: . Helt sjukt hade dödat för att kunna spela så bra.

 

Jag har lagt in $50 på pokerstars, tänker lägga in fler gånger ifall saker och ting år snett, men tanken är att jag ska komma igång så smått och börja bygga rullen.

 

Målet är att efter 3 veckor kunna snitta $200/dag med 4-5h spelade per dag, vilket jag inte tycker är ett alltför orealistiskt mål?

Hade uppskattat svar, speciellt från Amutu, specifikt hur 90m 2$ spelas.

Over and out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förklara lite av det jag skrivit innan.

 

Den rangen gäller för lite högre stakes än 1-6 dollars, där folk inte e helt bort om vinden och förstår lite saker så där får man inte in det bra i tidiga stadiet om man till exempel får in det med AK, JJ , QQ pre finns iofs fall där man får in det bra med dom händerna oxå men då gäller det framför allt 180pers 12$. I dom låga sngs så kan du komfortabelt få in det med dom här händerna för folk har ingen aning vad dom sysslar med.

 

100BI är bra BR . Om du är vinnande.

 

Spela inte för många bord om du inte klarar av det. Du kmr inte vara vinnande då. Det tär på psykiskt och fysiskt och alla andra egenskaper att lira såhär många bord flera timmar i sträck. Jag råder dig inte spela såhär många bord om du inte är van vid det och absolut inte i början.

 

Sen är det bara att pusha/folda. 45mana - 90 och 180 mana är dom högsta 3 platserna som ger något och det är det du ska gå efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för tips, har lärt mig en hel del som jag gärna skulle vilja få bekräftat. :D

 

Har aldrig sett sådana här otroliga utdragningar, många runner-runners på dessa låga SnG's?

 

Att vara aggro i senare stadium är sjukt viktigt,man klarar sig inte om man inte snor blinds vid finalbordet. En av killarna vid finalbordet levde på att 3 beta BB på knappen, folk vågar inte syna om de nt har något.

(Hade tur och drog nytta av detta och lyckades bluffa honom med halva hans stack inne *stolt* xD)

 

Skillnaden på sättet man spelar tidigt och sent i dessa turneringar är enorma?

 

Mycket av detta handlar om att veta när man ska pusha. Possition har därför också en enorm vikt då man ser vilka som spelat svagt.

Pushade mycket mot limpers när jag kände att jag hade bättre hand.

Man måste pusha händer där man inte är övertygad om att man har bäst hand för att vinna?

 

Är rätt nöjd med dagen ändån, lirade knappt 15 turneringar (minst 90 manna) och kom till 2 finalbord.

 

Kände verkligen att jag kunde vunnit den ena, (3st kvar jag mellanstack)

Jag har BB, Fi som alltid raisar på knappen gör så, och jag re-raisar honom all-in. Han synar och visar AK och slår ut mig. Riktigt svårt att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av pokern är inte stor. Har alltid varit intresserad för spelet, och har nu på sista tiden blivit riktigt insatt i det. Det är en riktigt rolig sport som jag kommer att spela mycket framöver.

 

Siktar bara på att bli bättre, utvecklas och lära mig från de som kan. Det är faktiskt skitkul när man märker att man blir bättre. Kan läsa folks händer, och säga vad de kommer göra och hur mycket de kommer beta om de har en viss hand etc. Det är nog det som är den största utmaningen.

Visserligen är pengarna också kul, men det är långt ifrån det viktigaste, något annat går inte när det gäller poker.

Tack för svar, uppskattas mer än ni tror ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lär dig först och främst att spela vinnande på ett bord, strategin bör inte ändras nämnvärt mot ett gäng unknowns när du sedan ökar på antal bord. Om du har råd, så regga dig på en videosajt för att lära dig.

 

Har Cardrunners, har kollat en jävla massa timmar. Jämför alltid mitt eget spel med deras, de är riktigt bra, men jag spelar på så pass låga nivåer där mycket av deras spel inte passar in. Handlar mest om att spela tight-aggro på små nivåer för att inte råka i trubbel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hitta en strategi för de tidiga nivåerna är väl en sak; det svåra kommer längre fram eftersom det finns så många variabler som varierar. Låt oss t ex tänka oss att vi kommit fram till bb 75-150 med startstack 1500

 

- Hur många är kvar? (vid fullring kan det vara allt från 5 till hela bordet)

- Hur är stackarna fördelade? (ganska jämnt, en eller flera storstackar, microstackar?)

- Hur är bordsstämningen? (foldas det ofta till knappen/sb eller kommer det oftast raisar redan från tidig pos? är det flera som limpar fortfarande?)

- Hur är spelarna? (kompetenta? fiskar? lösa? tighta? hur stor är risken för omslag från blindsen om jag försöker stjäla? hur stor är chansen att klara mig hem om jag försöker kontrastjäla en höjare - ett spel jag är övertygad om att man måste våga sig på hyfsat frekvent när man har händer med nåt slags showdownvalue)

 

På det här måste du sen lägga en bra förståelse för ICM som i princip - om du multitablar - ska göra att du har dina korrekta ranger för push resp. syn beroende på eget och motståndares stackdjup nästan i ryggmärgen. Att ta för stora risker för tidigt kommer att kosta dig, att vänta för länge med att ta risker kommer också att kosta dig. Att inte utnyttja bra edges i form av stor stack, psykologiskt övertag m.m. kommer att kosta dig.

 

Vi vet alla att pokern har blivit hårdare och hårdare. Alltså: mindre utrymme för misstag, särskilt om man multitablar på en sån nivå att utrymmet för att anpassa spelet efter enskilda bedömningar av motståndare blir begränsat. Duktiga spelare gör säkert bra profit på det fortfarande. Men jag tror som andra här att man bör se till att få bra kläm på grundstrategierna först på ett mindre antal bord. Det handlar som sagt om att till stor del kunna spela med ryggmärgen. Den kan du inte använda på allvar innan du dunkat in en stor portion erfaranhet i den.

 

Själv kör jag aldrig mer än 6 bord och egentligen tror jag det är för mycket för mig, 4 är nog mer optimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa! 8-)

I denna tråd kommer jag att ställa frågor om strategierna för de som framgångsrikt multitablar 25+ SnG's,

det kommer mest handla om svaret på frågan: Hur gör man exakt?

...

Har sökt som fan för att hitta hur Boku gjorde detta exakt, men det enda man egentligen kan hitta är när han lirar 51 bord samtidigt, och det är bara 10 minuter in. Har säkert sett den videon 20 gånger, suttit och paus-klickat mig igenom hela videon bara för att få reda på hans range och hur han spelar i vissa situationer.

Och det andra man kan hitta på honom är hans BR management, vilken är lärorik men inte det jag letar efter.

Är jävligt imponerad men det räcker inte för mig att stå och se på. Jag vill lära mig detta och jag vet att det är möjligt.

...

Denna spelstil måste handla så extremt mycket om odds och mattematik, snarare än känsla och reads då man bara har en sekund på sig att göra sina beslut, och därför måste det också finnas vissa linjer som man kan följa rent systematiskt.

 

Låter som om du söker efter nån typ av tabell som du bara behöver följa. Kan spara tid åt dig genom att meddela att någon sådan knappast existerar. Möjligtvis för det tidiga skedet, men det är inte där sng spelare tjänar sina pengar.

Den största faktorn som gör att Boku87 klarar av att hård-multitabla så är att han gjort oändligt med ICM beräkningar och behärskar ICM såpass bra att han utan att tänka ser om det är push eller fold.

Att bli en bra multi-tablare är antagligen det sista steget i inlärningen för sng-spelare, så tror du börjar lite i fel ända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Cardrunners, har kollat en jävla massa timmar. Jämför alltid mitt eget spel med deras, de är riktigt bra, men jag spelar på så pass låga nivåer där mycket av deras spel inte passar in. Handlar mest om att spela tight-aggro på små nivåer för att inte råka i trubbel.

 

Cr är riktigt dåligt för sngs sngicons har bara sngs 2 max till 180 + lite mtts mycket bättre för en sng lirare imo.

Men om du vill spela cg så är ju cr bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Låter som om du söker efter nån typ av tabell som du bara behöver följa. Kan spara tid åt dig genom att meddela att någon sådan knappast existerar. Möjligtvis för det tidiga skedet, men det är inte där sng spelare tjänar sina pengar.

Den största faktorn som gör att Boku87 klarar av att hård-multitabla så är att han gjort oändligt med ICM beräkningar och behärskar ICM såpass bra att han utan att tänka ser om det är push eller fold.

Att bli en bra multi-tablare är antagligen det sista steget i inlärningen för sng-spelare, så tror du börjar lite i fel ända.

 

 

Hej, snor tråden snabbt. Vad är ICM som ni pratar om hela tiden? Lite trögfattad :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...