Gå till innehåll

Slutsatser ang när man är en vinnare i cg


fullfocus

Recommended Posts

Hej! Jag har spelat poker i 3 år, mestadels turneringspoker. Har genom detta hyfsad koll på olika nödvändiga koncept/termer som pottodds, starthandsval etc. Detta har jag inhämtat ifrån erfarenhet, böcker och forum.

Har spelat cg sporadiskt tidigare, men tänkte nu göra en mer seriös satsning för att se var det bär:)

Hittills har jag spelat, säg 100 timmar. På denna tid ligger jag i skrivande stund på +/- noll.

Inte mycket att gå på, jag vet, men min fråga är när jag kan börja se huruvida jag spelar vinnande eller förlorande. Kan jag redan nu se någon tendens att dra slutsater av?

Kan tillägga att jag spelar 0.10/0.20euro NLH med maxinköp 20euro, vilket jag alltid köper in.

Jag har en rulle på 900euro. Är denna nivå lämplig eller borde jag gå ner/gå upp?

 

MVH fmx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man backar/plussar 30BI på en miljard händer vet man fortfarande väldigt lite om ens EV på nivån. Hur mycket man plussat/backat från utgångsläget måste ställas i relation till antal händer för att man ska kunna dra några meningsfulla slutsatser.

 

Expremintera lite med det här programmet för att beräkna förväntad vinst: http://castrovalva.com/~la/win.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom räknar lite på hur många händer man behöver spela innan man kan se en tendens i boken Mathematics of Poker.

 

Är man riktigt bra eller dålig så ser man väl tendens snabbare men en siffra som nämns i boken är 50 000 händer och att man efter det kan veta med ganska stor säkerhet om man är vinnande.

 

När det gäller nivån i förhållande till rulle så tycker jag du ligger rätt. Du ligger iofs ganska nära för att kunna gå upp ett snäpp om man bara ser till din rulle. Men så länge du inte vet om du slår nivån du kör nu känns det onödigt att köra högre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom räknar lite på hur många händer man behöver spela innan man kan se en tendens i boken Mathematics of Poker.

 

Är man riktigt bra eller dålig så ser man väl tendens snabbare men en siffra som nämns i boken är 50 000 händer och att man efter det kan veta med ganska stor säkerhet om man är vinnande.

 

När det gäller nivån i förhållande till rulle så tycker jag du ligger rätt. Du ligger iofs ganska nära för att kunna gå upp ett snäpp om man bara ser till din rulle. Men så länge du inte vet om du slår nivån du kör nu känns det onödigt att köra högre.

 

 

Du kan inte generallisera så mycket iom att du inte sätter dig mot samma spelare varje gång du spelar. Du kan ju vara vinnande på vissa bord och förlorande på andra, det ända du kan säga är att om du är + så ökar sannolikheten att du är vinnande ju större samplesize du får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, du kan vara väldigt säker på att du är en break-even spelare på nivån då. (Exkluderat möjligheten att ens och andras spel ändrats under tiden)

Heltok syftade på att man kunde avgöra om man var vinnande eller förlorande efter ett visst antal vunna/förlorade BI vilket inte är sant. Det räcker inte bara med det utan man behöver ta med antal spelade händer också.

 

Men sant, har man vunnit 30 BI efter en miljard händer är man breakeven (även om ingen någonsin kommer spela så många händer under en livstid). Så om man vunnit 30 BI efter en miljard händer skulle man inte kunna sluta sig till att man var vinnande på nivån vilket var vad jag påpekade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skaffa pokertracker (el PO, men det har jag aldrig testat så vet inget om det) så kan du ta reda på om du är vinnande.

 

hur många händer du lirat, resultat på dem, variansen vid all ins, läckor, stora fiskar och hajar på nivån mm.

Ställer du rätt frågor och får svar av kunniga spelare vet du garanterat om du är vinnande på nivån.

I ditt fall kanske du kan täppa ngn läcka i monsterpotterna som gör stor skillnad för ditt resultat.

 

En vild chansning är att du ÄR vinnande!

På den nivån är väl 40% vinnande och torskar först högre upp i systemet. Har ngt vagt minne om Betson el ngn som gjorde en undersökning och på low-midstakes var lite under hälften vinnande på just deras nivå. Högre upp däremot...

 

50k låter helt ok sample, men tror man kan se tendeser innan som hjälper TS.

 

Spelar man tre bord finns det ju en del utrymme att leta fisk och lönsamma bord, så med TS erfarenhet ska h*n vinna.

 

hur har turneringsspelet gått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man backar/plussar 30BI på en miljard händer vet man fortfarande väldigt lite om ens EV på nivån. Hur mycket man plussat/backat från utgångsläget måste ställas i relation till antal händer för att man ska kunna dra några meningsfulla slutsatser.

 

Expremintera lite med det här programmet för att beräkna förväntad vinst: http://castrovalva.com/~la/win.htm

 

Hur fan startar man "programmet"?

 

Prövade med HotJava Browser men funkar ändå inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerprogram lät som en idé värd att pröva:)

Ang Rosens turneringsfråga så har jag haft en del framgång i turneringar. Ett tag var jag med i rankingtävling på Expekt och placerade mig top 10 på årslistan två år i rad med en 5:e plats som bäst. Sedan är det väl som med allt inom pokern att det är svårt att värdera. I rankingturneringar handlar det ju en del om vem som har tid och råd att delta flest ggr för att få in poäng. Vid tidpunkten kunde jag delta rätt mycket.

 

Max vinsten för mig i en turnering är på 15000dollar och en gång drog jag hem 8000. Upp till 6 ggr har jag vunnit 1000-2000.

Grejen är den att samtliga gånger har jag förlorat dessa pengar rätt snabbt -enbart genom att fortsätta spela turneringar kväll efter kväll. 50dollar inköp, rebuy 3 ggr -det bär iväg fort.

 

Man kan säga att min pokerkarriär har hållit sig flytande p g a regelbundna turneringsvinster men jag inser någonstans att det håller inte i längden om du vill bli en stadig vinnare i poker.

Så efter att jag gulade förra gången (november 2008) så bestämde jag mig för att ta ett break eller sluta helt.

Så kom semestern och suget kom tillbaks men denna gången var mitt mål att bli mer seriös. Kunde jag bli en stadig vinnare? Jag gick igenom Sklanskys böcker igen (small stakes holdem, hholdem för avancerade spelare osv).

Jag startade på mikronivå på expekt och allt gick spikrakt uppåt.

Plus nästan varenda session och ibland förhållandevis stora plus. Sedan kom raset på bara några enstaka sessioner. Efter att ha gått stadigt uppåt i ett par veckor med otaligt antal timmar vid skärmen så kom ett ras under ett par dagar som raderade mitt plus till noll.

Blev några veckors uppehåll men så av en tillfällighet spelade jag en liten turnering på svsp en kväll och vann ett par tusen kronor. Jag använde dessa till att ge cg en ny chans. Och som förra gången började det med en spikrak rush uppåt. Plus kväll efter kväll, men efter 3 veckors summering (kanske 100 timmars spel) så var det som vanligt plus minus noll.

Jag hade pengar kvar sedan tidigare på ytterligare en sajt och det är där jag nu gör mitt tredje försök och som jag skrev är det plus minus noll här också:( Samma visa -stadigt uppåt första tiden och så raset på kort tid. Kan det vara så att motståndare nu kan se mig i statistikprogram och utnyttjar det? I så fall stämmer mönstret med att mina framgångar får ett snabbt stopp. men det kanske är långsökt. Har också funderat kring om raset kan bero på att jag blir mer nonschallant/mätt men jag tror inte det om jag ska vara ärlig. Men kanske sker detta omedvetet.

 

Man blir lite trött på det hela måste jag erkänna. Just att inte veta huruvida jag är vinnande eller inte. Nästan värre det här med plus minus noll-syndromet. Samtidigt har jag för variationens skull ägnat mig åt sng på 10euro och 20euro nivån. Efter 30 sådana är jag 300euro plus. Måste säga att det är dessa som hållit mig kvar denna gången. Att konstatera att man hela tiden hamnar på plus minus noll i cg tär för mycket på tålamodet. Kanske kan pokerprogram ändra på det då.

Oj det här blev långt men på något sätt letar jag efter halmstrån för att kunna få ny motivation.

 

MVH fmx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dina inlägg verkar det som att du har viljan att bli bättre, vilket naturligtvis är bra. Av det du skrivit verkar det dock inte som att du är en stort vinnande spelare i nuläget men det kan ändras snabbt, särskilt eftersom du ännu inte hunnit spela jättemånga händer cg.

 

Posta lite händer där du är fundersam över hur du borde spelat i handanalysdelen av forumet tycker jag. Där finns många hjälpsamma spelare som kan ge dig nyttig analyser över dina spel. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen din beskrivning såväl från när jag började spela.

 

Vi (några som börja samtidigt på nätet) liknade det vid att rulla en sten uppför ett berg. Den kom hela tiden i rullning efter att man baxat upp den en bra bit och ibland hela vägen ner. Sjukt frustrerande på den tiden.

 

Nu kommer jag bli emotsagd, men det är ok att köpa in lite kortare och lira 50-110bb poker så kommer stenen kanske inte rulla ner lika långt varje gång.

Köp programmet! (kostar inget, typ 30d), lär dig det och ägna några timmar åt att analysera ditt spel hittils. Innan du köpt programmet blir det gissningslek vad som är fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm laddade ner trial-versionen av PT och den startar omgående att regga svsp-info på auto-basis men Unibet då?. Jag har sajten öppen men det är stendött ifrån PT.

Försökte med auto-läget och startade microgaming (som är Unibets plattform) men nej. Den säger att auto-sök startar men sedan händer inget mer.

När jag går till add sektionen så väljer jag microgaming och "add" men då vill den att jag sparar den i en fil. Problemet är bara att det inte finns någon fil att spara i. Jag kommer alltså inte längre. När jag gör samma sak med Bossmedia går det hur fint som helst. Datorn hittar genast en lämplig fil att spara i. Detta var ju dessutom redan klart från början. Men alltså -Microgamong stendöd:(

Varför detta? Någon som vet?

 

fmx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...