Gå till innehåll

SnG bankroll management


Kriillee

Recommended Posts

Hej.

Tänkte fråga vilka bankrulle krav man bär ha när man spelar SnG's, både "vanliga" 10 manna och DoN's, räcker 30 inköp eller är det för lite?

Tänkte mestadels spela DoN's.

Undrar också om det finns något gratis program där man kan bokföra sina resultat eftersom jag inte tycker det är lönt att köpa HEM eller PT nu när jag endast har en rulle på $100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv erfarenhet av att sit and goes krävde några fler buy-ins än cash games. Mestadels p.g.a att det mest blir fold/shove preflop i slutet (lotteri) vilket ledde till en del swings. Så 30 buy-ins är väll lite i minsta laget enligt mig, jag skulle rekommendera uppemot 40-50 buy-ins, fast jag är i och försäg ganska feg var gällande buy-ins :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tänkte fråga vilka bankrulle krav man bär ha när man spelar SnG's, både "vanliga" 10 manna och DoN's, räcker 30 inköp eller är det för lite?

Tänkte mestadels spela DoN's.

Undrar också om det finns något gratis program där man kan bokföra sina resultat eftersom jag inte tycker det är lönt att köpa HEM eller PT nu när jag endast har en rulle på $100.

 

 

Du kanske har office paketet, och då kan du använda dig av excel eller så kan du ladda hem från open office och använder dig av deras motsvarighet till excel.

 

Annars kan du googla efter andra verktyg, det finns ju gratisverktyg lite här och var, men det kan innebära en del inställningar och sådant för att det ska funka. Allt beroende på var du spelar eller har tänkt spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har office paketet, och då kan du använda dig av excel eller så kan du ladda hem från open office och använder dig av deras motsvarighet till excel.

 

Annars kan du googla efter andra verktyg, det finns ju gratisverktyg lite här och var, men det kan innebära en del inställningar och sådant för att det ska funka. Allt beroende på var du spelar eller har tänkt spela.

 

Okej tack för svaret, har excell men är inte så haj på det och jag spelar på iPoker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med $100 i rulle så skulle jag säga att du inte bör spela högre än $2-$2,50. Även bra, vinnande spelare råkar ut för downswings på 30 inköp eller mer. Jag (utan att påstå att jag kan räknas in i kategorin "bra") hade själv ett sånt i augusti. Även om jag tagit igen det med råge nu så säger det sig självt att det inte varit så roligt för mig om jag haft sämre marginaler än jag faktiskt hade i min rulle.

 

Detta resonemang gäller även DoN. Jag skulle säga att pratet om låg varians i dem är överdrivet. Min downswing kom med en spelmix innehållande ca 70% DoN-bord och multigrindarna som skriver på twoplustwo.com älskar att rapportera om sekvenser på 1000 games där man bara gått break-even.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipoker sa du, det är ju jättefiffigt med det....

 

Gå in i " My account" > "cash table history" alt

"tournament history" > Markera, och kopiera (ctrl + c) och klistra (ctrl + v) in i excel.

 

Du får rubbet på så sätt och då kan du ta bort sådan info som du inte vill ha. Om du vill ha ett diagram eller något sådant fixar du det sedan.... :-)

 

 

All done! :-)

 

 

Lycka till!

 

 

Ps. iPoker överlämnar sng resultat till Sharkscope, så du kan få grafen gratis där. ;) Du kan få info därifrån, då slipper du arbeta själv. Kom just på det. heh...bara att ta screenshots eller skriva ut emallanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 % av rullen för ett inköp, om man man utgår från Chris Fergusons Bankroll Management, och borde väl räknas som i alla fall ett minimum beroende på skicklighet, erfarenhet och nivå. Sen får man tänka på att downswingsen kan bli större om man multitablar och har några dåliga dagar.

En downswing, långt innan 30 inköp, borde vara en varningssignal att gå ner i nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den avgörande faktorn över hur stor bankrulle du ska ha är hur mycket du vill gambla.

 

Något i stil med det här skulle jag rekomendera:

 

*65BI-Proffessionell spelare: 65 inköp och gå ner ifall du kommer

under 50. Med dina 100$ är knappast

det väsentligt men kanske i fram-

tiden ;)

 

*50BI-Seriöst rullebygg: Ifall din bankrulle är så viktig för dig

att du kryper ihop i fosterställning på

golvet vid eventuell gulning skulle jag

rekommendera 50 inköp.

 

*30BI-Pengakåt: Vill du snabbt klättra i nivåer och

börja spela om lite större pengar

men ändå ha en rimlig säkerhets-

marginal tycker jag 30 inköp är

runt det optimala.

Passar antagligen för de flesta hobbyspelare

som klarar av en eventuell gulning

utan att gå ut i skogen med ett

snöre.

 

*10BI-Rullebygg på steorider: Du går upp i nivå direkt du har

över 10BI till följande nivå men

går också ner ifall du går under

10 inköp på den nivån du spelar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...