Gå till innehåll

Ken Lennards insiderrättegång. (omröstning)


Tror Du att Lennard är skyldig?  

342 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror Du att Lennard är skyldig?

    • Ja
      289
    • Nej
      53


Recommended Posts

Den börjar idag så det skall bli intressant att se hur det slutar. Jag tror på några fällande domar i alla fall om man tar i beaktning alla sex åtalade. Blir det inte det kan man lika gärna ta bort lagstiftningen och göra det legitimt.

 

Jag vet inte vad åtalspunkterna är mot Lennard men blir de fällda så blir det nog ganska "hårda" straff då brotten varit så utstuderade och pågått under så lång tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 100
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Den börjar idag så det skall bli intressant att se hur det slutar. Jag tror på några fällande domar i alla fall om man tar i beaktning alla sex åtalade. Blir det inte det kan man lika gärna ta bort lagstiftningen och göra det legitimt..

 

Du verkar bitter mot vårt rättväsende:rolleyes:

Experterna verkar inte tro på några fällande domar men jag är nog skeptisk. Det verkar ju inte så vattentätt när razziorna ledde fram till att de hittade en del pengar som stoppning i en barnstol:-P

Även om de går fria och skrattar alla i ansiktet på sin väg till banken så tycker du väl inte att man bör legalisera insiderbrott? Dessutom är de redan straffade eftersom alla verkar anse dem vara skyldiga på förhand, Ken kommer ju knappast få vara ansiktet utåt för något företag eller organisation i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkäten är väl lite svår att ställning till med tanke på att inga exakta fakta kring affärerna är kända?

 

Rent intuitivt så känns det dock som att han är skyldig som synden, inte minst med tanke på vad han har gjort tidigare8-)

 

Det finns sammandrag från förundersökningen i en gammal tidningsartikel.

 

Liknar en spionroman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att 90% av alla insider-affärer aldrig går att bevisa, så när det väl går till rättegång så brukar det finnas ganska starka bevis som ST nämnde. Visst har utredningsprocessen pågått rätt länge nu?

Sen är det väl ännu ett steg för att de ska bli fällda, vilket jag personligen tror kommer att hända några av de inblandade men inte alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte alla detaljerna kring åtalet och Kens del, men i min värld är det en klassisk insider-ring. Däremot blir jag inte förvånad över några av grabbarna blir fria.

 

Kontanterna i barnstolen är en besvärande omständighet, men det i sig är inte olagligt. Det handlar om att bevisa att de åtalade satt på informationen och handlade på det, oavsett vad man har stoppat barnstolen med. Dessa herrar är garanterat väl medvetna hur man ska sköta sådana här grejer, må vara att de kan vara klantiga.

 

Sedan åker de väl dit för skattebrott.

 

Tyvärr är det så med insiderbrott att endast de klantiga åker dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% tror på kens oskuld. hur många av dom 10% är villiga att satsa pengar på utgången av rättegången?

 

Risken att Ken blir friad är ju förmodligen mycket större än att han blir fälld, men det betyder ju inte att han är oskyldig för den delen.

 

Vet inte hur vanligt det är att andra banker anmäler misstänkt insiderhandel, men det borde vara rätt starka indicier.

 

"Nordeamannens köp av optioner i Skandia anmäldes av SEB till Finansinspektionen, Cevianmannens köp av Biacoreaktier anmäldes av Kaupthing i Luxemburg som misstänkt insiderhandel, Nordeamannens köp av aktier i transportbolaget Frans Maas anmäldes av holländska myndigheter. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är det iaf, dock till 1.25:1 så att jag kan vara säker på att ha en stor förväntad vinst.

 

är inte helt införstådd med vad oddsen betyder. 1.25:1 betyder att om vi satsar 100kr var på utgången av rättegången så får du 125kr från mig om Ken går fri och jag får 100kr av dig om Ken bedöms skyldig till minst en av åtalspunkterna? är det något mer som behöver specificeras? annars taget om du satsar mellan 500-3000kr och vi hittar någon som escrowar. gissning på hur lång tid rättegången tar någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...