Gå till innehåll

FL - SH, funderingar kring löst shorthanded spel!


toolanen

Recommended Posts

Hellooo

 

Sitter och nöter 2/4 fixed shorthanded just nu och det går relativt ok. Blir utdragen rätt ofta, mycket fisk alltså. Är rätt ny på shorthanded, runt 3000 händer.

 

Vissa saker skiljer sej mycket jämtemot full table. Till exempel hur aggresiv man bör vara preflop. Detta tycker jag är rätt intressant. Får jag en någorlunda hand så är det givet att raisa för att få ut de bättre tajtare spelarna medans de sämre fortfarande synar. Är det dock ett bord bestående av endast lösa spelare med en vp$ip på minst ~50 så limpar jag hellre för det är svårt att isolera och sedan spela ut dom efter floppen. Vad tycker ni om detta? Bör jag raisa mina medelstarka händer trots att de kommer syna ner? Tycker det är svårt att veta var man står eftersom de lika gärna synar raisen med monster som sämre händer.

 

En annan vanlig situation är när man sitter med två overcards efter floppen mot en lös-aggresiv spelare som bettar direkt man checkar. Har börjat att syna ner överkort mer och mer då de ändå har relativ stark showdownvalue. Känns som att det är jobbiga reverse implied odds här, man vet inte var man står och för att få veta det betalar man rätt mycket. Gäller ju liksom att uppskatta chansen att han (eller hon) bluffar, sen har man ju bara highcard att visa upp så minsta lilla prick från motståndarens sida tar kål på en. Händer frekvent att man synar ner för få se motståndarens skräpkort pricka på turn eller river, då sitter man där och svär och (försöker) tänka på vilket bra beslut det egentligen var. Men ärligt vafna ska man göra med överkort? Det känns säkert att lägga ner dom, men kan de månne vara +EV på att syna ner?

 

Kommer fylla på med mer frågor eftersom, kommer inte på alla nu. Alla åsikter uppskattas verkligen. Några härliga matematiska uträkningar vore fint ;)

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag en någorlunda hand så är det givet att raisa för att få ut de bättre tajtare spelarna medans de sämre fortfarande synar. Är det dock ett bord bestående av endast lösa spelare med en vp$ip på minst ~50 så limpar jag hellre för det är svårt att isolera och sedan spela ut dom efter floppen. Vad tycker ni om detta? Bör jag raisa mina medelstarka händer trots att de kommer syna ner?

 

Om du har den bästa handen preflop vill du ju få in så mycket pengar som möjligt i potten. När man spelar sh FL är det oftast väldigt bra att vara först in med en raise och på så sätt få bet/raise initiativet. Även om du raisa preflop kan du folda på tex turn om dina potodds inte räcker.

 

Men ärligt vafna ska man göra med överkort? Det känns säkert att lägga ner dom, men kan de månne vara +EV på att syna ner?

 

Det finns inte så många på din nivå som råbluffar(?), har själv spelat 2/4 och har för mig att det var mest loose/passive folk som endast höjde när dom hade något. En sak du kan göra är att om fi betar ut på flop höja och om han då synar kan du ta freecard på turn (för jag antar att du oftast har position om du raisade preflop). På så sätt blir det billigare än att bara syna flop, turn och river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt att man missar floppen, runt 65% av gångerna. Generellt, om mer än 2 limpers + du, så måste du träffa floppen eller FOLD på flop. Om det är 2 limpers - RAISE/FOLD dina höga kort om du missat, lite beroende på spelares image - gör det lite blandat - check/fold check/raise raise/reraise raise/call så de andra spelarna inte kan lära dina betting mönster.

 

Mot aggressiva spelare är ofta C/R på floppen korrekt.

 

Bästa forumet för SH är 2+2, de har också ett grymt bra arkiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...