Gå till innehåll

Mer kunskap = fler förluster, varför?


mrbambocha

Recommended Posts

Hej.

Jag har lirat poker i ca 1 år, mest CG men mot slutet mest HUSnG.

Utan vidare kunskap gick jag jämnt upp.

 

Sista månaden har jag lagt pokern åt sidan och enbart fokuserat på att fördjupa mig i spelet. Har läst böcker, kollat på filmer, läst på forum osv.

Men vad händer nu när jag börjar spela igen, blir totalt knu****!

 

Innan så tycker jag att jag var hyfsad på HUSnG. Vann ca 7/10 matcher på $10 - $20. Men nu när jag har gått ner i nivå, $2,5 - 5$, för att öva det jag läst på kan jag inte vinna något. Är som omöjligt.

 

Är det normalt? Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A jag kanske hade tur. Har inte så många spela matcher där, ca 100 st.

Saken är den att jag även gick upp och spelade på $30 och $50 bord, 10 matcher där jag vann 9 av dem innan jag fick lära mig vad bankroll manegement var.

 

Jag kände mig mer bekväm på de högre nivåerna tycker jag.

Nu är det katastrof på $2,5 och $5 borden. Så vet inte vad jag ska göra. Fortsätta på de låga nivåerna eller gå upp, men det vågar jag inte heller med detta självförtroendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

 

Innan så tycker jag att jag var hyfsad på HUSnG. Vann ca 7/10 matcher på $10 - $20.

 

Lägg ner lite tid på att förstå hur stor varians det är i poker. HuSng att snitta 7/10 är omöjligt, skulle betyda 35% roi vilket inte finns. Antar sample relativt litet och under detta sample har du haft väldigt bra positiv varians. Som sagt du behöver nog en bättre förståelse av vad varians är så det inte påverkar ditt spel och hur du bedömmer dina färdigheter när det kommer till poker.

 

 

Jag kände mig mer bekväm på de högre nivåerna tycker jag.

Nu är det katastrof på $2,5 och $5 borden. Så vet inte vad jag ska göra. Fortsätta på de låga nivåerna eller gå upp, men det vågar jag inte heller med detta självförtroendet.

 

självförtroende ska inte avgöra vilken nivå du spelar på. Du ska ha bankrulle för den nivå du spelar på sen är det en fråga om winrate. Om du är tillräckligt duktig för att spela 50 dollars husng, vilket iof inte är kärnfysik, är den säkra och rätta vägen att bygga rulle om du nu inte har bankrulle för den nivån. Att du känner dig bekvämare på högre inköp en lägre är helt ologisk och har endast att göra med att du sprang väldigt bra på det lilla sample du hade där, att låta sig luras av positiv varians är ännu mer förödande än låta sig luras av negativ varians. Om du har färdigheter att spela 30d sng så ska det inte vara någon svårighet att bygga upp en rulle till den nivån via 5 dollars, sedan 10d sedan 20d efter bankrullemanagement. Om du inte klara av det så är den bistra sanningen att ditt spel inte räcker till för 30d nivån.

 

GL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A jag kanske hade tur. Har inte så många spela matcher där, ca 100 st.

Saken är den att jag även gick upp och spelade på $30 och $50 bord, 10 matcher där jag vann 9 av dem innan jag fick lära mig vad bankroll manegement var.

 

Jag kände mig mer bekväm på de högre nivåerna tycker jag.

Nu är det katastrof på $2,5 och $5 borden. Så vet inte vad jag ska göra. Fortsätta på de låga nivåerna eller gå upp, men det vågar jag inte heller med detta självförtroendet.

Ett tänkbart skäl är dels bristande motivation, d v s att du var van vid att vinna mer på de högre nivåerna och att klivet ner kändes lite trist och fick dig att spela för löst? På högre nivåer handlar det ihuvudtaget om mer pengar vilket tenderar att bidra till ett större fokus. Ju mindre insats desto mindre bryr sig spelarna om de förlorar eller ej. Detta borde förvisso leda till att du vinner mer men det kan snarare bli så att du oftare blir utdragen eller tvingas lägga dig p g a aggressivt spel (många all ins). Jag upplever också högre nivåer som lite lugnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tänkbart skäl är dels bristande motivation, d v s att du var van vid att vinna mer på de högre nivåerna och att klivet ner kändes lite trist och fick dig att spela för löst? På högre nivåer handlar det ihuvudtaget om mer pengar vilket tenderar att bidra till ett större fokus. Ju mindre insats desto mindre bryr sig spelarna om de förlorar eller ej. Detta borde förvisso leda till att du vinner mer men det kan snarare bli så att du oftare blir utdragen eller tvingas lägga dig p g a aggressivt spel (många all ins). Jag upplever också högre nivåer som lite lugnare.

 

 

 

Riggdevil?

 

/ Riggdevilspotter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har lirat poker i ca 1 år, mest CG men mot slutet mest HUSnG.

Utan vidare kunskap gick jag jämnt upp.

 

Sista månaden har jag lagt pokern åt sidan och enbart fokuserat på att fördjupa mig i spelet. Har läst böcker, kollat på filmer, läst på forum osv.

Men vad händer nu när jag börjar spela igen, blir totalt knu****!

 

Innan så tycker jag att jag var hyfsad på HUSnG. Vann ca 7/10 matcher på $10 - $20. Men nu när jag har gått ner i nivå, $2,5 - 5$, för att öva det jag läst på kan jag inte vinna något. Är som omöjligt.

 

Är det normalt? Vad gör jag för fel?

 

Alltså har du lärt dig mer om poker så borde du vinna mer. Men det finns avancerad kunskap som du bara kan använda mot avancerade spelare mao så måste man sålla.

 

Tex:

Om du förr spelade mot level 1 tänkare och själv tänkte på level 2 så vann du om du nu avancerat till level 3 tänkare och försöker applicera det på en level 1 tänkare så kommer du överlista dig själv.

 

Att pusha starka drag är bra om din motståndare är kapabel att lägga en del hyfsade händer, men om spelaren aldrig foldar Top-par eller bättre så sjunker ju värdet massor av att trycka med ett NFD på flopen.

 

Detta är bara ett par exempel på varför ökad kunskap kan leda till mindre vinster. Om man lär sig en massa bra men applicerar det i fel situationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du skriver precis vad jag själv upplevt tidigare.

 

För nåt år sedan började jag på allvar läsa pokerböcker och plugga teori. Innan dess vann jag bra, efter det att jag började spela mer korrekt gick det utför :shock: .

 

Sedan gick jag tillbaka till mitt eget spel och implementerade endast 1 förändring itaget. Nu är jag en klart bättre spelare än för 1,5 år sedan. Således: tid, tålamod och inte allt på en gång...

 

 

Vad jag försöker få fram är att man troligen lärt sig en massa bra saker men man testar allt på en gång och förlorar då lätt sitt egna vinnande spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Posta en hand och förklara hur du tänker nu, och hur du tänkte förr i tiden så kan vi nog ge dig åsikter om du blivit bättre eller sämre.

 

Personligen tror jag att det handlar om att du har hört talas om varians och förstår att det kommer inträffa, men du har inte accepterat att varians kommer att inträffa ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för alla hjälpsamma svar! Alltid gött med lite perspektiv.

Kom fram till detta utifrån era råd och mina egna analyser:

 

1. Att jag tog spelet för oseriöst när jag gick ner till $2,5 och blev för loose.

2. Applicerat info fel. Ingen ide att försöka trixa på lägre nivåer, bara köra sitt ABC game.

3. Försökte applicera för mycket info på en och samma gång.

4. Lite erfarenhet av varians.

 

Så vad jag kommer göra nu är att spela mig upp från $2,5 till $50 bord och har förhoppningsvis en bra grund vid det lagret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...