Gå till innehåll

Kapitalförsäkringsfråga


Rooney

Recommended Posts

Skulle vilja sälja av lite aktier och ta ut pengar ur min kapitalförsäkring men stötte på denna information när jag skulle göra det

 

Information rörande delåterköp inom första året

 

Det aktuella beskedet från Skatteverket är att avkastningsskatt inte utgår om:

 

- delåterköp av kapitalförsäkringar sker innan försäkringens första år har löpt ut.

- delåterköpet sker före första beskattningsårets utgång (kalenderår).

 

Observera att Skatteverkets ståndpunkt gällande kapitalförsäkringar kan komma att förändras i framtiden. Detta kan vara till såväl för- som nackdel för försäkringstagaren/ägaren till försäkringen. Avanza Pension ansvarar enligt försäkringsvillkoren inte för några sådana ev. negativa konsekvenser.

 

 

Vad betyder detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sett samma och konstaterade nog något i stil med att som läget ser ut nu ska ingen skatt betalas för den tid pengarna varit i kapitalförsäkringen men Avanza vill friskriva sig utifall att SKV får för sig att ändra på reglerna. Kontentan således att man inte ska betala skatt som det ser ut nu.

 

Med det är bara min gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du endast behöver betala skatt på beloppet som är i försäkringen vid årsskiftet. Du kan fritt flytta pengar in o ut i den under året.

 

Vad gäller återköp stämmer inte det du säger riktigt. Man kan inte återköpa hela försäkringen första året. På Nordnet måste man lämna kvar 30% av ett basbelopp(ca 13000). På Avanza får man heller inte återköpa till 100% men jag hittade inga siffror där på vad som gäller. Förmodligen samma som på Nordnet. De "traditionella" bankerna har som vanligt sämre villkor med avgifter om man vill ta ut pengar tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde reglerna var ändrade för allt detta?! Kan man alltså fortfarande slippa den där skatten på 1,1%, eller vafan den är, genom att tömma sin kapitalförsäkring lagom till årsskiftet?

 

Lite OT kanske, men är det nån insatt som har koll på fördelar/nackdelar med kapitalförsäkring vs "vanligt sparande"? Finns det nån brytpunkt för när det ena kan överväga det andra, i vissa situationer osv? Personligen kör jag i princip allt mitt sparande i kapitalförsäkring, utan att egentligen ha nån större koll på varför. Som oinsatt låter det ju onekligen bättre med KF :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde reglerna var ändrade för allt detta?! Kan man alltså fortfarande slippa den där skatten på 1,1%, eller vafan den är, genom att tömma sin kapitalförsäkring lagom till årsskiftet?

 

Lite OT kanske, men är det nån insatt som har koll på fördelar/nackdelar med kapitalförsäkring vs "vanligt sparande"? Finns det nån brytpunkt för när det ena kan överväga det andra, i vissa situationer osv? Personligen kör jag i princip allt mitt sparande i kapitalförsäkring, utan att egentligen ha nån större koll på varför. Som oinsatt låter det ju onekligen bättre med KF :roll:

Går börsen upp är det bättre med KF men går den ner är det sämre med KF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i längden så måste det väl vara överlägset ?? Nästan alla har ju det i KF nuförtiden oxå.

Eftersom man räknar med avkastning när man går in i börsen så är det ju det men frågan är nog istället hur länge det dröjer innan lagen skrivs om. Sedan är det redan nu i gråzonen i.o.m. att man skatteplanerar men så vitt jag vet så har ingen åkt på en smäll än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...