Gå till innehåll

Normal Kroppstemperatur


Axix

Recommended Posts

Ok, med risk för att bli idiotförklarad :rolleyes: , så har jag en liten fråga ang kroppstemperaturer.

 

Normalt sett brukar jag ligga någonstans mellan 36, 3 - 36, 6 C. Har varit förkyld och allmänt hängig samt huvudvärk i några dagar. Tog febern idag och den ligger på 38,0. Ta i trä för att det inte är schweeeeein fluuuuuuu :)

 

Vart går dock gränsen för att säga att man har feber? Om en person som har normal kroppstemperatur runt 37-37,5 grader, borde ju inte uppleva 38,0 lika mycket som mig? Dvs, feber hos mig borde vara ngt strax över 37 eller?

 

//sicko

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är tvärtom. Feber har man när man har förhöjd kroppstemperatur mot normalt.

 

Ok. Så det du säger är alltså: Att person X med normal kroppstemperatur på ex 36,5 C och nu förhöjd kroppstempertur till ex 38 C är värre än person y med normal kroppstemperatur på ex 37,5 C ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Dev men jag tycker många fokuserar för mycket på siffrorna.

Skit i tempen, bara känn efter hur du mår. Sjuk eller inte, det är upp till dig. :)

 

Håller med, men det var egentligen därför jag frågade eftersom jag kände mig halvt utslagen, trots feber på "bara" 38,2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Visst finns det mycket annat som är viktigare än feber för att bedöma någons hälsotillstånd. Men i den mån man ska väga in feber i bedömning av sjukdom tar man hänsyn till absoluta värden och inte relativa. Jag har inte läst det i skrift, så om någon kan posta en länk till tillförlitlig källa som hävdar motsatsen kommer jag kanske att ändra uppfattning. Men har haft den här diskussionen med patienter på akutmottagningen flera gånger och även diskuterat med erfarna läkare. Har aldrig någonsin träffat någon läkare, sjuksköterska eller annan medicinskt utbildad som frågar en patient vad denne brukar ha för temperatur, det är bara den aktuella som räknas. I medicinsk litteratur där sjukdomar beskrivs talar man heller aldrig om att man "ofta har två grader högre temp än normalt" utan det är den absoluta som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man ännu tydligare står det dessutom "generally classified for convenience" ovanför tabellen. :)

 

Anledningen till att sjukvården mäter feber i absoluta temperaturer är tydligen att vissa bakterier och virus påverkas av specifika temperaturer. Det man är intresserad av är alltså vilka sjukdomar som kan drabba kroppen och inte vilken inverkan kroppstemperaturen har på människan. (Rådfrågade sambon som är sjuksköterska.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det man är intresserad av är alltså vilka sjukdomar som kan drabba kroppen och inte vilken inverkan kroppstemperaturen har på människan. (Rådfrågade sambon som är sjuksköterska.)

 

Precis, så är det. Vi använder feber som en faktor bland många andra för att bedöma om patientens besvär kan vara orsakad av allvarlig sjukdom. Och i denna bedömning är det absoluta värden som gäller.

 

Men att det skulle kunna finnas korrelation mellan relativ temperatur och subjektivt välbefinnande (eller frånvaro av det senare) är ju en riktigt intressant tanke...känner inte till om det finns någon forskning i ämnet - någon annan som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte heller, men jag tycker det är ganska uppenbart. Folk tål smärta olika bra, värme och kyla olika bra, utmattning olika bra och så vidare. Varför skulle man inte påverkas olika av febersymptom?

 

Själv mår jag bättre vid 41 °C än vad min sambo gör vid 39 °C (subjektivt, förstås), så det finns åtminstone ett fall som stöder tesen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...