Gå till innehåll

Kommer inte in i burken - panic now?


TotalFarsa

Recommended Posts

Måste ha fått något mysko skit på den stationära burken. Upptäckte idag att flera .exe-filer plötsligt längre inte visades/fanns, flera shortcuts på skrivbordet slutade fungera osv osv. När jag startade om burken så slutar det fungera strax innan jag kommer till inloggninsskärmen där jag skriver in lösenordet för användarkontot. En ruta med text kommer upp som säger "Det gick inte att starta initialiseringsprocessen - mer info finns i Loggboken".

 

Försökte med att starta i felsäkert läge men fick exakt samma problem.

 

Det är här är fakking o-bra.

 

Något säger mig att jag åkt på ett virus som döljer exe-filerna för windows. Om så är fallet så är det riktigt nasty.

 

Hjälp :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Vista?

 

Skulle kunna tänka mig att det är något fel i windows register som orsakar det. Jag antar att inte det fungerar att starta upp med senast fungerande konfiguration heller?

 

Testa att boota från din Vista-cd och reparera systemet därifrån. Fungerar inte det heller så ser jag inte någon annan utväg än att formatera disken.

 

Det behöver inte vara virus. Utan det kan vara någon installation som har gått fel som orsakat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske undersöka disken från tex en annan dator eller live cd om de inte startar med skiva/senast fungerande konfiguration/reparera osv..... och på det viset kanske se vad det är frågan om och rädda vad som räddas kan om det är så illa.

 

tex rootkits döljer malware och syns inte när man scannar från aktivt smittat system, scannar man däremot disken från tex annan dator så kan dom inte dölja sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dr.Web LiveCD

http://www.freedrweb.com/livecd/

Dr.Web LiveCD is an anti-virus emergency aid disk that would restore a system that became non-operational due to activities of malware and help copy important information to a removable data-storage device or to another computer. If a workstation or a server running Windows\Unix won’t boot from a hard drive, Dr.Web LiveCD will clean a system of suspicious and malicious files and will also try to cure infected objects
De beror ju helt på om det finns några egna arbeten osv man måste få sparat, finns det inget viktigt alls: Format c:/ då...det är väl antaglien enklast.

 

Själv är jag ju den som hade kämpat lite för att ta reda på vad jag lyckats klåpa med...så det inte händer igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att det enda och bästa är att installera om datorn. Ifall du väl får det att funka kan jag sätta pengar på att det kommer börja strula inom kort igen. Backaupp det som är viktigt och installera om. Ominstalltion och på Windows 7 skulle vara mitt drag.

 

+1

 

Jag hade installerat om. Har du något du inte vill bli av med plockar du bara ut hårddisken och sätter in den i en annan burk och plockar filerna du vill ha innan.

 

Fråga till Teredo, finns Windows 7 att köpa än, testversionen har väl gått ut? Går det att ladda ner fungerande olaglig version kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Fråga till Teredo, finns Windows 7 att köpa än, testversionen har väl gått ut? Går det att ladda ner fungerande olaglig version kanske?

 

Det ska gå att få en cd key från windows gratis, funkar fram till april har jag för mig, efter det kommer datorn att startas om varannan timme.

 

Annars så funkar olagliga versioner bra, har själv en sån :D

 

f%¤k vista 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör nu ingen panikformatering!

För jag antar att du har kvar värdefull data som du vill spara?

 

Förutsätter att du har plats kvar på hårdisken(arna).

1. Gör en parallell installation av XP/Vista och installera helst på en annan partition än orginal operativet (förmodligen c:\)

(kräver en bootbar XP/vista skiva, som du har eller skaffar fram)

2. Installera inte i den föreslagna katalogen "\windows", utan tex \tempwin

3. Installera och sök igenom med antivirus + spybot program.

4. bränn/kopiera ut de data du vill ha kvar.

5. SEN försöker du göra en Repair/Restore av ditt operativ

 

Lyckas sen Repair/restore så Grattis! och skulle det knasa sig senare så kan du alltid välja det temporär operativet när datorn startar upp.

 

Det här har sparat mig dagar av ominstallationer, både hos kunder och min egen burk

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska gå att få en cd key från windows gratis, funkar fram till april har jag för mig, efter det kommer datorn att startas om varannan timme.

 

Annars så funkar olagliga versioner bra, har själv en sån :D

 

f%¤k vista 8-)

 

Tackar! Ont om trevliga människor här, men du verkar ju vara ett undantag :) Ska testa Windows 7 till helgen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1

 

Jag hade installerat om. Har du något du inte vill bli av med plockar du bara ut hårddisken och sätter in den i en annan burk och plockar filerna du vill ha innan.

 

Fråga till Teredo, finns Windows 7 att köpa än, testversionen har väl gått ut? Går det att ladda ner fungerande olaglig version kanske?

 

Beta versionen kommer att sluta fungera, den är tidsbegrännsad. Tror det är en begrännsning på 1 år (vill jag minnas). Windows 7 finns att köpa nu.

 

Tackar! Ont om trevliga människor här, men du verkar ju vara ett undantag Ska testa Windows 7 till helgen då.

Välkommen till internet=)

Mina upplevelser är bara positiva, jätte stor skillnad prestanda mässigt i förhållande till Windows Vista.

 

Tack för tipsen fellas! Ska göra vad jag kan under dagen för att lösa det här...

Tror det vore enklast att ta ut disken och koppla in den i en annan dator, alternativt en kompis dator och därifrån kopiera över filerna till USB eller annat media. Koppla in disken till din dator igen och blåsa om datorn. Onsynligs alternativ funkar det med men reparationre av OS brukra sällan vara ett vinnande koncept i längden. Har ditt OS kukat ur en gång så kommer det göra det igen, bara en tidsfråga trotts om du får det återställt.

GL!

 

Sorry för OT men Crappy nämnde att det är BAN på postning av piratlänkar så därav frågar jag om man posta länkar och filmer från Youtube och Pokertube? Klassas dessa som piratmaterial eller är det ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Teredo

 

Har redan sprungit in i problem nummer ett, vilket är ett gigantiskt arsle av problem. Hittar inte recoveryskivan till burken :-(

 

Lutar nog åt att jag tar och kopplar ur disken och kopierar det jag vill ha kvar och formaterar resten.

 

Fast iofs. Jag har disken uppdelad på två partitioner varav vista ligger på C:, den lilla. Jag borde väl kunna formatera endast c: så ligger alla mina filer intakta på d: ? Då är bara frågan hur jag kommer åt att formatera c: när jag inte kommer in på burken?

 

*edit* videostreamingstjänster är ok att posta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan sprungit in i problem nummer ett, vilket är ett gigantiskt arsle av problem. Hittar inte recoveryskivan till burken :-(

 

Lutar nog åt att jag tar och kopplar ur disken och kopierar det jag vill ha kvar och formaterar resten.

 

inte testat live cd:n ovan?

 

borde ju ge dig möjlighet att kopiera vad du vill till annan media och/eller iaf försöka fixa det som hindrar systemet från att boota? är iaf lättare än att flytta disken fysiskt och vem vet: kanske tom fixar problemet.

 

Då är bara frågan hur jag kommer åt att formatera c: när jag inte kommer in på burken?

...man bootar från den där recovery/win installations skivan,...som du uppenbarligen inte har.

 

edit: nåt annat att testa: Windows Vista Recovery Disc

32-bit http://thepiratebay.org/torrent/4020989/Windows_Vista_Recovery_CD

64-bit http://thepiratebay.org/torrent/4641637/Windows_Vista_64_bit_Recovery_Disc

(obs: legala torrents, finns faktiskt såna också, dont ban plz :) )

 

mer info/how-to där: http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om tiden inte är viktig så ska du kopiera ut data och göra en ren installation o kopiera tbk data. (bra val om du köper Win 7 tex)

 

Vill du dock snabbast komma tillbaka till "din" dator, så är temporär installationen bättre. (kräver lite mer data-skills)

9 av 10 ggr så går det inte att göra repair, men isf så kör du ju bara vidare på ditt nyinstallerade operativ.

 

Fördelen med att lägga in ett operativ till, är att du slipper tiden att kopiera runt dina filer till andra datorer om du inte vill. Utan bara flytta filera inom datorn.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev man ju milt irriterad! Laddade hem den där Live-cdn som BS tipsade om. Brände ut den på dvd och ordnade så dumburken skulle boota från cd/dvd-spelaren istället för hdn. Men bootade den från dvdn? Nope.

 

Så då lär inte det där funka. Nästa steg blir nog att plocka ut hdn från burken och kolla den till laptopen för att tanka över alla foton som ligger på den. Har inte säkerhetskopierat bilder på ett halvår så det är x antal tusen som ligger där och som vore förbenat trist om de försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev man ju milt irriterad! Laddade hem den där Live-cdn som BS tipsade om. Brände ut den på dvd och ordnade så dumburken skulle boota från cd/dvd-spelaren istället för hdn. Men bootade den från dvdn? Nope.

 

Så då lär inte det där funka. Nästa steg blir nog att plocka ut hdn från burken och kolla den till laptopen för att tanka över alla foton som ligger på den. Har inte säkerhetskopierat bilder på ett halvår så det är x antal tusen som ligger där och som vore förbenat trist om de försvann.

 

hmmm, just nu är de oklart om du fick bios rätt eller om skivan failar, så länge sedan jag bootade med nån cd nu men du lär ju höra nån action i spelaren och få fram nån text i stil med: "press X to boot from cd" eller liknande om bios är inställt korrekt, dock kan de ju hända att dom är dolda bakom tillverkarens bootbilder/menyer, slå av dom så du får en normal "dos-boot sekvens" på rutan.

 

du brände den som iso-image? annars blir den inte bootbar...

how to burn an ISO image to CD or DVD with your favorite burning program

 

nog ska den ju boota från cd/dvd om man ställer in det så i bios:

...som 1a ska du ju iaf lägga CD/DVD, sedan ser de ju olika ut i olika bios

BIOS_T19_boot_device.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brainslaicer, du kan ju inte veta att jag och Nero Burning Rom är två såta vänner. Så jo, nog vet jag hur man bränner en iso-image ;-)

 

Och jag vet också hur man ställer in bios på att boota från dvd först och hd sekundärt.

 

Men men, jag ska inte säga att jag gjort allt hundra rätt så på söndag ska jag testa igen när jag kommit hem från linköping.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brainslaicer, du kan ju inte veta att jag och Nero Burning Rom är två såta vänner. Så jo, nog vet jag hur man bränner en iso-image ;-)

 

Och jag vet också hur man ställer in bios på att boota från dvd först och hd sekundärt.

 

Men men, jag ska inte säga att jag gjort allt hundra rätt så på söndag ska jag testa igen när jag kommit hem från linköping.

Hehe, ok...ja jag vet inte heller. Så nu testade jag iaf att ta hem och bränna skivan själv ifall de nu var nåt fel på den och jag lurar dig på nåt men: Inget fel på den: bootar nice till isolinux/dr web.

 

om man nu har de rätt inställt i bios och en giltig bootbar skiva borde det inte vara nå problem att starta datorn med annat operativsystem än det som ligger på hårddisken...

 

läser nu att vissa spelare kan ha problem med brända dvd-boot skivor, testa cd kanske?

 

+verkar inte vara det enklaste att bränna bootbar-dvd med nero?:

Re: Boot from DVD problem

You have to make sure you use the right mode when burning the iso to disc. If you use the right mode the files will be extracted during the burn process. Although I've got Nero I hardly use it so I'm not sure of the settings. I use a free program called ImgBurn.

http://www.imgburn.com/ (eller tex http://cdburnerxp.se/ )

själv har jag inte heller haft nero på flera år så kan inte kolla settings, inge bloatware här tack :). rekommenderar du testar bränna med nått av dom två små gratisprogrammen...

 

sedan börjar nog mina ider också ta slut...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringde precis Acers support. Enligt snubben så finns faktiskt alla inställningar på hårddisken för att göra en recovery på operativsystemet (dvs sans skivan). Det var bara att hålla in Alt och hamra F10 när Acer-loggan dyker upp så ska systemet göra en återställning på C: och låta D: vara intakt med alla filer som ligger där.

 

Detta ska prövas omedelbums när jag kommer hem :-D

 

*kungfu-edit* Tack för tipsen BS! Hade totalt glömt av imgburner! Det är ett riktigt sweet litet prog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gl

...kanske ta reda på varför det hänt: det kan ju tom vara så disken håller på att ge upp? kanske malware kvar ännu? ...eller i bästa fall var de bara windoze som fick temporär knäpp...

Chansen är överhängande att jag kör en format c: när jag säkerhetskopierat de foton osv som jag inte vill bli av med... Allt enligt era tips ;-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...