Gå till innehåll

skattefråga gällande ept


Jakelamotta

Recommended Posts

Antar att nästan alla EPT är skattefritt eftersom man brukar prata om att Monte Carlo är den enda som inte är det. Men tycker också ha hört att man sagt någonstans att det är arragören som avgör huruvida en live-turnering är skattefri eller inte. Och Pokerstars är ju inte det så jag antar att det inte stämmer? I Finland vet jag att det är var turneringen arrangeras som avgör huruvida den är skattefri eller inte.

 

edit: Glömde ju det viktiga. Hur ser SKV på kvalificering till en skattefri EPT(ja egentligen vilken live-mtt som helst) via en icke-skattefri sajt? Förändrar det ngt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skattefritt inom EES (vilket inte är riktigt samma sak som EG).

 

EES omfattar i det här sammanhanget samtliga stater inom EU, inklusive Gibraltar och Åland, samt av Norge, Island och Liechtenstein. Däremot omfattas inte Isle of Man, Brittiska Kanalöarna (t.ex. Alderney) och Monaco. De utomeuropeiska länderna och territorierna som är associerade med gemenskapen (bilaga 2 till EG-fördraget), t.ex. Nederländska Antillerna och Aruba, tillhör inte heller EES i det här sammanhanget.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13151433709111.5.6f9866931215a607a4f800010113.html

 

Jag har för mig att skatteverket har ändrat inställning om wpt/ept.

Förut var WPT i Barcelona skattepliktigt, medans EPT i Barcelona inte var det.

Men jag kan inte hitta sidan där det står att WPT inom EU är skattefritt numera.

 

Satellitvinster som aldrig betalas ut i kontanter (utan det enda man får är en fri plats i den större turneringen) är skattefria.

Det var ett mål som skatteverket förlorade efter att en person vunnit en satellit, men inte kommit "in the money" i den stora tävlingen - och det låter ju också lite orimligt att man ska skatta för pengar som man aldrig haft.

Hur det är med Satellitvinster som betalas ut kontant innan den större turneringen (som de görs i WSOP) vet jag inte, men antagligen måste man skatta för dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skattefritt inom EES (vilket inte är riktigt samma sak som EG).

 

 

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13151433709111.5.6f9866931215a607a4f800010113.html

 

Jag har för mig att skatteverket har ändrat inställning om wpt/ept.

Förut var WPT i Barcelona skattepliktigt, medans EPT i Barcelona inte var det.

Men jag kan inte hitta sidan där det står att WPT inom EU är skattefritt numera.

 

Satellitvinster som aldrig betalas ut i kontanter (utan det enda man får är en fri plats i den större turneringen) är skattefria.

Det var ett mål som skatteverket förlorade efter att en person vunnit en satellit, men inte kommit "in the money" i den stora tävlingen - och det låter ju också lite orimligt att man ska skatta för pengar som man aldrig haft.

Hur det är med Satellitvinster som betalas ut kontant innan den större turneringen (som de görs i WSOP) vet jag inte, men antagligen måste man skatta för dem.

 

Tack för svaret, följdfråga som jag är rätt säker på svaret på men inte helt. Till EPT:er betalas väl priset aldrig ut som kontanter utan man måste delta? Undantag då möjligen fickpengar, som antar att ska skattas om det ingår ngt sånt i paketet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...