Gå till innehåll

Vilka laptops gäller?


slashyboy

Recommended Posts

Har tänkt att köpa en ny laptop i prisklassen 10-20k. De märken jag kikat på är apple och dell men är inte alltför insatt och behöver därför råd och hjälp med detta.

 

Kommer använda den till poker / film / musik / ordbehandling och dylikt. Viktigt är att den ska flyta på bra hela tiden även med flera processer igång.

 

Så jag undrar givetvis då vilka märken som gäller idag? Fördelar / Nackdelar mellan olika kor märken. Kort och gott: Vilken laptop bör jag köpa?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få

 

MVH

 

 

Lite tvek om frågan hamnade under rätt grupp så om någon moderator anser att den passar bättre i någon annan är det bara att flytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det poker på flera bord med databas program? Annars klarar du dig på en laptop på 7-10k.

 

Annars finns det ju en hel del trådar om de här, kanske inte jätte färska. Men jag skrev på en i sommras, där jag blev rekommenderad en dell dator.

 

Mmh kommer multitabla men även utöver det också ha fler program igång. Kikat lite på dells och har även en nu som funkat bra, dell XPS studio 16 är en som jag kikat lite på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag upplevt med min mac är att somliga klienter inte funkar med operativsystemet varpå jag började använda mig av parallells desktop som trots mina åtta processorkärnor inte pallar köra någon HUD utan att börja lagga järnet efter nån timme. Vet inte om man kan ge programmet (operativsystemet) mer kraft på nåt vis, men för min del är det en stor nackdel med min mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet jag upplevt med min mac är att somliga klienter inte funkar med operativsystemet varpå jag började använda mig av parallells desktop som trots mina åtta processorkärnor inte pallar köra någon HUD utan att börja lagga järnet efter nån timme. Vet inte om man kan ge programmet (operativsystemet) mer kraft på nåt vis, men för min del är det en stor nackdel med min mac.

 

ingen tvingar dig att köra osx. förstår inte hur detta kan vara något negativt, är ju bara ett alternativ man inte måste ta. alternativ har alltid icke-negativa värden. släng in win7 via bootcamp och ta bort osx-partionen så har du inget att whinea över...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

macbook pro 17" 1920x1200 imo. bra batteri, slipper brännskador och ryggskott, sexig och har bra rigg. köp snikvarianten och köp en intel ssd gen 2 och lite ram från macsales.com . kostar en veckas rb extra, men whatever.

 

Är jättesugen på en macbook men har ju hört en del klaga på att en del klienter funkar dåligt etc. Men vilka är de stora skillnaderna mellan mac os och windows som jag bör överväga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jättesugen på en macbook men har ju hört en del klaga på att en del klienter funkar dåligt etc. Men vilka är de stora skillnaderna mellan mac os och windows som jag bör överväga?

 

mac os= bra på det mesta men dåligt för poker

windows=dåligt på det mesta men okej för poker

 

tycker inte ni ska köra osx för poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen tvingar dig att köra osx. förstår inte hur detta kan vara något negativt, är ju bara ett alternativ man inte måste ta. alternativ har alltid icke-negativa värden. släng in win7 via bootcamp och ta bort osx-partionen så har du inget att whinea över...

 

jag vill köra osx. jag vill spela poker. jag orkar inte använda mig av bootcamp varje gång jag ska alternera mellan mina trevliga intressen. säger inte att det är nånting jag funderar på att skära upp mina handleder över, men tror att det är bra om op får en så nyanserad bild som möjligt, vilket givetvis innebär olika åsikter från olika användare. vem vet, han kanske är lika lat som jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac os= bra på det mesta men dåligt för poker

windows=dåligt på det mesta men okej för poker

 

tycker inte ni ska köra osx för poker.

 

Mmh är ju det man hör. Men hört att ongame,fulltilt och stars ska funka ok på mac iaf. Men om jag vill spela poker på min dator utan massa krångel ska jag alltså inte bege mig till macbutiken imorrn? Jätte ambivalent över detta, vill ju gärna ha en mac men också spela osvosv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh är ju det man hör. Men hört att ongame,fulltilt och stars ska funka ok på mac iaf. Men om jag vill spela poker på min dator utan massa krångel ska jag alltså inte bege mig till macbutiken imorrn? Jätte ambivalent över detta, vill ju gärna ha en mac men också spela osvosv.

 

gah, läser ni mina poster?

 

köp en mac och installera windows på den....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh är ju det man hör. Men hört att ongame,fulltilt och stars ska funka ok på mac iaf. Men om jag vill spela poker på min dator utan massa krångel ska jag alltså inte bege mig till macbutiken imorrn? Jätte ambivalent över detta, vill ju gärna ha en mac men också spela osvosv.

 

det är ju som sagt möjligt att köra bootcamp, finns i macprogramvaran, vilket innebär att du kan starta om datorn i windows när du ska spela poker. när du sen ska porrsurfa startar du om i osx. omständigt, men gångbart. jag skulle aldrig palla det dock, kör parallells över tiden och slösar otaliga resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Studio Dell 17" mellan 10-13k antar jag. Som någon nämnde innan i tråden ska du se till att den har 4gb ram och 7200rpm disken. Den har 1920x1200 vilket är det viktigaste med en bra grinddator och klarar även att köra rätt mycket tunga program. Detta är ett bra lågbudget alternativ, tror jag fick min för 10k inklusive frakt men då var det en hel del rabatter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah, läser ni mina poster?

 

köp en mac och installera windows på den....

 

jo, men försvinner inte lite poängen med maccen då?

 

och här är jag helt grön, men funkar de klienter som finns för mac så dåligt att de i princip inte går att lira på lr hur är det?

 

När vi ändå är inne på det, någon som kan berätta mer om parallells? (stavning?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men försvinner inte lite poängen med maccen då?

 

och här är jag helt grön, men funkar de klienter som finns för mac så dåligt att de i princip inte går att lira på lr hur är det?

 

När vi ändå är inne på det, någon som kan berätta mer om parallells? (stavning?)

 

poängen är att det är jävligt bra hårdvara. lycka till att hitta en lika lätt och smidig 17" laptop med 8h batteri.... pc-laptopsen är så sjukt fula jämfört med mbp. kan man leva med det och gillar pengar så köp pc, annars köp mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...